PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 29 Kata Hati Tak Terkata

BAB 29
 “LUKISAN  ni nak letak dekat mana?” Lembut suara Zara Madiha bertanya pada Razif setiausaha Adib Mirza. Lukisan yang ditempah oleh Adib Mirza melalui pembantunya, selamat siap dua hari lepas. Kerana ingin memohon maaf kerana lewat dari seperti yang dijadualkan, dia selaku pelukis yang bertanggungjawab, dengan senang hati menghantar sendiri ke pejabat Adib Mirza.

“Awak letak saja atas meja saya ni. Nanti saya sampaikan pada bos saya. Dia tengah meeting dengan kline sekarang ni.”

“Sebenarnya saya nak minta maaf sebab lewat siapkan potret ni seperti yang dijadualkan. Jadi saya rasa baik saya jumpa sendiri dengan bos awak.”

Ermm..kalau macam tu, awak tunggu sini. Biar saya tanya dia dulu.”

Madiha tersenyum lebar sambil menganggukkan kepala. Tindakannya itu dianggap wajar demi reputasi galerinya yang baru beroperasi lima bulan yang lalu.

“Cik! Bos saya kata dia sibuk sekarang ni. Saya dah cakap fasal niat baik awak tu. Awak jangan risau. Dia tak kisah pun fasal tu.”

Madiha tersenyum lalu melepaskan keluhan lega. Sebelum berlalu pergi, pen dan kertas yang berada atas meja Razif dicapai lalu mencoretkan sesuatu. Diserahkan semula kertas itu ketangan Razif.
“Tolong serahkan pad abos awak.”

“Baik Cik..”

“Zara Madiha. Just call me Madiha.” Balas Madiha berserta dengan senyuman manis sebelum berlalu.
Termanggu seketika Razif selepas Madiha pergi. Walaupun kelibat gadis itu sudah hilang dari pandangan matanya, dia masih merenung ke arah pintu lif yang tertutup.

“Awak ni kenapa Razif? Berkali-kali saya panggil. Awak tak dengar ke?”

“Eh bos..! Sorry bos, saya tak perasan.” Kalut kelibut Razif setelah disergah. Teraba-raba tangannya mencari sesuatu.

“Awak cari apa tu?”

“Pen. Mana pegi agaknya pen saya ni?” Kata Razif sambil mengomel sendiri.

“Tak payah awk nak berlakon depan saya. Yang dekat tangan awak tu apa? Kayu?”

“Ngeee..!” Razif malu sambil tersengeh menayangkan giginya yang tersusun rapi.

“Awak pandang apa dekat pintu lift tu tadi, sampai tak sedar saya panggil awak?”

“Bidadari bos! Dia datang tadi.”

“Bidadari mana pulak ni.? Dahlah! Malas saya layan awak. Tolong cari fail berkenaan dengan projek dekat Tanjung Malim.” Gesa Adib Mirza sebelum berlalu.

“Baik bos..! Eh, kejap-kejap bos. Ni ada something dari seseorang.”

“Apa ni? Siapa yang bagi?” Tanya Adib Mirza sambil menyambut huluran Razif.

“Bidadari yang kasi dekat bos.”

“Tak habis-habis dengan bidadari.!” Rungut Adib Mirza lalu lipatan kertas tadi dibuka dan dibaca. Tersenyum seketika selepas selesai membaca nota ringkas itu.

“Bidadari tu tulis apa bos?” Tiba-tiba suara Razif kedengaran bertanya.

“Sibuklah awak ni!” Ujar Adib Mirza lantas berlalu mahu masuk ke biliknya sambil mengepit potret yang siap dibungkus kemas.

“Bos! Kalau bos tak sudi, past dekat saya je..!” Laung Razif tersengeh-sengeh malu.

Adib Mirza hanya tersenyum sambil geleng kepala. Jika dilayan perangai setiausahanya itu, sampai bila-bila kerja tak siap.

Tuan.. Saya minta maaf kalau kehadiran nota ni mengganggu kerja Tuan. Sebenarnya saya nak minta maaf sebab lewat siapkan potret tuan ni seperti yang dijadualkan. Saya tak kisah kalau bayaran yang tuan buat bukan seperti yang dijanjikan. Maksud saya kalau tuan nak bayar separuh harga pun saya tak kisah. Tuan berhak letakkan harga jika Tuan rasa kerja saya tidak memuaskan hati Tuan. Sekian terima kasih.. Saya yang masih baru belajar…Zara Madiha.

“Zara Madiha..?” Ingatannya terimbas pada seseorang. Namun cepat-cepat ditepis pergi. Baginya yang lepas biarlah berlalu pergi. "Hurmm..sedap juga nama dia. Siapa dia ni?"  Bisik Adib Mirza sendiri.

Gelaran bidadari yang diberikan oleh setiusahanya tadi buat dia terus memikirkan bagaimana agaknya rupa sebenar gadis yang bernama Zara Madiha. Dia yakin pandangan seorang lelaki seperti Razif pasti sama dengan pandangannya. Tiba-tiba wajah manis sekali lagi Zara terhias di ruangan mata.

“Adakah dia semanis Zara?” Tanya Adib Mirza sendiri. Sudah tiga bulan berita gadis itu tidak diketahui. Kali terakhir berjumpa ialah semasa telefon bimbit gadis itu dikembalikan. Itupun tanpa apa-apa bicara. Selepas menyerahkan telefon bimbit itu, Zara terus pergi meninggalkannya tanpa sebarang pesan.

Begitu juga dengan Aqil Muaz. Selepas pertemuan di rumah Aqil Muaz, dia masih berhubung dengan adiknya, namun bila masuk minggu ke dua, khabar adiknya itu langsung tidak diketahui. Adiknya itu seakan sengaja melarikan diri darinya. Tiap kali dia menyuarakan hasrat mahu ke rumah Aqil Muaz, adiknya itu sering memberi pelbagai alasan seolah-olah mengelak kehadirannya. Dan kerana sikap adiknya itu, dia menjeruk rasa. Rajuknya biarlah dia sendiri yang merawat.

Walaupun rindu pada kedua-dua insan itu, dicuba pujuk hati rajuknya. Bukan dia tidak tahu perangai Aqil Muaz. Adiknya itu harus diberi masa untuk betulkan keadaan. Jadi dia tidak mahu terus mendesak seperti yang pernah dilakukan sebelum ini. Pengalaman lalu mengajarnya agar lebih berhati-hati.

“Zif! Macam mana saya boleh dapatkan nombor telefon Galeri Persona?” Tanya Adib Mirza sambil matanya terancap pada potret keluarga yang dipegang. Wajah tenang arwah papanya Dato Azam Muiz dipandang sambil tersenyum. Rasa bahagia sangat kerana dirinya dipeluk oleh Dato Azam Muiz. Makin lebar senyumannya bila melihat senyuman ibu tirinya Puan Sofea Lee yang mesra di sisi Dato Azam Muiz sambil memeluk Aqil Muaz.

“Nanti saya hantar dekat bos.” Balas Razif sebelum menutup mesin intercomenya.

Adib Mirza tersenyum lagi. Potret keluarga yang ditempah khas itu bertujuan untuk dihadiahkan pada Aqil Muaz sempena hari lahir adiknya yang bakal menjelma bulan hadapan. Dia yakin Aqil Muaz pasti teruja terima hadiahnya. Niatnya yang sebenar ialah mahu menceriakan kembali hubungannya dengan Aqil Muaz.
Ketukan pintu pejabatnya menyentak lamunan Adib Mirza. Tersipu-sipu senyuman Razif sambil mengibas-ngibas kad nama Galeri Persona. Sudah dapat diagak apa yang berada dalam fikiran setiausahanya itu.

“Bos dah terpikat ek?”

“Ada-ada jelah awak ni. Saya cuma nak bincang fasal harga potret ni.”

“Bukan ke harga potret tu dah dibayar?”

“Separuh je! Cik ni tadi cakap saya boleh turunkan harga kalau saya tak puas hati dengan kerja tangan dia. Jadi saya rasa saya patut buat macam tu bila ada sesuatu yang saya rasa tak puas hati dengan potret ni.”

“Apa yang tak okeynya bos? Saya tengok okey je.” Ulas Razif sambil membelek potret di hadapannya.

Adib Mirza cuba tenang dengan komen Razif. Malu kalau setiausahanya tahu apa yang tersirat dalam fikirannya. Dicuba-cuba mencari alasan munasabah.

“Adik saya ni nampak matang sangat. Tu yang saya tak puas hati.”

“Ye ke? Bukan ke bos yang mintak macam tu.?”

“Memanglah saya mintak macam tu. Tapi taklah sematang dari saya. Adik saya muda lima tahun dari saya, tau!”

“Tapi adik bos tetap nampak hensem. Kalau saya ni perempuan, dah lama saya mengorat adik bos ni.”

“Ada hati awak nak jadi adik ipar saya? Dari jadi adik ipar saya, baik jadi isteri saya.” Adib Mirza cuba berseloroh.

Huh! Tak ingin saya. Bos tu muka tak ada seri langsung. Serius memanjang. Saya rasa sebab tu bos tak berteman sampai sekarang.”

Adib mirza galak ketawa mendengar penjelasan Razif. Walaupun sedikit terasa, dia cuba berfikiran positif. Selama ni pun dia anggap pekerja-pekerjanya seperti rakan baik. Tak ada istilah pekerja harus tunduk pada majikan. Namun dia harus berhati-hati. Takut juga kalau anak buahnya berani pijak kepala.

“Saya bersikap tenang. Saya tak mahu bebankan fikiran kamu semua dengan masalah saya.”

Razif tersenyum sinis. Hal itu memang diakui.

“Bos tak mahu try ke Cik Madiha tu?”

“His, awak ni..!” Adib Mirza cuba sembunyikan perasaan sebenar. Kalau setiausahnya tahu apa yang bergolak dalam hatinya, pasti dia terpaksa tebalkan muka.

“Saya cadangkan saja. Melalui amatan saya, bos sesuai dengan dia. Dia taklah gedik macam Cik Aliyana tu. Cik Madiha tu orangnya cantik, lemah lembut, ayu je rupa dia bertudung labuh.”

“Tudung labuh?” Adib Mirza mengangkat kening. Dalam fikirannya Madiha dari golongan yang waraq orangnya.

Hmm..macam ustazah pilihan. Lembut je orangnya.” Balas Razif cuba meyakinkan Adib Mirza.
Selepas Razif keluar dari biliknya, Adib mirza masih memikirkan tindakannya yang seterusnya. Apakah dia harus menghubungi Madiha? Hatinya bagai terpanggil-panggil mahu mengenali gadis itu. Namun apa alasan yang harus diberikan? Jika dilihat potret dihadapannya, rasanya tak ada apa yang harus dipertikaikan. Semuanya dia rasa puas hati. Alasan yang diberi pada Razif tadi adalah semata-mata mahu menyembunyikan apa yang tersirat sahaja.

“Ini Galeri Pesonakan? Boleh saya bercakap dengan Cik Madiha?” Tanya Adib Mirza selepas memberi salam.

“Madiha bercakap. Encik siapa dan dari mana?” Lembut Madiha bertanya. Berkelip-kelip matanya cuba mengecam suara dihujung talian.

“Saya Adib Mirza dari Syarikat AM Jaya. Cik yang hantar potret dekat pejabat saya tadikan?”

Madiha terkejut. Hampir-hampir terlepas telefon bimbitnya mendengar nama syarikat besar itu. Dimatanya kini terbayang-bayang wajah Adib Mirza yang serius serta berjanggut putih seperti yang terdapat dalam gambar yang diterima sebulan lalu.

“Oh, tuan. Maaf, saya tak tahu. Ada apa-apa yang tuan tak puas hati ke fasal potret tu?”

Tiba-tiba dia mendapat akal. Sememangnya ada sedikit kesilapan di situ. Janggut Dato Azam Muiz sepatutnya putih, tetapi dalam potret tu janggut Dato Azam Muiz sudah menjadi hitam.

“Saya cuma nak komen fasal jang...” Belum sempat dihabiskan ayatnya, Madiha sudah menyampuk.

“Fasal janggut tuan tu ke? Biar saya jelaskan dekat sini. Sebenarnya saya memang nak ikut seratus peratus dari gambar asal. Tapi bila saya lihat gambar isteri tuan nampak muda, saya rasa harus mudakan sedikit rupa tuan tu. Lagipun anak-anak tuan nampak masih muda. Cuma anak sulung tuan tu saja yang nampak sedikit serius. Dah macam nak jadi singa jadian pulak saya tengok. Dekat anak sulung tuan tu pun saya ubah sikit jadi biar nampak muda sikit. Tuan tak kisahkan?” Ulas Madiha sambil tergelak kecil. Bila lawaknya tak menjadi, cepat-cepat tawanya dimatikan.

Adib Mirza tercengang mendengar penjelasan Madiha yang terus terusan tanpa memberi dia peluang untuk bersuara. Baru dia sedar, rupanya Madiha menganggapnya adalah orang tua yang terdapat dalam potret itu sedangkan wajah tua itu adalah milik papanya Dato Azam Muiz. Paling dia tak sangka gelaran melampau yang dikeluarkan oleh Maduha tadi benar-benar menguji tahap kesabarannya.

“Tapi kalau tuan tak puas hati jugak, saya boleh betulkan balik potret tu. Atau saya buat yang lain.” Madiha cuba beri cadangan bernas.

Err..sempat ke? Saya nak potret ni dalam minggu ni juga. Saya nak hadiahkan pada seseorang. Sebulan saya beri tempoh pun awak tak dapat siapkan, macam mana pulak dua tiga hari?” Usik Adib Mirza sambil tersenyum. Dapat dirasa kegugupan gadis itu dihujung talian. Terdetik di hati mahu terus mengusik hati si gadis. Dari suara yang didengar, jelas gadis itu seorang yang lemah lembut berhati tegas.

“Oh..macam tu. Kalau macam tu, biar saya datang ambil semula potret tu. Saya akan cuba betulkan apa yang tak kena dekat situ.” Madiha cuba sabarkan hati dengan kerenah pelanggannya. Salahnya juga kerana tidak berbincang dulu sebelum membuat keputusan.

“Saya nak awak datang sekarang.”

“Baik tuan. Saya datang sekarang. Lima belas minit lagi saya sampai.”

Madiha merengus perlahan sambil lepaskan nafas geram. Diruangan matanya terbayang wajah tua bengis Adib Miza. Tak dapat bayangkan apa yang akan dikatakan pada lelaki tua itu bila berdepan nanti. Berdesup langkahnya melangkah keluar dari galeri.

“Kong! Aku keluar kejap.”

“Kemana?” Jerit Kong selaku pembntunya di galeri. Terhenti seketika kerjanya kerana melihat Madiha keluar kelam kabut.

“Jumpa Bapak Singa jadian!” Balas Madiha geram lalu terus melangkah pergi. 

Sepuluh minit memandu, akhirnya dia sampai di hadapan bangunan Syarikat AM Jaya. Sebelum melangkah sempat dia berdoa agar segala urusannya dipermudahkan.

“Eh, Cik Madiha. Ada apa-apa yang boleh saya bantu.” Tanya Razif. Terkejut seketika kerana manusia yang dianggap bidadari kini muncul kembali.

“Saya ada janji temu dengan bos awak. Boleh saya jumpa dia?”

“Sekejap ek!” Balas Razif sambil tersenyum penuh makna. Sambil menanti jawapan dari Adib Mirza, sempat dia merenung weajah bersih gadis yang berdiri dihadapannya.

“Awak boleh masuk sekarang. Bos saya sedang tunggu awak.”

“Terima kasih..!” Ucap Madiha lembut lalu melangkah masuk ke dalam pejabat Adib Mirza.

“Opts!” Terlucut ucapan spontan itu dari mulutnya bila melihat seorang jejaka tampan sedang berdiri di hadapan meja besar sejurus selepas kakinya melangkah nasuk ke dalam pejabat yang mewah itu. Bibirnya ditutup dengan telapak tangannya bila berhadapan dengan Adip Mirza yang tinggi lampai.

“Jemput duduk Cik Madiha. Awak nak minum apa-apa?” Serius Adib Mirza memulakan perbualan.

Takpe! Saya tak haus. Ermm..” Madiha mahu segera ke tujuan asal kedatangannya.

“Saya Adib Mirza. Pengarah syarikat ni. Yang berjanggut tu arwah papa saya. Perempuan muda tu arwah ibu tiri saya dan yang comel tu adik saya manakala yang macam singa jadian tu adalah saya.” Jelas Adib Mirza sambil menunjukkan kearah potret yang disandarkan di tepi dinding sebelah meja kerjanya. Tubuhnya dipeluk erat. Wajahnya yang serius menikam semula ke wajah gelisah Madiha. Ada rasa lucu di situ.

Terkemik-kemik wajah Madiha mendengar penjelasan Adib Mirza. Bibirnya digigit kuat. Merah padam mukanya dengan sindiran Adib Mirza. Wajahnya ditundukkan kerana tidak berani memandang wajah serius Adib Mirza.

“Sekarang saya nak tahu, apa yang awak akan lakukan pada potret keluarga saya ni?” Tanya Adib Mirza sambil matanya tajam kearah potret. Dia tahu Madiha sudah termalu dengan sindirannya. Dan di berharap agar gadis itu terus bersedia dengan sindirannya yang seterusnya.

Ermm.. macam ni Encik Adib. Encik Adib cakap saja apa yang Encik Adib nak saya buat. Saya akan usahakan. Dan saya tak akan kenakan bayaran sesen pun!”

Adib Mirza tersenyum dalam diam melihat kegelisahan Madiha. Dalam diam juga hatinya sudah mula terpikat.

“Lama saya tengok potret keluarga saya ni. Tiba-tiba saya rasa tak payahlah nak ubah-ubah. Saya puas hati. Lagipun muka singa jadian saya tu dah tak ada dalam potret ni. Tapi sebab lewat, awak saya kenakan denda.”

Madiha tercengang. Sebelum ini sebarang kesilapan belum pernah dia dikenakan denda. Kalau setakat pelanggan tidak mahu jelaskan bayaran, memang ada. Dan dia terima.

“Tolong temankan saya keluar makan tengahari.”

Madiha semakin tercengang. Hukuman apakah ini? Melihat wajah serius Adib Mirza, akhirnya dia mengangguk setuju. Dari kena bayar balik harga potret itu, dia sanggup kalau pelanggan tidak mahu mambayar langsung padanya. Tapi tindakan Adib Mirza ini dirasa tidaklah seberat mana dari dia kena bayar balik dengan harga yang berlipat-lipat ganda. Takut sebenarnya kalau Adib Mirza menyuruh dia membayar balik harga potret itu, sedangkan separuh harga yang telah dibayar telah digunakan untuk membeli alatan lukisannya.

“Makan tengahari sajakan..?” Madiha beranikan diri bertanya.

Yupp! Ke..awak ada cadangan lain selepas kita makan?” Adib Mirza kembali bertanya. Terukir senyuman nipis di bibirnya.

Err..tak! Saya cuma nak tahu je” Jawab Madiha gugup.

“Okey! Lets go. Saya dah lapar ni.” Ujar Adib Mirza lalu bangun sambil menanggalkan kodnya dan kemudian disangkutkan balik kerusinya.

Madiha yang masih terkejut pantas bangun dari duduknya dan mula melangkah mengikut Adib Mirza dari belakang.

“Zif! Saya keluar makan kejap. Saya tak mahu diganggu. Mungkin petang baru saya masuk balik. Sebarang temujanji petang ni awak tunda ke tarikh lain.” Kata Adib Mirza perlahan sejurus selepas meja setiausahanya didekati.

“Burung dah kena jerat ke bos?” Bisik Razif sambil matanya memandang ke arah Madiha yang sedang berjalan ke arah mereka.

“Ish awak ni..! tak habis-habis nak kenakan saya. Dahlah, saya gerak dulu. Ingat apa yang saya pesan.” Pesan Adib Mirza sambil berlalu pergi.

“Pesan yang mana bos? Yang nasi minyak tu ke? Jangan lupa hantar kad sekali. Saya nak jadi orang first.” Jerit Razif lalu ketawa mengekek.

Merah muka Adib Mirza bila setiausahanya mengusiknya begitu.

“Setiausaha Encik Adib tu kenapa?” Tanya Madiha hairan. Dari pandangan matanya tadi, Razif  seakan sedang sembunyikan sesuatu.

Adib Mirza tersenyum malu selepas ditanya Madiha. Wajah lembut itu dipandang sekilas.

“Dia pesan nasi minyak.”

“Baik betul Encik Adib ni. Setahu saya bos yang selalu pesan makan dekat setiausaha. Tapi sekarang terbalik pulak.”

“Bukan semua bos macam tu. Saya utamakan pekerja saya. Kalau tak, macam mana saya nak kekalkan kemajuan syarikat saya. Tak ada dia orang tu, tak adalah saya dan syarikat saya.” Jawab Adib Mirza serius.

Madiha tersenyum nipis mendengar pendapat Adib Miza. Melalui nada suara lelaki itu, Madiha dapat rasa Adib Mirza ikhlas dengan tugasnya sebagai seorang ketua. Tiba-tiba dia rasa senang berkawan dengan Adib Mirza.

Bagi Adib Mirza gadis di sisinya sekarang benar-benar buat dia rasa selesa. Ada perbezaan antara Madiha dan Zara. Namun kedua-dua gadis yang telah berjaya mencuri hatinya itu memiliki raut wajah yang sudah tentu menjadi idaman lelaki sepertinya. Ya! Dua-dua cantik. Hingga dia sendiri tidak tahu menilai mana satu yang lebuih cantik. Namun dia harus terima bila Zara sudah tentu bukan miliknya. Jadi sekarang dia harus berusaha agar Madiha juga tidak ambil keputusan seperti Zara.


Terdetik juga di benak mahu bertanya perihal Madiha. Namun dirasa masih awal. Jadi dia tidak perlu terburu-buru kerana masih banyak masa. Lainlah kalau Madiha sudah ada yang punya. Tapi sedari awal tadi dia perasan Madiha tidak membantah atau menolak ajakannya untuk makan tengahari. Dan kerana itu dia yakin gadis dihadapannya itu masih sendiri. Jadi, kerana sebab itu dia harus pandai menyusun strategi fizikal dan minda dan akan terima andainya Madiha bukan tercipta untuk dirinya. 

No comments: