PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 9 Bila Hati Dah Say I Love U

BAB 9

KHIR FAZHAN termenung panjang di balkoni biliknya yang sebelum ini dihuni bersama Nirmala. Malam ini dia yakin hanya dia dan anaknya Anis Humaira yang berada dalam bilik itu. Selepas solat isyak, dia tidak lagi keluar dari bilik itu malah hanya menghabiskan waktu termenung. Kata-katanya pada Nirmala tadi ada kalanya dirasa keterlaluan. Tapi jika tak meluahkan begitu, nasib Anis Humaira pasti akan lebih teruk.

Sedari sejak tadi, dia sendiri tidak tahu sudah berapa kali dia mengeluh panjang. Rasa berat sangat dugaan yang datang kali ini. Rasanya tiada tempat dia mahu mengadu dan minta pendapat. Ingin diadukan pada Dato Hamdan, namun rasa simpati pula jika membebankan perasaan mertuanya itu. Nak diceritakan pada abinya, dia rasa malu. Sudah maklum perkahwinannya dengan Nirmala memang mendapat halangan dari abinya sejak dulu walaupun halangan itu tidaklah sekeras mana. Teringatkan pula pada Jefri sahabatnya yang memahami sikap Nirmala, namun dia rasa janggal pula. Tidak sepatutnya masalah rumahtangga diceritakan pada orang luar walaupun adakalanya sahabat amat perlu ketika itu.

Wajah Fir Luqman yang sedang menahan kesakitan terbias seketika. Setiap kali teringatkan sahabatnya itu, Fazhan pasti bertimba-timba rasa bersalah. Genggaman erat jemari Nirmala dan sahabatnya itu jelas membuktikan kasih mereka kasih abadi. Kadang-kadang terfikir di fikiran, apa yang perlu dijawab pada Fir Luqman di sana nanti andai Fir Luqman bertanya mengapa dia lakukan semua itu.

Fazhan melangkah malas menuju ke katil. Gambar perkahwinannya dengan Nirmala dipandang tepat. Baginya tiada hari yang membahagiakan selain dari hari itu. Wajah Nirmala yang sedang tersenyum lebar buat dia rasa mahu membalas senyuman itu. Dirasakan ketika itu Nirmala sedang melemparkan senyuman ikhlas khas buatnya seorang sahaja. Terimbas sejenak pertama kali melihat senyuman itu, hatinya sudah terpikat. Fazhan tersenyum sendiri bila ingat kembali detik-detik itu.

TUJUH TAHUN LALU..
“Bila aku dah kata I love You pada seseorang, aku yakin hanya dia milik aku.” Kata Nirmala manja. Air botol mineral di teguk berkali-kali.

Confident la kawan kita sorang ni..!”

“Mestilah aku yakin. Manusia di muka bumi ni memang Allah dah tetapkan setiap pasangannya. Macam aku, keyakinan terletak pada hati kuat mengatakan dia yang aku nanti.”

“Wah..romantiknya..!”

“Siapa yang kau maksudkan tu?”
“Alah..kau ni. Buat-buat tak tahu pulak. Siapa lagi..? Abang Man dialah..! Aku pun kalau boleh nak cari macam abang Man. Baik, sopan, pandai. Yang paling aku suka abang Man tu warak orangnya. Janggut sejemput dia tu nampak macho.”

Berderai tawa tiga gadis yang sedang galak berbual di tepi tasik. Mungkin mereka sedang berehat selepas penat berjoging. Melihatkan keadaan mereka berpakaian, Fazhan yakin mereka bertiga baru lepas berjoging. Dalam tiga-tiga gadis itu ada seseorang yang buat matanya terus ingin memandang. Jarak dua meter dari tempat dia melepak, memang dapat dia lihat jelas wajah yang sedari awal tadi menjadi perhatiannya. Ingin dia melangkah ke arah kumpulan gadis itu untuk berkenalan, tapi bila mendengarkan nama abang Man yang kawannya sebut, dia bantutkan hasrat. Namun begitu dia tahu nama panggilan pada si gadis yang dipuja. ‘Lala’ Itulah nama yang dia dengar dari mulut kawan-kawannya.

Siapa abang Man? Ingin dilihat wajah jejaka yang sudah berjaya membuka pintu hati si gadis untuk menerima sebuah cinta. Hebat sangatkah jejaka itu? Adakah dia datang dari keluarga ternama? Andai itu yang menjadi pilihan si gadis, dia terpaksa mengalah walaupun hati tak rela.

Sebenarnya itu bukan kali pertama Fazhan melihat Nirmala itu di situ. Masuk ini sudah lima belas kali dia cuba merenung wajah manis itu dari jauh. Ingin didekat namun hati masih takut-takut kerana Nirmala seringkali ditemani oleh dua rakannya.

Sebelum ini Fazhan tidak pernah melayan sebarang perempuan. Walaupun dia seringkali ke kelab malam, dia tidak pernah ada girlfriend. Baginya perempuan memuakkan, membosankan, menyebalkan dan bikin buat hatinya tak tenteram. Bukan tak ada yang cuba-cuba berdamping dengannya, tapi dia yang selalu menolak. Pernah juga dia cuba untuk memiliki seorang gadis untuk menjadi teman wanitanya, tapi entah kenapa dia cepat bosan. Bukan kerana perempuan itu tidak baik atau berkelakuan buruk, cuma dia sendiri yang susah nak melayan kerenah perempuan.

Namun kali ini dia hairan dengan sikapnya yang tiba-tiba boleh senang-senang jatuh hati pada Nirmala yang dia jumpa di Taman Rekriasi. Kadang-kadang dia rasa dia sudah gila pada Nirmala. Masakkan tidak..! Fazhan sanggup berada di tepi tasik itu setiap hari menanti kemunculan Nirmala. Masuk hari ini sudah hampir dua bulan Fazhan menjadi pengunjung setia Taman Rekriasi itu. Walaupun Nirmala tidak datang, Fazhan setia menanti hingga ke pukul enam petang.

Namun siapa sangka, mungkin Allah memang hendakkan mereka berjumpa dan akhirnya mereka ditemukan dengan cara tak sengaja. Yang pasti pertemuan itu seperti mahu hati Fazhan bagai dikoyak dan dibakar.

“Punyalah lama kita berkawan, baru sekarang kau nak tunjuk makwe kau! Hampeh punya kawan.!” Tempelak Fazhan geram.

“Makwe dia cun giler wei!. Takkan dia senang-senang nak tunjuk dekat kau.!” Balas Jefri tersenyum nipis. Fir Luqman hanya tersengeh malu.

“Kau kenal?” Tanya Fazhan pada Jefri.

“Tak kenal fasal apa pulak! Kawan baik aku merangkap anak angkat keluarga aku.” Balas Jefri tenang.

“Kenapa? Kau takut aku rampas makwe kau? Ke..kau takut makwe kau yang terpikat kat aku?” Fazhan berseloroh ditujukan pada Fir Luqman.

“Tak ada maknanya..! Bukan aku tak mahu tunjuk, dia yang malu nak kenal dengan korang. Dia memang jenis pemalu. Ni pun aku ajak sebab lepas ni kita orang nak pergi tengok cincin. Kalau tak, jangan haraplah dia nak setuju.” Terang Fir Luqman bersahaja.

“Wah! Nak dirikan masjid rupanya kawan aku ni..! Dalam diam kau ek? Apa-apa pun, tahniah sebab tak lama lagi kau bakal menamatkan zaman teruna kau.!” Berdekah-dekah Fazhan dan Jefri ketawakan Fir Luqman yang tersipu-sipu malu.

“Apalah korang ni. Cakap macam tu pulak kat aku. Salah ke kalau aku kawin sekarang? Lagipun aku dengan dia kawan dah lama. Sejak zaman belajar lagi. Tak eloklah kalau aku lambat-lambatkan. Lagipun dia sempurna di mata aku. Aku tak mahulah dia jadi tontonan di mata umum.”

Sekali lagi Fazhan dan Jefri menghamburkan tawa.

“Itulah..! cari makwe yang cun giler. Siapa suruh?” Sakat Jefri pula.

“Dah itu yang aku dapat. Aku bersyukur. Kalau datang seribu dugaan pun, aku redha demi sayang aku pada dia. Aku yakin setiap dugaan yang aku dan dia terima, pasti ada hikmahnya. Walaupun hikmah tu bukan ditujukan pada aku, aku terima. Dalam islam pun kita tak boleh terlalu menyintai pasangan kita lebih dari yang berkuasa, jadi aku terima segala qada dan qadar dari Allah.”

“Jadi kau tak kisahlah kalau satu hari nanti, bila kau dah tak ada di muka bumi Allah ni, isteri kau lepas ke tangan orang lain?” Tanya Jefri hairan.

“Bila aku pergi dulu, aku tunggu dia dekat sana. Tapi ditakdirkan dia jumpa pengganti aku, aku kena redha. Mungkin di sana nanti Allah dah sediakan bidadari macam dia untuk aku. Sebab tu aku redha atas ketentuan yang Allah dah tetapkan untuk aku dan dia.”

Kata-kata Fir Luqman buat Fazhan dan Jefri temanggu seketika. Kata-kata itu benar-benar memberi kesan pada mereka berdua.

“Kalau macam tu, ditakdirkan kau pergi dulu, aku cup dia dulu!” Jefri berseloroh. Fazhan hanya tersengeh. Melihat wajah Fir Luqman hanya beriaksi biasa, Fazhan kembali serius.

“Semuanya terpulang pada dia. Di dunia aku hanya layak memimpinnya ketika aku bergelar suami pada dia. Tapi bila aku dah tiada, semua keputusan terletak di tangannya.” Jawab Fir Luqman lalu senyum tersirat pada Fazhan.

“Kau rasa-rasa Mala setia tak pada kau?” Tanya Jefri serius.

“Aku yakin dia setia. Tapi kalau dah Allah tetapkan dia bukan milik aku dekat sana, aku terima.”

Ketika hanya menjadi pendengar sahaja pada perbualan Jefri dan Fir Luqman, mata Fazhan terancap pada sebujur wajah manis yang sedang mendekati mereka. Masa itu hanya tuhan saja yang tahu betapa gembiranya bila gadis yang dipuja berada dekat depan mata. Hampir-hampir dia terlupa pada dua rakan yang sedang berbual di hadapannya.

“Assalamualaikum semua..! Sorry abang, Mala lambat sikit.” Ucap Nirmala sambil menyuakan tangannya yang berlapik dengan tudung labuhnya  lalu bersalam tunduk hormat pada Fir Luqman. Suara lembut Nirmala memberi salam menggegarkan degupan jantung Fazhan. Hampir tak terkeluar suara Fazhan ketika menjawab salam itu. Pada ketika itu baru dia sedar  bidadari yang dipuja selama ini milik orang merangkap sahabatnya sendiri.

“Tak apa..! abang pun bukan lama sangat pun dekat sini.” Balas Fir Luqman lembut.

“Nak pergi sekarang ke?” Suara lembut Nirmala kembali kedengaran. 

Fazhan sudah mula tak senang duduk. Selama ini dia rasa ada peluang untuk mendekati Nirmala. Namun selepas apa yang ditonton sebentar tadi, hatinya sudah rasa terluka cedera parah.

“Nantilah dulu. Ni abang nak kenalkan kawan abang sejak zaman kita belajar dulu. Khir Fazhan. Dia ni anak Pak Haji. Sebab tu jarang-jarang nak kenal dengan perempuan.” Seloroh Fir Luqman lalu tersengeh pada Fazhan yang hanya serius sambil memandang tepat pada Nirmala. Bila Nirmala hanya tunduk dan tersenyum, barulah Fazhan membalas senyuman Nirmala.

Fazhan seperti dipukau ketika Nirmala lebarkan senyuman padanya sebentar tadi. Ikutkan hati mahu saja dia berterus terang. Tapi bila sedar dia masih waras, dipendamkan saja niat merapunya tu.

“Jangan pandang lama-lama, An. Orang punya tu! Lebam bijik mata kau nanti.” Suara usikkan Jefri menyentak pandangan Fazhan pada Nirmala. Tersengeh-sengeh Fir Luqman pada Nirmala. Manakala Nirmala terangkat kening memandang kekasihnya.


SEMINGGU selepas perjumpaan itu, sekali lagi Fazhan berjumpa dengan Nirmala yang ketika itu sedang berjalan berdua dengan Fir Luqman di pusat membeli belah. Pada mulanya ingin dibiarkan saja. Tapi kerana hati yang tak tahan merindu pada wajah Nirmala, ditebalkan muka menegur mereka berdua.

“Banyak memborong!” Teguran Fazhan buat Nirmala dan Fir Luqman terkejut.

“Tak banyak pun. Sikit saja ni..” Balas Fir Luqman sambil menunjukkan beg kertas yang dipegang. Di ketika itu Fazhan ambil peluang merenung wajah Nirmala hingga Nirmala rasa tidak selesa.

“Abang berbuallah dulu ek. Mala nak ke ladys kejap.” Ucap Nirmala perlahan sambil mendekatkan wajahnya disisi Fir Luqman. Fir Luqman hanya mengangguk. Fazhan yang memandang, rasa cemburu di hati. Dalam hati, dia sudah mula menyumpah kerana Nirmala pergi dari situ.

“Bila majlis?” Tanya Fazhan menutup rasa kecewa melihat Nirmala pergi.

“Dua minggu lagi.”

“Wah..! tak lama dah tu. Seronoklah kau!”

“Alhamdulillah..! doakan aku selamat ye!” Kata Fir Luqman ceria. Fazhan hanya tersengeh. Dalam hati bukan doa selamat berbahagia yang diucapkan untuk kawannya itu tapi doa agar jodoh mereka tiada berkekalan.


PAGI itu Fazhan melangkah ke tempat kerja seperti biasa. Ketika sampai di depan pintu pejabatnya, dia terkejut bila melihat Nirmala keluar dari bilik Dato Hamdan. Ingin ditegur tetapi melihat Nirmala hanya menunduk sambil berlalu, dilupakan saja hasratnya. Tambah-tambah lagi bila melihat wajah Nirmala sedikit mendung. Namun dia pelik mengapa Nirmala ada di situ.

“Siapa tu?” Tanya Fazhan pura-pura pada setiausahanya Betty.

“Itu Cik Mala. Anak tungal Dato.” Jawab Betty selamba tanpa mengetahui niat ketuanya. Fazhan sedikit terkejut hingga terangkat keningnya.

Barulah Fazhan tahu. Rupanya selama ini dia berkerja dengan syarikat milik keluarga Nirmala. Dan ketika itu, Fazhan mula buat andaian kenapa Nirmala memandang Fir Luqman. Padanya ketika itu, Nirmala hanya inginkan lelaki yang berpangkat seperti Fir Luqman memandangkan Fir Luqman memiliki syarikat sendiri.  Walaupun syarikat Fir Luqman masih baru, dia yakin Fir Luqman mampu menjadikan syarikatnya gah seperti Syarikat Dato Hamdan. Dia kenal dengan Fir Luqman bukan sehari dua. Cita-cita dan daya usaha sahabatnya itu sudah diketahui sejak dulu lagi. Sahabatnya itu kuat berusaha dan tidak mahu mengalah dalam apa jua yang ingin dilakukan.

“Dia buat apa dekat sini? Kerja ke?”

“Tak tahulah Encik Fazhan. Saya kurang pasti. Setahu saya Cik Mala memang tak berminat nak buat kerja-kerja pejabat walaupun dia ada kelulusan dalam bidang ni. Sebab tu dia cuma kerja sambilan dekat sini. Kadang-kadang dia tolong buat kerja dekat syarikat tunangnya Fir Luqman.”

“Habis, dia minat apa?” Tanya Fazhan lagi. Hatinya bagai direntap mendengar nama sahabatnya itu.

“Melukis. Kalau Encik Fazhan nak tahu, semua lakaran-lakaran bangunan yang ada dalam syarikat ni, Cik Mala yang lukis. Gambar-gambar yang tergantung dalam syarikat ni pun dia yang lukis. Cantikkan?”

Fazhan terangguk-angguk setuju kata-kata Betty. Diakui bakat Nirmala memang luar biasa. Selama ini dia anggap semua ciptaan bangunan yang ada dalam simpanan syarikat Dato Hamdan dilukis oleh arkitek terkenal. Tak sangka orangnya adalah anak Dato Hamdan sendiri.

Bunyi telefon di meja Betty menyedarkan Fazhan dia sudah lama berbual dengan setiausahanya itu lantas dia berlalu masuk ke dalam biliknya. Elok dia melangkah, Betty bersuara semua.

“Encik Fazhan! Dato nak jumpa. Dia suruh masuk bilik dia sekarang.”

Fazhan hanya mengangguk lalu terus melangkah ke bilik Dato Hamdan.

“Duduk An. Uncle ada hal sikit nak bincang dengan An.”

“Hal apa uncle? Macam serius saja.?”

“Memang serius. An tahukan, uncle dengan abi An dah lama berkawan. Dulu kami pernah bercadang nak berbesan. Tapi tak jadi sebab abang-abang An semua dah ada pilihan sendiri. Sekarang harapan uncle hanya pada An saja. Tapi masalah uncle sekarang ialah anak uncle dah ada pilihan sendiri pulak. Kalau boleh uncle memang nakkan An jadi menantu uncle.”

Fazhan sudah mula tersenyum-senyum. Dalam hati dia bagai nak ketawa besar. Namun disabarkan hati.

“Kalau hati dia dah ada yang lain, takkan saya nak tebalkan muka tunjuk depan dia, uncle! Malulah saya..”

Uncle bukan nak paksa An. Tak apalah. Kalau An tak mahu, uncle tak boleh paksa.”

“Nantilah uncle. An bincang dengan abi dulu. Sebenarnya An memang suka dah lama pada Mala. Tapi bila kenangkan dia dah ada Fir, An terima walaupun tak rela.”

“Jadi An kenallah Mala?” Tanya Dato Hamdan hairan. Melihat Fazhan hanya tersenyum dan mengangguk, dia tersenyum senang.

“An jangan risau okey! Uncle akan usahakan agar An jadi menantu uncle.”

“Tapi..boleh ke uncle? Setahu An perkahwinan mereka lagi dua minggu.”

“Ingat An. Usaha itu tangga kejayaan. Tanpa usaha kita takkan dapat apa-apa hasil. Jadi selagi ada peluang, kita kena gunakan sebaik mungkin.”

Fazhan tersenyum lebar. Sudah terbayang-bayang Nirmala menjadi miliknya. Pada ketika itu perasaan Nirmala ataupun Fir Luqman tidak dihiraukan. Apa yang penting ketika itu, Nirmala harus jadi miliknya.


HARI yang tak mahu dia jumpa akhirnya datang jua. Hati Fazhan diruntun duka di saat dua mempelai bermanis muka atas pelamin. Sebak. Itulah yang dia rasa ketika itu. Mahu ditangiskan apa yang terjadi, dia tak ada daya. Mahu dihamukkan, dia tiada kuasa. Siapa dia untuk memaksa orang yang seawalnya memang tiada rasa pada dirinya? Kadang-kadang terfikir jua dalam dirinya bahawa dia sudah gila. Gila pada milik orang yang terang-terang menunjuk tidak sukakan dirinya.

Tugas sebagai pengapit yang diserahkan oleh Fir Luqman padanya terpaksa diserahkan pada Jefri. Dia tiada daya untuk berdiri di sebelah Fir Luqman atas pelamin. Tambah- tambah lagi bila berdekatan dengan Nirmala.

Rancangannya bersama Dato Hamdan terpaksa dilupakan selepas Nirmala ugut tidak akan pulang ke rumah jika Dato Hamdan terus menghalang hubungannya dengan Fir Luqman. Mungkin Dato Hamdan lemah dengan ugutan itu, akhirnya Nirmala bersatu juga dengan Fir Luqman. Fazhan faham situasi Dato Hamdan. Memandangkan hanya itulah satu-satu anak yang dia ada, Dato Hamdan terpaksa mengalah.

“Sabarlah An. Mungkin Mala bukan jodoh An. Uncle turut rasa kesal dengan apa yang jadi. Uncle harap An masih ada usaha untuk bahagia. Bunga bukan sekuntum An.” Pujuk Dato Hamdan pada Fazhan yang hanya duduk jauh memandang mempelai sedang bersanding.

Uncle janganlah risau. Tahulah saya nanti. Lagipun orang tak sudi pada saya ni. Buat apa saya nak terhegeh-hegeh. Saya yakin, kalau jodoh saya ada dengan dia, pasti tak kemana. Andainya jodoh saya dengan orang lain, saya kena terima.”

Uncle kagum dengan An. Beruntung siapa yang dapat An.”

“An lagi beruntung kalau dapat Mala, uncle.” Ucap Fazhan sayu. Matanya masih terancap di raut wajah Nirmala.


MASUK hari ini genap lima bulan Nirmala dan Fir Luqman menjalani kehidupan sebagai suami isteri. Begitulah juga pada Fazhan yang masih meneruskan hari-harinya di samping kerja-kerja pejabat di syarikat Dato Hamdan dengan tenang dan bersahaja. Namun siapa sangka, di balik ketenangan wajah pemuda itu, tersimpan seribu cita-cita demi mendapatkan apa yang dihajatkan. Dosa pahala memang tak diendahkan lagi. Apa yang penting, keinginannya haruslah diutamakan.

Setiap hari, Fazhan tebalkan muka ke rumah Fir Luqman demi melihat wajah yang dirindui. Bukan dia tidak tahu kerimasan yang terpancar di wajah Nirmala. Namun dia buat-buat tak faham. Sejak Nirmala berpindah ke rumah yang dibeli oleh Fir Luqman, hatinya berlagu riang kerana sering ke situ dengan alasan mahu berjumpa dengan Fir Luqman. Jika dulu dia malu nak ke rumah Dato Hamdan kerana tiada alasan yang munasabah. Tapi kini dia boleh tarik nafas lega. Dapat melihat wajah Nirmala setiap hari sudah cukup buat dia bernafas.

Namun sampai bila dia boleh tarik nafas lega? Berita tentang kehamilan Nirmala yang baru disampaikan oleh Fir Luqman benar-benar menyentak fikirannya. Sebagai sahabat dia seharusnya rasa gembira dengan berita itu. Namun tidak pada Fazhan. Cemburunya menggunung-gunung. Kalau boleh dia tak izinkan anak Fir Luqman lahir dari rahim Nirmala. Namun siapa dia untuk menentukan hak orang? Rancangan untuk mandapatkan Nirmala terpaksa dilupakan untuk sementara waktu. Jadi sepanjang tempoh Nirmala hamil, Fazhan nekad untuk tidak kerumah Fir Luqman kerana waktu Nirmala begitu, dia yakin layanan Fir Luqman semakin berlebih-lebih. Hatinya pasti bertambah sakit jika melihat adengan seperti itu.

“Dah lama kau tak datang rumah aku, kenapa?” Fir Luqman mulakan perbualan sewaktu mereka makan tengahari di café berhampiran tempat kerja. Walaupun mereka kerja berasingan, mereka sering keluar bersama ketika waktu rehat.

“Saja..! Takkan hari-hari aku nak lepak kat rumah kau. Seganlah aku..! nanti apa pula kata Mala. Korang pun mesti nak privacy. Kalau ada aku sah-sah korang susah nak berdrama swasta.”

Sindiran Fazhan yang Fir Luqman rasakan sekadar gurauan hanya buat Fir Luqman tersengeh malu. Diakui semenjak Nirmala berbadan dua, hanya tuhan saja yang tahu betapa lebihnya layanan yang diberikan pada Nirmala hingga semua kerja rumah tidak diizinkan Nirmala buat. Dari seorang pembantu rumah, kini sudah menjadi dua. Semuanya kerana Nirmala.

“Dalam dunia ni aku hanya ada dia. Aku tak bernasib baik macam kau dan Jefri yang masih mempunyai orang tua dan adik beradik. Kau sendiri tahukan kehidupan aku sejak dulu. Korang berdualah adik beradik aku. Sejak isteri aku wujud dalam hidup aku, aku tak perlu bimbang lagi. Bila dia disahkan hamil, hidup aku semakin lebih bermakna. Aku hanya harapkan dia untuk menyambung zuriat aku. Dapat sorang pun jadilah.”

Fazhan terdiam mendengar luahan hati Fir Luqman. Dalam hati dia tersentuh dengan kata-kata itu. Memang sejak dulu hanya dia dan Jefri tempat Fir Luqman bergantung. Namun Fir Luqman tidak pernah mengharapkan wang ringgit sebagai tanda simpati. Apa yang diharapkan adalah kasih sayang serta keikhlasan dalam bersahabat. Fazhan tahu Fir Luqman bukan berasal dari keluarga berada. Namun kerana berkat usaha dan kerajinannya membuat pelbagai pekerjaan untuk teruskan pengajian, dia mampu berada di tahap yang lebih dari dia dan Jefri.

“Anak apa yang kau harapkan?”

“Tentulah lelaki. Anak aku tu nanti bakal menyambung genersi aku. Aku harap dialah yang bakal mewarisi apa yang aku uasahakan selama ini. Kau tahukan, aku tak ada adik beradik. Jadi hanya pada anak aku tu saja harapan aku. Bila dia dah kawin aku nak dia serahkan pula pada anak cucu dia.”

“Tinggi sungguh harapan kau Fir. Aku tak yakin aku boleh berada setaraf dengan kau. Kau tengoklah aku sekarang. Boleh kerja dengan orang saja. Nak buka company sendiri macam kau dengan Jefri, aku rasa tak mampu.”

“Boleh..! Kau bukan tak boleh buat tapi sengaja malas nak buat. Aku kenal kau bukan sehari dua, An. Tapi siapa sangka mungkin rezeki kau ada pada isteri kau nanti. Jangan risaulah kawan..!” Pujuk Fir Luqman bila melihat Fazhan seperti berputus asa.

Dalam hati Fazhan ketika itu adalah menyalahkan Fir Luqman yang sudah merampas nyawanya. Baginya semua harapan dan cita-cita yang dikejar selama ini musnah apabila tahu Nirmala rupanya milik Fir Luqman.


GENAP sembilan bulan sepuluh hari, berita tentang Nirmala selamat melahirkan seorang bayi lelaki diterima dari mulut Fir Luqman sendiri. Tak tahu apa yang Fazhan rasa ketika itu. Gembira, cemburu, marah dan suka bersilih datang berganti. Gembira dan suka kerana Nirmala selamat. Marah dan cemburu kerana layanan Fir Luqman pada Nirmala semakin buat hatinya pedih terhiris.

Simpati pada Nirmala bila dapat tahu dia hanya menghabiskan pantangnya di rumah Fir Luqman. Fazhan tahu marah Dato Hamdan masih berbaki. Mungkin sebab itu Nirmala buat keputusan untuk menjaga anaknya sendiri. Terbayang di ruang mata seandainya tempat Fir Luqman diambil alih olehnya. Sudah pasti Nirmala tidak perlu bersusah payah menjaga anaknya sendiri. Tapi bila dapat tahu Fir Luqman menyediakan dua orang pembantu rumah untuk menjaga Nuirmala, hatinya lega. Dia tahu Fir Luqman mampu. Tambah-tambah lagi bila dapat tahu kehadiran Maklong Hasmah dalam rumah itu menambahkan keselesaan hatinya.

Sebulan selepas Nirmala keluar dari Hospital, Fazhan dan Jefri kerap datang menziarah. Pada mulanya Fazhan hanya datang sendiri, tapi apabila kedatangannya sering hanya di sambut oleh Fir Luqman, dia mula rasa segan kerana Nirmala tidak pernah tunjukkan diri. Jadi dia terpaksa mengajak Jefri menemaninya. Jefri yang sememangnya rapat dengan Nirmala sejak dulu hanya akur tanpa mengetahui niat sebenar Fazhan. Yang sebenarnya bukan Jefri tidak tahu perasaan sebenar Fazhan pada Nirmala, cuma dia hanya anggap Fazhan sekadar suka melihat perwatakan Nirmala yang sopan dan lemah lembut. Siapa yang tak suka dan berkenan pada gadis seperti itu? Kalau Pak Imam pun pasti tak lepas kesempatan jika diberi peluang.

No comments: