PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 28 Bila Hati Dah Say I Love U

BAB 28

FAZHAN berteleku lama di pusara Fir Luqman. Itulah pertama kali air mata lelakinya mengalir bila berada di situ. Sejak semalam selepas Nirmala memberitahu cerita realiti kehidupannya, dia langsung tidak boleh lelapkan mata. Selama ini setiap kali dia datang menziarahi pusara Fir Luqman, dia datang selaku seorang sahabat yang telah banyak membuat salah mengharapkan pengampunan. Namun hari ini, kedatangannya sudah pasti bertukar identiti dari seorang sahabat kini bertukar menjadi seorang adik.

Masih seperti mimpi dalam mimpi selepas Nirmala menceritakan semua. Patutlah selama dia bersama Fir Luqman, sahabatnya itu dia tidak pernah lokek ilmu atau harta benda. Ada banyak atau sedikit dibahagi sama banyak. Paling buat dia tak sangka ialah kasih Nirmala sanggup diserahkan pada adik yang tak pernah mengenang budi.

“Sudahlah bang! Jom kita balik. Esok kita datang lagi.” Pujuk Nirmala sebak. Sejak tadi dia perhatikan air mata suaminya tak henti-henti mengalir.

“Abang banyak dosa dengan dia. Abang dah banyak menyusahkan dia.” Ucap Fazhan teresak-esak.

“Janganlah abang cakap macam ni. Abang Luqman redha setiap apa yang berlaku. Dulu mula-mula Mala dapat tahu dia pergi, Mala turut rasa seperti Mala banyak menyusahkan dia. Mala salahkan dia sebab tinggalkan Mala. Tapi lepas abang Jefri ceritakan semua, barulah Mala faham kenapa dia buat semua ni. Menyerahkan Mala pada abang adalah salah satu cara dia menunjukkan rasa sayang dia pada abang. Dan menyerahkan Mala pada abang juga menunjukkan bahawa dia sayang kan Mala kerana mahu hubungan Mala dengan ayah pulih seperti dulu.” Balas  Nirmala sambil mengusap belakang Fazhan dengan lembut. Risau juga dia lihat keadaan Fazhan yang tak berhenti esakan.

Fazhan mengangguk-angguk setuju dengan pendapat Nirmala. Wajahnya masih menunduk pandang pada batu nisan yang melakarkan nama Fir Luqman dalam tulisan jawi. Patutlah selama ini dia perasan nama mereka seakan-akan sama. Disamping tarikh lahir, nama bapa mereka juga sama. Pernah juga dia ingin bertanyakan tentang identiti Fir Luqman, namun saudara kembarnya itu seakan mengelak jika soalan peribadi dibangkitkan.

Hingga kini dia tak tahu jawapan sebenar, mengapa Fir Luqman tidak mahu berterus terang. Rasanya dia harus berjumpa dengan Jefri sendiri untuk mengetahui sebab sebenar. Selagi dia tidak tahu kedudukan sebenar, selagi itulah dia akan rasa tertekan dan rasa bersalah.

“Aku janji Fir, takkan sesekali aku hampakan harapan tinggi kau pada aku. Akan aku jaga Mala dan anak kau seperti aku sayangkan nyawa aku. Aku malu pada kau. Malu pada Mala dan anak kau sebab kerana inginkan kebahagiaan itu  menjadi milik aku, kau sanggup korbakan diri kau sendiri kerana aku. Sedangkan selama ini aku berusaha untuk menjatuhkan kau. Aku mengaku aku cemburukan setiap apa yang menjadi milik kau. Namun aku tak pernah menyangka, apa yang menjadi milik kau itu adalah milik aku juga.”

Fazhan mendongakkan kepalanya memandang Nirmala yang sudah berdiri sebelahnya. Sambil menarik nafas dalam, dia bangun lalu berdiri depan  pusara.

“Esok aku datang lagi. Hingga akhir hayat, aku janji setiap hari kau akan terima hadiah dari aku. Ini janji aku pada kau, abang!” Bisik Fazhan lalu meneruskan langkah lemahnya.


“KENAPA kau tak ceritakan pada aku, Jef? Kau tahu tak aku sayangkan dia walaupun aku sering cemburukan dia. Dia sahabat baik aku yang paling baik pernah aku ada.. Tapi lepas aku tahu kebenaran, hidup aku dihimpit rasa bersalah yang amat sangat.” Luah Fazhan kesal. Seawal pagi tadi selepas solat subuh dia sudah hubungi Jefri agar datang ke rumah Fir Luqman untuk makan tengahari. Yang sebenarnya dia mahukan penjelasan jelas dari sahabatnya itu tentang apa yang telah diceritakan oleh Nirmala semalam.

“Aku minta maaf bro! Bukan niat aku nak merahsikan hal ni. Sebenarnya aku terpaksa. Aku dah berjanji dengan arwah. Inipun memang permintaan dia. Kalau ikut perjanjian, sampai aku mati pun aku tak boleh buka rahsia ni. Tapi bila aku tengok kau dan Mala bermasalah balik, aku terpaksa jadikan alasan itu sebagai mengukuhkan kembali rumahtangga korang.” Jefri bermati-matian beralasan. Harapannya agar Fazhan dapat terima.

“Tapi kenapa? Kenapa dia tak mahu aku tahu? Sedangkan aku adik dia. Kenapa harus sembunyikan sedangkan selama ni dia melayan aku dengan baik? Kalau aku ni adik dia, kenapa kau boleh tahu semua ni?” Fazhan masih belum puas hati dengan jawapan Jefri. Pelik dan ajaib yang dia rasa ketika itu. Jika arwah Fir Luqman tidak mahu berterus terang padanya, kenapa dia boleh pula berterus terang pada Jefri?

“Aku tahu pun secara kebetulan selepas aku terbaca satu keratan akhbar yang dia simpan bertahun lamanya. Dalam rasa terpaksa, dia cerita juga pada aku setelah aku mendesak. Mula-mula dia bagitahu yang kau ni adik dia, aku macam tak percaya. Tapi bila aku tengok sendiri salinan surat pengesahan penyerahan kau pada Haji Baktiar, memang aku yakin benar kau adik dia.  Menurut arwah Fir, dia pernah datang cari kau di rumah abi kau. Tapi abi kau harap sangat agar arwah Fir dapat rahsiakan hal ni.”

“Abi? Maknanya abi aku pernah jumpa Fir?” Fazhan bertanya hairan. Selama ini pun abinya tak pernah membincangkan hal ini.

“Arwah cakap, mula-mula dia rasa terkilan jugak lepas abi kau minta macam tu. Tapi lepas abi kau menjelaskan, Fir akhirnya terima dengan senang hati. Tambah pula dia turut setuju dengan pendapat abi kau yang tak mahu kau rasa malu, tertekan dan tersisih lepas tahu kebenaran.”

 “Kenapa aku harus malu dan tertekan? Selama ni pun aku bangga ada kawan macam dia. Aku akan lebih rasa berbangga dan bahagia kalau tahu dia adalah saudara kembar aku.” Ulas Fazhan yang semakin kurang mengerti. Pening kepalanya mendengar hujah Jefri. Makin sakit kepalanya bila Jefri masih belum memberi penjelasan jelas.

Jefri mengeluh berat. Berat mulutnya nak berterus terang hal yang sebenar. Tak dapat nak bayangkan jika kebenaran terbongkar. Dia takut Fazhan tidak dapat terima kenyataan. Menurut Fir Luqman dulu, dia sendiri tidak dapat terima apa yang diceritakan oleh pengasuhnya ketika pihak polis datang memberitahu yang hukuman mati pada kedua orang tuanya bakal berjalan seminggu selepas hari raya puasa. Permintaan orang tuanya untuk bertemu dengan mereka berdua tak dapat Fir Luqman tunaikan bila Haji Bakhtiar tidak mengizinkan dia bertemu dengan Fazhan. Akhirnya mereka hanya sempat bertemu dengan Fir Luqman sahaja.

“Aku tak tahu macam mana nak jelaskan pada kau. Berat hati aku nak berterus terang. Aku takut kau tak boleh terima kenyataan. Aku takut lepas ni kau malu pada orang sekeliling kau termasuk dengan anak-anak isteri kau.”

“Malu sebab apa?” Tanya Fazhan mendesak.

“Sebab..” Jefri tidak mampu teruskan bicara. Memberitahu sebab sebenar seolah memalukan sahabatnya yang dah lama pergi sekaligus menjatuhkan maruah Fazhan yang sememangnya tidak tahu apa-apa.

“Sebab apa?” Jerkah Fazhan tidak sabar.

“Sebab korang berdua anak  penagih dan pengedar dadah.!” Akhirnya dengan lemah Jefri dapat jua teruskan kata-kata.

Fazhan terduduk lemah selepas mendengar penjelasan ringkas Jefri. Patutlah Jefri sukar nak menyebutnya. Rupa-rupanya memang memalukan dia pun..

Jefri memeluk bahu Fazhan untuk meredakan perasaan Fazhan yang sedang bergolak. Sambil-sambil itu diceritakan segala-galanya apa yang pernah diceritakan oleh Fir Luqman padanya. Tiada satu pun yang tertinggal. Harapannya agar selepas ini dia tidak lagi berasa was-was ketika berbual dengan Fazhan. Jika selama ini, dia terpaksa menjaga pertuturan agar rahsia itu tidak terbongkar. Tapi selepas dapat diluahkan semua, hatinya merasa lapang dan lega.

“Aku harap kau jangan salahkan abi kau. Dia buat semua ni untuk kebaikan kau juga. Dia sayangkan kau. Sebab tu dia tak mahu kau tahu. Dia takut kau rasa terasing.” Jelas Jefri perlahan.

Fazhan menggigit  bibir menahan geram. Bila mendengar Jefri cakap begitu, gigitannya dilepaskan perlahan-lahan. Bila difikir-fikir balik, ada benarnya apa yang Jefri katakan. Selama ini pun, Haji Bakhtiar tidak pernah kurang memberi kasih sayang. Seolah-olah sedang mendidik anak sendiri. Didikan agama semua cukup diberi. Namun dia sendiri yang memilih jalan songsang.

“Kau jangan risaulah! Aku takkan sesekali usulkan hal ni depan abi aku. Aku tahu dia sayangkan aku. Sebab tu dia rahsiakan semua ni. Aku sendiri tak tahu nak bayangkan, apa yang aku rasa kalau aku dapat jumpa orang tua aku dulu.”


NIRMALA melepaskan punggungnya atas katil empuknya. Sambil  itu dilentok-lentokkan kepalanya ke kiri dan ke kanan. Tangan kanannya pula lemah berkerja memicit-micit bahu kirinya. Penat sungguh dia rasa selepas tamat majlis tahlil untuk arwah Fir Luqman tadi. Walaupun penat, dia rasa puas dan berbaloi. Cadangnya, majlis tahlil untuk arwah suaminya akan dilakukan sebulan sekali di rumahnya. Ini juga adalah cadangan dari Fazhan sendiri.

Nirmala tersenyum lebar sambil memejamkan mata setelah menyedari ada sentuhan di bahunya.

“Biar abang yang urutkan. Mala pernah cakap dulu, tangan abang ni mesin urut Mala.” Kata Fazhan sambil tersenyum.

Nirmala tersenyum lalu mengekek ketawa. Dia sendiri tidak menyangka dia akan berkata begitu selepas Fazhan selesai bercerita tentang kisahnya semasa hilang ingatan. Tak dapat dibayangkan juga perangainya yang turut berubah seperti perempuan yang tidak tahu malu. Terkadang dia rasa ngeri bila bayangkan perangainya itu. Namun dia bersyukur kerana dia sudah kembali pada Nirmala yang asal.

“Anak-anak dah tidur?” Tanya Nirmala sambil menarik tangan Fazhan dari bahunya agar duduk di sebelahnya. Bahunya bukanlah sakit sangat hingga terpaksa gunakan khidmad orang lain.

“Sudah. Dua-dua abang dah tidurkan tadi. Sekarang abang nak tidurkan pulak ibu si anak.” Ujar Fazhan lalu ketawa kecil. Jemari Nirmala dielus lembut dan sedetik kemudian dikucup lama.

“Apa abang bualkan dengan abi tadi.? Mala tengok macam serius saja.” Soal Nirmala tenang. Tadi selepas tahlil dari jauh dia melihat Fazhan dan mertuanya Haji Bakhtiar serius membincangkan sesuatu. Memandangkan kerja masih banyak yang perlu diuruskan, dia abaikan saja niatnya untuk ambil tahu.

“Tak ada apa yang serius pun. Biasa-biasa saja.”

“Ye ke? Jangan tipu Mala. Mala dapat rasa abang bincangkan hal abang Luqman dengan abi tadi.”

Fazhan mengeluh lemah. Tanpa memandang wajah Nirmala, pandangannya dilemparkan di satu sudut yang memaparkan sebuah lukisan seorang perempuan sedang mengendongkan anak. Fazhan tahu, itu adalah salah satu hasil tangan Nirmala.

“Abang cuma nak kepastian. Abang nak tahu kenapa abi rahsiakan semua ni.”

“Kenapa abang buat macam tu.? Kasihan abi! Kan kita dah bincang hal ni..!” Tanya Nirmala kesal dengan langkah yang Fazhan ambil.

“Abang tak senang hati selagi abang tak dengar sendiri dari mulut abi.”

“Apa kata abi?” Tanya Nirmala perlahan.

“Dia buat macam tu sebab dia sayangkan abang. Dia tak mahu abang rasa tersisih kalau abang tahu hal sebenar.”

Nirmala mengangguk tanda faham. Sudah terbayang wajah mertuanya yang sentiasa tenang dalam apa jua masalah. Pada mulanya dia juga agak terkilan dengan sikap Haji Bakhtiar. Tapi bila memikirkan perasaan Fazhan, dia terima walaupun tahu cara Haji Bakhtiar agak keterlaluan.

“Apa yang abang rasa sekarang selepas abi cakap macam tu? Abang puas hati?”

“Entah! Abang sendiri tak tahu apa yang abang rasa. Nak kata puas hati, macam tak puas. Nak kata tak puas, abang sendiri tak tahu.”

“Cakap berbelit-belit!” Rungut Nirmala sambil menjeling dan tersenyum manja.

“Tapi abang puas hati bila Mala dan anak-anak menjadi milik abang akhirnya. Abang harap sampai sana nanti Mala tetap milik abang. Abang mahu bahagiakan Mala dan anak-anak. Ini juga janji abang pada arwah Fir.”

Nirmala tersenyum malu lalu menunduk. Hatinya turut berbunga bila mendengar nama Fir di bibir Fazhan. Tiba-tiba dia teringatkan sesuatu.

“Abang suka tak kalau keluarga kita bertambah besar dan berkembang?”

“Besar dan berkembang? Abang tak faham. Kalau besar tu abang sukalah. Tapi berkembang tu yang abang tak faham. Mala nak suruh abang buat company baru ke untuk kembangkan keluarga kita?” Tanya Fazhan sambil tersenyum nakal.

Nirmala menjegilkan mata lantas cubitan paling berbisa dihadiahkan dipinggang Fazhan. Mengekek-ngekek Fazhan ketawa. Lantas tubuh Nirmala ditarik agar rapat ke dadanya.

“Mala rasa abang mampu ke nak buat macam tu?” Tanya Fazhan serius.

“Manalah tahukan..! abang dah jemu dengan Mala kot..”

Takde masalah, kenapa nak cari masalah? Dua minggu abang hidup tanpa Mala dan anak-anak, abang dah macam orang tak betul. Mala suka tengok abang macam tu? Selama-lamanya abang takkan jemu dengan Mala.”

Nirmala tersenyum lebar mendengar ungkapan di bibir Fazhan.

“Abang rasa Amil suka tak kalau kita tambah adik untuk dia lagi? Takkan adik Amil sorang saja kot..! Kali ni kita doa-doa biar dapat boy pulak.” Ulas Nirmala tersenyum-senyum sambil menatap wajah Fazhan. Melihat Fazhan seakan tergamam, makin galak dia ketawa.

“Anak abang dah sebulan ada dalam ni. Papa dia buat-buat tak tahu je!” Kata Nirmala menjauh sambil menggosok-gosok perutnya yang masih kempis.

Serius?” Fazhan seakan tak percaya.

“Kenapa? Tak percaya? Abang kena percaya abang bakal bergelar papa untuk anak abang yang nombor tiga. Tolong ek! Lepas ni jangan cuba-cuba nak buat perangai lagi. Mala tak suka ada orang lain dalam keluarga kita.”

“Tapi bukan dulu Mala pernah cakap ke, yang Mala tak kisah kalau abang pasang empat sekali. Asalkan jangan tinggalkan Mala?”

“Tu dialog masa bila?” Tanya Nirmala geram. Bila dia ingat kembali kata-katanya dalam video terakam Fazhan, dia seperti tak menyangka dia boleh berfikiran begitu.

Fazhan ketawa lagi. Melihat riaksi Nirmala, dia tahu Nirmala tak sanggup kehilangannya seperti dia sendiri yang tak sanggup kehilangan Nirmala.


FAZHAN tersenyum sendiri sambil berdiri depan balkoni selepas terjaga dari lena. Bersendirian di situ buat dia rasa tenang. Langit yang cerah dihiasi bulan dan bintang dipandang penuh teruja. Sebenarnya mimpi kehadiran Fir Luqman yang mengejutkan dia agar segera bangun. Solat tahjud segera ditunaikan. Dia tahu Fir pasti berbangga jika dia berjaya mencorak keluarga bahagia di samping menjadi pemimpin yang bertanggungjawab. Dari jauh diperhatikan wajah Nirmala yang sedang enak tidur. Ada ketenangan di wajah itu. Harapnya biarlah mimpi yang indah hadir dalam mimpi isterinya. Jika ditakdirkan mimpi bertemu dengan Fir Luqman pun dia tak kisah kerana yakin Nirmala akan sentiasa menjadi miliknya hingga akhir hayatnya. Janji Nirmala semalam juga seringkali menjadi mainan telinganya.

“Mala sayang abang sepenuh hati Mala. Walaupun Mala pernah menyintai abang Luqman sepenuh hati, terus terang Mala katakan, Mala bahagia dengan abang. Mala pernah cakap yang Mala nak abang buktikan yang sayang abang melebihi abang Luqman. Alhamdulillah..apa yang Mala perhatikan sepanjang kita bersama, abang benar-benar dah membuktikan yang abang benar-benar sayangkan Mala. Mala janji akan terus setia pada abang. Terima kasih kerana terima Mala dan Amil.”

Fazhan tersenyum lagi. Kali ini semakin lebar. Merenung di dada langit yang luas, dia berbisik sendiri.

“Terima kasih Ya Allah. Aku bersyukur padaMu kerana memberi kesempatan untuk aku bahagia. Terima kasih Fir kerana beri peluang pada aku untuk mengecapi semua ini..” Diraup wajahnya tanda kesyukuran.
Fazhan berpaling pandang semula ke arah katil.

“Abang pun sayangkan Mala. Sangat-sangat!” Ujar Fazhan lantas pintu cermin ditutup perlahan. Langkahnya diatur menuju ke katil di mana tempat Nirmala sedang beradu. Wajah Nirmala ditenung lama. Meletakkan kucupan lembut di dahi Nirmala adalah sesuatu yang mendamaikan hatinya. Dalam hati sempat berdoa agar jodohnya dengan isteri tersayang berkekalan hingga ke syurga.

TAMAT….

1 comment:

Miss Snowgirl said...

best citer ni..konflik+cinta..wahhh..memang best..truskan lgi..fighting..><