PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 30 Kata Hati Tak Terkata

BAB 30
 “AKU pelik betul dengan hidup kau ni Zara.” Kata Nuha sambil menolak troli.

“Apa yang peliknya? Aku rasa biasa saja.” Balas Zara sambil berjalan perlahan beriringan dengan Nuha. Asyik matanya memandang sambil memilih barang yang mahu dibeli. Sebenarnya tidak ada apa pun yang mahu dibeli. Kehadirannya disitu sekadar mahu menemani Nuha membeli kelengkapan seharian anaknya.

“Memanglah kau rasa biasa. Tapi orang yang memandang pasti rasa pelik.”

Zara diam. Sambil menarik sebungkus kampit gula-gula, segala kandungan yang terdapat di plastik gula-gula itu dipandang tajam dan mula membaca. Tiba-tiba bungkusan yang berada ditangannya direntap kasar oleh Nuha.

“Woi! Kau ni kenapa?” Tanya Zara geram cuba mengawal suaranya. Dengan suasana keliling yang kurang orang, dia yakin pasti ramai yang mendengar dia bertempik.

“Aku tengah cakap dengan kau ni.!”

“Ye..aku dengar. Cakap sajalah.!” Balas Zara lalu bungkusan yang dirampas Nuha tadi dirampas kembali.

“Sampai bila kau nak macam ni Zara.? Aku tahu kau kecewa dengan dia. Tapi salahkah kalau kau beri dia peluang?”

“Peluang apa Nuha? Cuba kau jelaskan pada aku. Peluang yang macam mana harus aku beri? Macam mana aku nak bagi peluang kalau hati aku sakit? Tengok sekarang ni. Dah tiga bulan. Ada dia pernah datang jumpa aku? Haram.!!!” Ujar Zara lalu meletakkan kembali bungkusan gula-gula tadi. Hilang seleranya mahu memiliki gula-gula itu bila Nuha membuka topik perbualan yang sememangnya tak ingin dibualkan.

“Tak salahkan kalau kau yang mulakan dulu? Dulu kau yang beria-ria tunggu dia.”

“Itu dulu punya cerita. Sekarang punya cerita aku tak tahu nak ramalkan macam mana.”

“Kau tak kasihan dekat dia?”

“Dia ada kasihankan aku? Dari aku pilih dia baik aku pilih bekas tunang aku yang mula-mula tu.!” Tempelak Zara berang.

“Fairuz? Oh please Zara! Aku tak dapat bayangkan penerimaan ayah kau.”

“Ayah aku okey. Dia dah boleh terima siapa saja pilihan aku lepas ni. Tapi kau jangan risaulah. Aku takkan pilih dia sebab dia pun dah jumpa seseorang.” Kata Zara lagi. Masih ingat lagi perkhabaran dari Fairuz Imsyar seminggu selepas dia berpisah dengan Aqil Muaz. Walaupun sedikit rasa cemburu, jauh di sudut hatinya dia rasa lega. Namun kata-kata terakhir Fairuz Imsyar buat dia rasa sebak.

“Abang tak mahu paksa Zara terima abang. Abang tahu Zara sedang bersedih sekarang. Tak patutlah kalau abang ambil kesempatan di saat Zara sedang berduka. Tapi abang harap sangat kalau Zara jadikan abang sebagai sandaran atau tempat Zara meluah rasa yang terpendam. Abang tahu soal hati dan perasaan ni tak boleh nak dipaksa-paksa. Dan abang yakin Zara tak akan terima lagi abang. Bila abang dapat tahu Zara dah bertunang untuk kali ke dua, abang rasa penantian abang dah berakhir. Doa dan harapan abang agar Zara kekal bahagia dengan pilihan Zara. Nak tak nak abang akhirnya terima seseorang untuk menggantikan tempat Zara. Walaupun dia tak cantik macam Zara, cukuplah sekadar untuk berkongsi hati. Abang yakin dia mampu bahagiakan abang. Tapi bila abang dapat berita tentang Zara baru-baru ni, abang menangis. Kalau boleh masa tu jugak abang nak balik dapatkan Zara. Tapi abang harus sedar yang abang dah mula beri kata dan harapan pada seseorang. Jadi abang redha atas segala ketentuan dariNya.”

“Woi! Sempat lagi melamun?”

“Hah! kau cakap apa?” Zara tersentak. Hampir terjatuh bungkusan ditangannya.

“Aku cakap aku lega dengar cerita ayah kau boleh terima Fairuz semula. Fuhh! Lega aku.” Ujar Nuha sambil mengurut dadanya.

Zara tergelak kecil lihat riaksi Nuha. Faham sangat kenapa sahabatnya bersikap begitu. Semuanya gara-gara kerana dia melihat sendiri pederitaan Zara  dahulu selepas putus tunang dengan Fairuz Imsyar.

 “Habis tu sekarang macam mana?”

“Macam mana, macam mana? Macam tu la..!” Zara jawab acuh tak acuh.
Sebenarnya dia dah malas memikirkan tentang dirinya yang masih sendiri. Bukan dia tidak teringinkan kehidupan bahagia seperti Nuha dan kawan-kawannya yang lain. Berita tentang Nuha hamil untuk kali kedua lagilah buat dia semakin kuat cemburu pada sahabatnya itu.

“Aku serius ni!”

“Aku tahu..”

Please Zara! Luangkan hati kau untuk terima dia.”

“Siapa?” Zara tanya pura-pura tidak faham.

Nuha sudah mula bosan dengan sikap Zara. Jelingan tajam dilemparkan pada Zara yang tersengeh-sengeh.

“Kan aku dah cakap. Aku takkan terima dia lagi walaupun aku masih sayangkan dia.”

“Habis, kau nak terus mendera dan menyiksa hati kau tu? Apa yang kau dapat? Usia kita bukan semakin kebelakang Zara. Aku takut kau menyesal kerana tak berusaha mencari kebahagiaan.”

“Aku bahagia, Nuha. Aku tak menyusahkan orang. Aku tak ganggu hidup orang. Aku bahagia dengan cara hidup aku sekarang. Hidup aku lebih tenang.”

“Jangan hipokrit Zara. Wajah kau jelas menceritakan segala-galanya apa yang bergolak dalam diri kau tu.”

Zara terdiam. Diakui setiap bait kata Nuha itu. Akan tetapi, apalah daya yang ada pada dirinya andai sudah terukir nasibnya begitu. Cinta yang diharapkan selalu saja hadapi kegagalan hingga dia tidak sanggup lagi terima cinta dari mana-mana lelaki. Mungkin benarlah kata emaknya yang dia kena mandi bunga. Tapi untuk apa? Untuk menarik perhatian orang lain? Bolehkah dia terima orang lain sedangkan hatinya masih kuat pada Aqil Muaz.

“Hati aku dah tawar, Nuha. Aku tak mahu menangis lagi kerana lelaki. Aku tak mahu lagi mendera badan aku dengan aktiviti yang aku tak suka buat. Aku penat. Cukuplah dua kali aku merasa. Tak sanggup kalau terjadi untuk kali ke tiga.”

Sejak berpisah dengan Aqil Muaz, susut badannya semakin ketara. Bukan kerana tidak makan, tapi kerana meluangkan masa di pusat boxing. Dia sendiri tidak pasti bagaimana dia boleh sampai ke tempat begitu sedangkan selama ini, sukan itulah yang paling dia benci. Apa yang dia sedar ialah, hobi barunya itu muncul selepas dia sedar tiada lagi periuk belanga yang harus disental. Sejak itu dia mula melangkah ke kelab yang terdiri dari jurulatih yang berbadan tegap dan sasa.

Bila berada di pusat itu, dia rasa lega kerana dapat melepaskan geram. Samalah situasinya bila dapat menyental periuk belanga dan kuali di dapur. Namun sejak akhir-akhir ini, dia dah malas hinggakan jurulatih kelab itu menelefonnya bertanyakan khabar dirinya yang sudah dua kali tidak datang. Yang sebenarnya dia tidak selesa dengan pandangan nakal kaum adam yang berada di kelab itu.

“Tapi kau masih harapkan diakan?”

“Mengharap tak semestinya terima dia bulat-bulat. Lagipun dia tak pernah cintakan aku. Aku yang tebal muka anggap dia sukakan aku. Sedangkan hakikatnya dia buat semua tu untuk abangnya. Bukan untuk aku.”

“Kau tanya dia sendiri?”

“Tak perlu tanya. Telinga aku ni masih boleh terdengar-dengar apa yang dia cakap dengan abang dia fasal aku. Aku tak sangka sanggup dia mainkan perasaan aku dan kelaurga aku. Nasib baik aku tak ceritakan hal ni pada mak ayah aku dekat kampung. Kalau tak, dah tentu teruk dikerjakan oleh ayah aku.”


AQIL MUAZ tersenyum hambar selepas menerima sms dari Adib Mirza yang menyatakan akan datang ke rumahnya beberapa hari lagi. Jantungnya bergoncang deras. Rasa bersalah kembali menghimpit dada. Sudah lama Adib Mirza tidak menjengah datang ke rumahnya. Dia tahu dia bersalah. Salah kerana berusaha melarikan diri dari abangnya sendiri. Niatnya yang sebenar ialah mahu memberi ruang kepada Adib Mirza supaya terus dengan niat asal untuk meraih cinta Zara walaupun sudah berkali-kali Adib Mirza menyatakan yang dia tidak lagi mahu mengharap pada yang tak sudi. Namun selepas dia menerima kehadiran Datin Basyriah, hatinya kuat mahu terus lenyapkan diri dari Adib Mirza. Namun siapa dia untuk menolak takdir yang telah Allah tetapkan pada setiap insan? Dia buntu.

Hatinya semakin tertekan bila dia dipersalahkan oleh Datin Basyariah kerana menjadi punca perpisahan antara abangnya dan Zara. Kehadiran yang tak disangka-sangka pagi itu benar-benar buat dia rasa nak menangis. Sudah lama telinganya tidak berdesing mendengar tengkingan dan herdikan oleh wanita itu. Namun kerana rasa hormat, dia terpaksa tadah telinga.

“Kau tahu kenapa aku datang sini?” Soalan pertama yang keluar dari Datin Basyariah setelah kakinya melangkah masuk ke dalam rumah Aqil Muaz. Liar matanya memandang persekitaran rumah. Walaupun rumah kecil itu kelihatan kemas, dia bagai sesak nafas berada dalam tempat sempit begitu.
Melihat kebisuan Aqil Muaz, Datin Basyariah terus berbicara dengan lagak angkuh dan sombong. Sejak sampai tadi punggungnya langsung tidak dilabuhkan ke sofa. Mungkin tidak selesa setelah melihat persekitaran rumah yang didiami Aqil Muaz. Almaklumlah..rumah bujang.

“Memanglah tak tahu sebab kau tu kayu, batu! Tak ada persaan. Apa yang kau dah buat pada anak aku, hah? Aku tahu kaulah punca anak aku dah tak seperti orang. Siang malam hanya buat hal sendiri. Kau ni tak ubah macam mak kau. Perampas!! Tak suka lihat orang lain bahagia. Pentingkan diri sendiri.!”

Aqil Muaz sudah mula faham mengapa ibu tirinya tiba-tiba datang ke rumahnya. Pasti ada kaitan dengan apa yang terjadi antara Adib Mirza dan Zara.

“Kau sendiri tahu anak aku lebih dulu sukakan perempuan tu, kenapa kau masuk jarum? Nak tunjuk hebat? Kalau hebat sangat, kenapa pada hak orang? Cari saja orang lain.!”

Aqil Muaz terus membisu. Tiada guna dia melayan ibu tirinya berdebat suara. Yakin yang dia akan kalah di awal pembuka kata. Jika diterangkan kedudukan sebenar pun belum tentu wanita berusia lima puluhan itu akan terima.

“Kadang-kadang aku sendiri tak tahu apa yang anak aku pandang pada kau ni. Nak kata bawa tuah, tak juga! Bawa bala, adalah.! Sebab kebaikan yang anak aku beri, kau berani ambil kesempatan dan kau pijak-pijak kepala dia. Manusia jenis apa kau ni, hah? Tak kenang budi langsung. Agaknya kau memang suka nak lihat dia jatuh.? Betulkan?”

“Mama..!” Aqil Muaz cuba membela dirinya, tapi cepat saja dipangkah Datin Basyariah.

“Sekarang kau cakap dengan aku. Apa yang kau nak sebenarnya dari anak aku? Rumah? Duit? Kau bagitahu berapa nilai yang kau nak. Aku akan bagi asalkan kau jauhkan diri dari anak aku. Aku tak mahu nasib sial kau tu berjangkit pada anak aku pula.!”

“Saya tak mahu semua tu. Saya pun mampu dapat semua tu dengan hasil titik peluh saya. Tak payahlah mama susah-susah nak keluarkan duit untuk saya. Saya hanya nakkan abang saya saja. Tapi kalau mama anggap saya ni sebagai pembawa malang pada abang Adib, saya akan jauhkan diri dari dia. Mama jangan risau. Lepas ni saya tak akan kacau lagi hidup anak mama.”

Sejak kejadian itu, sebarang panggilan atau pesanan ringkas dari Adib Mirza, tidak dilayan. Dia tahu pasti Adib Mirza hairan dan pelik dengan tindakannya. Tapi biarlah begitu asalkan tiada pihak yang kecewa dan marah.

Sepatutnya seawal dulu dia sedar diri. Kehidupannya dengan Adib Mirza jauh berbeza walaupun mereka dari titisan darah bapa yang sama. Tapi, ibarat kata pepatah, air yang dicincang pasti tak akan putus. Samalah situasinya dengan Adib Mirza. Datanglah apa pun jua dugaan bala bencana untuk pisahkan dirinya dengan Adib Mirza, pasti yang maha kuasa tidak mengizinkan kerana tuhan telah takdirkan mereka berdua kekal bersama sebagai saudara sebapa. Dengan erti kata lain, hanya kematian saja yang dapat memisahkan mereka.

Tapi bagaimana pula dengan perasaannya terhadap gadis yang dicintai? Apakah dia berdosa berniat mahu membahagiakan orang-orang yang dia sayang? Baginya dia tak salah jika tindakan begitu diambil. Tapi bila menyedari kelukaan hati Zara, dia mula dihimpit rasa bersalah. Makin bersalah bila melihat sendiri keadaan fizikal Zara yang ketara susut dari bentuk badan.

“Kenapa awak menyiksa diri awak? Please Zara! Berhenti mendera fizikal awak. Saya sayangkan awak. Saya rindukan awak.”

Rintihan hati yang selalu menjerit-jerit dalam benaknya. Diikutkan rasa hati yang merindu, ingin saja gadis itu ditemui segera dan melaungkan rasa cinta, sayang, kasih  dan rindu agar apa yang dipendamkan bebas dari kemelut hatinya yang rawan. Ingin dipujuk hati yang rajuk itu dan ingin dirawat agar hati gadis itu menerimanya kembali. Namun apakan daya, terlajak perahu boleh diundur, terlajak perbuatan, sendiri buat sendirilah tanggung.

No comments: