PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 35 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

35
AIDIL
Kekhilafanku mengajar aku erti kehidupan sebenar.
AKU melangkah tenang keluar dari pintu penjara. Alhamdulllah ya Allah kerana masih ada sinar yang engkau pancarkan untuk kehidupan aku di dunia Mu ini. Gugur jua air mataku sewaktu melihat wajah Makcik Mazuin dan daddy yang sedang menanti aku.

Seminggu yang lepas aku dikhabarkan oleh pegawai penjara yang aku akan dibebaskan tanpa dibicara.  Aku tak tahu ihsan dari siapa. Yang aku pasti, dah tentu ada kena mengana dengan Nur. Kalau tidak, masakan dengan senang-senang aku dibebaskan. Jika benar, makin bertimbunlah rasa bersalah aku pada Nur walaupun pada hakikatnya memang ini yang aku harapkan.

Tubuh tua daddy dan makcik Mazuin aku peluk erat hingga aku teresak-esak.

“Sudahlah tu. Mari kita balik. Semua dah selesai. Mak nak Dil teruskan hidup macam biasa. Lupakan saja apa yang terjadi.” Ucap Makcik Mazuin lalu mengarahkan aku agar masuk dalam kereta.

Aku tersentak. Tanpa sedar aku sudah berada dalam kereta. Jauh aku termenung.  Aku lemparkan jauh-jauh pandanganku di luar jendela. Mampukah aku lupakan semua yang terjadi sedangkan aku sentiasa dihimpit rasa bersalah pada orang yang aku paling sayang dan cinta.

Apa yang makcik Mazuin kata tadi langsung tiada erti dalam fikiran dan benakku. Ketika ini fikiran ku benar-benar kosong. Wajah Nur yang tersiksa sentiasa menghiasai ruang mataku. Wajah Zikri menahan kesakitan juga sering bermain dalam fikiran aku. Kedua-dua wajah itu sering bersilih ganti datang menyapa lamunanku. Aku boleh nampak wajah Nur basah dek air mata derita. Sementara Zikri pula yang masih terlantar di atas katil hanya kaku tanpa pedulikan sebak Nur.

“Ya Allah! Apa aku dah buat ni? Kerana terlalu ikut perasaan, gadis yang aku puja semakin menjauh. Air mata yang mahu mangalir ke pipi cepat-cepat aku seka dengan jemariku.
“Nur! Maafkan aku..!” Bisikku perlahan.


NUR
AKU tersenyum hambar bila berita Aidil dibebaskan. Bersungguh-sungguh Nancy ucap terima kasih pada aku dalam talian tadi. Walaupun marahku masih bersisa, aku tetap rasa lega. Mungkin inilah saja cara yang boleh buat aku melegakan perasaan. Selepas kehadiran Nancy yang lalu, umi memujukku agar menerima rayuan Nancy. Walaupun berat untuk terima, aku cuba juga terima nasihat umi. Puas aku berfikir dan akhirnya aku akur. Namun untuk menerima semula mereka-mereka yang menjauhkan dri dari aku, aku rasa tidak sama sekali walaupun sudah berkali-kali mereka hubungi umi untuk berjumpa dengan aku. Sesungguhnya aku belum bersedia.

Semalam emak dan ayah datang merayu memohon maaf. Terasa berdosa sangat kerana membiarkan emak dan ayah di ruang tamu sedangkan aku enak berbaring sambil memeluk Zikri dalam bilik. Pagi tadi pula Aidil dengan muka tak malu datang sambil bersujud di kaki umi mohon ampun dan maaf. Seperti biasa, umi yang kaya dengan sifat nilai-nilai murni, tanpa bersoal jawab terus memaafkan Aidil. Aku pelik dengan sikap umi. Anak kandungnya yang teraniaya, dia boleh hulurkan kemaafan dengan senang hati? Kenapa aku tak dianugerahkan sifat macam tu? Aku tahu Zikri tak suka kalau aku terus berdendam. Tambah-tambah pula dengan orang tua. Mungkin sebab itu dia mogok tak mahu bangun pandang aku. Dan sebab itulah juga aku cuba kuatkan semangat untuk tarik balik tuduhan ke atas Aidil. Aku harap keputusan aku tu, Zikri merasa tenang.

“Nur nak abang cakap sendiri dengan dia. Kalau abang nak Nur maafkan dia, abang bangun dulu! Nur tak ada hak nak maafkan dia kerana yang menderita ialah abang sendiri. Walaupun Nur turut merasa, abang yang lebih merasa. Jadi abang yang berhak memutuskan semua.”

Itulah kata-kataku pada Zikri selepas Aidil pulang tadi. Tanpa bertemu dengannya aku hanya kaku dalam bilik menghadap Zikri. Aku pandang jam di dinding. Tepat jam dua petang. Baru aku terasa lama aku berada dalam bilik. Sejak kedatangan Aidil pagi tadi hinggalah dia pulang, aku langsung tak keluar bilik.

Aku melangkah ke bilik air untuk berwuduk. Solat zohor harus dikerjakan segera. Sambil memegang pinggang aku melangkah perlahan. Rasa nyilu di bahagian ari-ari dan pinggan semakin jelas terasa. Pada firasatku mungkin kerana aku terlalu lama baring atas katil tadi.

Nyilu di bahagian bawah perut makin terasa menyengat. Titisan cecair pekat berwarna merah pekat atas mangkuk tandas menyedarkan aku bahawa masanya sudah sampai. Bergegas aku keluar dari ilik air. Beg tangan, beg pakaian aku dan pakaian bayi yang sudah kusiapkan seawal seminggu lalu aku capai. Langkahku terhenti di sisi Zikri yang masih lena. Tangannya ku capai dan ku kucup lembut. Dahi turut ku belai manja.

“Abang doakan Nur ye. Tunggu Nur balik. Insyaallah, kalau tak ada apa-apa masalah, esok Nur balik bawa anak abang.”

Aku tinggalkan Zikri terlantar di situ dan bergegas mencari umi. Bila terpandangkan umi aku tersenyum lebar sambil menahan sakit.

“Nak kemana ni?” Tanya umi hairan bila melihat aku menjijit beg pakaian yang sederhana besar.

“Cucu umi ni dah nak keluar. Dah turun tanda. Umi tolong tengokkan Zikri ye? Nur pergi dengan Pak Mahat je.” Jawabku perlahan seolah tiada apa yang serius berlaku. Bila melihat umi dan melopong aku rasa macam nak tergelak.

“Ingat beranak ni benda main-main ke? Sudah! Biar umi yang temankan Nur ke hospital.”

“Kalau umi temankan Nur, siapa nak tengokkan abang?”

“Biar Pak Mahat yang tunggu. Cepat! Terabur dalam kereta nanti!” Sergah umi serius.

Aku mengeluh lega. Walaupun rasa kurang sedap hati meninggalkan Zikri, demi anaknya, aku rela berpisah dengannya untuk sementara waktu.


SETENGAH jam aku berada dalam labour room akhirnya aku selamat lahirkan seorang bayi lelaki. Penat lelahku hilang seketika bila mendengar tangisan suaranya. Raut wajahnya yang seiras Zikri buat aku rasa rindu pada dia. Baru sejam aku tinggalkan dia, rindu bagai menggunung-gunung.

“Ayah tak dapat temankan kita sayang! Nanti kita minta tolong kawan ayah.” Bisikku pada bayiku bila teringatkan yang anakku masih belum diazankan lagi.

Nurse! Boleh tolong panggilkan Dokter Syamsul?” Sapaku pada seorang jururawat yang kebetulan sudah selesai membersihkan bayiku.

“Dokter Syamsul? Dokter pedriatik tu?” Dia kembali bersoal. Aku angguk dengan senyuman hambar.

“Puan ni isteri Dokter Zikrikan?” Aku angguk lagi lepas nurse tadi bertanya ramah. Diruang mataku terlintas wajah Zikri sedang lena menanti aku pulang.

“Saya nak suruh dia azankan anak saya ni.”

“Oh..! sebab tu.. Nanti ye puan. Saya panggilkan dia.”

Aku angguk lagi tanda setuju. Hampir lima minit aku menanti akhirnya wajah Syamsul tersembul depan pintu bilikku.

What surprise? Saya tak tahu awak dekat sini hari ni.” Dokter Syamsul teruja menegur. Aku pula hanya tersenyum malu.

“Saya nak mintak tolong awak azankan anak saya ni.” Tanpa membalas katanya aku terus menyatakan hasrat sebenar aku memanggilnya.

“Wah! Satu penghargaan untuk saya ni. Saya tak pernah azankan bayi baru lahir. Tapi kalau awak nak saya azankan jugak, awak kena bayar la..!”

“Cakap saja berapa yang awak nak. Nanti saya masukkan dalam akaun awak.” Jawabku perlahan sambil tersenyum sinis. Yang sebenarnya aku malas nak melayan Syamsul berbual kerana masih rasa penat selepas meneran tadi. Namun apakan daya, nak memerlukan jasa baiknya, aku kena layan juga. Lagipun rakan baik Zikri ni memang tak kering gusi kalau start berbual.

“Bayarannya ialah, si comel ni kena jadi anak saya.” Jawab Syamsul tersenyum lebar.

Hurmm..Aku dah agak. Seawal perkahwinan aku dulu pun dia ada suarakan niatnya pada Zikri untuk jadikan anak aku sebagai anak angkatnya. Tapi Zikri menetapkan syarat jika Syamsul mahu meneruskan niatnya itu. Syaratnya ialah, Syamsul haruslah mencari teman hidup. Kadang-kadang aku hairan dengan Syamsul. Umurnya yang tua dua tahun dari Zikri, masih belum ada tanda-tanda nak berumahtangga. Bila ditanya tentang jodohnya, dia kata tak ada yang sudi datang mahu meminangnya. 

Zikri tersenyum  sinis bila Syamsul kata dia nakkan perempuan seperti aku jadi suri hidupnya. Dan paling buat aku terkejut bila Zikri dengan berani menunjukkan penumbuk ke muka Syamsul bila Syamsul dengan berani mengaku yang dia sudi jadi pengganti Zikri seandainya Zikri tidak mahukan aku lagi. Berani betul Syamsul keluarkan kenyataan maut seperti itu. Apa-apa pun aku anggap itu hanya sebagai satu gurauan.

“Apa-apalah Dokter..! Saya ikut saja. Tapi kalau nanti Zikri tanya, pandai-pandailah awak jawab.”

“Ahh..! kacang je tu. Nanti saya carilah sorang..!”

Selesai azankan anakku, Syamsul duduk di hujung katil sebelah kiriku.

“Mesti Zikri seronok kalau tahu tentang hal ni.”

“Dia tahu. Tadi pun sebelum saya datang sini, saya dah cakap dekat dia. Saya  akan tetap tunggu dia.”

“Beruntung Zikri dapat isteri sebaik awak.”

Aku tersenyum malu dengan pujian itu. Aku dengar dia mengeluh panjang. Seperti mahu perkatakan sesuatu. Lama Syamsul berdiam sebelum bersuara semula.

“Nur! Kalau saya cakap awak jangan terasa hati ye. Tolong jangan salah tafsir dengan apa yang saya nak cakapkan nanti.”

Aku berkerut kening mendengar pembuka bicara Dokter Syamsul. Sambil mengangguk aku menanti bicara seterusnya dari bibirnya. Sekali lagi aku lihat Syamsul tarik nafas panjang dan lepaskan perlahan.

“Saya sayangkan Zikri seperti adik beradik saya sendiri. Bila saya kenal awak, saya anggap awak pun macam adik saya. Bila awak dah ada baby sekarang ni, saya anggap baby ni macam anak saya. Ditakdirkanlah umur Zikri tak panjang, saya tak teragak-agak nak menjadi pengganti Zikri dalam hidup awak. Saya tak memaksa. Tapi kerana rasa tanggungjawab, saya rasa saya berhak dan saya mampu.” Ucap Dokter Syamsul serius.

Aku telan liur mendengar luahan raasa hati Dokter Syamsul. Walaupun jantung aku rasa macam nak meletup mendengar kata-kata itu, aku sedikit rasa sayu. Aku hilang kata-kata.

“Saya tahu memang sukar nak awak buat keputusan. Saya tahu cinta awak pada Zikri begitu kuat. Saya juga tahu cinta dan sayang Zikri pada awak tak mungkin hilang untuk selamanya. Tapi awak kena fikirkan juga masa depan anak awak yang akan membesar.”

Aku mengeluh perlahan. Wajah Dokter Syamsul aku pandang tanpa perasaan.

“Saya tahu awak ikhlas menolong saya. Saya hargai apa yang awak angankan. Betul kata awak, susah saya nak buat keputusan sebab Zikri masih bernafas. Dan saya yakin selama-lamanya pun saya tak boleh buat keputusan sebab sayang dan cinta saya selama-lamanya untuk dia. Mengenai anak kami ni, awak jangan risaulah. Selagi saya terdaya, saya akan terus membesarkan dia. Kekuatan cinta saya pada Zikri ada pada anak kami ni. Lagipun saya tak risau sebab papa Syamsul dia kan ada..!” Ujarku akhir kata sambil tersenyum sinis padanya.

Dokter Syamsul tersenyum sambil mengangguk lemah. Aku yakin dia boleh terima jawapan aku. Seketika kemudian wajah umi kelihatan ceria di balik pintu.

“Umi, saya dah azankan anak saya ni.” Kata Dokter Syamsul setelah menyedari kehadiran umi di situ.

“Terima kasih Syam! Beruntung Zikri ada rakan baik macam kamu. Umi doakan selepas ni giliran kamu pulak timang anak.” Umi cuba berseloroh sambil tersenyum ke arahku. Aku hanya angguk kepala tanda setuju.

“Insyaallah mi! Umi doa-doakanlah semoga ada yang sudi terima saya yang terlajak ni.” Balas Dokter Syamsul sambil menjeling ke arahku. Aku hanya tersenyum sambil geleng kepala.

“Okeyleh mi, Nur! Saya ada kerja sikit. Nanti saya datang lagi jenguk anak saya ni. Kalau tengok dari pemerhatian saya, anak saya ni sihat. Rasanya esok dah oleh balik. Orang tu pun dah rindu giler kat cik abangnya.” Usik Dokter Syamsul pada aku. Aku tertunduk malu.

“Yelah! Pergilah buat kerja kamu. Nur dengan anak kamu ni biar umi yang jaga.”

Selepas Dokter Syamsul keluar, umi duduk sebelah aku sambil tersenyum dan membelek-belek wajah anakku.

“Syamsul tu baik Nur. Umi kenal dia dari kecil lagi. Masa Zikri ke UK   dulu, dia bersusah payah merayu pada keluarga dia untuk ikut Zikri sama. Tapi kerana keluarga dia susah, dia akur kerana tak mampu. Dia belajar bersungguh-sungguh hingga tamat sekolah. Akhirnya dia berjaya lanjutkan pelajaran ke UK bersama Zikri. Umi tak pernah risau Zikri berkawan dengan Syamsul kerana umi tahu macam mana perangai dia.”

Aku hanya tersenyum mendengar cerita umi. Dulu Zikri pun ada ceritakan hal yang sama menganai Syamsul.

“Umi suka kalau Nur pilih dia.”

Aku tersentak. Jantung aku berdenyut kencang. Baru aku tahu niat sebanar umi memuji Syamsul. Dan aku sedar, umi dengar perbualan aku dengan Dokter Syamsul tadi. Aku tunduk kepala. Tak ada apa yang harus aku katakan kerana lidahku kelu.

“Umi tahu Nur masih sayangkan Zikri. Tapi seandainya Zikri..”

“Umi! Abang masih bernafas, mi. Rasanya kita tak patut bercakap hal ni. Kalau abang tahu, mesti dia kecik hati. Lagipun Nur tak pernah fikirkan langsung hal ni.” Aku pangkah sepantas kilat kata-kata umi.

“Umi tahu. Tapi Nur kena fikirkan juga masa depan Nur dan anak Nur ni. Umi risau Nur tak bahagia hidup sendiri.”

“Ni anak Zikri, umi.! Hanya Zikri yang berhak ke atas Nur dan anak dia. Seandainya jodoh Nur dan abang tak panjang di dunia, Nur yakin jodoh kami tetap ada di sana nanti. Nur tak mahu cinta Nur pada abang berkubur selepas Nur terima cinta orang lain. Nur harap umi tak cakap lagi hal ni. Bukan Nur benci atau tak suka pada Syamsul. Nur tahu dia baik cuma umi kena tahu hati Nur benar-benar dah terikat dengan abang. Dan Nur harap agar Nur tak berpaling pada yang lain.”

Aku pandang wajah sayu umi. Aku dengar dia mengeluh. Perlahan-lahan tangannya aku sentuh dan aku belai lemut.

“Umi jangan risau ye! Menantu umi ni akan terus berusaha untuk besarkan cucu umi ni dengan baik. Nur akan pastikan dia akan jadi anak soleh macam abang. Nur yakin dia pun bangga sebab ada nenek yang baik.” Air mata umi aku seka dengan telapak tanganku. Anggukan dan senyuman umi buat aku lega dan aku tahu umi boleh terima apa yang aku katakan padanya tadi.

No comments: