PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 37 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

37
Detik bahagia itu akan hadir jika hati sentiasa berdoa dan mengharap dengan ikhlas.
HARI ni Zaim cukup sembilan bulan. Dah besar pun dia. Paling buat aku teruja dia dah mula pandai nak melangkah. Tiap-tiap hari masa Zaim banyak dihabiskan atas katil bersama Zikri. Seawal kelahirannya memang aku biasakan berada di sisi Zikri. Aku mahu Zaim mengenal ayahnya walaupun ayahnya masih kaku seperti dulu. Alhamdulillah berkat asuhanku Zaim memang tak oleh berenggang dengan Zikri. Pernah juga umi ambil Zaim untuk jadikan teman tidur. Sudahnya umi tak boleh tidur sebab Zaim meragam. Bila umi serahkan semula pada aku, dia tidur lena sampai ke pagi. Sejak itu umi tak berani lagi ambil Zaim buat teman tidur. Kalau umi teringin sangat aku ajak umi tidur sekali dalam bilik aku. Kasihan umi..

“Nur! Kalau umi nak tanya sesuatu, Nur jangan marah ye!”

“Tanya apa pulak ni mi..? Selama ni pernah ke Nur marah umi?” Aku tanya balik pada umi. Pelik jugak aku tiba-tiba masuk bilik aku tanya soalan macam tu.

“Kalau emak Nur datang nak jumpa Nur, Nur sudi tak jumpa mereka?”

Aku mengeluh diam seribu bahasa. Bagi aku tak ada apa lagi yang nak dibualkan jika berjumpa. Mereka pun bukan sudi nak jumpa aku. Aku masih rasa terkilan kerana ketidakhadiran mereka pada majlis Zaim yang lalu. Sibuk sangatkah mereka hingga tak boleh luangkan sedikit masa untuk aku? Yang datang hari tu hanyalah Aidil dan Nancy saja.

“Mereka ada di luar. Mereka nak tengok Zaim.” Sambung umi lagi setelah aku tak memberi apa-apa jawapan.

Aku tersentak. Apakah aku bermimpi.? Hati aku melonjak riang tapi bila mengingat kembali apa yang mereka dah buat, hati aku kembali sakit.

“Umi ambillah Zaim bawak jumpa atuk dan nenek dia. Tapi kalau Zaim meragam, umi bawaklah pada Nur semula. Nur tak rasa sekarang masa yang sesuai untuk Nur jumpa mereka.”

“Yelah! Umi faham.” Jawab umi perlahan tanpa berfikir panjang lagi. Agaknya umi turut merasa apa yang aku rasa setelah ajakannya untuk mereka datang beberapa bulan lalu tidak mereka pedulikan. Segera umi melangkah keluar dari bilik aku sambil mengendong Zaim yang sememangnya manja dengan umi.

Aku baring sebelah Zikri yang masih lena. Tiap kali hati aku tak senang dengan sikap keluargaku, hanya Zikri tempat aku melepaskan rasa gundah yang menyesakkan dada. Susuk tubuhnya yang hanya tinggal kulit dan tulang aku peluk seerat yang boleh sambil menangis. Nak aku lepaskan tangisan aku semahu-mahunya, tapi kerana menjaga hati Zikri aku tahan seboleh-bolehnya. Aku tak mahu Zikri lihat aku menangis.


AIDIL
BERDEBAR-DEBAR aku menanti bayang Nur keluar dari biliknya. Aku yakin Nur pasti akan setuju untuk berjumpa dengan Makcik Mazuin dan daddy. Melalui perbualan aku dengan umi Zikri masa majlis anaknya dulu, aku dapat tahu Nur mengharapkan Makcik Mazuin datang. Tapi apakan daya, Makcik Mazuin menolak kerana mengikut daddy pergi ke majlis makan malam bersama kenalannya yang baru tiba dari Turky. Aku cuba memujuk daddy agar membatalkan perjumpaan itu, tapi daddy kata perjumpaan itu penting memandangkan rakannya itu tidak lama di Malaysia. Akhirnya aku tak tahu nak kata apa lagi melainkan mengikut sahaja yang yang daddy suarakan. Dan pada saat itu aku yakin hati Nur akan terluka. Tapi bila aku dapat tahu tentang harapan Nur dari umi Zikri, aku harap harapan itu masih ada dan sebab itulah aku berada di rumah umi Zikri sekarang bersama Makcik Mazuin dan daddy.

Termalu aku bila kegelisahan aku disedari oleh Makcik Mazuin. Paling buat aku terkulat-kulat bila aku dihadiahkan jelingan tajam dan gelengan kepala oleh daddy. Nampak sangat ke gabra aku ni? Aduh! Terkono den!

“Tak boleh duduk diam ke kamu ni?” Sergah daddy perlahan bila melihat aku hanya berdiri sambil berjalan mudar-mandir di ruang tamu rumah umi Zikri.

“Dil nak tengok suasana rumah ni daddy..” Aku cuba beralasan.

“Kita datang nak tengok orang baru lahir. Bukan nak pinang anak dara orang untuk Dil!” Seloroh Makcik Mazuin perlahan. Aku tersengeh malu. Lantas segera aku duduk sebelah Makcik Mazuin.

“Kalau dia tak mahu jumpa kita, macam mana mak?” Tiba-tiba terlintas di fikiran nak tanya soalan tu pada Makcik Mazuin.

“Tak tahulah Dil. Mak tak tahu nak cakap apa. Kalau itu yang terjadi mak terima sebab semua ni salah mak.”

“Janganlah Syuin cakap macam tu. Abang pun salah jugak sebab tak pernah nak fikirkan perasaan dia.” Daddy menyampuk tiba-tiba. Aku hanya menghela nafas lemah. Dalam hati aku turut mengaku yang sebenarnya aku yang banyak buat salah pada anak mereka.

Kelibat umi Zikri menghampiiri aku, makcik Mazuin dan daddy menghentikan perbulan kami. Tersenyum-senyum umi Zikri berjalan sambil mengendong seorang anak kecil. Aku yakin sangat itu pasti anak Nur dan Zikri. Tapi di mana Nur? Apakah apa yang aku fikirkan tadi benar-benar terjadi?

“Minta maaflah sebab tunggu lama. Baby boy ni tengah tidur tadi. Nasib baik dia dah bangun.” Sapa umi Zikri sambil menghulurkan anak kecil tadi kepada Makcik Mazuin. Dengan senyuman lebar, Makcik Mazuin terus memeluk anak kecil itu dengan penuh kasih sayang.

“Bila pandang sekilas macam Iman, bang!” Kata Makcik Mazuin tanpa berkelip memandang Zaim. Daddy hanya tersenyum hambar sambil mengangguk perlahan.

“Tapi bila tengok lama-lama sebijik macam Zikri.” Sambung emak lagi.

“Dah nama pun anak Zikri. Mestilah macam muka ayah dia.” Balas daddy sambil mengagah-agah bermain dengan Zaim.

“Nur sihat, umi?” Aku tebalkan muka bertanya tentang Nur. Jelingan tajam dari daddy aku buat-buat tak nampak. Sememangnya aku memang tak sabar nak tahu perkembangan tentang diri dia.

“Dia sihat.” Jawab umi Zikri ringkas.

“Dia masih tak boleh maafkan saya ke umi?” Aku tanya lagi.

“Entahlah! Umi pun tak tahu nak cakap macam mana. Dah puas umi pujuk, dia tetap macam tu.”

“Macam mana dengan Zikri? Ada apa-apa perkembangan terbaru?” Aku beralih tanya tentang manusia yang aku telah cederakan. Agak keterlaluan kalau aku asyik bertanyakan tentang isteri orang.

“Tak ada apa-apa lagi. Dia tetap macam tu. Yang berubah adalah susuk badannya yang semakin tinggal kulit dan tulang saja.” Ujar umi Zikri sambil tersenyum kelat.

Lima belas minit kemudian rengekan Zaim tiba-tiba kedengaran. Bergegas umi Zikri mendapatkan Zaim.

“Dia teringatkan ayah dia ni..! Tak boleh berenggang langsung.!” Bentak umi Zikri lembut. Sambil memujuk Zaim, Zaim dibawa ke bilik Nur semula. Dari jauh aku dapat lihat pintu bilik dibuka setelah diketuk oleh umi Zikri. Aku terpaku melihat wajah Nur tanpa tudung di kepala. Inilah kali pertama aku lihat Nur dalam keadaan begitu. Cantik! Dia memang cantik. Selama ni puas aku bayangkan rupa Nur tanpa tudung. Jauh disudut hati, cemburu pada Zikri kembali menular. Cepat-cepat aku beristigfar. Aku nekad mahu melupakan Nur untuk selama-lamanya. Andai tak berjaya aku serahkan segalanya pada ilahi. Sesungguhnya hanya Dia tempat untuk aku mengadu.


NUR
SEJAK kedatangan emak, ayah dan Aidil seminggu lalu, makin kerap aku didatangi tetamu. Aku tak kisah sangat tentang mereka-mereka yang nak jumpa aku. Yang aku hairankan kenapa harus ada Aidil? Kak Ana dan Kak Ida datang dia ada. Nancy datang pun dia ada. Kesan dari tu, siapa pun aku tak jumpa. Nak tengok anak aku tu hanyalah sekadar alasan saja. Macamlah aku tak tahu niat asal mereka. Kasihan umi terpaksa melayan kerenah tetamu-tetamu aku yang aku tak undang tu. Aku harap selepas ini tak ada sesiapa lagi yang nak datang jumpa aku.


AKU terjaga dari lena setelah mendengar suara Zaim ketawa mengekek. Aku segera memusingkan badan aku yang sedang membelakangkan dia. Mata aku yang masih berat untuk dibuka, aku paksa buka walaupun sedikit. Namun susuk tubuh Zaim tiada di sebelahku. Tiba-tiba aku terpandangkan sesusuk tubuh kurus yang berpakaian baju melayu dan berkain pelikat sedang berdiri sebelah katil dan tersenyum sambil mengendong Zaim. Aku balas senyumannya. Aku tahu aku sedang bermimpi. Aku harapkan mimpi aku tu tak segera pergi. Wajah manis Zikri sedang tersenyum itu benar-benar buat aku mahu melanjutkan saja mimpiku itu.

“Apa senyum-senyum lagi tu. Bangun cepat! Abang tak pandai buat susu anak.”

Keningku terangkat kerana suara Zikri benar-benar jelas di pendengaranku. Serta merta mataku luas terbuka. Apakah aku masih bermimpi? Aku segera bangun dan turun dari katil. Bila aku mula memijak lantai, aku sedar aku tak bermimpi. Kakiku lantas berdiri rapat di hadapan Zikri. Wajahnya aku sentuh perlahan lalu kuusap lembut. Aku tahan sebak dalam senyuman. Bibirku ketap kuat.

“Nur tak mimpikan?” Aku tanya dalam sebak. Zikri geleng kepala berserta senyuman manis.

“Ni abangkan?” Aku tanya lagi pinta kepastian. Zikri angguk kepala. Sah! Dia memang Zikri. Kini aku yakin Zikri sudah bangun dan dia masih ingat pada aku.

“Abang takkan tinggalkan Nur lagikan?” Zikri tidak menjawab malah sepantas kilat tubuh aku ditarik ke dalam pelukannya. Aku menangis semahu-mahunya ketika dalam pelukan Zikri. Inilah saat-saat yang aku nanti-nantikan selama ini.

“Abang dah penat baring, tidur, dengar Nur menangis dan merayu. Paling abang tak tahan bila Nur membebel kata abang ni pemalas. Abang rasa macam nak bangun lepas tu nak gigit-gigit mulut tu sebab sedap-sedap kata abang.” Aku tersenyum malu dengar Zikri membebel. Pipi basahku dia seka lembut.

“Dulu abang janji takkan tinggalkan Nur.” Ucapku sebak.

“Selama ni pernah ke abang tinggalkan Nur?” Zikri menyoalku perlahan. Belakangku dibelai lembut. Aku tak tahu nak jawab apa sebab selama ni pun dia tak pernah tinggalkan  aku cuma jiwa dan jasadnya saja entah melayang ke mana.

“Tapi abang hampir-hampir tinggalkan Nur!” Bentakku separuh geram.

“Nur! Tengok abang.” Gesa Zikri memaksa aku memandang wajahnya. Aku akur lantas membalas renungannya.

“Ajal maut jodoh pertemuan semua datangnya dari Dia. Seandainya Dia hendakkan abang pergi tinggalkan Nur, itu tandanya jodoh kita setakat itu saja. Nur harus terima dan redha kerana itu ketentuan dari Dia. Dulu Nur pernah cakap yang Nur nak abang tunggu Nur dekat sana seandainya abang yang pergi dulu. Dan Nur yakinkan abang yang Nur takkan cari pengganti abang. Nur juga ada bagitahu yang Nur tak rela abang cari pengganti Nur seandainya Nur yang pergi dulu. Sebab tu abang tak risau bila umi ada nyatakan hal Syamsul sebab abang yakin dengan Nur. Tapi bila abang sedar ada tugas lain yang perlu abang settelkan, abang rasa abang tak patut tinggalkan Nur.”

Aku berkerut kening. Tugas lain? Tugas apa tu? Penting sangat ke? Zikri tersenyum penuh makna melihat wajah pelik aku.

“Nur tak faham.” Kataku perlahan.

“Sampai waktunya Nur akan faham sendiri. Buat masa ni tugas Nur ialah sediakan makanan abang sebab abang betul-betul lapar sangat sekarang ni. Nampaknya lepas ni Nur kena rajin-rajin bagi abang makan.” Ujar Zikri sambil membelek-belek tubuh kurusnya.

Alahai kasihannya aku dengar dia cakap macam tu. Bila memandang susuk badannya yang tak ubah macam rakyat Somalia, aku yakin dia benar-benar lapar.

Okey! Abang cakap dengan Nur. Abang nak makan apa? Akan Nur usahakan supaya abang kenyang sepanjang masa.” Balasku sambil tersenyum.

Mmm..kalau abang nak makan Nur dulu, boleh?” Tanya Zikri. Senyuman dan jelingan sinis buat muka aku bagai udang yang disalai atas bara.

“Gatal!” Gerutuku geram sambil hadiahkan perasa penyedap di pinggangnya. Berdekah-dekah Zikri ketawa. Hampir-hampir aku menangis lagi bila mendengar dia ketawa kerana aku benar-benar rindukan saat-saat begitu. Aku yakin umi pun akan berganda-ganda merasai apa yang aku rasa kini.   


SUASANA pagi itu benar-benar memberi seribu kemanisan dalam hidup aku setelah hampir setahun aku berada dalam kerinduan pada suami yang berada depan mata. Subuh itu tak henti-henti ucap dan rasa kesyukuran ku pada ilahi kerana dengan limpah kurnianya aku dapat kembali merasai kasih sayang suami yang aku rindukan. Paling aku terharu bila melihat air mata umi mengalir di pipi tuanya bila anak yang dilahirkan tiga puluh tahun lalu kembali kepangkuannya kembali. 

No comments: