PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 13 Kata Hati Tak Terkata

BAB 13
ADIB MIRZA tersenyum-senyum sendiri ketika berjalan menuju ke lobi pejabatnya. Dari jauh diperhatikan gadis yang amat dirindukan sedang tercegat berdiri sambil menekan-nekan telefon bimbit ditangan. Sejak pertemuan pertama, hatinya bagai dicuit-cuit untuk mengenali hati gadis itu dengan lebih dekat. Namun kerana rasa malu, disabarkan hati dan berdoa agar dipertemukan sekali lagi dengan Zara.
Pagi ini dirasa tuhan sengaja mengatur hari indahnya selepas dua minggu menanti. Berakhir jua rindunya setelah  orang yang ditunggu benar-benar munculkan diri dan kini berdiri dihadapannya. Jantungnya bagai rasa nak tersembul keluar bila Zara tersenyum lebar setelah sedar kehadirannya di situ. Patutlah sejak dari rumah tadi, dia bersemangat mahu ke tempat kerja.

“Lega hati saya dapat jumpa awak. Ingatkan tak sempat tadi. Banyak kali saya call phone awak. Tapi awak tak jawab pun. Saya try call office awak, tapi setiausaha awak kata awak tak sampai lagi. Sebab tu saya tunggu dekat sini.” Jelas Zara selepas lepaskan keluhan lega.

“Kenapa tak tunggu dekat office saya.”

“Malu..!” Ujar Zara manja seakan berbisik sambil tersenyum. .

Adib Mirza mengetap bibir menahan tawa melihat gelagat Zara. Tak tahu apa yang dirasa ketika itu. Diikutkan hati mahu saja dia memeluk gadis itu melepas rasa rindu.

“Apa yang penting sangat nak jumpa saya dekat sini? Ha..saya tahu. Awak rindukan saya ek?” Tanya Adib Mirza sambil berseloroh.

Haah! Rindu sangat-sangat dekat awak. Perasan!” Gerutu Zara geram sambil menjeling.

Tersengeh-sengeh Adib Mirza melihat Zara bercakap sambil bercekak pinggang.

“Sebenarnya apa hal?” Adib Mirza cuba kembali pada perkara asal kedatangan Zara.

“Fasal tayar kereta awak tu lah..!”

“Kenapa dengan tayar kereta tu? Pancit pulak?” Tanya Adib Mirza hairan. Rasanya tayar tu baru saja dibeli.

“Saya nak bagi balik. Sekarang ada dalam bonet kereta saya.”

“Fasal tayar kereta tu awak sanggup berdiri lama dekat sini?” Tanya Adib Mirza sambil geleng kepala.

“Yelah! Awak tukan sentiasa sibuk. Nak jumpa awak, mesti kena buat epoiment dulu. Hal ni pula bukan ada kena mengena dengan kerja awak. Jadi kalau saya buat epoiment dengan awak, buat rugi dakwat pen setiausaha awak menulis je. Baik saya terus datang sini.” Jelas Zara.

“Kalau orang lain yang datang sebab macam ni, memang payah saya nak jumpa. Tapi kalau awak yang datang, bila-bila masa saya free.” Ulas Adib Mirza bersahaja.

“Ye ke? Nak ke awak jumpa saya semata-mata kerana tayar kereta tu?”

“Mestilah saya nak! Dah lama saya tunggu awak tau! Tapi mula-mula tadi saya ingatkan..”

“Awak ingat fasal apa?” Pantas Zara bertanya sambil mengangkat keningnya.

“Saya ingat awak rindukan saya.” Balas Adib Mirza perlahan tanpa memandang wajah Zara.

“Boleh blah! Mak bapak saya dekat kampung nun lebih berhak dapat kerinduan dari saya tau!.” Ujar Zara cuba berseloroh lalu ketawa melihat Adib Mirza turut ketawa.

“Fasal tayar kereta tu, saya rasa awak ambil sajalah. Saya hadiah kat awak. Lagipun saya tengok tayar sper awak tu dah lama. Kalau guna pun tak boleh tahan lama.”

Zara sudah bagai terkejut beruk.

“Hah! Ye ke? Betul ni awak kasi saya? Jangan menyesal! Mahal tayar tu.” Teruja Zara cuba mendapat kepastian sambil tersenyum-senyum. Baginya harga sebiji tayar kereta boleh dibuat kenduri doa selamat.

“Betul! Saya ikhlas.”

Zara tersenyum semakin lebar. Baru sedar siapa yang berdiri di hadapannya ketika itu. Dengan pangkat yang dipegang oleh Adib Mirza dalam sebuah syarikat besar, rasanya seratus biji tayar mercedis pun, lelaki itu  mampu beli. Membaca nama Adib Mirza pada kad nama yang lelaki itu hulurkan pada malam itu, meyakinkan Zara, lelaki di hadapannya itu bukan calang-calang orang.

“Dah sarapan?” Zara cuba ramah mesra. Rasanya tak patutlah kalau dia ambil tayar kereta itu tanpa hadiahkan apa-apa pada lelaki itu. Tambah-tambah lagi bila ingatkan jasa Adib Mirza pada malam kejadian sebulan lepas, dia rasa segan kerana Adib Mirza tidak minta apa-apa bayaran terhadap pertolongan yang dihulurkan.

“Kenapa? Awak nak belanja?”

“Kalau awak sudi. Lagipun pagi ni saya tak ada apa-apa program dekat sekolah.”

“Seribu kali sudi. Mm..sekejap ek!” Ujar Adib Mirza lantas telefon bimbit yang berada di tangannya ditekan-tekan lalu dibawa ke telinga.

“Nurin! Batalkan epoiment saya pagi ni.  Nanti saya bagitahu tarikh baru. Saya ada hal sikit.” Kata Adib Mirza serius.

“Jom!” Kata Adib Mirza sambil tersenyum pada Zara.

Bukan main sukanya Adib Mirza mendapat pelawaan dari Zara. Sampai depan café pun, senyumannya masih lagi terukir. Berjalan bersaing dengan gadis impian memang sering menjadi anganannya sejak bertemu dengan Zara walaupun tahu peluang begitu sukar didapati.

Lapang hati Zara setelah perlawaannya diterima. Sekurang-kurangnya dia tidak rasa terhutang budi selepas menerima bantuan dari Adib Mirza. Walaupun sedikit janggal berjalan dengan pemuda tinggi lampai itu, Zara cuba bersikap positif setelah sedar banyak mata yang memandang.

Di café mereka berbual seperti sudah kenal sepuluh tahun. Zara yang kaya dengan cerita-cerita lalu dan terkini tak segan bercerita dan meluahkan segala pendapat hingga Adib Mirza yang sebelum ini tak banyak bersuara, sudah mula terikut-ikut keramahan Zara.

“Awak tak bosan ke kerja dalam pejabat? Berdepan pulak dengan pelangan-pelangan yang cerewet? Saya tak boleh kerja macam tu. Saya cepat bosan.” Zara bertanyakan tentang kerja Adib Mirza.

“Dah biasa. Lagipun bukan selalu saya berdepan dengan orang macam tu. Awak pulak tak jemu ke asyik mengadap buku dengan anak-anak murid yang bermacam-macam kerenah?” Adib Mirza cuba kembalikan soalan pada Zara.

“Dah biasa.” Ujar Zara meniru nada jawapan Adib Mirza hingga Adib Mirza menjeling garam pada Zara. Zara ketawa mengekek melihat telatah Adib Mirza.

“Walaupun tiap-tiap hari saya berhadapan dengan kerenah budak-budak, saya masih ada peluang berehat dan  buat aktiviti luar rumah. Bukan macam awak yang seratus peratus kena tumpukan perhatian pada kerja dua puluh empat jam. Tambah lagi awak tu orang penting dalam syarikat. Awak pula tak kawin lagi. Saya yakin kalau awak kawin nanti, mesti isteri dan anak-anak awak bosan.”

Tersenyum Adib Mirza mendengar bebelan Zara. Walaupun kata-kata itu dirasa sedikit pedas, namun dia boleh terima kerana dia akui apa yang Zara katakan.

“Habis, awak nak saya buat apa kalau tak mahu  isteri dan anak-anak saya bosan? Awak ada cadangan? Memandangkan awak sendiri tahu tanggungjawab saya sebagai ketua dalam syarikat, perlukah saya abaikan syarikat saya semata-mata untuk anak dan isteri saya?”

“Kenapa harus abaikan? Syarikat itu tempat awak cari rezeki. Anak dan isteri awak juga tanggungjawab awak. Jadi awak kena pandai bahagikan masa antara dua tanggungjawab tu.”

“Saya dah berumur tiga puluh lima tahun. Dah sebati dalam hidup saya menjalani hidup macam ni. Masih ada peluang ke saya perbetulkan keadaan saya sebelum saya berumahtangga?”

“Semuanya terletak dalam hati. Tepuk dada tanya iman. Fikir sendiri apa yang perlu awak buat untuk mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat. Syarikat awak harta dunia, tapi isteri dan anak-anak adalah harta awak untuk akhirat.”

Terdiam sejenak Adib Mirza mendengar hujah Zara. Dia sendiri tidak tahu apa yang harus dibalas dengan kata-kata lantang Zara. Selama ini dia tidak pernah fikirkan tentang keinginan untuk berkeluarga kerana baginya, dunianya adalah syarikat yang harus dikembang-kembangkan lagi.

“Tak perlu nak pening-peningkan kepala fikirkan hal ni. Bila tiba masanya, awak sendiri akan tergerak hati macam mana nak selesaikan masalah ini.”

Adib Mirza tersenyum dengan ulasan Zara. Ada rasa lapang dada selepas gadis itu berkata begitu.

“Awak pula macam mana?” Adib Mirza bertanya.

“Macam mana apa?” Zara sedikit keliru dengan soalan Adib Mirza.

“Yelah! Maksud saya soal tanggungjawab pada keluarga yang bakal awak bina. Awak dah bersedia?”

Zara terdiam seketika sambil cuba menyusun ayat sebelum berbicara. Bercakap mengenai hal itu baginya sedikit berat.

“Tahun lepas saya putus tunang. Kalau ikut perancangan, cuti sekolah akhir tahun lalu saya dah kawin dengan tunang saya.” Zara berkata tenang. Melihat wajah Adib Mirza sedikit terkejut, dia ketawa kecil dan geleng kepala.

“Awak terkejut? Bekas cincin masih ada pada jari saya ni.” Sambung Zara lagi sambil tunjukkan jari manis kanannya pada Adib Mirza.

Lama Adib Mirza merenung jari manis Zara. Memang ada kesan cincin. Dia percaya cerita Zara.

“Bertahun- tahun saya pakai cincin tunang tanpa sekali pun saya tanggalkan. Saya setia menantinya. Bila saya dapat tahu dia kawin dengan orang lain, maka terlucutlah cincin tu dari jari saya ni. Sejak itu saya simpulkan hati takkan meraih lagi kasih pada mana-mana lelaki. Namun saya tewas bila baru-baru ni saya jumpa dengan seseorang. Tapi saya sedikit kecewa sebab dia macam tak ada perasaan pada saya. Jadi saya tak pasti sampai bila saya harus menunggu. Takut juga jadi andartu. Umur saya sekarang pun dah nak masuk dua puluh lima tahun.” Zara ketawa kecil selepas bercerita kisahnya.

“Awak tak cuba luahkan pada dia.?” Tanya Adib Mirza tenang walaupun hatinya sudah terasa pedih di dada.

“Malulah! Lagipun saya ni perempuan.”

“Zaman sekarang orang dah tak pandang semua tu!”

“Saya gadis melayu. Mak ayah saya dah sematkan ajaran tu sejak kecil lagi. Tapi zaman sekarang kalau terlebih rasa malu, kebelakanglah jawabnya..!” Kata Zara tersengeh-sengeh.

Adib Mirza mengengguk setuju.

“Kenapa tak beri peluang pada orang lain?” Adib Mirza cuba mencari peluang.

“Hati saya ni bila dah mula sukakan seseorang, payah nak berubah.”

“Jadi awak akan tetap tunggu dia?”

Zara angkat bahu tanda tidak tahu. Pandangannya jatuh kearah pinggan yang berisi roti bakar di hadapannya.

“Sebenarnya saya tak boleh lupakan bekas tunang saya.” Balas Zara sayu. Jiwanya cepat sebak bila teringatkan Fairuz Imsyar.

“Dia dah terang-terang dah jadi milik orang lain. Tak berbaloi awak terus tunggu dia. Baik awak cari saja yang lain.”

“Saya tahu.” Balas Zara ringkas sambil cepat jarinya menyeka air matanya yang meluncur laju di pipi. Mengingatkan kenangannya bersama Fairuz Imsyar, hatinya bagai dicarik-carik. Rasanya baru semalam kejadian itu berlaku.

“Cubalah cari yang lain. Tak perlu cari jauh-jauh, kerana yang dekat kemungkinan sedang menanti awak.” Ujar Adib Mirza yang turut terasa sayu dengan kisah Zara.

Zara tersenyum tanpa mengetahui maksud tersirat Adib Mirza. Berbual dengan Adib Mirza seperti sedang berhadapan dengan Aqil Muaz. Bagi Zara ada persamaan dalam diri dua lelaki yang dikenali baru-baru ini. Namun wajah Fairuz Imsyar masih tidak boleh lari dari mainan perasaannya.


“ADIB! Lama saya tunggu awak dekat sini, baru sekarang nampak bayang. Awak pergi mana?” Sergah Aliyana sambil laju melangkah kearah Adib Mirza dan Zara. Panas hatinya melihat Adib Mirza dan Zara berjalan berduaan sambil berbual dan bergelak ketawa.

Zara dan Adib Mirza tersentak dengan teguran kuat Aliyana. Terkebil-kebil Adib Mirza melihat Aliyana berjalan ke arahnya.

“Saya rasa biar saya balik dulu. Lagipun saya dah lama dekat sini.” Bisik Zara pantas kerana tidak mahu berlaku apa-apa kejadian di situ. Melihat dari gaya Aliyana, dia dapat rasa gadis itu adalah kenalan rapat Adib Mirza. Melihat kekalutan di wajah Adib Mirza, buat Zara rasa nak tergelak.

“Siapa ni?” Belum sempat Zara beredar, suara Aliyana lantang menyoal Adib Mirza.

“Ini Zara. Kawan baru saya.” Tenang Adib Mirza menjawab. "Zara, ini Aliyana, anak kawan mama saya.” Ulas Adib Mirza pada Zara pula.

Zara sedikit terkilan kerana huluran tangannya hanya dipandang sepi oleh Aliyana. Lalu cepat saja tangannya ditarik semula.

“Siapa dia?” Aliyana kembali bersoal setelah dirasa jawapan Adib Mirza tadi  kurang lengkap.

“Cik Aliyana! Awak jangan salah faham. Saya dengan Encik Adib hanya kawan. Tak lebih dari tu. Saya minta maaf kalau kehadiran saya ni mengganggu kalian. Saya balik dulu.” Cepat-cepat Zara melangkah meninggalkan Aliyana dan Adib Mirza. Dapat dirasa, jika lebih lama dia di situ, pasti perang mulut berlaku. Mengenangkan dirinya yang mudah berbalas mulut, ada baiknya dia segera beredar.

“Awak kata nak tunggu saya dekat sini!” Suara Aliyana nyaring selepas Zara pergi.

“Bila saya cakap?”

“Semalam bukan awak yang hantar sms pada saya? Dalam sms tu awak kata nak jumpa saya dekat sini. Dekat dua jam saya terpacak depan ni. Rupa-rupanya awak dengan perempuan lain.” Bentak Aliyana berang.

Adib Mirza mengeluh berat. Sudah dapat diagak siapa punya kerja yang mengatur pertemuannya dengan Aliyana. Wajah Datin Basyariah terbias di mata.

“Saya minta maaflah. Sebenarnnya saya tak pernah hantar apa-apa sms pada awak pun. Nombor telefon awak pun tak pernah ada dalam simpanan saya. Saya rasa mama saya yang pandai-pandai atur rancangan.”

“Saya tak kira. Hari ni awak kena bawa saya keluar.”

“Ada akal ke tidak awak ni? Tak tahu ke sekarang waktu kerja? Saya sibuk. Kejap lagi ada clien yang nak saya jumpa. Awak balik sajalah!” Bohong Adib Mirza. Seawal tadi sudah dihubungi setiausahanya Nurin agar membatalkan semua temujanjinya pagi itu semata-mata mahu bersama dengan Zara.

“Oh..! dengan perempuan tu, ada masa pulak!” Bentak Aliyana berang.

She is my friend. Dan mungkin akan jadi lebih dari tu.” Bisik Adib Mirza perlahan ke telinga Aliyana lalu beredar meninggalkan Aliyana yang sedang membengkak.


ZARA percepatkan langkah menuju kearah keretanya. Dadanya masih berdebar dengan pertelingkahan antara Adib Mirza dan Aliyana tadi. Rasa menyesal pula kerana datang bertemu Adib Mirza. Andainya dia tahu akan terjadi peristiwa tadi, sumpah tak mungkin dia tunjuk muka di situ.

Melihat dari penampilan Aliyana tadi, dia sudah dapat mengagak yang Aliyana datang dari keluarga setaraf dengan Adib Mirza. Zara merasa kerdil sangat  jika dibandingkan dengan Aliyana. Dari pandangan sinis Aliyana tadi, dia dapat rasa Aliyana tidak sukakan dirinya rapat dengan Adib Mirza. Jadi selepas ini dia harus berwaspada agar tidak lagi bersua muka dengan Adib Mirza.

Zara mengeluh berat. Telefon bimbitnya dipandang lama. Sudah tiga hari Aqil Muaz sepi tanpa berita kerana menghadiri kursus di Sibu. Rindunya pada nak adam itu, hanya tuhan saja yang tahu. Setiap hari dia menanti panggilan atau sms dari Aqil Muaz. Namun hingga kini, apa berita pun belum diterima.

No comments: