PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 23 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

23
Mengapa bukan aku..???

MAJLIS malam tahlil untuk arwah abang Iman berjalan lancar. Tamat saja tahlil, keluarga Zikri memulakan bicara. Aku yang berada di sebelah daddy dan abang-abang ipar aku cuba berlagak tenang. Aku lihat wajah daddy ceria berbalas suara dengan pihak Zikri. Memang daddy sentiasa tenang jika berada dalam situasi begitu. Tambahan pula daddy dah ada pengalaman menerima pinangan dari pihak abang Amer dan abang Syah dulu. Agaknya masa meminang untuk aku esok, baru dia nampak tak tenang kot.

Dari tempat aku bersila, aku perhatikan wajah tenang Dokter Zikri sedang asyik mendengar perbincangan dari wakil keluarganya dan daddy. Sesekali aku lihat dia terangguk-angguk bila ditanya. Dalam pada itu juga, sempat aku memuji penampilannya malam ni. Baju melayu berwarna ungu muda menampakkan dia lebih macho. Kepalanya yang bersongkok hitam menambahkan kesegakan wajahnya yang tampan.. Kalau sebelum ni aku hanya melihat penampilannya dengan  kemeja dan slack sahaja. Tapi kalau nak dibandingkan dengan susuk tubuh badan, aku rasa aku lebih macho. Almaklumlah akukan selalu ke gym. Dah tentulah aku memiliki susuk tubuh badan seperti Fahri Ahmad atau Aron Aziz. Bukan seperti Zikri yang seperti orang tak cukup vitamin.

Hampir setengah jam berbincang, akhirnya selesai juga. Waktu itulah juga aku nampak kelibat Nur datang dan duduk di sebelah emak dan maksu Idah. Cantik! Memang cantik Nur malam ni. Dia tak perlu bermake-up tebal kerana kecantikannya memang yang asli terserlah. Semakin terserlah bila senyuman tak lekang dari bibirnya. Hati aku makin cemburu bila perasan malam ni mereka sedondon. Tubuh Nur nampak lebih lansing dan tinggai dengan baju kebaya labuh berserta selendang panjang yang menutupi seluruh kepalanya. Terfikir-fikir aku dalam hati. Bagaimanalah agaknya wajah Nur jika tanpa tudung di kepala. Sepanjang aku dalam rumahnya ni, aku tak pernah lihat Nur buka tudung depan aku.

Bersaksikan ahli keluarga dan tetamu yang hadir, malam itu, jari manis Nur selamat disarungkan cincin batu merah oleh umi Zikri. Manis sungguh senyuman Nur bila pipi lembutnya dicium oleh umi Zikri. Makin lebar senyumannya bila Makcik Mazuin dan Maksu ambil alih dan kemudian Kak Ana dan Kak Ida. Dada aku sebak. Mata aku panas. Aku sedaya upaya menahan.


NUR
“SEMUA dah selamat. Lepas ni kita kena sibuk-sibukkan diri untuk majlis nikah dan sanding pulak.” Kata Kak Ana ceria sambil memeluk bahu emak. Aku tersenyum malu.

“Kak Ana larat lagi ke? Nur tengok Kak Ana dah penat sangat malam ni. Ni baru majlis tunang. Kalau majlis kawin macam manlah agaknya Kak Ana nanti. Silap-silap terberanak Kak Ana nanti.”

“Lagi bagus! Majlis ulang tahun kawin Nur nanti, bolehlah sambut sekali dengan befday anak Kak Ana. Safe budget!” Ujar Kak Ana sambil ketawa besar bersama emak. Bertuah punya kakak!

“Oh..ambil kesempatan” gerutuku geram.

“Yelah! Mak setuju dengan Nur. Mak pun risau tengok perut Ana ni. Macam dah nak meletup sangat.”

“Lambat lagilah mak. Baru lima bulan. Sebenarnya Ana tak mahu kecoh-kecoh hal ni.” Bisik Kak Ana sambil mata melilau memerhati keliling. Aku dan emak nampak pelik.

“Kenapa?” Tanya emak berbisik tidak sabar.

“Baby boy. Ada dua dalam ni.” Bisik Kak Ana. Aku dan emak dah melopong mata dan mulut. Aku rasa macam nak menjerit dan melompat.

“Jangan bising-bising! Ana dan abang Amer memang sengaja nak rahsiakan hal ni. Lagipun Ana nak buat surprise untuk Aidil. Dia teringin sangat anak saudara lelaki. Kesian dia mak, Nur.”

Aku tersentak bila Kak Ana sebut nama Aidil. Bila aku ingat renungan mata Aidil pada aku dan Zikri masa bergambar tadi, degup jantung aku bagai rasa nak meletup. Aku yakin Zikri turut perasan, tapi dia nampak tenang saja.

“Mak tahu dia segan dengan mak. Sebab tu mak nak dia anggap mak macam mak kandung dia. Mak tahu dia rasa terasing dekat ini. Nanti Nur tolong pujuk dia ek?”

Aku berkerut dahi. Kenapa aku pulak?”

“Pujuk? Kenapa mak?” Tanya Kak Ana hairan. Aku dah rasa tak senang hati.

“Boleh ye Nur?” Emak masih mengharapkan aku. Nak taknak aku angguk juga.

“Tapi Nur tak tahu nak kata apa.”

“Nasihatkan dia. Beri kata-kata semangat yang boleh menaikkan semangat dia. Itu tak bererti beri dia harapan. Cukup sekadar menyedarkan dia. Dia patut sedar, Nur bukan untuk dia.”

“Jadi betullah dia ada hati dekat Nur? Patutlah sejak tadi asyik monyok je! Sakit mata tengok drama cinta “Nur Kasih Zikri” rupanya.” Seloroh Kak Ana. Cepat-cepat aku mengetil lengan Kak Ana geram.


DULANG yang berisi sepinggan nasi dan beberapa jenis lauk aku tatang cermat sambil melangkah naik menuju ke bilik Aidil. Sampai depan pintu bilik, aku ketuk perlahan. Bila tiada balasan atau sahutan, aku pulas tombol pinti. Dari muka pintu aku lihat Aidil sedang berdiri di jendela.

“Mak kata awak tak makan tadi. Jadi saya bawakkan makanan untuk awak. Nanti awak makan ye?” Aku cakap sambil berjalan menuju ke meja kecil tepi katil. Dulang yang berisi nsi dan lauk aku letak perlahan. Namun Aidil masih bisu tanpa balasan.

“Awak ada apa-apa yang nak cakap dekat saya ke? Awak ada masalah?” Aku tanya lagi. Aidil masih berdiam kaku sambil matanya tepat pandang ke luar jendela.

“Awak marah saya ke?” Aku tak jemu bertanya walaupun dalam hati dah mula rasa rimas.

“Saya tak layak untuk marah awak. Tapi awak dah kecewakan saya.” Kata-kata Aidil buat aku tersentak. Oh..fasal tu..! Aku tak tahu nak balas apa.

“Awak tahukan perasaan saya pada awak?” Aidil bersuara tanpa pandang aku.

“Dan kenapa awak tak mahu faham perasaan saya pulak. Boleh tak awak terima kenyataan?”

“Tak boleh!”

“Terpulang!”

“Hina sangat ke saya ni?”

“Saya tak kata awak hina dan saya tak pernah menghina awak. Tapi saya nak awak terima kenyataan yang saya hanya mampu pilih seorang dalam hidup saya. Dan saya sudah nekad untuk terima Zikri. Zikri insan pertama yang saya jumpa dulu.”

“Maknanya, kalau awak jumpa saya dulu, awak akan pilih saya.”

Aku mengeluh kasar. Malas betul melayan orang yang syok sendiri ni!

“Boleh awak bagi saya sebab kenapa saya perlu pilih awak sedangkan awak sendiri tahu yang saya tak ada perasaan langsung pada awak.”

“Sebab saya benar-benar sukakan awak. Saya cintakan awak. Saya tak faham kenapa awak susah nak terima saya. Sebab tingkahlaku saya ke? Saya akan cuba berubah. Saya cuma nakkan awak Nur! Saya akan tunggu awak sampai bila-bila.”

“Sudahlah Aidil! Saya rimaslah cakap hal ni. Baru beberapa jam saya jadi tunangan Zikri, sekarang awak dah bebankan fikiran saya dengan masalah mengarut awak ni. Awak ni saya tengok dah macam tak ada pegangan agama. Saya tunang orang. Awak cari saja orang lain. Saya yakin satu hari nanti hati awak pasti akan terbuka untuk seseorang.”

Aku terus melangkah ke pintu untuk keluar. Namun langkah aku terhenti bila teringatkan peanan emak.

“Semua orang risaukan awak. Saya pun risaukan awak. Mak lagilah susah hati tengok awak macam ni. Saya merayu pada awak, tolong jangan bagi tekanan pada emak saya. Mak saya baru nak sembuh. Saya tak mahu mak lebih tertekan dengan sikap kebudak-budakan awak ni. Dia sayangkan awak. Dia dah anggap awak macam anaknya sendiri. Saya berterima kasih pada awak sebab kehadiran awak boleh menggantikan tempat abang Iman saya yang dah pergi. Saya risau, kalau awak berterusan macam ni, penyakitnya akan berulang kembali. Cuba awak fikir baik-baik. Tak ada penyudahnya kalau awak terus berperangai macam ni. Awak ingat dengan cara awak ni, saya akan pilih awak.? Minta maaf Aidil. Saya tak boleh.! Cinta saya selama-lamanya untuk Zikri. Cubalah jadi dewasa. Berfikiran positif. Fikir sama perasaan orang yang ambil berat tentang awak. Jangan pentingkan diri sendiri.”

Aku mengluh berat bila lihat Aidil langsung tiada apa-apa riaksi. Tubuhnya masih kaku di jendela. Aku dah malas lama-lama dalam bilik ni. Lantas dulang yang aku bawa tadi aku angkat semula dan bawa keluar dari bilik. Lantak dialah! Rasa lapar, turun cari makan sendiri dekat dapur. Apa dia ingat dia anak raja! Aku yang tuan rumah pulak terpaksa jadi dayang hantar makanan dekat dia. Boleh jalan lah..!.

“Macam mana Nur?” Tanya mak sejurus selepas aku letakkan dulang nasi tadi atas meja seramik di dapur. Aku mengeluh lemah.

“Harap umur saja tua. Tapi perangai macam budak-budak!” Aku balas geram.

“Tak baik Nur cakap macam tu. Kasihan dia! Dia malu dengan perasaan dia sendiri.” Kata emak lembut. Aku lepaskan keluhan lemah.

“Malu apanya mak? Kalau malu dia takkan luahkan perasan dia setelah tahu yang Nur dah jadi ttunang orang..!”

“Nur bergaduh dengan dia ke tadi?” Tanya emak terkejut. Aku geleng kepala.

“Dahlah mak! Nur malas nak cakap hal dia lagi. Bukan penting pun! Nur dah penat. Nak tidur. Esok Nur kerja jam enam pagi. Emak pergilah berehat. Nur tengok mak sejak tadi asyik dekat dapur je. Jangan buat kerja berat-berat sangat. Nanti mak sakit, Nur tak senang hati.” Bentakku perlahan. Emak hanya tersenyum dan mengangguk. Jesteru itu aku terus melangkah naik masuk ke bilik aku. Mata aku semakin berat. Ada baiknya aku terus tidur. Sebab esok aku nak kerja.   


AIDIL
AKU seka air mata aku yang nak jatuh. Malu aku kalau Nur tahu aku menangis. Tadi aku tak mampu nak balas kata-katanya. Aku takut dia perasan aku sebak. Jatuhlah saham aku sebagai lelaki chinesmalay terhebat di pasaran. Jadi baik aku pandang terus keluar tingkap.

Boleh tahan lidah minah tu. Kata aku kaw-kaw pulak tu. Sakit telinga aku. Namun sedikit-sedikit kata-kata Nur tadi berkesan dalam hati aku. Betul ke semua tengah risaukan aku? Mak sayang aku? Mm..memang nampak sangat mak sayangkan aku lebih dari anak-anak kandung dia. Mungkin sebab abang Iman kot.
Entah kali berapa aku mengeluh, aku sendiri tak tahu. Kasihan mak! Dahlah baru nak sembuh. Aku buat perangai pulak! Patutkah aku terus bersikap macam ni semata-mata kerana cinta tak berbalas. Rasa berdosa buat mak macam ni.

Aku paksa kaki aku melangkah keluar dari bilik. Rasa sesak pulak duduk lama dalam bilik. Sampai di ruang tamu aku lihat Kak Zana dan Kak Ida asyik menonton di ruang tamu bersama suami meraka. Aku mengeluh lagi. Dah pukul dua belas malam, namun mereka masih belum tidur. Aku ayunkan kaki ke dapur. Sampai di dapur aku lihat emak sedang termenung. Makin bertimba-timba rasa bersalah aku.

“Mak tak tidur lagi?”

“Aidil kenapa tak tidur?” Balik aku yang dia tanya.

“Lapar!”

Emak dah tersenyum mengejek. Aku tahu salah aku yang jual mahal tadi.

“Mak gelakkan Dil ye?”

Emak ketawa semakin jelas kedengaran.

“Dil minta maaf sebab buat mak susah hati. Dil terlalu ikut perasaan. Dil bukan sempurna. Sebab tulah, Dil nakkan Nur. Nur baik, sopan santun, lemah lembut. Dil perlukan gadis macam tu untuk melengkapkan hidup Dil.”

“Dahlah! Mak tak marah Aidil. Aidil tak salah. Nanti mak cari sama macam Nur untuk Dil. Nak?” Pujuk emak lalu bangun untuk siapkan makanan aku. Aku tersenyum malu. Ada ke insan yang sama macam Nur? Jauh di sudut hati aku masih harapkan Nur.

Aku begitu asyik perhatikan emak menyediakan makanan untuk aku. Sedar-sedar, semua dah ada depan mata.

“Tak seronoklah mak, makan sorang-sorang!” Aku cuba bermanja dengan emak.

“Mak dah makan tadi. Mm..apa kata kalau mak suapkan Aidil?”

Aku kelu lidah tak tahu nak balas apa. Dalam tak sedar aku angguk lemah. Malam tu buat pertama kalinya aku makan disuapkan oleh seorang wanita yang baru aku kenali. Dalam malu-malu hilang terus rasa malu.

Habis sepinggan nasi aku makan dari uapan tangan Makcik Mazuin. Rasanya kalau dia suap nasi tanpa lauk pun aku telan habis sampai jilat pinggan. Rasa sayu sangat. Tapi bila Makcik Mazuin sibuk menyakat, aku lupa semuanya. Aku nekad untuk hargai pemberian ilahi ini. Aku cadang mahu meminta izin dari Nur untuk membenarkan Makcik Mazuin tinggal di rumah daddy. Ini bermakna aku kena berubah agar Nur percayakan aku. Aku yakin Nur pasti berat hati nak izinkan emaknya tinggal dengan aku. Tambah-tambah lagi dia pun baru sangat dapat merasa hidup dan tinggal dengan emaknya. Agak kejam kalau aku berkeras. Tapi kalau Makcik Mazuin tak membantah, aku yakin Nur tak boleh buat apa.

No comments: