PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Sunday 23 November 2014

BAB 5(2) : TERTULIS KAU MILIKKU

SEPANJANG perjalanan, Puan Rohayu hanya duduk berdiam diri. Encik Marzuki diserang rasa hairan lalu mula bersuara.
 “Angin tak ada ribut tak ada..tiba-tiba saja mendung, apa kena pulak dengan awak ni cik Ayu oi..!”

“Saya sedih lah bang. Bila tengok muka dia orang, teringat masa saya dengan arwah kecik-kecik dulu. Kami memang rapat. Tak sangka hanya kerana sebab orang ke tiga hidup kami jadi porak peranda. Kami berpisah sekian lama, tak sangka sampai sudah saya tak dapat jumpa dengan abang saya. Rindu bang..! rindu sangat-sangat.! Bila tengok Faridz tadi tersentuh saya. Cara dia melayan adiknya tak ubah seperti abang Ariff menjaga saya. Wajahnya sebiji macam abang Ariff, tenang saja.”

     Encik Marzuki hanya membisu membiarkan isterinya meluahkan rasa hati. Memang diakui rasa kagum terhadap Faridz dalam mengharungi onak duri dalam kehidupan. Dalam usia yang muda dia sudah menggalas tanggungjawab yang berat sebagai ketua keluarga. Dia juga senang berbual dengan Faridz, rasa berkenan pulak..! Anak muda itu pada perhatiannya memiliki sifat-sifat lelaki bertanggungjawab. Disamping itu juga Faridz bijak menyusun kata ketika berbual. Pendek kata, keluarkanlah apa saja topik perbualan, Faridz sudah bersedia untuk membalas. Seperti sudah berjuta ilmu memenuhi di dada.

“Saya tak dapat bayangkan keadaan mereka dua beradik masa tu. Tinggal pulak dengan orang asing yang entah siapa kita tak kenal. Kalau lah masa tu saya dah jumpa dia orang, saya sanggup menggalas tanggungjawab tu..!”

“Sudah lah tu..! jangan difikirkan sangat. Nanti kepala awak sakit pulak..! Lepas ni kita sama-sama pikul tanggungjawab. Selagi dia orang tu belum berkahwin tanggungjawab memang berada  atas bahu kita. Si adiknya tu kan masih bersekolah, saya tahu Faridz mampu menyara dan menyediakan keperluan adiknya. Tapi, tak salah kalau kita turut bantu bersama. Selain duit ringgit, kita boleh berikan kasih sayang kita pada mereka agar mereka tidak tersisih..” Hujah Encik Marzuki membuatkan Puan Rohayu terharu lalu tersenyum.

“Terima kasih bang! sebab sudi terima anak buah saya menjadi sebahagian dalam hidup abang..”

“Ayu cakap apa ni? Anak saudara Ayu anak saudara abang jugak..! Apa yang abang buat ni tak lah sebesar mana kalau nak dibandingkan dengan pengorbanan Ayu pada anak-anak abang. Ayu ni layak terima anugerah ibu mithali tau...! Arwah Azimah pasti seronok sebab anak-anak abang dapat umi yang baik macam awak.” Encik Marzuki cuba menceriakan suasana.

“Saya tak mintak semua tu bang..! cukuplah sekadar anak-anak sayang dan menghargai saya..” Kata Puan Rohayu sayu lalu tersenyum malu.

“Ye lah..! lepas ni kita sama-sama jaga anak-anak kita. Bila dah tambah lagi  ahli keluarga, saya tak sabar-sabar pulak nak bercucu. Ye lah..kita kan dah tua, anak-anak pun dah besar-besar..”

“Ke situ pulak abang ni..tak menyempat-nyempat..! Abang yang tua..saya tak..!” Usik Puan Rohayu sambil tersenyum sinis pada suaminya di sebelah.

“Tua-tua pun suami awak..!”  Balas Encik Marzuki lalu kedua-duanya meleraikan tawa. Huzir yang sedang mengadap game telefon bimbitnya di bahagian belakang hanya menggeleng, malas mahu masuk campur urusan orang tua. Takut kalau menyampuk pasti sindiran yang keluar dari abah dan uminya tajam menikam tembus hingga ke hati.

****************

No comments: