PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Sunday 30 November 2014

BAB 7(3) : TERTULIS KAU MILIKKU..

HAMPIR ke jam sebelas pagi barulah bayang kereta Faridz kelihatan masuk kawasan perkarangan rumahnya. Puan Rohayu dan Mak Miah yang sedang sibuk membersihkan taman bunga di laman tersenyum lalu melangkah mendapatkan mereka.

“Lamanya..! banyak sangat ke barang yang korang beli..?” Tanya Puan Rohayu sambil menjengukkan kepala kedalam bonet yang telah dibuka Faridz.

“Banyak jugak..! Lepas tu kita orang pergi ke gerai Mak Yam makan nasi lemak. Mak Yam kirim salam kat umi..”

“Waalaikummussalam...! sihat ke dia..? Dah lama umi tak jenguk dia..!”

“Alhamdulillah..Nampaknya macam tu la..!” Ujar Huda lalu minta diri untuk masukkan barang yang dibeli ke dalam rumah.

     Faridz  membantu mengeluarkan barang dari bonet lalu membawa ke ruang dapur. Barang basah diletakkan terus ke dalam sink manakala barang yang kering dibiarkan saja atas meja mozek yang terdapat di tengah-tengah ruang dapur. Melihatkan Huda yang melangkah naik ke bilik, Faridz turut sama melangkah ke biliknya untuk menukar pakaian. Apabila turun semula dilihat Huda sudah mula memulakan tugasnya untuk memasak. Pakaian Huda juga sudah bertukar. Namun tudung masih di kepala cuma tadi dia bertudung biru dan sekarang bertudung putih. Huda nampak selesa dengan tudung begitu. Hanya disarungkan saja ke kepala, tak perlu nak dibetulkan atau dipinkan.


“Syarat yang ke dua..!”

Huda terkejut dengan sergahan begitu. Diurut-urut dadanya menahan sabar sambil mengetap bibir namun Faridz buat-buat tak faham.

“Cik Farathul Huda kena ajarkan saya macam mana nak buat laksa pineng dan izinkan saya menyibuk sama di dapur..”

     Huda tersenyum sinis mendengar syarat yang kedua. Sambil menganggukkan kepalanya Huda mengeluarkan sebungkus cili kering dan sebungkus bawang besar lalu diletakkan di hadapan Faridz.

“Pandai bersiang ikan..?” Tanya Huda sambil tersenyum sindir. Melihat wajah Faridz seperti merayu agar kerja itu tidak diberikan, dia mengalah.

Okey tak apa.! Job tu biar Huda yang uruskan. Bila ada peluang, Huda ajarkan..! Tapi sebelum tu, buang dulu batang cili kering tu,basuh dan rendam dalam air panas sampai cili lembut.  Lepas tu kupas bawang besar. Bila cili dah lembut kisar dengan belacan dan bawang besar..” Pesan Huda lalu melangkah ke arah sink untuk menyiang ikan. Udang Harimau juga turut dikeluarkan sekali. Sesekali Huda akan menoleh ke arah Faridz untuk memantau cara kerja yang telah diberi tadi. Huda menghamburkan tawanya bila melihat Faridz mengelap matanya yang berair dengan hujung lengan baju ketika mengupas bawang.

“Kasihannya dia..! kena paksa buat kerja..nangis dah dia..! Takpe..nanti mama kasi gula-gula ye..!” Ujar Huda tersenyum simpul mengusik Faridz yang masih asyik mengupas bawang.

“Mama kejam tau..! Ada ke patut bagi papa buat kerja ni..? Bagi la yang mencabar sikit..!” Balas Faridz sambil terus dengan kerjanya tanpa melihat Huda.

    Mata Huda membulat mendengar omelan Faridz. Papa? Ceh! berangan tak abis-abis! Tadi lakonannya hanya seperti ibu dan anak, tak sangka Faridz sudah menukar watak. Layan…

“Kalau tak nak kerja ni, nak buat kerja apa..?” Gumam Huda geram. Tadi dia juga yang kata nak belajar..!

“Tak lah..! papa gurau je..! kupas bawang pun kupas bawang lah..! janji jangan kena siang ikan..nanti tangan papa busyuk..!” Faridz bersuara sambil menjeling manja pada Huda yang sedang menahan tawa. .

“Amboi-amboi..! Berpapa mama pulak. Romantiknya..! Tadi membeli barang sama-sama, sekarang masak sama-sama. Apa yang penting..? kerjasama...!”

Sindir Affini lalu menyanyi kecil meniru rentak lagu rancangan kartun wander pet.

“Tak payah nak buat consert free pulak kat situ..! Tak fasal-fasal nanti laksa dan mi udang tak menjadi. Mari tolong aku guntingkan misai udang ni..!” Gesa Huda sambil mencekak pinggang garam kerana malu disindir begitu.

“Ha? udang..? Aku mana tau buat semua tu Da..!” Ujar Affini malu-malu.

“Mari lah sini aku ajarkan..!”

“Tak nak lah aku, Da.. Nanti tangan aku busuk..!”

“Tak payah lah mama nak ajarkan dia..! Takkan dia naknya..! Nanti mama ajar papa ek..?” Sampuk Faridz tiba-tiba sambil melihat ke arah Huda.

     Huda geram dengan sikap Faridz yang terang-terang ditunjukkan di hadapan Afini. Dah parah Cek Awang Mat ni.

“Dah lah abang Faridz, geli Huda dengar..! papa konon..! Macam mana nak jadi papa, ikan pun geli nak pegang..!” Bentak Huda sambil menjeling sinis ke arah Faridz yang masih belum selesai mengupas bawang. Faridz hanya tersengeh tanpa suara. Tidak pula pada Afini yang sudah meledak tawa mengejek abangnya.

     Hampir satu jam akhirnya siap sudah semua bahan-bahan yang diperlukan tersedia di atas meja. Disebabkan  Faridz beri-ria mahu belajar, Huda terpaksa menyediakan satu persatu bahan-bahan atas meja seperti rancangan masakan dalam tv. Satu persatu diajar sehingga siap sudah kuah laksa yang menjadi impian Faridz. Laksa yang direbus juga sudah ditoskan lalu dimasukkan ke dalam bekas besar. Huda tersenyum-senyum melihat telatah Faridz yang sering menghidu kuah laksa yang masih menggelegak atas dapur. Sesekali dia turut beriaksi sama seperti Faridz. Tak sabar rasanya mahu merasa kuah laksa yang sedang menggelegak dan pekat itu.

“Huda cuba rasa. Ada yang kurang tak.?” Tanya Faridz lalu sedikit kuah dalam periuk di ceduk dengan sudu lalu dihembus perlahan. Sudu dihalakan ke mulut Huda.

Huda tergamam. Dalam malu-malu Huda terpaksa bukakan mulut.

“Mm..sedap.! Marveles.! Cukup semua rasa. Rasanya dah masak tu.!” Ujar Huda lantas api dapur ditutup. Huda gugup sebenarnya bila Faridz begitu dekat dengannya ketika menyuapkan kuah laksa tadi. Cepat-cepat dia menjarakkan diri dari Faridz. Senduk kuah mi udang dicapai lalu mengacau kuah mi yang juga sudah menggelegak tanda sudah masak. Api dapur kuah mi udang juga sudah ditutup. Bau kedua-dua masakan bagai mengalu-alukan semua penghuni rumah itu bergerak ke dapur.

“Sedapnya..! Bau sampai kat luar..!” Teguran Mak Miah mengejutkan Huda yang sedang mengupas kulit telur dan Faridz yang sibuk menghiris  timun. Salad, bawang besar dan cili juga kelihatan atas meja masih belum siap dihiris untuk dimakan bersama laksa peneng.

“Apa yang sedap? Mi atau laksa?” Tanya Faridz kepada Mak Miah walaupun sudah tahu apa jawapan yang bakal keluar dari mulut pengasuhnya itu.

“Mestilah mi..!” Kata Mak Miah bangga.

“Tak rasa lagi laksa ni, mana nak tau sedap atau tidak.!” Balas Faridz sinis.

“Ni along buat sendiri tau, Mak Miah dengan makcik cubalah rasa.” Faridz mula pelawa. Tak sabar mahu mendengar komen-komen dari yang pakar.

“Ye ke..?Uih..! ni kena rasa ni! kalau tak, rugi.!” Sampuk Puan Rohayu pula teruja sambil membuka sedikit tudung periuk kedua-dua jenis masakan. Sambil tersenyum dihidu bau kedua-dua kuah yang siap dimasak.

“Nanti boleh lah along ajar isteri along pulak buat makanan kegemaran along ni..”  Usik Mak Miah pula.

“Tak payah ajar, dia memang dah tau..!” Balas Faridz sambil menjeling ke arah Huda yang masih belum selesai mengupas kulit telur.

Huda malas melayan setiap kata bicara yang keluar dari mulut Faridz. Huda faham apa yang tersirat dibalik kata-kata itu namun dipekakkan saja.

“Macam tak cukup je laksa ni.! Untuk kakak saja dah dua mangkuk. Tu baru makan tengah hari. Belum lagi campur dengan makan petang dan malam. Esok pun tentu kakak cari lagi laksa ni.!” Tiba-tiba Huzir bersuara.

Berkerut-kerut dahi Faridz cuba memahami maksud kata-kata Huzir. Huda sudah rasa kepanasan. Harapannya agar Huzir terus berdiam.

“Apa yang tak cukup.? Abang buat banyak tau laksa ni.!” Balas Faridz sedikit hairan.

“Kalau abang Faridz nak tahu, kakak ni hantu laksa pineng. Kalau dekat rumah, dalam sebulan memang kena buat sekali. Kalau tak, nanti dia meroyan. Boleh demam beb..!”

    Huda mengeluh lemah setelah rahsianya terbongkar. Dia perasan senyum nakal dari Afini. Nasiblah kau telinga..! Dengarlah usikan dia orang…

     Akhirnya dua resepi yang dimasak siap tersedia atas meja. Huda dan faridz tersenyum lega bila usaha bersama mereka tidak sia-sia.

“Jemput lah rasa pakcik, makcik.! Kalau sedap tu maknanya saya yang masak, tapi kalau tak sedap tu kena tanya cikgu yang mengajar..” Seloroh Faridz sambil menjeling manja ke arah Huda yang sedang menyendukkan mi dan laksa ke dalam mangkuk

“Mm..kalau macam ni punya masakan, dah boleh kawin ni..!” Gurau Encik Marzuki setelah tersandar kekenyangan. Masakan tidak, setelah semangkuk mi dan semangkuk laksa terselamat berada dalam perutnya.

“Abah tu dah mula lah tu..!” Gumam Huda sambil memuncungkan mulutnya. Ketawa Encik Marzuki meledak sambil mengeleng melihat sikap Huda yang pantang diusik.

“Siapa yang layak pakcik? Saya ke Huda sebab ada dua tukang masak kat sini?” Tanya Faridz kepada Encik Marzuki. Suka benar kalau dia dan Huda digandingkan .

“Dua-dualah..!” Jawab semua di situ serentak. Terburai tawa dari semua yang berada di meja itu setelah melihat Huda menjelingkan mata,muncungnya semakin panjang.

“Da..kalau kau jadi kakak ipar aku kompem aku gemuk Da.!” Ujar Affini pula.

“Baguslah kalau kau gemuk.! Tu tandanya aku jaga kau elok.! Taklah kurus melidi je..!” Balas Huda sambil tersenyum sinis pada Affini yang sedang menyendukkan lagi mi udang ke dalam mangkuknya.

“Nampaknya tak ada yang menang dan yang kalah kat sini, Mak Miah. Mi dan laksa sama-sama dah nak habis.  Maknanya keputusan seri, jadi tak ada yang akan dikenakan hukuman.” Kata Faridz sambil tersengeh kepada Mak Miah.

“Alhamdulillah..!” Bisik Mak Miah, Cuak juga bila melihatkan laksa Faridz lebih mendapat sambutan.

No comments: