PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 16 Kata Hati Tak Terkata

BAB 16
 “RINDU saya tak?” Tanya Aqil Muaz selepas Zara melabuhkan punggungnya di bangku bahagian penumpang kereta miliknya.

“Tak pun!” Serius Zara menjawab. Sedangkan dalam hati dia bagai nak gila menahan rindu. Mendapat panggilan telefon dari Aqil Muaz tadi, dia bagai nak melompat riang. Nasib baik dia cepat sedar. Kalau tidak, pasti patah besi katil. Bila mendengar suara lelaki itu, dia rasa macam nak menangis kerana terlalu seronok. Bila Aqil Muaz memberi cadangan mahu berjumpa, dia terus bersetuju tanpa berfikir yang dia telah berjanji untuk ke rumah Nuha kerana majlis cukur jambul anaknya. Dan akhirnya dia terpaksa menghubungi Nuha untuk memberitahu yang dia tiba lewat. Namun dia merasa lega kerana Aqil Muaz tak kisah jika mereka sama-sama ke rumah Nuha.

“Sampainya hatimu..!” Aqil Muaz menyanyi sebaris dari lagu “Sampai Hati “ yang pernah dipopularkan oleh kumpulan “Spring” hingga Zara tertawa. Keretanya yang bergerak laju ke rumah Nuha dipandu berhati-hati. Berada di samping gadis idaman buat hatinya berbunga-bunga.

“Kenapa tak call?” Tanya Zara kurang puas hati sambil menjeling.

“Kan saya dah cakap, tempat tu kawasan pendalaman. Mana ada line.!”

“Alasan!” Bentak Zara perlahan.

Aqil Muaz tersentak. Walaupun suara Zara perlahan merungut, dia masih boleh mendengar. Wajah Zara yang sedang memandang ke luar jendela dipandang sekilas lalu memandang semula ke hadapan untuk beri tumpuan pada pemanduannya.

“Awak rindu saya ek?”

“Perasan!”

“Habis tu, kenapa marah saya?” Tanya Aqil Muaz kurang puas hati.

“Bila saya marah awak? Tak ada sebab saya nak marah awak.” Balas Zara sambil matanya masih memandang ke luar. Walaupun hatinya terkilan dan masih marah, berada bersama dengan Aqil Muaz sudah buat dia cukup rasa bahagia.

Aqil Muaz tersenyum nipis. Timbul niatnya mahu menceriakan keadaan.

“Awak nak tahu tak. Masa saya dekat sana, saya kenal dengan sorang cikgu perempuan dari Seremban. Orangnya cantik. Muda. Dan masih belum berpunya.”

Zara tersentak. Wajah Aqil Muaz pantas dipandang tajam. Melihat wajah Aqil Muaz seperti tiada perasaan, hatinya menjadi semakin panas. Ikutkan hati mahu saja dia keluar dari kereta itu.

“Dia kata, untuk tahu sama ada orang tu sayang atau tidak pada kita, kita harus dulu tunjukkan rasa sayang pada orang tu. Saya cuba tafsirkan sendiri kata-katanya tu. Masuk hari ketiga, dia tanya sama ada saya sayang dia atau tidak. Saya tak tahu nak jawab apa, sebab saya tak faham soalan dia. Bagi saya, perkataan  sayang tu terlalu komplek untuk dirumus. Sayang ada banyak maksud. Sayang pada ibu bapa, kawan, sahabat, kekasih, binatang peliharaan, harta benda, ketua, guru dan macam-macam lagilah.”

Zara diam membisu sambil telinganya tekun mendengar setiap bait kata Aqil Muaz.

“Esoknya, dia tanya saya lagi soalan yang sama. Kerana tak mahu bagi dia terasa hati, saya cakap yang saya sayangkan dia.”

Sekali lagi Zara tersentak. Rasa meleleh tahi telinga mendengar cerita Aqil Muaz kerana panas yang membahang. Lantas wajah Aqil Muaz dipandang tajam.

“Kawan awak tu dah tak ada soalan lain ke nak tanya.? Kursus tu bertujuan untuk bina jati diri atau kursus cari laki? Awak pun sedap je melayan perempuan macam tu! Awak pun syoklah dekat dia ek? Baik tak payah pergi kursus!” Tempelak Zara berang lalu menjeling tajam. Wajahnya masam mencuka. Melihat Aqil Muaz tersenyum sinis lalu ketawa, hatinya semakin panas. Sekian lama dia menanti lelaki itu ucapkan kata sayang padanya, sampai sekarang telinganya masih belum menjamah ucapan itu. Tapi dengan orang lain, mudah sangat Aqil Muaz ucapkan kata sayang. Hatinya semakin sakit.

“Dengarlah dulu cerita saya ni. Cerita tak habis lagi, awak dah pandai-pandai buat komen.” Ucap Aqil Muaz tersenyum-senyum. Melihat riaksi tidak puas hati Zara, dia sudah dapat menangkap sesuatu apa yang tersirat dibalik wajah Zara. Bila ingat balik cerita dari Cikgu Fauziah, menguatkan lagi keyakinannya.

Zara diam  lalu bersandar keras di kusyen kereta. Sambil memeluk tubuh wajahnya jelas kelat masam mencuka. Pandangnnya tajam ke hadapan jalan.

“Saya tanya dia balik. Ucapan sayang tu penting ke pada orang perempuan? Dia kata sangat penting. Kalau tak cakap, mana orang nak tahu. Saya fikir, ada benarnya jugak dia cakap macam tu sebab orang perempuan ni penuh dengan sifat malu. Kalau orang lelaki tak cakap, sampai bila-bilalah tak tahu sama ada orang tu sayang dekat kita atau tidak. Lalu saya pun cakap dekat dia. Saya sayangkan kawan-kawan saya termasuk dia. Tapi saya lebih sayangkan kekasih saya. Kekasih saya yang utama dah tentu pada yang Esa. Yang kedua ibu bapa dan ahli keluarga saya. Dan yang ketiga pada kekasih perempuan saya merangkap bakal isteri dan ibu pada anak-anak saya. Dia senyum lepas saya cakap macam tu. Dia kata saya akan bertemu dan bahagia dengan seseorang yang benar-benar cintakan saya.”

Zara telan liur dalam diam. Untuk menyampuk kata-kata Aqil Muaz, dia tiada kekuatan. Takut nanti tersalah lagi tafsiran.

“Saya dah lama fikirkan tentang perasaan seorang perempuan ni. Nak kata lama kenal, rasanya macam baru lagi. Nak kata baru, tak juga. Sebab sejak pertama kali jumpa, hati saya dah terpikat pada dia. Sebenarnya saya teringin nak rasa apa yang pernah Rasulullah rasa ketika Siti Khatijah melamar Rasulullah. Tapi sampai sekarang, impian saya tu hanya jadi angan-angan sajalah! Sebab saya yakin, dia takkan mengaku selagi saya tak mengaku dulu. Kawan saya tu nasihatkan saya supaya cepat bertindak. Dia takut saya putih mata bila orang yang saya sayang tu dikebas orang.” Sayu suara Aqil Muaz menutur kata-kata.

Zara menunduk sambil bermain-main dengan jemarinya. Untuk mengangkat kepala memandang Aqil Muaz, dia tak sanggup kerana dia seakan faham apa yang disampaikan oleh Aqil Muaz tadi. Tercengang-cengang Zara bila Aqil Muaz berhentikan keretanya di bahu jalan. Baru sedar kereta yang Aqil Muaz pandu sudah berada di hadapan rumah Nuha.

Dengan lafaz bismillahirohmanirrohim, lengan kiri Zara yang bersarung ditarik perlahan. Pada mulanya Zara menepis, tapi dia terpaksa akur setelah Aqil Muaz tetap berkeras menarik tangannya. Perlahan-lahan sarung tangan yang membalaut tangan Zara diselak sedikit hingga terserlahnya pergelangan tangan Zara. Melihatkan kesan lebam di tangan Zara masih jelas kelihatan, Aqil Muaz menggeleng lemah sambil mengeluh berat.

Zara mula terfikir-fikir dari mana Aqil Muaz tahu hal ini. Setahunya dia hanya menceritakan hal ini pada sepupunya Fauziah sahaja. Pada Nuha juga dia tak sampaikan kerana yakin Nuha pasti membebel panjang. Dan kini dia yakin sepupunya sudah menceritakan hal sebenar pada Aqil Muaz. Dan tak mustahil juga jika Fauziah turut ceritakan tentang perasaannya pada lelaki itu. Siap kau Mek Yah!

“Kenapa tak cakap dekat saya?” Sayu Aqil Muaz bertanya.

“Ss..saya..” Zara tidak dapat teruskan kata-kata. Rasa malu sangat bila tangannya disentuh lembut oleh Aqil Muaz.

“Ini semua sebab sayakan?” Tanya Aqil Muaz lemah.

Zara menggeleng kepala.

“Kalau saya jawab panggilan awak malam tu, mesti perkara ni tak berlakukan?”

“Benda dah lepas. Tak payahlah nak ingat. Lagipun saya tak apa-apa. Sikit saja ni. Awak tak payah risaulah!” Ujar Zara sambil berusaha menarik tangannya dari disentuh lama oleh lelaki yang bukan muhrimnya.

“Kalau awak tahu bertapa sayangnya saya pada awak, awak takkan cakap macam tu.” Sayu sekali nada suara Aqil Muaz.

Zara tersentak. Wajah Aqil Muaz yang masih tunduk memandang tangannya ditenung lama. Rasa seperti mimpi bila ucapan sayang terbit dari mulut Aqil Muaz sendiri.

“Saya sayangkan awak, Zara. Dah lama saya simpan perasaan ni. Tapi saya takut nak cakap sebab saya tahu dalam hati awak masih ada dia.”

Zara tertunduk lemah. Memang diakui dia masih tidak boleh lupakan Fairuz Imsyar. Namun dia tetap harapkan Aqil Muaz menjadi penawar pada kesakitannya.

“Sakit lagi?” Tanya Aqil Muaz sambil mengurut perlahan tangan Zara. Walaupun peristiwa itu sudah sebulan berlalu, dia yakin kesakitan itu masih Zara rasa kerana kesan lebam masih jelas kelihatan. Selepas mendapat tahu tentang berita itu dari Cikgu Fauziah, dia tidak senang duduk. Untuk berjumpa dan bertanya sendiri dengan Zara dia tiada kesempatan kerana Cikgu Fauziah memberitahunya ketika saat-saat akhir dia mahu berangkat ke  Sibu. Ketika berada di Sibu, ingatannya hanya pada Zara. Tak senang duduk dia di sana kerana rasa bersalah.

Zara tidak menjawab malah hanya mengangguk sekali sambil matanya melihat saja urutan tangan Aqil Muaz. Berkerut-kerut wajahnya bila sentuhan jari Aqil Muaz terkena ditempat yang sakit. Sesekali dia mendengar sesuatu yang dibisikkan oleh Aqil Muaz. Hatinya sejuk bila menangkap apa yang dibisikkan oleh Aqil Muaz. Rupanya Aqil Muaz sedang membacakan potongan ayat al-quran sambil mengurut tangannya.

“Lain kali tolong jangan rahsiakan apa-apa dari saya. Saya tak boleh terima dengan apa yang jadi pada awak. Saya tahu awak kuat terima dugaan macam ni. Tapi tidak pada saya. Memang saya ni lelaki. Sepatutnya saya yang lelaki harus kuat. Tapi saya tak kuat bila jadi sesuatu pada awak. Seminggu  saya dekat sana, saya tak fikirkan benda lain selain awak. Lima hari saya cuba cari jalan agar dibenarkan keluar dari kawasan tu  untuk hubungi awak. Tapi tak boleh. Saya rindukan awak, Zara. Saya terlalu rindukan awak kerana saya terlalu cintakan awak.” Akhirnya terluah jua ucapan keramat itu dari bibirnya. Harapannya selepas ini ucapan itu akan dapat didengari dari mulut Zara.

Gugur juga air mata gembira Zara. Senyumannya melebar. Dengan sekali anggukkan kepala Zara, Aqil Muaz tersenyum lebar sambil mengucapkan syukur.

Oit! Berapa lama korang nak bercinta dalam tu. Masuk cepat!” Tempik Nuha sambil mengetuk cermin kereta.

Zara dan Aqil Muaz tersenyum-senyum malu lantas cepat-cepat melangkah keluar dari kereta.

“Amboi-amboi! Kenyang ke bercengkerama dalam tu?” Tanya Nuha  tersenyum-senyum sambil memeluk Zara. Sejak tahu Zara rapat dengan Aqil Muaz, dia yang paling gembira. Bersemangat dia ucapkan tahniah walaupun ketika itu dia tak pasti sampai tahap mana hubungan Zara dengan Aqil Muaz. Bila Zara mengaku yang Zara mula sukakan Aqil Muaz, bersemangat dia memberi sokongan agar Zara cepat luahkan perasaan pada Aqil Muaz hingga Zara naik rimas. Apa yang diharapkan agar kelukaan Zara cepat terubat. Berbulan dia menjadi penasihat tak bergaji selepas Zara putus tunang kerana tidak sanggup melihat Zara menyiksa diri kerana berbulan-bulan tidak makan kerana makan hati.

Sorry la..!” Balas Aqil Muaz sambil tersengeh-sengeh. Pintu kereta ditutup rapat.

“Terjerit-jerit aku panggil korang. Nak tak nak aku terpaksa keluar rumah ketuk juga cermin kereta ni. Kalau tak, sampai sudahlah korang dalam nikan?” Bentak Nuha sambil mencekak pinggang dan menahan senyum.

“Kau masak apa?” Soal Zara cuba mengelak dari dibebel oleh Nuha.

“Sebab kau kata nak datang, aku masak makanan kegemaran kau. Laksa pineng special.!” Teruja Nuha memberitahu.

“Wah! Orang johor dah pandai sekarang ni. Terima kasih! Tapi kau tak boleh makan tau laksa tu.”

“Aku tahu! Mak dengan ibu mertua aku dah pesan awal-awal tadi. Tapi sebab kau, aku masak jugaklah. Lagipun kau yang ajar aku dulu, aku trylah! Akhirnya aku berjaya. Kalau tak sedap, kau diam sajalah. Tapi kalau sedap, kau puji sebulan pun aku sanggup dengar.”

Zara ketawa mengekek mendengar celoteh Nuha. Diperhatikan wajah berseri Nuha semenjak bergelar ibu. Ada sedikit rasa cemburu. Dia yakin sendainya dia jadi kawin dengan Fairuz Imsyar dulu, pasti dia sekarang sedang berbadan dua menati kelahiran pertama.

No comments: