PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 31 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

31
NUR
Orang yang selalu mengalah itu sebenarnya tidak lemah. Namun bila dia berhenti mengalah, barulah terlihat kekuatan sebenar.

“PUAN jangan bimbang. Kami akan teruskan siasatan. Tapi mungkin akan mengambil sedikit masa sebab saksi tak dapat mengesan jelas.”

“CCTV dekat rumah saya tak boleh membantu ke Tuan?”

“Memang sekarang kami masih siasat melalui cctv yang terpasang di rumah puan. Tapi sebab kelajuan yang amat ketara buat siasatan kami sedikit rumit. Tapi puan jangan risau. Sekarang ni zaman teknologi. Tak lama lagi mesti dapat kesan.”

Aku mengeluh lega. Masuk hari ni dah seminggu aku berkampung di hospital Besar Ipoh. Kalau aku balik, umi ambil alih. Namun aku tak galakkan umi kerap ke hospital kerana aku tak mahu nanti dia cepat  letih. Aku tahu umi dah lama berkhidmat di hospital dan dah tentu dia dah arif suasana di situ. Tapi kalau boleh, biarlah dia banyak berehat di rumah.

Selepas Inspektor Kamal beredar, aku masuk semula ke bilik Zikri. Aku bersyukur sebab Zikri dah dipindahkan ke wad biasa pagi tadi dan tidak lagi berada dalam wad icu seperti mula-mula dulu. Jika dilihat keadaan Zikri, dia seperti tak ada apa-apa kecederaan teruk. Hanya luka sedikit di kepala dan tangan. Tapi kerana hentakan kepala di jalan terlalu kuat, gegaran itu menyebabkan sistem otaknya mengalami masalah hingga menyebabkan dia tidak sedar diri. Kadang-kadang aku risau kerana menurut Dokter Raziq badan Zikri terlalu lemah. Degupan jantungnya pun tidak berada dalam situasi normal. Kadang-kadang elok dan kadang-kadang lemah. Hinggakan menjadi keraguan dan kemushkilan para-para dokter yang merawat. Namun Zikri tiada tanda-tanda mengalami masalah jantung.

Aku boleh melihat sendiri keadaan Zikri jika jantungnya lemah. Mesin yang terpasang di sebelah katil buat aku sentiasa gelisah tiap kali jantung Zikri berdenyut perlahan. Tangannya akan aku genggam lembut dan mengusapnya penuh kasih. Aku tahu Zikri gemar kalau aku manjakan dia. Sesekali aku dapat rasa seperti Zikri membalas genggaman tanganku. Menurut Dokter Raziq, perkara begitu biasa bagi pesakit yang koma. Dan aku juga dinasihatkan agar terus berbual dan bercakap dengan Zikri. Ini adalah untuk menaikkan semangatnya semula kerana pesakit masih boleh mendengar walaupun mata terpejam.

“Bangunlah bang! Abang dah tak mahu jumpa dengan Nur ke? Abang dah tak sayang Nur ek? Abang tak mahu tengok perut Nur membesar? Rugi tau! Hari tu abang kata nak bawak Nur pergi cek perut. Tapi last-last, abang tak temankan Nur pun. Sedih tau! Abang tak teringin ke nak jaga Nur? Tak teringin nak jaga anak abang ni? Kalau nakal macam abang, penatlah Nur nanti!” Aku ketawa lucu.

Sejak hari pertama aku disini hingga hari ke lima, aku tak henti-henti menangis. Tapi sejak umi mula memberi tazkirah percuma, aku bagai tersedar. Tak guna aku terus meratap sebak atas apa yang berlaku. Kata umi, kalau aku menangis sampai jadi Kasim selamat atau Osman jailani sekali pun, belum tentu Zikri nak bangun. Ada baiknya aku berdoa dan rajin bersolat agar Allah perkenankan doa aku. Rasa malu sangat bila umi cakap macam tu. Kadang-kadang aku pelik dengan diri aku. Kalau dulu aku boleh bertahan dengan apa yang terjadi pada emak walaupun adakalanya aku rasa macam dah tak ada harapan dan aku cuba cekalkan semangat selama dua puluh tujuh tahun. Tapi sekarang aku cepat lemah sedangkan baru beberapa hari musibah melanda pada diri Zikri.

Aku harap Zikri cepat keluar dari hospital. Tak sanggup aku rasa lama-lama dalam wad ni. Badan aku pun dari perfume Vanilla dan bertukar kepada bau ubat. Nasib baik aku tiada alahan semasa mengandung. Kalau tidak, pasti aku dah termuntah monggek dalam wad ni. Tak fasal-fasal aku yang kena tahan wad.

Aku terus berbual dan berbual sampaikan aku sendiri dah tak tahu nak bualkan apa lagi. Kalau aku dah tak ada modal nak bersembang, aku akan bacakan suratkhabar untuk dia. Tak pun aku bacakan buku-buku yang pernah ditulisnya sendiri.

“Assalamualaikum..!”

Aku berpaling sambil menjawab salam. Bila lihat wajah tampan itu, aku tersenyum nipis.

“Tak ada kerja ke?” Aku tanya sambil membetulkan selimut Zikri.

“Ada. Sekarang time rehat. Sengaja nak rehatkan diri dalam bilik ni.” Jawab Syamsul lalu duduk di kerusi sebelah katil Zikri. “Macam mana hari ni?” Tanyanya lagi.

Aku mengeluh dan geleng kepala. Macam tulah hari-hari. Tiap-tiap hari, Syamsul akan datang berbual dengan aku dan Zikri. Aku bangga kerana Zikri ada rakan baik sebaik Syamsul.

“Kau nak tau Ki. Isteri kau sejak mengandung ni makin hari makin cantik aku tengok. Makin seksi. Kau tak takut ke dokter-dokter handsome dok usya isteri kau? Aku dengar cerita orang atas asyik cakap fasal Nur. Rugi kau kalau ada yang terpikat nanti. Aku pun rasa tak mahu lepas peluang.” Kata Syamsul sambil tersenyum nakal.

Aku dah jegilkan mata sambil mengetap bibir geram dengan kata-kata Syamsul. Aku tahu niatnya nak mengusik Zikri. Namun aku kena tahan tawa. Takut juga kalau-kalau Zikri terasa hati. Tiba-tiba mesin denyutan jantung Zikri naik mendadak. Aku dah kembali gelisah.

“Awak tengok, apa yang awak dah buat? Tak baik tau usik suami saya macam tu.” Marahku pada Syamsul.

“Biarlah dia marah. Sekurang-kurangnya kita tahu apa yang dia rasa sekarang. Manalah tahu, entah-entah dengan kemarahan dia tu, dia akan bangkit semula. Saya tahu kelemahan dia terletak pada diri awak Nur. Dia terlalu cintakan awak. Saya yakin dia takkan tinggalkan awak.”

“Tapi makin lama saya di sini, saya rasa macam hilang keyakinan.” Jawabku lemah. Pandanganku tepat ke wajah Zikri yang masih terpejam lena diulit mimpi indah.

Come on Nur! Jangan give up macam ni. Zikri masih perlukan semangat awak. Kalau awak lemah, dia turut akan lemah. Percayalah cakap saya. Tambah pulak awak sedang berbadan dua. Saya yakin dengan hadirnya Zikri junior awak tu, dia akan lebih bersemangat.”

“Terima kasih Syam! Bertuah Zikri ada kawan macam awak.”
“Hah! Lagi satu saya nak pesan. Tolong jaga anak saya tu baik-baik. Dokter Rahimah cakap, kandungan awak masih lemah. Ingat tau! Saya nak jadi orang pertama yang memeriksa anak saya nanti. Saya tak mahu anak saya tu ada apa-apa masalah. Jadi saya nak awak tolong jaga kesihatan awak baik-baik. Kalau saya tahu anak saya tu tak sihat, siap awak.!” Ujar Syamsul lagak serius sebelum keluar.

Aku tersenyum ceria. Kelakar dengan dokter padriatik tu. Kerjanya hanya merawat kanak-kanak namun sampai sekarang tak ada cita-cita nak ada anak sendiri.

“Abang dengar tak apa Syam cakap tadi? Abang tak risaukan Nur? Bangunlah bang! Jaga Nur ni..! Macam mana kalau tiba-tiba Nur teringin nak makan tom yam siam? Siapa nak bawak Nur pergi Thailand? Buatnya pula Nur mengidam makan buah Salak Sumatera, siapa nak bawak Nur pergi Indon? Kasihanlah pada Nur dan anak abang ni..!”

No comments: