PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 28 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

28
AIDIL
Sendiri itu sepi.  Rindu itu satu penantian. Tapi sampai bila harus menanti..
SEDAR-TAK SEDAR dah hampir dua bulan Nur jadi milik Zikri. Aku jugak yang masih sendiri. Entahlah, aku sendiri tak tahu kenapa aku rasa dah jadi separuh gila memikirkan tentang Nur. Kenapa dia juga yang aku tunggu walaupun sah-sah  aku tahu dia milik orang.

Aku cuba rapat-rapatkan diri berkawan dengan rakan-rakan sekerja perempuan yang aku kenal. Tapi aku masih tak boleh terima. Tiap kali aku cuba, hanya wajah Nur yang lekat di tangkai hati aku.

Aku tahu Nur pasti marah pada aku. Sejak majlis di rumah Zikri, aku lihat Nur seakan mengelak diri dari keluarga. Aku tahu kenapa. Ini semua sebab Makcik Mazuin ambil keputusan untuk tinggal terus dengan daddy. Bila makcik Mazuin dah buat keputusan macam tu, serta merta maksu buat keputusan untuk tinggal di kampung. Aku tahu Nur ada pujuk maksu agar tinggal dengannya tapi maksu tetap berkeras mahu tinggal di kampung. Aku tak tahu kenapa dengan maksu. Dah banyak kali Makcik Mazuin dan daddy ajak tinggal sekali namun dia tetap tak mahu. Aku tahu Nur kecewa. Aku tahu dia marah. Pasti aku yang disalahkan.
Sejak itu aku dapat tahu dia banyak habiskan masa di rumah mertuanya. Namun rumahnya dijadikan tempat singgah sementara jika dia berkerja malam. Aku tahu Nur masih tak boleh terima keputusan Makcik Mazuin dan maksu. Tapi apa aku boleh buat kalau Makcik Mazuin yang putuskan macam tu. Aku tak mahu dianggap sebagai perampas walaupun pada asalnya memang aku nak buat macam tu. Dia sudah bahagia bersama Zikri. Apa salahnya kalau aku bahagia dengan keluarga aku. Walaupun aku tahu aku tak sepatutnya berfikiran macam tu, tapi sekurang-kurangnya aku juga berhak mendapat bahagia. Namun jauh di sudut hati aku tetap tak rasa bahagia selagi Nur tak jadi milik aku. Teruk betullah aku ni. Kenapalah isteri orang yang aku kejarkan sedangkan di luar sana masih banyak anak dara  yang cantik dan menawan.

“Jauh termenung! Ingat siapa?” Tegur Makcik Mazuin sambil meletakkan sedulang jus oren. Di situ juga dihidang sepiring pisang goreng yang masih panas. Tersenyum lebar aku lihat wajah keibuan itu.

“Tak ada siapalah mak. Saja ambil angin petang. Duduk dalam bilik boring pulak rasanya.” Ujarku sambil tersenyum. Pulang dari kerja tadi aku banyak habiskan masa di laman. Laptop yang Rajes serahkan pada aku suruh aku betulkan pun aku tak buka lihat lagi. Rasa malas pulak nak mengadap benda alah tu.

“Dah lama mak perhatikan Dil. Dil asyik termenung saja sejak dua menjak ni. Dil ada masalah ke?”

“Tak adalah mak! Dil penat sikit dekat tempat kerja.” Sedaya upaya aku beri alasan yang munasabah. Kalau Makcik Mazuin tahu aku masih teringatkan anak perempuan dia, mesti dia tak senang hati.

“Dil jangan nak mengelak. Mak tahu apa yang Dil fikirkan.”

Aku tersentak. Namun aku cuba sembunyikan kekalutan di wajah aku.

“Mak ni dah nak jadi ahli nujum ke?” Aku tanya sambil tersenyum. Pisang goreng yang masih panas aku ambil lalu makan rakus.

Hmm..sedap! Pandai mak buat.” Aku cuba mengelak. Bila aku lihat emak mengeluh, aku tahu emak tak puas hati dengan cara aku.

“Minggu depan kaklong dah start duduk sini sampai habis pantang. Tak sabar mak nak jaga dia dengan anak baru dia nanti.”

Aku angguk kepala. Memang Kak Zana ada cakap hari tu tentang hal ni.

“Lepas tu mak nak buat majlis cukur jambul. Bolehlah kita jemput Nur dan Zikri datang sini.”

Kunyahan pisang goreng dalam mulut terhenti dengar makcik Mazuin cakap macam tu. Hati aku dah tersenyum lebar. Tak sabar pulak nak tunggu hari tu. Tiba-tiba terlintas di fikiran untuk melanjutkan perbualan mengenai Nur.

“Dia nak datang ke mak? Dia orangkan sibuk. Tambah-tambah pulak dia orang tu masih dalam suasana bulan madu. Dil yakin Nur mesti masih marah sebab mak tak mahu tinggal dengan dia. Mesti dia salahkan Dil.”

“Kenapa Dil cakap macam tu? Dalam hal ni Dil tak salah. Mak yang putuskan nak tinggal sini.” Kata Makcik Mazuin sayu.

“Tapi Dil dapat rasa Nur macam tak puas hati.”

“Tempat isteri adalah di sisi suaminya. Takkan mak nak biarkan suami mak tinggal sendiri sedangkan mak masih ada. Nur pun dah ada suami, mak yakin dia tentu faham.”

“Kan seronok kalau Dil yang berada di tempat suaminya.”

“Tak baik menolak takdir.”

“Tapi Dil betul-betul sukakan dia! Dari dulu sampai sekarang takkan berubah.”

“Kalau Dil suka dia, kenapa awal-awal dulu tak cuba pikat dia?”

“Dah cuba, tapi tetap tak berjaya.”

“Tu maknanya jodoh Dil bukan dengan dia.”

“Tapi Dil akan terus tunggu dia. Bagi Dil, kalau tak usaha mana dapat hasilnya. Jadi Dil akan terus berusaha untuk dapatkan Nur.”

“Tak baik macam tu. Ada baiknya Dil jangan ganggu hidup Nur lagi. Biarlah dia dengan hidup dia. Dil cari saja yang lain.”

Kata-kata makcik Mazuin aku buat macam air lalu. Tak terkesan pun dalam fikiran aku. Pada aku apa yang aku anggankan pasti aku usaha hingga dapat. Jadi aku harus rancang sesuatu agar usaha aku ni mendatangkan hasil yang memuaskan hati aku. Yang pasti perkara pertama yang perlu aku laksanakan ialah singkirkan dahulu Zikri dari hidup Nur. Biarlah orang nak kata aku gila atau apa. Memang aku dah gila pun sejak pertama kali berjumpa Nur. Paling buat aku semakin gila bila Nur putuskan untuk mendirikan rumahtangga dengan lelaki pilihannya. Masa tu aku rasa macam nyawa aku dah nak tercabut dari badan.

No comments: