PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Wednesday 15 April 2015

BAB 12:::Pasrah Dalam Redha

BAB 12

     WAN HUSNA melangkah tenang ketika keluar dari biliknya. Sejak kehadiran Hisham ke rumahnya sebentar tadi, hatinya jadi resah gelisah. Tak tahu apa yang dibualkan oleh Hisham dan kedua orang tuanya sementara menantinya bersiap. Bila kedengaran suara riuh bergelak ketawa, hatinya sedikit tenang. Namun bila perbualan kembali tenang dan serius, hatinya kembali resah. Takut juga kalau-kalau ada sesuatu yang dibualkan adalah berkisahkan tentang perkara yang boleh menegangkan perasaan orang tuanya mahupun perasaan Hisham sendiri. 

     Di dalam kereta Wan Husna tidak banyak bercakap. Sepatah yang ditanya Hisham, sepatah juga yang dijawab. Dua hari bermula dari hari jumaat wajah itu tidak dipandang, sudah cukup buat dia malu untuk menatap.

     “Awak ada cerita apa-apa ke dekat keluarga awak fasal saya?” Tanya Hisham selepas lama berdiam diri.

     “Hah!!!” Wan Husna tersentak. Wajah Hisham yang tenang ketika memandu, dipandang sekilas sebelum menunduk kembali.

     “Saya tanya, awak ada cerita apa-apa ke fasal saya dekat kelaurga awak?” Sekali lagi Hisham mengutarakan soalan yang sama seperti tadi. Dia yakin Wan Husna sudah mula tidak selesa dengan soalannya tadi. Melihat riak wajah Wan Husna, hatinya ketawa riang. Ikutkan hati mahu saja dihamburkan tawa yang kuat.

     “Mana ada!!” Nafi Wan Husna pantas.

     “Saya tengok keluarga awak macam tak kisah je saya bawak anak dia orang keluar.” Hisham cuba menduga fikiran Wan Husna.

     “Ermm.. mungkin keluarga saya sukakan awak kot.!” Wan Husna jawab bersahaja. Malu kalau tahu diri lelaki itu sering menjadi tajuk perbualan antaranya dengan uminya Fatimah Az-Zahra.

     Hisham sekadar tersenyum nipis. Dia sedar kehadirannya tadi memang menyenangkan hati. Paling mengejutkan dia disambut penuh mesra bagai menyambut tetamu terhormat yang amat penting.

     “Berbual apa dengan keluarga saya tadi. Ha..ngumpat saya ek?” Wan Husna cuba mengelak agar hal itu tidak lagi disuarakan.

     “Adalah ngumpat sikit-sikit.” Ujar Hisham berserta dengan tawa kecil.

     “What?? Cakap lekas! Apa yang korang umpatkan?” Bentak Wan Husna sambil bercekak pinggang. Malu kini yang sedang dirasakan.

     “Saya tak mengumpat pun. Saya dengar saja.” Jelas Hisham sambil ketawa. Makin galak dia ketawa bila melihat Wan Husna menjeling geram padanya.

     “Saya suka keluarga awak. Ramah macam mak saya.” Kata Hisham bersahaja. Di hujung bibirnya terhias sedikit senyuman ikhlas. Terbias sejenak di ruang mata wajah Puan Bariah yang sentiasa riuh dan ceria.

     “Really?” Tanya Wan Husna teruja. Melihat Hisham sekadar mengangguk sambil tersenyum, Wan Husna tersenyum lebar. Mahu saja diluahkan perasaannya ketika itu pada Hisham. Baginya tidak salah kalau pengakuan dibuat terlebih dahulu sebelum lelaki itu berkata apa-apa. Baginya lelaki itu ada keistimewaannya. Bukan kerana pangkat dan harta, dan bukan juga kerana simpati atas apa yang berlaku pada lelaki itu, tetapi kerana keperibadian lelaki itu yang membuatkan hatinya dipagut rasa sayang dan rindu.

     “Awak rasa-rasa keluarga awak boleh terima saya tak?” Hisham cuba memberanikan diri bertanya. Langkah pertama harus diambil segera agar bunga di taman tidak dipetik orang.

     “Terima awak?” Tanya Wan Husna pelik walaupun hatinya sudah kembang setaman mendengar soalan itu.

     “Hm.! Sebagai saudara, anak atau apa saja.” Jawab Hisham selamba.

     “InsyaAllah..tu pun kalau awak pandai ambil hati mereka.” Jawab Wan Husna tanpa memikirkan maksud tersirat Hisham.

     Hisham tersenyum malu mendengar jawapan Wan Husna. Melalui layanan baik keluarga Wan Husna tadi pun dia dapat merasa dirinya dapat diterima. Walaupun layanan  serta persoalan tentang hubungannya dengan gadis itu buat dia rasa selesa, namun dia jadi tidak tenang selepas dijelaskan oleh Wan Razin tentang satu perkara. Kini bermacam-macam persoalan yang bersarang dalam benaknya. Ingin ditanya segera pada gadis di sebelahnya itu, namun dirasa sekarang bukanlah masa yang sesuai.

     Masih terdengar-dengar baik kata yang dituturkan oleh Wan Razin tadi hingga dirinya tidak mampu nak bernafas.

     “Una ada cerita serba sedikit tentang Hisham. Tapi dia tak cakap pun siapa Hisham pada diri dia. Dia kata kawan. Abi dengan umi  terima saja siapa kawan Una. Tapi bila dia berani minta izin nak keluar dengan Hisham, abi dengan umi rasa Hisham ni bukan kawan biasa pada Una. Walaupun dia tak cakap terus terang, kami sebagai orang tua, tahu apa yang tersirat dalam hati dia tu. Abi dan umi tak melarang kalau Hisham ada niat baik pada Una. Baik pada Hishan dan Una, baik jugalah pada abi dan umi. Kalau dah Hisham yang menjadi pilihan dia, kami sebulat hati terima. Cuma abi dengan umi nak Hisham kenal dulu hati budi anak kami tu macam mana. Tanya habis-habis sama ada dia dah ada pilihan lain atau tidak.”

     “Dia dah ada yang lain ke abi, umi?” Tanya Hisham teragak-agak. Kekok lidahnya mahu memanggil pasangan suami isteri itu dengan panggilan abi dan umi. Tapi setelah didesak oleh pasangan itu, dia akur.

     Wan Razin mengeluh berat. Tak mampu diceritakan kisah sebenar. Sepatutnya kisah itu harus diceritakan sendiri oleh Wan Husna pada Hisham. Namun dia yakin Wan Husna pasti tidak akan berbuat demikian. Dan ada baiknya dia jelaskan sedikit agar kisah itu tidak menjadi hal serius kemudian hari.

     “Selama ni yang abi tahu, dia memang sedang menanti seseorang. Dah lama dia tunggu. Dari umur tujuh tahun. Tapi sampai sekarang kami tak pasti kenapa, tiba-tiba dia cakap dia dah tak mahu menanti orang tu.” Kata Wan Razin perlahan.

     “Siapa yang dimaksudkan tu?” Tanya Hisham perlahan ingin tahu. Rasanya sebelum dia meluahkan perasannya pada Wan Husna, perkara itu harus diketahui terlebih dahulu. Dia tidak mahu dianggap perampas hak orang.

     “Wan Hamka. Anak adik abi. Belakang ni saja rumahnya. Tapi Wan Hamka dah lama tak balik. Abi rasa Una merajuk sebab Wan Hamka tak pernah hantar berita selepas dia pergi.” Jelas Wan Razin lalu menceritakan serba sedikit tentang kewujudan Wan Hamka dalam hidup Wan Husna.

     Hisham mengangguk-angguk sambil mendengar cerita dari Wan Razin. Walaupun sedikit rasa terkilan dan kecewa, akan diusahakan untuk mendapatkan cinta Wan Husna. Namun andai dirinya tidak menjadi pilihan si gadis, dia  redha.


     “KITA nak makan dekat mana?”

     Soalan Wan Husna menyedarkan Hisham dari mengingatkan kembali perbualannya dengan keluarga Wan Husna tadi.

     “Dekat mulut.” Balas Hisham berserta dengan tawa nakal.

     Wan Husna berdesit geram sambil menjeling. Hisham hanya ketawa mengekek.

     “Nantilah. Sampai nanti, saya yakin awak mesti suka. Restoran kawan baik saya. Dia baru mulakan perniagaannya bulan lepas. Tempatnya tersorok sikit di hujung kampung.” Jelas Hisham teruja. Terbayang-bayang di ruang mata persekitaran restoran yang dia sendiri turut menjadi tetamu terhormat. Paling buat dia rasa bangga bila dia sendiri bersusah payah mendapatkan tapak restoran itu.

     “Saya tak biasalah makan dekat luar.”

     “Ye saya tahu tu dan saya faham. Awak jangan bimbang okey. Restoran kawan saya ni memang buat masakan kampung, tapi tetap ada menu yang sesuai untuk awak. Awak takkan menyesal.”

     Sampai di hadapan tempat dituju, Wan Husna sudah berubah pelik. Melihat Hisham yang tergaru-garu kepala sambil tersengeh-sengeh di hadapan restoran yang bertutup dan sunyi sepi memahamkan dia bahawa kedai makan yang menjadi igauan Hisham tidak beroperasi hari itu.

     “Awak kata ni kedai makan kawan baik awak. Takkanlah hari dia cuti awak tak tahu!” Tempelak Wan Husna lembut sambil matanya memandang pintu kedai makan yang bertutup. Kedai makan yang tertera dengan nama Canteq Canteq D’Coner itu benar-benar menarik perhatiannya lalu melangkah keluar dari kereta sambil menggalas beg tangan. Dalam fikirannya sudah pasti tuan punya restoran itu perempuan.

     “Tak ada rezeki kita hari ni. Kita cari tempat lainlah.” Ujar Hisham hampa.

     “Awak lapar sangat ke?” Tanya Wan Husna sayu. Melihat wajah terkilan Hisham, dia rasa simpati.

     “Mestilah..!!”

     “Kasihan pula saya tengok awak ni. Apa kata kalau saya…”

     Ucapan Wan Husna terganggu bila mendengar bunyi enjin motosikal yang kuat tiba-tiba menerjah ke gegendang telinganya yang kini semakin mendekat dengannya. Sebaik saja dia dan Hisham menoleh, dia terkejut bila beg tangannya direntap kuat. Nasib baik tali beg tangan yang dipegang berada kuat dalam genggamannya. Hisham yamg sendiri tidak menyangka peritiwa itu berlaku di hadapannya terus saja berlari mendapatkan Wan Husna yang sudah tersungkur jatuh.

     “Awak okey!” Kalut dan gelabah Hisham melihat Wan Husna berkerut wajah menahan sakit.

     “Okey..luka sikit tangan saya ni.” Bisik Wan Husna sambil menunjukkan telapak tangannya yang luka kerana tersagat di jalan.

     “Kurang ajar punya peragut.! Mentang-mentanglah tempat ni sunyi. Suka hati dia orang je nak buat apa!” Rungut Hisham lalu menolong Wan Husna agar bangun dan mengarahkan agar Wan Husna duduk dalam kereta. 

     Wan Husna hanya mengangguk. Masih terasa debar di dada selepas insiden tadi. Inilah kali pertama dia diragut. Jika selama ini, dia hanya mendengar cerita dan berita saja tentang kejadian ragut yang kadang-kadang membawa kepada kematian. Wan Husna seakan trauma.

     “Awak tunggu kejap. Saya ambil kotak ubat.” Pesan Hisham lembut. Melihat wajah Wan Husna berkerut menahan sakit, dia rasa sayu.

     Ketika Hisham sedang membuka bonet keretanya, sekali lagi telinganya disentak dengan bunyi  enjin motosikal tadi. Tidak disangka peragut tadi tidak berputus asa. Cepat-cepat Hisham mahu melangkah ke arah Wan Husna yang seperti ketakutan. Takut kalau-kalau gadis itu diapa-apakan. Namun, malang tidak berbau. Kali ini nasibnya yang malang. Dek kerana ingin selamatkan Wan Husna, dia terjatuh ketika bergelut dengan peragut tadi. Teruk muka dan tubuhnya dikerjakan hingga Wan Husna tergamam terkejut.

     “Beg tangan awak.” Bisik Hisham yang tersandar di pintu kereta sambil terduduk. Kecewa hatinya kerana tidak dapat menyelamatkan beg tangan Wan Husna.

     “Biarlah dia orang ambil. Bukan ada apa pun. Tisu dengan barang makeup saya je. Barang-barang penting saya dah keluarkan tadi.” Jawab Wan Husna sayu. Melihat keadaan Hisham, jiwanya diruntun sebak dan sayu. Mengalir juga air matanya tatkala melihat keadaan Hisham yang cedera parah. Pilu hatinya kerana tidak dapat berbuat apa-apa. Tadi puas juga dijerit meminta tolong namun tempat yang sunyi itu  tidak kelihatan walau seorang pun untuk dia meminta bantuan.

     Ketika memapah Hisham masuk ke dalam kereta, langkah Hisham terhenti hingga mendorong Wan Husna agar berhenti sama. Matanya menyorot sama ke arah apa yang Hisham pandang.

     “Kaki saya.” Bisik Hisham perlahan.

     “Takpe, biar saya betulkan.” Ujar Wan Husna lalu mengarahkan Hisham duduk dan mula melakukan kerjanya membetulkan keadaan kaki Hisham. Tiba-tiba Hisham menahan. Wan Husna hairan lalu wajah Hisham ditatap sambil menjungkitkan kening.

     “Kaki saya bukan...”

     “Syyy..saya faham. Awak jangan risau okey.”

     “Apa yang awak faham?” Tanya Hisham hairan.

     “Kak Bibah dah cerita semuanya dekat saya. Saya harap lepas ni awak jangan segan-segan dengan saya.”

     Hisham tergamam lantas pegangan di tangan Husna dilepaskan dan menyerahkan  tugas itu bulat-bulat pada Wan Husna walaupun masih terasa segan silu.

     Selesai membetulkan keadaan kaki Hisham, Wan Husna beralih pula merawat luka di muka dan tangan Hisham yang cedera. Renungan mata Hisham ke wajahnya tidak dipedulikan kerana dia suka begitu. Walaupun hatinya masih malu direnung begitu, Wan Husna cuba menahan agar rasa kekoknya tidak disedari Hisham hinggalah kerja merawat selesai. Entah kenapa rasa trauma tadi hilang serta merta.

     “Awak tak malu kawan dengan orang cacat macam saya?” Tanya Hisham sambil memicit-micit tengkuknya. Bisa di tengkuknya selepas diketuk dengan benda keras masih terasa.

     “Kenapa saya nak malu? Saya bukan tak pakai baju.” Ujar Wan Husna lalu ketawa kecil. Keadaan tengkuk Hisham dibelek-belek setelah menyedari Hisham seakan tidak selesa dengan tengkuknya.

     “Saya cacat. Saya lemah. ” Jawab Hisham lemah.

     “Awak manusia jugakan..? Makhluk Allah yang dicipta indah. Walaupun keadaan awak tak sempurna, Allah meletakkan awak memiliki hati yang baik, jujur dan ikhlas. Saya bangga kenal dengan awak. Terima kasih kerana berusaha selamatkan saya tadi. Kalau awak tak ada tadi, agaknya dengan saya sekali dia orang heret.”

     “Tapi saya gagal selamatkan beg awak dan rasa saya tak layak berganding dengan awak.”

     Wan Husna tersenyum hambar sambil menggeleng kepala. Baginya semua itu tak penting. Apa yang buat dia rasa bangga adalah semangat Hisham menyelamatkan dan melindunginya.

     “Kalau awak cakap macam tu, bermakna saya pun ada kekurangan. Pada pandangan awak, saya ni cacat ke hingga tak layak berkawan dengan awak?”

     Hisham tergaman. Wajah Wan Husna ditatap tajam.

     “Kalau boleh dua puluh empat jam saya nak berada dekat dengan awak. Saya nak jaga awak. Fahami diri awak..dengar setiap masalah awak..berkongsi cerita suka duka dengan awak. Bolehkan?” Ujar Wan Husna bersahaja. Walaupun bahang sudah mula terasa menyapa wajah, akan ditahan agar segala impiannya untuk menakluk hati lelaki itu tercapai. Baginya Hisham lelaki yang benar-benar sesuai dengannya walaupun lelaki itu sedikit berumur darinya.

     Hisham hilang kata-kata. Bak pepatah mengantuk disorongkan bantal, mahu saja dia melompat riang. Bibirnya diketap menahan senyum yang mula terukir. Wajah Wan Husna dipandang tidak berkelip mencari keikhlasan dan kejujuran di balik kata-kata tadi.

     “Awak tak menyesal?”

     “Kenapa harus saya menyesal? Sebelum ni saya jatuh cinta pada yang sempurna. Tapi saya kecewa dan terluka. Mungkin kerana dia sempurna dan saya tidak. Saya mula mencari kekurangan saya dan saya nekad mahu mencari seseorang yang sama kurang sempurna seperti saya.”

     “Tapi saya tak nampak kecacatan awak.”

     “Kecacatan saya terletak pada hati saya. Hati saya terlalu menganggungkan sesuatu yang terlalu sempurna hingga saya dah tak pandang pada yang lain. Bila saya mula kenal dengan awak, baru saya tahu siapa yang cacat dan siapa yang sempurna.”

     “Awak terlalu merendah diri.”

     “Sebab saya dah lama memandang tinggi. Bila jatuh, saya rasa sakit sangat. Sakitnya di hati tanpa ada yang sedar, luka tu terlalu dalam dan parah. Dalam hati ini, hanya tuhan saja yang tahu.”

     “Awak memilih saya kerana kecacatan saya?” Tanya Hisham hairan.

     “Awak nak saya beri jawapan jujur?” Wan Husna balik bertanya.

     Hisham mengangguk.

     “Errmm..nanti-nantilah saya cakap.” Balas Wan Husna sambil tersenyum nakal.

     “Mana boleh macam tu. Saya nak dengar jawapan awak sekarang jugak.”

     “Kalau saya tak nak kasi tahu juga, awak nak buat apa?”

     Hisham tersenyum nakal.

     “Kita stay dekat sini sampai bila-bila.”

     Wan Husna ketawa mengekek. Baginya itu satu ugutan budak-budak yang tak dapat gula-gula.

     “Okey! Kita tunggu sini. Saya tak kisah asalkan dekat dengan awak.” Balas Wan Husna nakal.

     “Peliklah awak ni.”

     “Tak ada yang peliknya. Sebenarnya..saya pun tak kisah kalau lama-lama dengan awak dekat sini.” Ujar Wan Husna lalu ketawa mengekek.

     Hisham mengeluh lemah sambil mengetap bibir. Walaupun riang kerana dirinya dipilih gadis idaman, jauh di sudut hatinya sedikit was-was seandainya simpati yang dijadikan sebab dirinya dipilih.

     “Nak balik atau nak pergi hospital?” Wan Husna mengubah tajuk perbulan.

     “Saya lapar.” Balas Hisham sayu.

     “Stay dekat hospital, nak? Saya siapkan makan.”

     “Lambatlah. Silap-silap mati kelaparan saya sebab tak makan. Teruk sangat ke luka saya ni?”

     “Tak teruklah. Luka sikit je. Tapi saya risau tengkuk awak tu. Sejak tadi saya tengok awak macam tak selesa. Kalau awak rasa masih sakit, saya bawa awak pergi hospital jelah.”

     “Tak payahlah. Sikit je ni. Apa guna awak dalam hidup saya kalau saya tak menghargai awak. Layanan dokter dekat hospital tak sama dengan layanan dokter cinta saya.”

     “Hurmm..tau pun.! Tapi saya risau tengkuk awak tu. Dekat hospital, ada alat untuk mengesan. Saya tak ada alat untuk kesan tengkuk awak tu.” Ujar Wan Husna pula. Risau kalau-kalau kesakitan itu menjadi masalah besar.

     “Esok saya suruh kawan saya periksa. Sekarang ni saya nak makan dulu. Lapar sangat ni.”

     “Yelah..yelah..yelah..!” Balas Wan Husna lega mendengar jawapan Hisham. Melihat jam sudah menunjukan hampir ke pukul tujuh malam, cepat-cepat enjin kereta dihidupkan. Sebenarnya dia sudah mula rasa tidak selesa berlama-lama di situ. Dia yakin tidak lama lagi pasti ada orang kampung yang lalu lalang di situ memndangkan waktu maghrib semakin hampir.

     “Awak nak bawa saya pergi mana?”

     “Hantar awak baliklah.”

     “Kan saya cakap saya lapar. Berhentilah mana-mana dulu beli makanan.”

     Wan Husna tidak pedulikan kata-kata Hisham lantas terus memandu dengan senyuman sinis.

     “ASTAGFIRULLAHHALAZIM..! Kenapa ni Una?” Sergah Wan Razin kalut menyambut kehadiran Hisham di muka pintu. Kedatangan anak muda itu petang tadi buat dia tenang. Tapi bila melihat wajah anak muda itu penuh dengan luka, hatinya menjadi kalut.

     “Una kena ragut depan kedai makan tadi. Hisham nak tunjuk hero, dia jadi mangsalah..! Lagipun tak ada siapa yang tolong. Terima sajalah.” Balas Wan Husna seperti tidak ada apa terjadi. Sedangkan ketika kejadian dia seperti orang tak siuman menjerit minta bantuan. Namun apakan daya, suasana sepi di kawasan itu tiada siapa yang tampil membantu.

     “Kenapa tak bawa pergi hospital? Teruk luka ni.!” Tanya Wan Razin lagi sambil membelek-belek wajah Hisham.

     “Tak teruk pun abi. Sikit saja ni. Lagipun Dokter Husna dah rawat saya tadi.” Hisham cuba berseloroh sambil melabuhkan punggungnya di sofa.

     Wan Husna hanya menjeling dan tersenyum sinis dengan kata-kata Hisham. Dalam hati turut bangga bila bapanya turut dipanggil abi. Hatinya kembang setaman. Rasa seperti satu keluarga pula dengan Hisham.

     “Pergi bersihkan diri dulu dalam bilik abang Iman. Lepas solat kita makan malam.” Arah Wan Razin pada Wan Husna.

     Hisham mengangkat-angkat kening sambil tersenyum bila Wan Razin menyebut makan. Perutnya yang lapar terpaksa ditahan sejak tadi bagai menari-nari untuk diisi.

     “Terserlah rupa Beast yang kelaparan. Nasib baik saya yang tak dimakannya. Kalau tak, habislah saya..” Kata Wan Husna sambil ketawa kecil.

     Hisham tersenyum lebar. Kepalanya digaru-garu tanda malu. Dalam hati tak henti-henti ucap rasa syukur kerana impiannya untuk menjadikan Wan Husna sebagai orang istimewa dalam hidupnya tercapai. Paling buat dia tidak sangka, ialah Wan Husna menyatakan terlebih dahulu impian itu walaupun tidak secara terang. Itu sudah cukup buat dia merasa bahagia.

     Hisham mengikut Wan Husna menuju ke bilik. Dengan keadaan kakinya yang kurang selesa, Hisham perlukan tempat yang selesa dan terlindung. Malunya masih menebal bila ingat kembali peristiwa tadi. Kakinya hampir tercabut bila peragut tadi memijak kaki palsunya bertubi-tubi. Malunya makin menebal bila dengan selamba Wan Husna menyelak kaki seluarnya untuk betulkan kaki palsunya yang hampir tercabut.

     Namun dibalik kejadian itu, dia bersyukur kerana dia tidak perlu lagi berahsia tentang kekurangan dirinya terhadap gadis yang dicintai. Di sebalik itu juga hatinya kurang senang. Apalah agaknya yang diceritakan oleh Kak Bibah tentang dirinya pada Wan Husna. Mengingatkan kembali peristiwa malang itu, hatiya menjadi sakit. Kehilangan sebelah kakinya dapat diterima, namun kehilangan orang yang disayang payah sekali diterima setelah menyulam kasih dari zaman bangku sekolah lagi. Dia yakin Arleyana sedang bahagia bersemadi di sana. Kerana kebahagiaan itulah, Hisham merana.


     Hatinya sakit bila mengingati peristiwa itu. Jika tidak kerana sikapnya sudah pasti Arleyana tidak pergi meninggalkannya dan sudah pasti juga dia tidak merana hingga kini.

No comments: