PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Friday 3 April 2015

BAB 9:::Pasrah Dalam Redha

BAB 9
“MACAM mana kerja hari ni. Boleh?” Tanya Fatimah Az-Zahra tidak sabar. Memandangkan anak gadisnya baru memulakan tugas di hospital, dia sedikit bimbang kerana jarak rumah dengan hospital agak jauh.

“Boleh la..! Tapi hari pertama biasalah..penat sikit. Sikit hari lagi okeylah..” Balas Wan Husna menenangkan hati uminya.

“Baguslah kalau macam tu. Abi cakap kalau Una tak tahan kerja dekat situ, abi suruh Una buka klinik sendiri saja dekat pekan tu.”

Wan Husna sudah tersenyum-senyum. Maklum sangat dengan keperihatinan Wan Razin terhadapnya. Memang dari dulu dia ada suarakan keinginannya untuk membuka klinik sendiri pada Wan Razin. Tapi bukanlah dalam masa terdekat. Padanya, biarlah dia mencipta pengalaman di hospital dulu.

“Tak apalah mi. Rasanya tak payah lagi kot! Biarlah Una merasa kerja dekat hospital dulu. Nak pegang klinik sendiri ni payah sikit kalau tak ada yang membantu. Harap Una seorang, memang tak jalanlah..” Jelas Wan Husna.

Hurmm..Kenapa Una? Una tak yakin kemampuan sendiri ke?”

“Ermm..lebih kurang macam tu la..”

“Bertahun-tahun belajar, takkan tak yakin lagi?” Tanya Fatimah Az-Zahra hairan berserta jelingan sinis.

“Entahlah. Tak tahu Una nak cakap macam mana. Una rasa masih banyak yang Una kena belajar. Kadang-kadang Una rasa macam nak sambung belajar lagi. Rasa macam tak cukup pulak ilmu yang Una belajar dulu.”

“Habis SPM Una ambil STPM. Lepas tu sambung lagi ke UKM. Tak cukup dengan tu sambung pulak dekat US. Una tak jemu ke belajar? Hah! Lepas ni nak kemana pulak?” Tanya Fatimah Az-Zahra tidak puas hati. Tak sanggup rasanya mahu berpisah lagi dengan satu-satunya anak perempuan yang dia ada.

“Una cadang nak ke Australia.”

Membutang mata Fatimah Az-Zahra mendengar jawapan Wan Husna.

“Baru cadangan je, mi..!” Ujar Wan Husna sambil ketawa mengekek bila melihat wajah uminya tergamam. Faham sangat dengan sikap uminya yang tidak mahu berenggang dengan anak-anak. Kalau boleh semua anak-anak kena duduk bawah ketiak dia walaupun dah berkahwin.

Fatimah Az-Zahra menjeling geram. Lega sikit hatinya mendengar komen Wan Husna.

“Memanglah Una bercita-cita nak ada klinik sendiri. Tapi..nanti-nantilah dulu. Kalau nak buka klinik sendiri, sekurang-kurangnya kena ada sorang rakan kongsi. Harap Una sorang, takut tak menang tangan nanti. Silap-silap Una langsung tak boleh balik rumah. Kena berkampung dekat klinik. Nak cari rakan kongsi pulak, bukan boleh tangkap muat je. Sekurng-kurangnya biarlah dengan orang yang kita kenal. Macam adik beradik ke..dengan kawan baik ke..!” Terang Wan Husna tersenyum-senyum.

Fatimah Az-Zahra terangguk-angguk setuju dengan pendapat Wan Husna. Tiba-tiba terlintas di fikirannya untuk mengusik anak daranya.

“Kalau macam tu kena cari suami dokter jugaklah. Kompem ada yang membantu.”

Ish umi ni..! Una tak fikir pun fasal nak kawin dengan dokter. Lagipun siapalah yang nakkan Una ni.?”

“Ada..! Tapi Una pulak yang dah putus harap.”

“Kalau yang tu tak payahlah mi. Una saja yang mengharap, dia tak ada apa pun. Nampak sangat dia memang tak harapkan Una.”

“Jodoh, ajal maut di tangan tuhan. Kita hanya merancang. Dia yang tentukan. Apa saja yang dah dia atur, kita ikut saja. Pasti ada hikmahnya.”

Wan Husna tersenyum nipis tanpa menjawab. Melihat uminya beredar dari situ, hatinya mula rasa lega. Tak perlulah lagi dia bualkan tentang orang yang sememangnya sudah jauh dari hatinya.

Sakit hatinya masih bersisa walaupun peristiwa itu sudah bertahun berlalu. Keputusan yang diambil untuk melupakan terus lelaki yang bernama Wan Hamka dirasa amat tepat sekali. Bukan kerana tidak sayang atau cinta, tapi kerana rasa sakit di jiwa yang terpaksa ditanggung hingga kini yang membuatkan dia tidak was-was untuk memilih jalan itu.

Tiba-tiba ingatannya terbias pada Hisham. Lelaki yang baru ditemui di hospital tadi buat dia tersenyum sepanjang pemanduan. Sedangkan sepanjang hari dia di hospital, hatinya sakit dengan layanan lelaki itu.

“Ha..apa yang senyum-senyum tu?”

Sergahan Wan Razin buat Wan Husna terkejut. Rasa debar di dada buat dia cepat-cepat mengurut dadanya. Geram hatinya melihat abinya ketawa mengekek.

“Abi tak sayang Una ek?” Tanya Wn Husna geram.

Sorry! Abi tak sangka anak abi terkejut sampai macam tu. Una tu, yang senyum sorang-sorang kenapa? Dah berjaya dapatkan calon menantu untuk abi ke?” Tanya Wan Razin cuba berseloroh. Makin gamat dia ketawa bila melihat mulut Wan Husna semakin panjang memuncung.

“Siapalah nak dekat Una ni, abi.” Wan Husna seakan menjauh. Walaupun sayang masih ada pada Wan Hamka, untuk menerima lelaki itu tidak sama sekali.

“Nanti adalah tu.”

“Malas Una nak fikir. Hidup sendiri macam ni lagi baik. Una tetap bahagia sebab Una masih ada abi dan umi.”

“Sementara ada. Tapi sampai bila.? Lambat laun abi dengan umi kena pergi juga tinggalkan Una.”

Wan Husna tersentak. Wajah Wan Razin dipandang tepat. Hatinya sayu dan sebak. Lantas dia bangun dari duduknya lantas melabuhkan punggungnya di sisi Wana Razin. Lengan Wan Razin dirangkul erat sambil meletakkan kepalanya di bahu Wan Razin. Ada esakan halus di situ.

“Abi bukan sengaja nak buat Una sedih. Abi nak Una ingat masa depan Una. Una perlu fikirkan tentang kebahagiaan Una akan datang. Hidup sendiri masa muda memang kita tak rasa apa-apa. Bila dah usia meningkat tua, masa tu Una akan rasa menyesal dan akan mula terfikir betapa pentingnya hidup berkeluarga. Una perlukan suami dan anak-anak. Mereka nilah yang akan menjaga Una bila abi dengan umi dah tak ada nanti.”

“Bukan Una tak fikir semua tu, abi. Sebenarnya Una takut nak beri harapan pada orang. Una tak mahu kecewa lagi.”

“Abang Am belum balik lagi, Una dah terus buat keputusan. Mana boleh macam tu. Nanti bila dia balik, kita tanya dia baik-baik.”

“Una tak nak dekat abang. Una dah buat keputusan yang Una takkan tunggu lagi dia.”

“Tapi kenapa? Apa yang abang Am dah buat pada Una.? Kalau setakat dia tak pernah balik jumpa Una, takkan tu pun Una nak marah. Una sendiri tahukan, abang Am susah balik sini. Una kena faham semua tu. Salah Una juga. Waktu abi ajak melawat abang Am dekat johor dulu, Una menolak.”

“Bukan sebab tu..” Berat mulutnya mahu membuka aib orang. Tambah-tambah lagi aib orang yang dia sayang.

“Habis sebab apa? Una tak ceritakan sebab-sebabnya, manalah abi nak tahu.”

“Tak payahlah abi tahu. Keputusan Una dah buat takkan tunggu lagi abang.”

“Habis, Una nak tunggu siapa?”

“Adalah.!” Balas Wan Husna tersenyum simpul. Diruangan matanya kini terbias wajah Hisham. Dia sendiri tidak faham kenapa wajah bengis itu yang terbayang. Sepanjang pemanduan tadi pun fikirannya asyik memikirkan tentang lelaki itu.

“Macam ada good news nampak!” Sergah Wan Zubaidah sambil membawa sedulang kopi.

“Baru nak susun strategi pikat memikat.” Jawab Wan Husna tanpa rasa malu-malu.

“Siapa yang pikat siapa?” Tanya Wan Razin hairan.

“Una lah nak pikat orang.” Jawab Wan Husna bersahaja.

“Tak malu!” Gerutu Wan Razin berserta dengan ketawa lucu. Muka tembok juga anak aku ni rupanya..

“Cinta itu buta abi. Una nak jadi macam Siti Khatijah. Tapi Una tak mahulah lelaki muda macam Rasulullah tu. Yang Una nak kejar ni agak berumur sikit.” Ujar Wan Husna lalu ketawa mengekek.

Melopong mata dan mulut Wan Razin dan Wan Zubaidah mendengar penjelasan Wan Husna. Walaupun ada rasa sedikit terkilan, bila melihat wajah ceria anak gadis mereka, hati mereka sedikit tenang.

“Berumur macam abi ke?” Tanya Fatimah Az-Zahra berselang dengan rasa yang sedikit kurang selesa.

“Taklah macam abi ni..! Muda sikit. Hensem banyak. Ermm..Una rasa dalam lingkungan empat puluhan kot. Lagipun Una bukan muda lagi. Lagi berapa tahun je nak masuk tiga puluh.”

Wan Razin dan Fatimah Az-Zahra saling berpandangan. Hairan juga dengan sikap anak perempuan mereka. Sepatutnya dengan umur Wan Husna yang masih dalam lingkungan 20an, gadis itu sepatutnya mencari calon suami yang sesuai dengan dirinya yang muda. Paling kurang pun yang berumur lingkungan 30an. Jika usia 40an itu sudah dianggap kertu. Namun apakan daya walaupun mereka merasa sedikit terkilan, selaku orang tua yang sentiasa peka dan menyokong setiap keputusan anak mereka, keputusan itu mereka terima dengan sebulat suara asalkan anak perempuan mereka bahagia dunia akhirat.

Hurmm..kira okeylah tu. Abi dengan umi tak kisah sebenarnya, janji Una bahagia. Bahagia Una, bahagialah abi dan umi.”

Wan Husna tersenyum lebar sambil melepaskan keluhan lega. Restu sudah diperolehi. Tinggal usahanya saja yang tinggal untuk meraih cinta si jejaka. Walaupun rasa malu-malu, dia akan berusaha sehingga Hisham menjadi miliknya kerana dia dapat rasa ada sesuatu yang menjadi tarikan pada lelaki berusia itu. Kini dia yakin usaha untuk melupakan Wan Hamka pasti berhasil. Kalau boleh setiap saatnya bersama Wan Hamka tidak ingin diingatkan kembali.

“Una dah selidik ke? Entah-entah suami orang.” Pantas saja suara Fatimah Az-Zahra kedengaran. Risau juga kalau-kalau anaknya tersalah pilih.


Wan Husna tersentak. Seperti baru tersedar dari mimpi wajah kedua orang tuanya dipandang sepi. Serta merta wajah manisnya bertukar kelat. Tiba-tiba hatinya jadi kurang ceria. Resah jiwanya seketika andai itu adalah kenyatan yang harus ditelan. Namun dia berharap agar andaian uminya tadi bukan seperti yang difikirkan. Melalui perbualan dan cadangan Rania di hospital tadi, dia yakin Hisham masih sendiri.

No comments: