PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 14 Kata Hati Tak Terkata

 BAB 14
ADIB MIRZA merengus kasar sambil menghempaskan tubuhnya atas kerusi empuknya. Sakit hatinya dengan apa yang terjadi di perkarangan pejabatnya tadi. Jika tidak dikira sabar, sudah lama dibasuh gadis pilihan mamanya tadi.

Sebelum ini mamanya sudah berkali-kali memberitahu tentang diri Aliyana. Namun dia tidak pernah nak ambil pusing. Baginya gadis seperti Aliyana bukanlah gadis yang baik untuk dijadikan teman hidup. Tambah-tambah lagi dia sendiri tahu bagaimana perangai Aliyana yang sebenarnya.

Namun bila teringatkan wajah Zara, dia tersenyum sendiri dan ada rasa bersalah dengan apa yang terjadi sebentar tadi. Hampir dua jam dia bersama Zara di café, hatinya masih belum puas. Kalau boleh dia mahu selama-lamanya dengan Zara. Mendengar setiap kata yang keluar dari bibir Zara, memberi seribu ketenangan dalam dirinya. Lantas telefon bimbit dicapai lalu nama Zara dicari sambil bibirnya tersenyum manis.

“Saya minta maaf fasal tadi.”

“That ok. Saya tak kisah pun. Saya faham.” Jawab Zara tenang sambil ketawa.

“Tapi awak dah salah faham. Antara saya dengan dia, tak ada apa-apa hubungan.” Adib Mirza cuba mengubah pandangan Zara. Tidak mahu Zara beranggapan bahawa dia dan Aliyana ada hubungan istimewa.

 “Okey! Saya faham. Awak nak kata dia bukan kekasih awak. Macam tu? Encik Adib Mirza, saya tak kisahlah kalau betul dia kekasih awak pun. Lainlah kalau saya ni kekasih awak, barulah saya nak buat perang dingin beku.” Jawab Zara lagi sambil ketawa.

“Awak percaya dia bukan kekasih saya?”

“Mm..tak tahulah! Dari apa yang saya tengok dan dengar tadi, dia macam kekasih awak.” Balas Zara lalu ketawa kecil.

“Dia bukan kekasih saya!” Bentak Adib Mirza perlahan. Risau jika Zara beranggapan Aliyana adalah kekasihnya.

“Okey-okey..! saya percaya. Okeylah awak. Saya sedang memandu ni. Lain kali kita sembang lagi. Saya tengah tunggu panggilan dari seseorang ni.”

“Siapa?” Adib Mirza mula tak senang hati.

“Adalah..!” Balas Zara sambil ketawa kecil lalu menamatkan talian.

Adib Mirza tersentak. Tak dapat dibayangkan siapa yang dinantikan oleh gadis pujaannya itu. Hatinya sedikit tergugat. Hingga tamat waktu kerja, satu kerja pun tidak dibuat kerana fikirannya kusut memikirkan tentang Zara.


“KENAPA Adib buat macam tu pada Lia. Kasihan dia!” Tegur Datin Basyariah ketika Adib Mirza melalui kawasan laman. Melihat Adib Mirza seakan cuba melarikan diri, cepat-cepat dia meletakkan bekas makanan ikan di tepi kolam. Lalu melangkah mendapatkan Adib Mirza yang sedang membuka kasut untuk masuk ke dalam rumah.

“Mama pun yang pandai-pandai buat temujanji Dib dengan dia, kenapa? Kenapa tak tanya Dib dulu?” Tanya Adib Mirza berang. Tak faham bagaimana mahu dijelaskan pada Datin Basyariah yang dia tidak pernah sukakan pada Aliyana.

“Dia kan bakal isteri Dib!” Tegas Dtin Basyariah bersuara.

“Dib tak pernah beri kata putus untuk terima dia sebagai teman hidup Dib. Mama yang buat rancangan dan mama yang buat keputusan. Adil ke macam tu.?”

“Mama pilih dia sebab mama yakin dia mampu bahagiakan Dib.” Datin Basyariah tegas dengan keputusannya.

“Macam mana nak bahagia kalau Dib tak pernah simpan apa-apa perasaan pada dia.” Adib Mirza cuba menyangkal.

“Dib tak cuba lagi. Cuba Dib dekati dia. Kenal hati budi dia.” Datin Basyariah cuba memujuk.

“Anak kawan mama tu tak payah nak cuba-cuba sebab Dib kenal sangat dengan orang macam tu. Kalau betul dia mampu bahagiakan Dib, kenapa senang-senang menengking Dib depan kawan Dib tadi? Bagus ke perempuan macam tu?”

“Sepatutnya kawan Dib tu yang kena tengking. Bukan Dib.!”

“Kawan Dib tu tak salah apa-apa!” Tegas suara Adib Mirza walaupun nadanya sudah mula menurun sedikit.

“Membela nampak! Ada apa-apa ke?” Tanya Datin Basyariah sinis. Dari apa yang Aliyanan adukan tadi, dia yakin Adib Mirza sedang dilamun cinta. Sebelum ini Adib Mirza tak pernah keluar dengan mana-mana perempuan selain dirinya. Mendengar khabaran itu, hatinya mula tak senang.

“Buat masa ni memang tak ada. Tapi Dib dah merancang nak jadikan dia isteri Dib. Dib sukakan dia.” Jelas Adib Mirza tenang. Membayangkan wajah jelita Zara, di tersenyum sendiri.

“Mama tak izinkan!” Suara lantang Datin Basyariah kedengaran hingga Adib Mirza sedikit terkejut. Hilang terus wajah Zara dari lamunannya.

“Hidup Dib biar Dib yang tentukan. Selama ni Dib ikut semua telunjuk mama sebab Dib fikir mama tak ada sesiapa kecuali Dib. Tapi mama tak pernah kasihankan Dib. Jangan sampai Dib ambil keputusan macam yang Qil buat.” Ugut Adib Mirza tegas. Harapannya agar Datin Basyariah faham situasinya.

“Dib dah pandai mengajar mama sekarang. Baguslah macam tu. Amalkan selalu. Dib kena ingat, selagi mama bernyawa, Dib kena patuh pada arahan mama.” Tinggi semakin tinggi nada suara Datin Basyariah. Panas yang dirasa keranan Adib Mirza semakin pandai memerintah. Makin panas bila Adib Mirza berani menyebut nama Aqil Muaz di hadapannya sedangkan selama ini Adib Mirza sendiri tahu bagaimana perasaannya pada Aqil Muaz.

“Dib dah dewasa mama. Dib bukan anak-anak lagi yang mama boleh perintahkan macam dulu. Dib bukan Qil yang senang-senang boleh tunduk diam dengar segala arahan mama.”

“Mama tak peduli. Dib kena kawin juga dengan Lia!” Hatinya makin panas mendengar anaknya menyebut nama Aqil Muaz.

“Dib hanya akan kawin dengan Zara.”

“Siapa Zara? Oh! Jadi budak tu nama Zara? Dib dah kenal hati budi dia? Entah-entah dia ada niat tak baik pada Dib.”

“Zara bukan perempuan macam tu. Dia seorang guru. Ciri-ciri seorang perempuan yang layak untuk dikasihi sebagai isteri memang ada pada Zara. Walaupun Dib baru kenal dia, Dib tahu dia mampu bahagiakan Dib.” Pertahankan gadis kesayangan adalah perkara yang perlu dibuat untuk meyakinkan Datin Basyariah. Untuk tidak mahu panjang berjela berdebat, Adib Mirza segera melangkah naik ke bilik meninggalkan mamanya yang sedang tajam memandangnya. Jika hal-hal lain dia boleh patuh pada arahan mamanya. Tapi soal hati dan perasaan biarlah dia yang tentukan sendiri.

Datin Basyariah sudah hilang idea mahu terus berdebat dengan anak tunggalnya. Selepas mendengar aduan dari Aliyana tadi, dia mula membayangkan wajah Zara. Apakah gadis itu secantik Aliyana? Adakah Zara itu datang dari keluarga terhormat? Seandainya benar apa yang difikirkan, dia akan pertimbangkan kehendak Adib Mirza. Namun setelah mendengar dari mulut Adib Mirza sendiri yang Zara seorang guru, hatinya bagai dibakar. Mengingat kembali peristiwa tiga puluh tahun yang lalu, hatinya semakin membahang.


 “AWAK ni tiap kali malam minggu selalu tak balik, awak pergi mana?” Datin Basyariah mula bersoal ketika Dato Azam Muiz melangkah masuk ke dalam rumah. Sejak  tiga bulan lalu diperhatikan suaminya selalu tidak pulang ke rumah pada setiap malam minggu.

“Selama ni awak tak pernah tanya pun. Kenapa tiba-tiba nak ambil tahu?” Tanya Dato Azam Muiz hairan.

“Eh! Awak tukan suami saya. Saya berhak tahu semua tu.”

“Dah enam tahun kita kawin, baru sekarang awak nak mengaku yang saya ni suami awak?”

“Awak jangan nak naikkan darah saya. Pandai awak pusing cerita. Saya tanya mana awak pergi tiap kali malam minggu. Awak ada perempuan lain ye?”

“Kalau betul saya ada perempuan lain, ada awak kisah?”

“Mestilah saya kisah. Saya nikan isteri awak.!”

“Isteri?” Dato Azam Muiz ketawa mengejek.

“Awak jagan ingat saya tak tahu apa yang awak buat di belakang saya.!”

“Apa yang saya buat?” Keningnya terangkat pinta jawapan dari Datin Basyariah.

“Awak jangan ingat saya akan izinkan awak berkahwin lain. Sedar sikit, harta yang awak kaut selama ni pun datang dari hasil arwah suami saya. Kalau saya tak kawin dengan awak, dah lama awak duduk merempat.!” Tempik Datin Basyariah. Sakit hatinya mendengar suaminya berkata begitu.

“Itulah modal awak tiap kali bercakap. Saya tak pernah lupa di mana tempat saya. Tapi satu yang awak kena tahu, arwah suami awak tinggalkan harta pada awak setelah dia hampir-hampir muflis. Kalau tak kerana saya yang bangkitkan semula syarikat dia, dah lama awak pun jadi macam dia.” Balas Dato Azam Muiz berang.

 “Awak sengaja cari fasal dengan saya.”

“Siapa yang mulakan? Selama ni pun ada awak ambil tahu fasal saya dan Adib? Awak sibuk berkempen sana sini. Orang lain yang bertanding, kenapa awak yang beria-ria berkempen? Berapa bayaran yang awak dapat? Duit awak habis, saya juga yang awak cari.”

“Awak jangan nak ungkit fasal duit saya dan aktiviti saya dekat luar. Tak ada kena mengena dengan awak pun.”

“Memanglah tak ada kena mengena, tapi bila tak ada duit pandai pula awak minta pada saya.”

“Jadi sekarang awak nak mengungkit?”

Dato Azam Muiz mengeluh berat sambil menggeleng.

“Sudahlah membebel. Saya penat. Kalau awak nak terus bebel, tunggu saya lepas berehat. Lepas tu kalau awak nak cakap tak henti-henti pun saya tak kisah.”

“Semalam awak ke mana?” Tanya Datin Basyariah kasar ketika Dato Azam Muiz mahu melangkah naik ke bilik.

“Saya tidur dekat rumah saya. Awak tak ingat rumah saya? Rumah yang awak pernah kata macam setinggan dulu tu. Saya rasa awak pun patut tinggal sana supaya awak boleh belajar erti susah.” Ujar Dato Azam Muz lalu segera meninggalkan isternya terkebil-kebil di situ.


“AWAK terus terang dengan saya. Siapa perempuan tu?”

“Siapa yang awak maksudkan ni?”

“Awak jangan ingat saya buta. Saya tengok sendiri awak berjalan berpimpin tangan dengan betina tu.” Herdik Datin Basyariah. Sakit hatinya ketika keluar dari pejabat rakannya Datin Mona. Ikutkan hati mahu saja dia pergi meenyerang dua manusia yang berada lima meter dari tempat dia berdiri. Bila mengenangkan langkahnya itu bakal memalukan dirinya sendiri, dia terpaksa lupakan niatnya itu.

“Jangan merepeklah! Awak ingat saya ni teruk sangat. Awak sorang pun payah saya nak handle. Inikan pulak nak pasang dua tiga.” Balas Dato Azam Muiz bersahaja.

Datin Basyariah terdiam dengan kata-kata Dato Azam Muiz. Walaupun jawapan yang Dato Azam Muiz berikan tadi sedikit melegakan, dia masih belum puas hati. Dalam hati dia nekad untuk mencari jawapan sebenar. Dia yakin dua mnusia yang berada di depannya tadi adalah suaminya dan seorang wanita yang tidak dikenalinya.


TIGA hari penyiasat upahannya mencari jawapan pada permasalahannya, akhirnya semua terjawab. Dan wanita kacukan melayu cina yang bernama Sofea Lee itu ditemui ketika wanita itu sedang keluar dari perkarangan sebuah sekolah rendah.

“Awak Sofea Lee?”

“Ye saya. Ada apa-apa yang boleh saya bantu? Puan ada anak yang bersekolah di sini ke?” Tanya Sofea Lee lembut.

Datin Basyariah hanya memandang sinis wajah Sofea Lee. Rasa meluat dengan kelembutan yang ada dalam diri Sofea Lee. Selepas mendapat tahu yang suaminya ada menyimpan perempuan lain, hatinya menjadi panas. Paling buat dia panas bila mendapat tahu perempuan itu seorang guru yang sepatutnya mempunyai nilai-nilai  yang baik pekerti.

“Memang ada. Aku nak kau tolong jauhkan dari dari suami aku. Kau kenal Dato Azam Muiz? Dia suami aku. Orang macam kau ni aku dah kenal sangat. Pandang suami orang untuk kepentingan sendiri saja. Dah tak ada lelaki lain yang kau nak kepit? Laki aku juga yang kau pandang. Kenapa? Sebab laki aku banyak duit? Kau harus tahu, duit dia duit aku. Harta yang dia ada sekarang ni semua dari aku. Dia hanya menumpang senang.”

Datin Basyariah tersenyum sinis melihat Sofea Lee diam menikus. Dalam hati dia rasa puas hati kerana sudah berjaya menghalau pengganggu rumahtangganya sedangkan hakikat sebenar dia masih tidak tahu.

Sejak pertemuan itu, hatinya sedikit lega melihat Dato Azam Muiz sudah mula lekat di rumah. Hanya sekali sekala sahaja suaminya keluar daerah kerana urusan kerja. Namun beberapa tahun kemudian, dia dikejutkan dengan berita kemalangan Dato Azam Muiz dengan Sofea Lee.  Hatinya sedih bercampur marah bila sedar, suaminya masih berhubung dengan Sofea Lee. Seminggu selepas kejadian, jantungnya bagai direntap hebat bila peguam yang dilantik oleh Dato Azam Muiz datang ke rumah bersama seorang kanak-kanak berumur tujuh tahun. Bila dikhabarkan kanak-kanak itu adalah anak kepada Dato Azam Muiz dan Sofea Lee, dia bagai kerasukan kerana tidak dapat terima kenyataan yang selama ini dia dan Sofea Lee bermadu. Tidak disangka selama ini dia ditipu bulat-bulat oleh Dato Azam Muiz.

Kerana amanah dan wasiat yang ditinggalkan oleh Dato Azam Muiz padanya, Datin Basyariah terpaksa terima Aqil Muaz tinggal di rumah itu. Jika tidak, separuh harta yang Dato Azam Muiz tinggalkan akan menjadi milik rumah anak yatim pilihan Dato Azam Muiz di mana Aqil Muaz akan berada di rumah anak yatim itu. Dan separuh lagi diletakkan atas nama Adib Mirza. Manakala  Datin Basyariah hanya menjadi pemilik kekal rumah yang dia tinggal sekarang. Ini bermakna semua harta peninggalannya akan menjadi milik Aqil Muaz dan anak lelakinya Adib Mirza.

Sejak itu hidupnya semakin tertekan. Setiap hari hatinya panas jika terpandangkan wajah Aqil Muaz di hadapannya. Dan setiap kali suara Aqil Muaz kedengaran, dia akan menjerit agar kanak-kanak itu diam. Jika Aqil Muaz berdegil, habuan darinya pasti kanak-kanak itu terima.

Bukan dia tidak rasa simpati pada Aqil Muaz. Bila mengenangkan apa yang dilakukan oleh Dato Azam Muiz dan Sofea Lee, dia bagai hilang ingatan. Dan pada Aqil Muaz tempat dia melepas geram.

Selepas Aqil Muaz dapat melanjutkan pelajaran dalam bidang perguruan, hatinya sedikit senang kerana tidak perlu lagi memandang anak itu di dalam rumahnya. Namun selepas beberapa tahun, anak suaminya itu kembali semula ke rumahnya. Hidupnya kembali tertekan. Tapi kini dia sudah boleh bernafas kerana Aqil Muaz dikhabarkan sudah memiliki rumah sendiri. Sejak awal lagi dia sukar terima anak itu, dan selama-lamanya jugalah dia tak akan terima Aqil Muaz sebagai anaknya.

No comments: