PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 20 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

20
AIDIL
Siapa sangka siapa menduga..

“KAKLONG dengan kakngah tak datang ke daddy? Selalunya pantang cuti, riuh rumah ni dengar suara anak-anak dara dia orang.”

“Entahlah Dil. Dia orang pun tak cerita apa-apa pada daddy planing dia orang hujung minggu ni. Selalu tu mesti ada saja yang nak diceritakan pada daddy. Tapi hari ni senyap saja. Agaknya ada planning dengan suami dia orang kot..! Dil tak kemana-mana ke?”

“Tak kot! Takde mood nak keluar. Ada kawan-kawan semua dah kawin. Dah tentu dia orang nak berkepit dengan anak-anak bini dia orang.”

“Hah! Apa kata Dil cari sorang buat isteri sebagai teman. Tak adalah hidup Dil asyik bosan je!”

“Siapalah yang nakkan Dil ni daddy? Kalau ada yang tahu sejarah asal-usul Dil, dah tentu dia orang lari dulu tinggakkan Dil.”

“Jangan terlalu merendah diri Dil! Apa-apa pun Dil tetap anak daddy. Dil satu-satunya anak lelaki daddy.”

“Layak lagikah Dil ni bergelar anak daddy? Setelah apa yang bapa kandung Dil buat pada daddy. Dil malu nak mengaku sebagai anak daddy.”

“Dalam hal ni Dil tak salah. Mulai hari ni daddy tak mahu dengar lagi Dil cakap macam ni. Kita tutup buku lama dan buka buku baru. Satu saja yang Dil kena ingat. Dil adalah anak daddy. Dan daddy adalah satu-satunya bapa Dil.. Janji dengan daddy yang Dil takkan sebut lagi hal ni. Benda dah lepas. Dah jadi sejarah pun! Mummy pun dah lama pergi. Tak tenang dia nanti kalau kita asyik sebut-sebut nama dia. Ada baiknya kalau kita sedekahkan pada dia ayat suci.” Daddy terus melangkah tanpa pedulikan aku.

Daddy!” Aku panggil lembut. Daddy berpaling pandang aku. “Betul ke daddy tak pernah ada perasaan sayang pada mummy?” Aku tanya lambat-lambat. Bila daddy hanya membisu aku angguk sambil tersenyum.
“Tak apa! Dil faham.”

“Maafkan daddy. Bukan daddy tak cuba, tapi tetap tak boleh. Perkahwinan kami atas sebab keterpaksaan.”

“Dil minta maaf atas apa yang orang tua Dil buat pada daddy sekeluarga. Sebabkan mereka, daddy menderita. Dil janji akan satukan semula daddy dengan keluarga daddy.”

“Terima kasih Dil! Daddy hargai usaha Dil tu. Tapi daddy tak yakin Nur akan terima daddy semula.”

“Kita cuba, daddy!” Aku cuba yakinkn daddy.

Selepas daddy berlalu aku cuba hubungi Kak Zana tapi dia kata dia dengan kak Ida di luar kawasan KL. Aku rasa pelik. Selama ni mereka tidak pernah bersama kalau keluar. Biasanya kalau nak lihat mereka bersama jika berada di rumah daddy sahaja. Semenjak mereka berumahtangga, pertemuan mereka sedikit terbatas kerana mempunyai kerjaya yang berbeza. Kak Zana hanya sibuk di pejabat pada waktu kerja. Manakala Kak Ida berkerja sebagai pramugari MAS. Sekejap-sekejap terbang. Dulu kalau kak Ida keluarkan kata-kata kesat, aku selalu meyumpah dalam hati agar dia mati jatuh kapal terbang. Tapi selepas insiden MH 370, aku rasa sedikit kesal atas apa yang aku ucapkan. Tak patut aku keluarkan sumpahan macam tu. Buatnya jadi betul-betul mesti aku menyesal seumur hidup. Tambah-tambah lagi bila dah tahu identiti aku yang sebenar sekarang ni, lagilah buat aku rasa menyesal.

-Dil nk satukan dady dengan makcik Mazuin. Apa pendapat kaklong?-

Mesej yang aku taip, aku hantar segera pada kak Zana. Lama menanti akhirnya kak Zana jawab selepas lima belas minit menanti.

-Kaklong dengan kak Ida ada di perak sekarang ni. Kami on d way ke rumah Nur. Smlam Nur call bagitahu, mak nak jumpa kita orang. Thank Dil. Kaklong hargai usaha baik Dil tu. Tunggu kaklong balik. Nanti kita bincang.-

Aku tersenyum bangga baca mesej Kak Zana. Harap-harap usaha untuk satukan keluarga daddy berjalan lancar. Dan dengan cara ini, aku harap Nur tidak pandang serong pada aku lagi.


NUR
“KAK ANA dekat mana sekarang?” Tanyaku sebaik mendengar suara Kak Ana.
“Baru masuk simpang jalan Lapangan Terbang Sultan Azlan.”

“Oh..tak jauh dah tu. Kak Ana terus saja sampai nampak papan tanda nama taman yang Nur kasi pada Kak Ana tu. Nur tunggu depan rumah.”

Okey! Rasanya tak jadi masalah jalan rumah Nur ni.”

“Apa-apa hal nanti call balik.”

Okey!"

Berdebar-debar aku menanti kehadiran Kak Zana dan Kak Ida. Tak tahu bagaimana penerimaan emak. Berita ni aku belum bagitahu lagi pada emak. Zikri melarang aku berterus terang. Menurut Zikri dia mahu melihat bagaimana ketajaman ingatan emak terhadap kehadiran anak-anaknya nanti.

“Abang rasa-rasa mak okey tak nanti?”

“Insyaallah..! Janganlah fikir yang bukan-bukan. Lagipun kan mak sendiri yang cakap dia nak jumpa dengan anak-anak dia.”

“Nur takut emak tanyakan tentang abang Iman.”

“Abang tak fikir macam tu. Bukan ke mak kata nanti dia yang pergi jumpa dengan abang Iman sendiri?”

Aku tersentak. Dalam ayat yang emak pernah ucapkan dulu. Apa maksud mak mahu pergi jumpa abang Iman sendiri? Apakah emak…? Aghh! Aku tak boleh fikir macam tu. Aku yakin emak masih kuat dan semakin hari emak semakin sihat.

Kehadiran kereta Naza hitam di hadapan rumahku menyentakkan aku dari lamunan. Tersenyum lebar aku memandang mereka-mereka yang keluar dari perut kereta. Sambil bersalam dan berpeluk, pipi aku mereka cium bertalu-talu. Rasa seperti dah rapat sangat. Namun aku bahagia. Baru kini aku tahu betapa nikmatnya ada adik beradik. Tambah pula aku ni yang bongsu, rasa disayangi sangat-sangat.

Aku perhatikan satu persatu wajah anak-anak saudara ku. Rupa mereka tak ubah seperti Kak Ana dan Kak Ida. Selepas bersalam dan kenalkan diri, masing-masing dengan wajah selamba terus masuk ke perkarangan rumah menuju ke taman di mana terdapat kolam ikan. Riuh suara mereka berbual. Apa yang dibualkan aku sendiri tak tahu. Macam penting sangat perbincangan mereka tu. Agaknya macam tulah agaknya aku masa kecil-kecil dengan kakak-kakakku. Bila Zikri menarik sedikit lengan bajuku, baru aku tersedar.

“Ni Nur kenalkan dokter yang merawat emak selama ni. Dokter Zikri!” Aku mula perkenalkan Zikri pada kakak-kakakku. Tersenyum aku melihat Zikri tersenyum simpul.

“Oh..! Nilah bakal bakal adik ipar kita orang. Mm..hendsome! Padan dengan Nur. Pandai Nur cari.” Usik Kak Ida terseyum-senyum.

“Macam hero hindustan!” Tambah Kak Ana pula.

Membutang mata dan mulut aku dengar komen merapu Kak Ana. Ye ke? Aku perhatikan betul-betul wajah Zikri. Dekat mana hindustannya pun aku tak tahu. Zikri pula sudah mula gelisah bila aku tak berkelip pandang dia. Aku geleng kepala. Sah! Kornea atau retina mata Kak Ana ada masalah.

“Takkan nak berborak dekat luar saja kot! Meh masuk. Panas dekat luar tu!” Laung maksu Idah dari pintu utama sambil tersenyum-senyum.

“Maksu?” Bisik Kak Ana perlahan. Namun boleh didengari oleh semua yang berda di situ. Aku perhatikan Kak Ana meluru dapatkan tubuh tua maksu. Dalam esak tangis tubuh kak Ana sudah berada dalam pelukan maksu. Dalam hati aku bersyukur panjang pada yang esa.

“Ana rindu maksu!”

“Ahamdulillah! Anak maksu masih kenal dengan maksu. Ini Idakan?” Tanya maksu pada Kak Ida. Kak Ida mengangguk malu dan terus sama berada dalam pelukan maksu. Aku faham kenapa Kak Ida malu-malu. Ketika berpisah, dia masih kecil. Kalau tak salah aku, kak Ida masih berumur tiga tahun. Tak mustahil kalau sekarang dia tidak mengenali maksu Idah.

“Mak mana maksu?” Tanya Kak Ana tidak sabar.

“Masuklah dulu. Panggil anak-anak kamu masuk. Riuh betul suara anak-anak kamu. Teringat maksu masa kamu berdua kecik-kecik dulu.”

Sejurus semua masuk kedalam rumah, aku dan Zikri serta maksu mula berbual. Sempat Zikri terangkan tentang kesihatan emak sekarang. Aku boleh nampak Kak Ana dan Kak Ida sebak dengar cerita Zikri dan aku. Setelah setengah jam berbual aku melangkah masuk ke dalam bilik emak.

“Mak! Jom kita duduk di luar.”

“Yelah! Mak pun dah bosan lama-lama asyik tidur. Siapa dekat luar. Riuh sungguh! Suara anak siapa?” Tanya emak hairan. Aku tersenyum.

“Kalau mak nak tahu, jom ikut Nur. Nanti mak tengok sendiri.” Ujar ku sambil pimpin tangan emak menuju ke pintu bilik.

Sampai di hadapan ruang tamu, langkah emak terhenti bila melihat tetamu depan mata. Emak mengetap bibir. Seketika kemudian dia tersenyum dalam sebak.

“Anak-anak mak! Ya Allah! Anak-anak aku!” Laung emak lalu langkah diayun laju kearah Kak Ana dan Kak Ida. Belum sempat emak sampai ke arah mereka, Kak Ana dan kak Ida sudah sampai ke pangkuan emak. Mata aku sudah tidak boleh ditahan lagi menyaksikan tiga jiwa bersatu kembali. Dalam senyuman, pipi aku basah. Maksu juga sama seperti aku. Aku tak mahu pandang Zikri. Aku yakin mesti dia buat isyarat agar aku jangan menangis.

“Misya, Marsya, Fatin, Fira! Mari jumpa nenek.” Laung Kak Ida setelah esakannya berkurangan. Aku tersenyum-senyum melihat keempat-empat mereka patuh pada arahan Kak Ida. Melihat Fatin buat aku senang. Wajahnya memang tak ubah seperti aku ketika berumur lapan tahun.

“Betul ke ni nenek Misya mama?” Tanya Misya selepas bersalam dengan emak.

“Betul sayang! Ni emak mama. Mak kandung mama. Yang sorang lagi tu adik nenek. Kena panggil dia Nek Su.” Terang Kak Ana sambil memeluk bahu emak. Tersenyum-senyum maksu selepas Kak Ana kenalkan pada budak-budak berempat tu.

“Emak ibu juga!” Sampuk Kak Ida ceria.

“Mm..patutlah muka sama!” Balas Fira yang berumur tujuh tahun.

Aunty tu siapa pulak?” Tanya Fatin sambil menujukkan ke arahku yang sedang berdiri sebelah Zikri. Aku tersenyum. Memang dari tadi aku tak kenalkan diri aku pada mereka. Aku harapkan biarlah mama-mama mereka yang kenalkan sendiri.

“Yang tu adik kandung ibu yang bongsu. Korang berempat kena panggil dia maksu Nur. Yang dekat sebelah maksu Nur tu, korang kena panggil paksu Zikri.” Balas Kak Ida bersungguh-sungguh. Aku pandang Zikri yang dah tersenyum malu.

“Mm..kalau yang ni kena panggil paksu, yang dekat rumah Tok Di tu, nak panggil apa pulak? Itukan adik mama jugak!”

Aku yakin semua yang berada di situ tersentak dengan pertanyaan Marsya. Sudah tentu Aidil yang Marsya maksudkan.

“Macam ni! Jangan panggil maksu atau Paksu. Panggil Mak Uda dan Pak Uda.” Aku cuba buat cadangan mudah.

“Betul tu! Yang dekat sini panggil pak uda dan mak uda. Yang dekat rumah sana tu panggil paksu.” Balas emak tiba-tiba. Aku gigit bibir sedikit. Apakah emak faham apa yang dimaksudkan oleh Marsya tadi? Atau pun mak buat-buat faham?

“Mama, kalau nenek ni emak kandung mama, maksudnya nenek ni isteri Tok Di ye?” Sekali lagi Kak Zana hilang kata-kata selepas disoal Misya. Bukan saja Kak Ana. Semua turut tergamam. Inilah padahnya kalau ada anak yang pandai berkata-kata.

“Tok Di tu siapa?” Tiba-tiba emak bertanya pada Misya. Aku baru faham. Mungkin tadi emak fikirkan paksu yang dimaksudkan oleh Marsya tadi ialah adik ipar Kak Ana.

“Tok Di tu daddy mama.” Jawab Marsya pula. Jantungku bagai nak meletup lihat emak sudah berubah wajah.

“Siapa nama Tok Di?” Emak masih mahu berbual-bual dengan cucu-cucunya.

“Eh! Dah-dah. Jangan ganggu nenek. Pergi main sana!” Tempelak Kak Ida tiba-tiba.

“Siapa Misya? Tok Di tu siapa namanya?” Emak masih berdegil sambil memegang tangan Misya. Aku dah tak senang hati.

“Abdullah Hanan!” Jawab Misya. Emak tersenyum lebar.

“Tok Di sihat?” Emak tanya lagi. Terangkat kening aku pandang Zikri.

“Sihat! Tok Di kuat. Tok Di ada pistol. Ada senapang besar. Misya tengok Tok dalam gambar pegang parang panjang!” Bersungguh-sungguh Misya bercerita.

“Bukan parang panjang, pedang!” Bisik Kak Ana perlahan.

“Ha..pedang!” Jawab Misya.

Tiba-tiba emak bangun lalu beredar ke bilik. Aku pandang Zikri. Bila Zikri beri isyarat supaya aku bertenang, aku akur walaupun dalam hati tuhan saja yang tahu bagaimana aku rasa ketika itu. Tak sampai seminit, emak datang kembali bersama sekeping gambar di tangan.

“Ini ke Tok Di?” Tanya emak sambil hulurkan gambar itu kepada Misya.

“Ha..! Betullah. Nilah Tok Di.” Jawab Misya.

“Tapi ni masa Tok Di muda. Ha! Baru Fatin teringat. Dalam bilik Tok Di ada satu album lama. Dalam tu ada banyak gambar Tok Di dengan Mak Uda Nur. Dalam bilik rahsia Tok Di pun ada gambar Mak Uda Nur. Besar..!” Bersemangat sekali Fatin bercerita.

Aku tersentak. Bila masa aku bergambar dengan ayah?

“Tu bukan Mak Uda Nur. Tu nenek masa muda.” Terang Kak Ida sambil ketawa kecil. Fahamlah aku sekarang. Aku terharu. Dalam diam aku mula rasa kagum terhadap ayah. Betullah kata ayah tempoh hari. Cintanya pada emak tak pernah berubah.

“Kenapa tak ajak Tok Di datang sekali?” Emak masih mahu berbual tentang suaminya. Aku dah mula rasa tak senang hati.

“Tok Di sibuk jaga Bubu, Mirang, Bobot, Gunner. Tu tak campur lagi dengan anak-anak Kak Nab dan Cik Lat.” Jelas Fatin ramah.

“Siapa mereka tu?”

Mengekak-ngekek Kak Ana dan Kak Ida dengan soalan aku.

“Binatang peliharaan daddy. Nanti kalau pergi sana, tengoklah sendiri daddy habiskan masa dia dengan binatang-binatang tu. Kadang-kadang kami ni datang dia tak endahkan!” Cerita Kak Ana teruja.

“Tak berubah-ubah!” Bisik emak perlahan sambil tersenyum.

“Lain kali kalau datang sini ajaklah Tok Di sekali.” Kata emak pada cucu-cucnya.

“Emak ni sejak tadi asyik bersembang dengan cucu-cucu emak saja. Kami ni mak tak layan pun!” Bentak kak Ida manja.

“Budak-budak ni tak pandai berbohong!” Jawab emak lemah. Aku gigit bibir. Emak seakan dapat membaca apa yang berada dalam fikiran anak-anaknya.

“Berapa hari dekat sini?”

“Tiga hari mak. Budak-budak pun hari ni ambil cuti kecemasan. Emak betul-betul nak jumpa daddy ke?” Tanya Kak Ida.

“Dah lama mak nak jumpa dia. Mak tahu kenapa dia pergi. Mak tahu siapa dia yang sebenarnya. Mak memang harap dia balik jumpa mak. Kalau dia tak nak balik, sekurang-kurangnya, pulangkan semula anak-anak mak.”

“Dia terpaksa mak!”

“Ye mak tahu dia terpaksa. Sebab tu mak harap dia balik. Tapi sampai sekarang dia tak balik. Mak kecewa.”

Daddy cuba cari mak, tapi tak jumpa!” Ulas Kak Ida. Emak mengeluh berat.

“Bawa dia datang sini. Mak nak jumpa dia. Ada sesuatu yang mak nak tahu dari dia.” Terang emak lemah. Aku hampir terduduk dengar pengakuan emak.


“SAYA cadangkan Kak Ana call ayah sekarang. Kalau boleh suruh ayah datang hari ni jugak.” Terang Zikri selepas emak beredar ke dapur bersama maksu. Nak masak istimewa katanya untuk anak-anaknya yang baru datang.

“Abang cakap apa ni?” Sergah ku perlahan. Kak Ana dan kak Ida pula seakan pelik dengan aku yang seakan kurang bersetuju dengan cadangan Zikri.

“Nur! Nur sendiri tahukan, mak tu berharap sangat.” Lembut Zikri memujukku.

“Ye! Nur tahu. Tapi takkan sampai nak terus suruh ayah datang hari ni kot! Nur tengok mak tu okey saja. Ceria je muka mak hari ni lepas kak Ana dan kak Ida datang.”

“Sebab tengah okeylah abang buat keputusan macam tu. Takkan nak tunggui mak tak okey baru nak suruh ayah datang?”

Aku hilang kata-kata. Akhirnya aku terpaksa akur dengan arahan Zikri. Walaupun berat aku terpaksa rela. Aku sedar, aku dah mula boleh terima ayah, namun aku takut kalau-kalau benda buruk berlaku pada emak andai emak sudah bersemuka dengan ayah nanti.

“Kalau dah itu kata Zikri, kami ikut saja. Lagi cepat lagi baik. Lagipun Nur, emak dan maksu akan bertolak dua minggu lagikan?”

Aku angguk kepala. Dua minggu lagi aku, emak dan maksu akan bertolak ke mekkah untuk menunaikan umrah. Mak dan maksu pun dah macam tak sabar-sabar nak pergi. Aku harapkan di sana nanti emak dan maksu berasa lebih tenang.


AIDIL
TALIAN aku matikan segera. Bergegas aku berlari turun ke arah pintu dapur. Bila melihat daddy sedang sibuk melayan Bubu dan Mirang, aku tersenyum lebar.

“Kenapa Dil? Termengah-mengah lari macam kena kejar dengan hantu saja.”

“Dil rasa berita yang Dil nak bagitahu daddy ni lebih buat daddy temengah-mengeh nanti.” Ucapku tersekat-sekat.

“Amboi! Lain macam je bunyi kamu bercakap. Apa dia? Cakap pada daddy!”

“Kalau Dil nak bawak daddy jumpa dengan Makcik Mazuin hari ni, daddy percaya tak?”

“Jangan nak berguraulah Dil..!”

“Dil tak bergurau. Sekarang daddy masuk bilik daddy, kemas baju untuk tiga hari. Kejap lagi kita bertolak. Makcik Mazuin dah tak sabar tunggu daddy.”

“Betul ke Dil? Jangan nak buat rancangan wakenebeb dengan daddy!”

“Dil cakap betul! Sekarang Kak Ana dan kak Ida ada dekat rumah Nur. Makcik Mazuin cakap sendiri dekat dia orang, dia nak jumpa daddy  segera.”

“Subhanallah..Alhamdulillah..!” Bisik daddy lalu meraup wajahnya tanda kesyukuran.

Sebenarnya aku yang lebih ceria. Dapatlah aku berjumpa dan menatap wajah Nur. Walaupun aku tahu, dia bakal jadi milik Zikri, jauh di sudut hati aku, kasih aku pada Nur tetap ada.

“Dil tak main-mainkan?” Daddy masih seperti sukar percaya.

“Lagi sekali daddy tanya, Dil malas nak pergi!” Aku cuba berseloroh.

“Okey-okey!” Balas daddy sambil bangun dan berjalan laju menuju ke biliknya. Tersenyum lebar aku lihat telatah daddy. Dah lama tak tengok wajah ceria daddy seperti ini. Selama ni jarang daddy begitu.

“Bik! Tolong tengokkan anak-anak dady ni ek! Dalam tiga hari ni kami ke perak.” Laungku pada bibik berkenaan dengan binatang-binatang peliharaan daddy.

“Baik tuan Muda!” Jawab pembantu rumah warga Indonesia itu. Aku terus melangkah naik ke bilik aku yang berada di tingkat atas. Barang-barang aku pun  perlu dikemaskan juga.

No comments: