PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 36 KU MOHON SECUBIT KASIHMU


36
AIDIL
Peluang yang datang tidak akan lagi datang jika tidak disertakan dengan penghargaan..

BERITA tentang Nur selamat melahirkan anak lelakinya yang disampaikan semalam oleh mertuanya, buat aku rasa lega dan tak henti-henti ucap rasa syukur pada ilahi. Walaupun sudah hampir habis berpantang baru berita itu aku dan keluarga ketahui, aku rasa lega kerana pihak Nur masih menganggap aku dan keluarga adalah sebahagian dalam diri Nur. Aku yakin Nur sedang bahagia dalam derita. Dengan keadaan Zikri yang masih tidak sedarkan diri, pasti hidup Nur semakin rumit untuk memesarkan anaknya. Aku tahu Nur seorang wanita yang kuat semangat. Tapi hati aku tak yakin dia mampu membesarkan anaknya sendiri. Dengan keadaan Zikri yang masih belum tentu jalan kehidupannya, buat aku rasa seperti mahu menjadi pendamping di sisi Nur. Namun aku yakin, Nur takkan pandang aku walau dengan sebelah mata.
Aku bercadang mahu melawat Nur di rumahnya esok. Tapi aku yakin Nur takkan sudi berjumpa dengan aku lagi. Puas aku cari jalan dan cara bagaimana mahu bersemuka dengan Nur. Namun sampai sekarang otak aku masih buntu.

“Jauh melamun! Ingat siapa?” Tegur Makcik Mazuin.

“Tak ada apa mak. Saja duduk-duduk sini ambil angin petang.” Kata ku sembunyikan rasa apa yang aku rasa.

“Mak tengok dari tadi, Aidil macam ada masalah je.”

“Nur dah nak habis pantang. Mak tak ada cadang ke nak pergi melawat dia.?” Aku tanya lemah. Aku perasan Makcik Mazuin sedikit tersentak.

“Kenapa? Dil nak pergi?” Makcik Mazuin dan cuba menyembunyikan rasa kalut di wajah.

Aku tak menjawab tapi sekadar angkat bahu tanda tidak tahu walaupun dalam hati berkobar-kobar nak pergi.   

“Dia tak mahu jumpa kita. Buat apa kita terhegeh-hegeh nak pergi jumpa dia.” Kata Makcik Mazuin lemah. 
Aku lihat ada air jernih di tubir matanya.

“Mak marahkan Nur?” Aku tanya simpati.

“Mak tak marahkan dia sebab dia tak pernah buat salah pada mak. Tapi mak marah pada diri mak sendiri kerana tidak pandai jaga hati anak mak yang banyak berkorban untuk mak selama ini.”

Aku turut mengeluh kesal.

“Dil teringin nak jumpa dia. Tapi Dil tak yakin dia akan bersetuju berdepan dengan Dil. Dil tetap rasa bersalah. Dil takut dia anggap Dil sebagai perampas. Dil sedar diri siapa diri Dil.”

“Tak ada siapa rampas siapa. Mak mengaku mak masih kekok tinggal dengan Nur. Mungkin sebab mak tak pernah merasa jaga dia dari kecil. Dulu masa mak di hospital, mak selalu jumpa dengan seorang budak perempuan. Dari kecil dia panggil mak, emak. Mak teringin nak tahu siapa budak tu, tapi mak tak boleh nak bersuara. Seingat mak, arwah Mak Da pernah begitahu yang budak tu anak bongsu mak. Bukan mak tak mahu percaya, tapi mak susah nak percaya. Setahu mak, anak kecil mak ialah lelaki. Tapi kenapa tiba-tiba ada budak perempuan.”

“Maknanya mak tak ingat siapa Nur?” Aku tanya sebab terkejut dengan cerita makcik Mazuin. Tak sangka begitu sekali teruknya penyakit makcik Mazuin hingga tak kenal anak sendiri. Bila lihat makcik Mazuin geleng kepala, aku semakin tergamam.

“Mak cuba terima Nur tapi entah kenapa emak susah nak buat macam tu. Ingatan emak banyak pada anak-anak emak yang lain. Bukan pada budak perempuan tu. Boleh dikatakan tiap-tiap minggu arwah Mak Da datang bawa budak perempuan tu. Tapi mak tetap tak ada perasaan pada dia. Bila budak perempuan tu dah besar, tiba-tiba dia dah tak datang jumpa mak. Namun mak tak pernah ada hati nak tahu kemana budak tu pergi. Satu hari mak didatangi seorang gadis. Mak tak kenal siapa dia. Tapi dia panggil mak, emak. Bila dia kenalkan diri, baru mak tahu dia adalah budak perempuan yang selalu datang jumpa mak ketika dulu. Dia bagitahu nama dia Nur. Mak cuba terima dia sebagai anak mak, tapi sampai sekarang mak masih rasa kekok. Tiap kali mak cuba anggap dia sebagai anak, mak rasa bersalah pada anak-anak mak yang lain. Sebab tu mak tak kisah dia nak kawin dengan Zikri. Bagi mak, kalau dia kawin, pasti dia akan berada di samping suami dia. Jadi dia tak perlu susah-susahkan diri menjaga emak lagi. Bila satu hari emak jumpa surat daddy dalam bilik Nur, emak sedih sangat sebab Nur rahsiakan tentang surat tu. Paling buat mak kecewa bila tahu tentang Iman.”

“Nur rahsiakan hal tu bersebab mak!” Aku tak mahu makcik Mazuin terus menyalahkan Nur.

“Ye mak tahu sebabnya. Dia tak mahu mak rasa tertekan. Tambah-tambah lagi mak ada masalah darah tinggi dan lemah jantung. Dia memang anak yang baik tapi mak masih tak boleh terima dia.”

Aku geleng kepala mendengar kata-kata Makcik Mazuin. Kalau Nur tahu pasti bertambah luka di hati Nur. Namun apalah daya yang ada pada aku untuk memujuk Makcik Mazuin agar terima Nur sebagai anaknya. Aku sedar diri aku dalam keluarga ini. Namun aku harus berusaha agar kedua hati anak beranak itu kembali terjalin semula.

“Apa kata kalau kita pergi melawat Nur esok?” Aku suarakan cadangan pada Makcik Mazuin. Bila melihat Makcik Mazuin hanya membisu, aku cuba beri cadangan yang lain pula.

“Kalau mak tak mahu pergi esok, kita pergi minggu depan.” Aku buntu bila Makcik Mazuin masih seperti tadi. Paling buat aku tergamam bila Makcik Mazuin bangun dari duduknya dan berlalu pergi dan terus masuk ke dalam rumah.

Aku mengeluh kesal. Apa yang harus aku buat sebenarnya? Masih adakah peluang untuk aku menebus semua dosa-dosa aku yang telah aku lakukan? Mahukah Nur terima kembali Makcik Mazuin?


NUR
ESOK cukup empat puluh empat hari aku berpantang. Dalam berpantang aku dijaga bak anak raja yang sedang kegeringan. Setiap pergerakanku pasti akan ditegur dan ditanya tujuan dan sebab. Kadang-kadang aku sedikit rimas dengan layanan umi yang terlalu risau dengan keadaan aku yang sedang berpantang. Itu tak boleh, ini tak boleh! Macam aku ni tak ada daya upaya untuk bergerak pulak. Kalau setakat berpantang makan aku tak kisah sangat, tapi kalau sampai nak berjalan pun tak boleh, itu dah buat aku tak senang. Tapi itulah umi, ibu mertuaku yang terlalu menyanyangiku seperti anak sendiri. Sepatutnya aku bersyukur dengan layanan seperti itu. Ya..aku bersyukur sangat-sangat kerana dianugerahkan seorang ibu yang penyayang seperti umi. Jarang kaum hawa seperti aku mendapat peluang seperti ini. Saat-saat aku memerlukan sokongan dari seorang ibu, umi hadir hulurkan sokongan itu tanpa minta apa-apa balasan. Bagi aku, akulah manusia yang paling beruntung.

Menurut umi dia ingin mengadakan sedikit majlis cukur jambul buat anak aku Zaim Zackry. Aku tak membantah. Bagi aku apa yang umi rancangkan adalah demi untuk kebaikan anak aku juga. Jadi aku hanya mengikut. Aku yakin Zikri pun pasti akan bersetuju walaupun dia masih dalam keadaan yang sama seperti dulu. Namun ada sesuatu yang menyesakkan nafas aku selepas umi menyuarakan hasratnya itu. Aku tak pasti apakah ia elok dan sesuai dengan aku.

“Umi rasa patut kalau Nur jemput keluarga Nur sekali masa majlis nanti.”

Aku bagai hilang semangat selepas umi bersuara. Diruang mata aku sekarang adalah wajah emak yang sedang bahagia dengan anak-anak dan suaminya. Namun kenapa aku tak merasa gembira dengan kebahagiaan  mereka.

“Merekakan orang tua Nur. Zaim nikan cucu mereka jugak. Tak patutlah kalau kita belakangkan mereka.”

Aku tetap masih seperti tadi. Kata pujukan umi aku dengar tak dengar.

“Umi tahu Nur masih terasa hati. Tapi Nur sebagai anak tak patut buat emak dan ayah macam ni. Jangan terlalu ikut perasaan marah pada orang tua. Tak bau syurga nanti.” Nasihat umi buat aku sedikit tersentak. Namun aku buat-buat tak dengar.

“Fikirlah baik-baik Nur. Umi tak mahu Nur menyesal kemudian hari.” Kata umi lantas terus bangun dan mahu berjalan keluar dar bilik aku.

“Umi!” Panggilku pantas. Langkah umi terhenti terus. Wajahku umi pandang sayu sambil angkat kening.

“Apakata kalau umi saja yang call mereka. Nur masih rasa tak sedia, mi.” Cadangku lembut. Harap-harap umi setuju kerana aku memang tak ada hati nak ajak mereka walaupun jauh di sudut hati aku masih harapkan belaian kasih emak. Dari awal kelahiran anakku, bayang emak langsung aku tak nampak. Khabar tentang diri aku pun tak pernah mereka nak ambil tahu. Hanya umi saja yang tebalkan muka memberitahu tentang aku pada mereka. Entah-entah mereka harapkan aku mati.

“Yelah! Umi cuba. Tapi kalau mereka menolak, umi nak Nur jangan bersedih sebab umi tak suka Nur sedih-sedih.”

Aku tersenyum nipis. Dalam hati aku berdoa agar emak sudi datang ke majlis anakku ini. Namun seandainya mereka menolak, apakan daya aku lagi. Aku tak ada hak memaksa mereka agar datang kerana aku sedar siapa aku pada mereka.

No comments: