PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 22 Kata Hati Tak Terkata

BAB 22
SELESAI membeli barang-barang untuk majlis mereka nanti, Zara mengajak Aqil Muaz berhenti makan di restauran nasi kandar yang bertempat di Nusa Damai. Entah kenapa tiba-tiba dia teringin makan hidangan itu. Pada mulanya Aqil Muaz mengajak Zara terus ke butik untuk menempah pakaian pengantin mereka namun terpaksa dibatalkan memandangkan jam sudah menunjukkan ke pukul dua belas tengahari. Jam satu setengah tengahari nanti pasti mereka sibuk pula mahu ke sekolah. Lantas Aqil Muaz mencadangkan agar tempahan itu dibuat minggu hadapan.

 Bagi Zara tidak ada masalah. Apa saja yang Aqil Muaz fikir baik, dia ikut sahaja.

“Awak tahu macam mana nak buat nasi kandar ni?” Tanya Aqil Muaz selepas hidangan tiba dihadapan mereka. Melihat riaksi Zara yang tidak sabar menjamah, dia ketawa lucu.

“Tak pandailah. Tapi makan saya pandai la..” Balas Zara lalu mengekek ketawa.

“Abang saya suka makan nasi ni, macam awak. Lagi satu, abang saya pandai memasak tau!”

“Ye? Mm..kalau macam tu saya memang boleh hiduplah dengan abang awak. Sehati sejiwa. Tapi fasal memasak saya kurang sikit. Tapi kalau saya kawin dengan abang awak, okey jugak. Senang sikit kerja saya. Tak payah susah-susah nak kena masak sebab dah ada tukang masak dekat rumah.” Usik Zara lalu ketawa bila menerima hadiah jelingan sinis Aqil Muaz.

“Nanti saya kenalkan awak dengan abang saya.” Ucap Aqil Muaz selepas malu dengan riaksinya tadi.

“Selalu ke abang awak datang sini?” Tanya Zara lalu menyuapkan nasi ke mulutnya.

“Jarang. Tapi kalau dia ada urusan dekat sini, dia mesti datang jumpa saya.”

“Sayang betul abang awak dekat awak.”

“Saya pun sayang abang saya. Hanya dia yang saya ada di muka bumi ni. Saya tak tahu apa akan jadi pada saya kalau dia tak ada. Saya sanggup korbankan apa saja untuk dia.”

“Maknanya awak sanggup korbankan cinta awak juga?”

Ish! Ke situ pulak. Cinta saya milik saya. Tak boleh ditukar milik.”

Ermm..boleh percaya ke?”

“InsyaAllah..!” Ujar Aqil Muaz sambil tersenyum manis.

“Untung awak ada abang. Saya juga yang tak ada adik beradik.” Suara Zara seakan menjauh.

“Tapi awak ada orang tua yang sayangkan awak.”

Zara tersenyum hambar melihat wajah suram Aqil Muaz. Dia tahu Aqil Muaz rindukan belaian kasih ayah dan ibunya.

“Tak lama lagi orang tua saya pasti akan jadi orang tua awak juga. Saya yakin awak akan lebih dimanjakan dari saya. Tambah lagi dengan ayah. Tak sabar-sabar dia nak anak lelaki.” Teruja Zara memujuk.

Aqil Muaz tersegeh malu. Memang dia juga sedar akan hal itu. Semenjak dia mula mengenali Encik Tahir dan Puan Azizah, di lebih dihargai dan dilayan baik. Umpama dia anak kandung pada pasangan suami isteri itu pula hingga kadang-kadang menerbitkan rasa cemburu pada diri Zara.

“Amboi! Sedap menjamu selera. Tak ajak abang pun.”

Zara dan Aqil Muaz tersentak mendengar teguran dari Adib Mirza. Pantas kedua-duanya memanggung kepala melihat empunya suara.

Terpegun sejenak Adib Mirza melihat Zara berada di situ. Dari jauh tadi dia melihat Aqil Muaz sedang makan dengan seseorang. Namun dia tidak menyangka Zara adalah orangnya.

“Abang? Abang buat apa dekat sini.” Aqil Muaz kalut bertanya. Gelisah seketika bila melihat Adib Mirza seakan tergamam melihat Zara.

“Abang jumpa kline dekat pusat bandar tadi. Tiba-tiba teringin nak makan nasi kandar.” Jawab Adib Mirza gugup. “Apa khabar Zara?” Soalan Adib Mirza menyentak perasaan Aqil Muaz. Tak sangka abangnya mengenali Zara.

“Sihat. Awak?” Zara kembali bertanya sekadar berbahasa. Bibir nipisnya tetap menampakkan segaris senyuman nipis.

“Alhamdulillah..! tak sangka awak kenal adik saya. Tak sangka juga boleh jumpa dekat sini.”

“Oh! Saya pun baru tahu awak abang dia.” Balas Zara bersahaja.

“Jemput makan sekali, bang!” Sampuk Aqil Muaz setelah mula tidak senang dengan pandangan Adib Mirza pada Zara.

“Tak apalah. Abang bungkus saja. Kawan abang tengah tunggu dalam kereta tu. Lepas ni nak pergi tengok side.” Jawab Adib Mirza sambil mengarahkan jari telunjuknya kearah keretanya yang tersadai elok tepi restaurant. Kelihatan beberapa orang lelaki di dalamnya.

“Datang rumah tak?”

“Pukul lima abang datang rumah Qil. Malam ni abang masak special.”

Happy nampak! Ada good news ke?” Tanya Aqil Muaz teruja sambil hulurkan kunci rumahnya pada Adib Mirza.

“Pandai adik abang. Malam nanti kita cerita.” Ujar Adib Mirza sambil menyambut huluran gugusan kunci rumah Aqil Muaz sambil matanya tak lepas menatap wajah manis Zara. Fahamlah dia bahawa adiknya akan terus ke sekolah dan akan sampai ke rumah jam tujuh malam. Jadi sempatlah dia siapkan makan malam untuk adiknya nanti.

Zara diam sambil mengalihkan pandangannya kearah lain. Tidak ingin melihat Adib Mirza lagi. Sejak tadi hinggalah kelibat Adib Mirza hilang dari pandangan, hatinya bagai tak senang. Mengingatkan kembali luahan hati Adib Mirza padanya beberapa bulan lalu, dia jadi hilang selera untuk lama di situ.

“Apa pendapat awak tentang abang saya.?” Soalan Aqil Muaz menyentak lamunan Zara.

“Maksud awak?” Zara bertanya setelah kurang pasti maksud soalan Aqil Muaz.

“Yelah..maksud saya, orangnya macam mana? Awak dah kenal dia sebelum nikan?”

Ermm..okey.!” Ringkas Zara menjawab selepas menyedut jus oren seteguk. Sekadar menyembunyikan rasa gugup.

Okey je? Lain?”

 “Ermm..dia baik. Jujur  Sopan, berkarisma, menarik.”

“Tertarik tak?” Soal Aqil Muaz mengusik. Niat nak menguji sebenarnya.

Ish awak ni..!” Zara merengus sambil menjeling geram.

“Cerita dekat saya. Bila awak kenal abang saya. Sebelum ni awak tak pernah cerita pun pertemuan tu dekat saya.” Pinta Aqil Muaz serius.

“Bukan saya tak mahu cerita. Bagi saya benda tu tak ada apa-apa yang menarik pun nak dikongsi. Tapi kalau awak nak tahu, saya akan cerita. Awak ingat tak tangan saya yang cedera ni?” Tanya Zara sambil menunjukkan tangan kirinya.

Hmm..” Aqil Muaz angguk perlahan.

“Dialah yang selamatkan saya.”

“Wow! Realy?” Aqil Muaz tersentak. Bibirnya tersenyum melihat Zara mengangguk berkali-kali. Tiba-tiba dia teringatkan cerita Adib Mirza pernah menyelamatkan seorang guru dari seorang samseng jalanan. Namun hatinya tiba-tiba mula tak senang. Kata-kata abangnya malam tu masih kuat terlekat di pendengarannya. Baru dia sedar akan pandangan pegun Adib Mirza terhadap Zara tadi. Kini dia sedar, gadis yang telah mencuri hati abangnya adalah tunangnya sendiri.

“Lepas tu ada jumpa dengan dia lagi?” Hati Aqil Muaz sudah mula dilanda cemburu.

“Sekali. Sebab saya nak bagi balik tayar kereta yang dia pinjamkan pada saya hari tu. Tapi dia menolak. Dia kata dia hadiahkan pada saya.”

“Lepas tu?” Aqil Muaz semakin gelisah.

“Ada sekali. Tapi kali ni dia yang rancang nak jumpa saya.”

“Kenapa?” Debaran di dada semakin bergoncang hebat.

“Awak ni banyak soallah.!” Ucap Zara selepas berdesit kasar. Rimas dengan pelbagai soalan Aqil Muaz. Walaupun soalannya ringkas, dia bagai berat mulut mahu menjawab. Sebenarnya dia tidak mahu mengecewakan perasaan Aqil Muaz.

“Saya cuma nak tahu.”

“Dah macam penyiasat csi pulak saya tengok awak ni.!”

Aqil Muaz ketawa mengekek melihat wajah Zara yang sedang menahan geram.

Zara mengeluh lega. Soalan terakhir Aqil Muaz tadi dibiarkan tanpa menjawab. Dalam hati berharap agar Aqil Muaz tidak bertanya lagi soalan itu.

“Lepas ni hantar saya balik.”

“Sempat ke? Sejam je lagi nak pukul satu setengah.”

“Sempat! Lagipun saya tak selesalah pergi sekolah badan berpeluh macam ni. Saya kena mandi.”

“Nak saya jiruskan?”

“Gatal!” Gerutu Zara sambil menjeling. Malu bila Aqil Muaz bergurau begitu.

“Lepas kawin nanti kita tengok siapa yang paling gatal. Awak atau saya.”

“Awaklah yang gatal. Belum kawin lagi dah berangan-angan nak mandikan anak dara orang.” Tempelak Zara geram.

“Saya cuma cakap je!”

“Dahlah. Tegak bulu roma saya cakap macam ni. Seram!”

Aqil Muaz semakin galak ketawa. Melihat wajah Zara yang terkulat-kulat malu, dia tahu Zara kurang selesa bergurau begitu. Jadi dia harus bersabar.


TAMAT sesi persekolahan Aqil Muaz sampai rumah tepat jam tujuh malam., Aqil Muaz tersenyum lebar melihat kereta Adib Mirza elok terpakir di kawasan pakir kuaters guru. Makin lebar senyumannya bila berdiri di hadapan pintu. Haruman bau masakan menusuk ke hidungnya. Dia tahu Adib Mirza sedang masak sesuatu.

Faham dengan hobi abangnya jika ada masa lapang. Jika dulu dia sering menjadi pengadil setiap kali Adib Mirza mencuba resepi terbaru. Kerana rasa hormat dan sayang, tidak pernah diberikan komen yang mendukacitakan Adib Mirza. Semuanya sedap saja. Semuanya enak dan puas hati di mata, mulut , lidah, tekak dan perutnya.

Sebenarnya dia tahu apa yang Adib Mirza cita-citakan. Kerjaya sebagai seorang chef terkenal adalah cita-cita sebenar Adib Mirza. Namun kerana desakan Datin Basyariah, Adib Mirza terpaksa lupakan cita-citanya itu dan beralih pada kerjaya sebagai seorang jurutera.

“Amboi bang! Harum sampai keluar. Abang masak apa sebenarnya ni?” Tegur Aqil Muaz selepas memberi salam. Lebar senyumannya melihat Adib Mirza sibuk di dapur.

“Nasi arab. Dah lama abang nak try. Tapi tak ada masa. Kebetulan hari ni abang datang sini, bolehlah abang cuba. Qil cuba rasa. Sedap tak?”

Sudu dicapai lalu sedikit nasi yang berwarna kuning keemasan yang masih panas, dicedukkan sedikit. Sebelum itu sempat dihembuskan agar sejuk sebelum disuapkan ke mulut Aqil Muaz.

“Macam mana? Sedap tak?” Tanya Adib Mirza sambil menunggu Aqil Muaz memberi komen. Wajah Aqil Muaz ditatap penuh sabar. Tersenyum lebar Adib Mirza bila melihat Aqil Muaz tak bersuara tapi hanya mampu mengangkat ibu jarinya tanda sedap.

“Sedaplah bang! Mana dapat resepi ni?”

“Kawan abang chef dari mesir datang minggu lepas. Kebetulan dia ada seminar dekat hotel JB. Dia yang bagi resepi ni.”

“Kalau hari-hari Qil makan macam ni, gemuklah Qil.!” Ucap Aqil Muaz lalu ketawa kecil.

“Zara pandai masak tak?” Adib Mirza bertanya tanpa memandang wajah Aqil Muaz. Tangannya hanya sibuk mengacau ayam tandoori atas dapur.

Tersentak Aqil Muaz mendengar soalan tiba-tiba Adib Mirza. Tiba-tiba abangnya menyebut nama bakal isterinya, dia sudah mula tak senang duduk. Aqil Muaz tergaru-garu kening mahu menjawab. Yang sebenarnya dia sendiri tidak pasti sama ada Zara pandai masak atau tidak.

Ermm..tak tahulah bang. Qil tak pernah tanya pulak. Tapi dari caranya, macam pandai kot!” Jujur Aqil Muaz menjawab walaupun nadanya sedikit gugup.

“Makin cantik dia abang tengok. Qil ada apa-apa ke dengan dia? Mesra abang tengok.” Adib Mirza cuba serkap jarang sambil tersenyum sinis. Dari penglihatannya hubungan Aqil Muaz dan Zara bukan sekadar kenalan biasa. Namun andainya tiada apa-apa hubungan antara keduanya, dia boleh tarik nafas lega.

“Kawan jelah bang! Kebetulan dia pun sama macam Qil. Sebab tu kami boleh jadi kawan.” Bohong Aqil Muaz gugup. Tak sanggup melukakan hati dan perasaan Adib Mirza. Dia tahu abangnya juga ada simpan perasaan pada Zara.

Adib Mirza tersenyum lebar sambil terangguk-angguk. Dalam fikirannya dia masih ada peluang untuk terus mendekati gadis itu. Semakin dia yakin bila Aqil Muaz ada andai adiknya itu sanggup membantunya.

“Boleh Qil tolong abang?”

“Tolong apa bang?”

“Qil ingat tak abang pernah cerita tentang seorang cikgu yang abang selamatkan dulu?”

“Qil tahu. Zara dah cerita tadi.”

“Abang dah jatuh hati pada dia dari pandang pertama. Siang malam abang cuba lupakan dia, tapi abang tak boleh. Kemana-mana abang pergi, abang mesti bayangkan dia. Beberapa minggu sebelum dia balik kampung, abang ada luahkan perasaan abang pada dia, tapi dia menolak. Abang kecewa. Bagi abang tiada yang layak selain dia yang boleh menjadi pendamping abang. Boleh tak Qil pujuk Zara terima abang?”

Aqil Muaz tergamam. Dadanya rasa sesak. Nafasnya seakan berhenti berdenyut. Darahnya mengalir sudah tidak ikut aliran yang betul. Tertanya-tanya dia dalam hati, apakah dia sedang bermimpi? Namun dia sedar, itulah realiti. Tangannya digenggam mencari kekuatan. Dicuba sabarkan hatinya.

“Qil tak boleh janji. Tapi Qil akan cuba. Abang jangan risau ek!” Itu saja yang boleh dikatakan pada Adib Mirza untuk menjaga hati abangnya. Baginya tak salah jika dia sanggup korbankan cintanya untuk abangnya yang selama ini banyak berkorban untuk dirinya. Bila ingat kembali jasa-jasa Adib Mirza, dia yakin, sampai mati pun dia tak termampu nak membayar dan membalas.

“Terima kasih Qil. Abang tahu Qil mesti tolong abang.”

Aqil Muaz tersenyum hambar sambil mengangguk lemah. Lantas Adib Mirza ditinggalkan di situ sendirian. Langkahnya diatur lemah hingga ke dalam biliknya. Rebah jua tubuhnya sambil berlutut dan akhirnya dia terduduk lemah. Kakinya tidak mampu lagi untuk berdiri. Dalam diam, akhirnya dia menangis. Tiada apa yang mampu dilakukan ketika itu selain berdoa pada tuhan agar dikuatkan hatinya untuk terima dugaan seberat itu.

Deringan telefon bimbitnya mengejutkan lamunannya. Aqil Muaz tahu siapa dihujung talian. Hatinya kuat untuk menjawab panggilan itu, namun disamping itu hatinya berkata jangan. Baginya mungkin inilah masanya untuk dia membalas semua jasanya pada Adib Mirza. Dan malam itu Aqil Muaz cuba menyusun strategi agar Zara jauh dari hidupnya.

“Qil! Abang tunggu dekat dapur. Cepat sikit. Abang dah lapar ni.” Laung Adib Mirza dari luar pintu bilik. Selepas solat maghrib tadi, lama dia menanti Aqil Muaz. Namun adiknya masih belum menampakkan bayang.

Aqil Muaz tersedar. Wajahnya diraup kasar. Matanya tepat memandang ke arah jam dinding. Sudah jam lapan lima belas minit malam. Baru sedar masanya banyak dihabiskan dengan melamun. Sambil beristigfar, Aqil Muaz segera bangun untuk membersihkan badannya sekaligus menunaikan solat maghrib yang sudah tentu singkat waktunya. 

No comments: