PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 43 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

43
AIDIL
“KAU dah tak mahu balik rumah kau ke Dil?” Tanya Razif serius.
“Nantilah! Aku belum kuat nak berdepan dengan semua.” Kataku lemah. Selepas Makcik Mazuin dan daddy pergi, aku bawa diri ke Sarawak tempat di mana Razif menetap. Hanya Kak Zana saja yang tahu aku berada di sini. Itupun kebetulan Kak Zana menghubungi Razif.

Syarikatku yang berada di Kuala Lumpur terpaksa aku serahkan buat sementara waktu pada penolong aku. Aku hanya memantau dari jauh saja. Sesekali aku akan ke sana jika ada apa-apa yang tidak kena. Namun aku tak pernah pulang ke rumah daddy. Terlalu banyak kenangan dalam rumah itu hingga aku masih tak sanggup berdiri di situ.

Aku bercadang nak tukar lokasi syarikat aku. Buat masa sekarang ni aku sedang usaha mencari tempat yang sesuai. Tapi baru-baru ni aku rasa johor adalah tepat yang paling sesuai. Nampaknya sampai bila-bilalah aku tak akan balik rumah daddy jika aku dah mula menetap di negeri orang.

“Azie kata Nur cari kau. Kau tak teringin ke jumpa dia?”

Aku tersentak bila Razif menyebut nama itu. Dah lama aku tak sebut. Rasa-rasanya sudah hampir setahun. Cuma wajahnya sahaja yang asyik bermain di ruangan mataku. Tapi aku macam tak percaya yang Nur mencari aku. Rasa macam mimpi pulak.

“Aku takut, Zif.”

“Kau takut apa?”

“Aku takut hati aku tak kuat berdepan dengan dia.”

“Kaukan nak anggap dia macam adik saja.”

“Itu mulut aku yang kata. Hati aku macam mana pulak? Aku keliru!”

“Kau lupa pada amanah Makcik Mazuin?”

“Sebab amanah tulah aku masih tak kuat nak berdepan dengan dia.” Aku dengar Razif mengeluh lepas aku cakap macam tu. Memang aku tak kuat sebab hati aku banyak rasa cinta pada dia dan bukannya sayang pada seorang adik.

“Kau terlalu ikutkan perasaan, Dil. Aku nasihatkan kau carilah seorang untuk jadi teman seumur hidup. Aku yakin dengan kehadiran seorang suri, kau pasti akan dapat melupakan dia.” Nasihat Razif buat aku nak ketawa. Siapalah yang nakkan aku ni? Tambah-tambah lagi kalau orang tahu asal keturunan aku. Sah siapa pun tak pandang.

“Siapalah yang nakkan aku ni Zif? Sejarah salasilah hidup aku terlalu sensetif. Aku yakin tak akan ada yang nakkan aku.”

“Zaman tu dah berlalu Dil. Orang sekarang dah tak pandang semua tu. Sekarang perempuan hanya nakkan lelaki yang baik, beriman, berpelajaran, ada duit dan sedikit harta. Yang lain-lain tu mereka tak kisah sangat.”

Aku mengeluh perlahan. Mungkin ada benarnya apa yang Razif cakapkan. Untuk mencari yang seperti Nur, aku rasa memang payah nak dapat. Namun aku percaya pada Tuhan. Aku yakin setiap apa yang dikurniakan, pasti terselindung seribu hikmah. Mungkin bakal suri aku nanti tidak secantik Nur, tapi dia ada keistimewaan yang tersendiri.

Dalam diam aku ucap syukur pada ilahi kerana Nur mencari aku. Terima kasih Nur! kerana mencari saya. Terima kasih kerana beri peluang pada saya. Terima kasih kerana sudi hulurkan secubit kasih untuk saya. Terima kasih kerana menjadi sebahagian dalam hidup saya. Terima kasih juga kerana mengajar saya erti sebuah kehidupan dalam berkeluarga. Tanpa Nur, pasti saya tak merasa bahagia bersama daddy dan Makcik Mazuin.


NUR
HAMPIR setahun sudah Aidil hilangkan diri. Aku tahu dia sekarang berada di Bandar Kuching. Azie yang sampaikan pada aku. Kata Azie, tak lama lagi Aidil akan menetap terus di Bandar Johor. Hmm..patutlah susah sangat nak cari. Rupa-rupanya dah lepas ke selatan. Bila aku tanya fasal jodoh Aidil pada Azie, dia ketawa mengekek. Kata Azie, Aidil takut perempuan. Yelah tu..!

Sebenarnya aku pun dah hilang ikhtiar memujuk. Zikri kata aku patut biarkan saja Aidil begitu. Zikri takut, andainya aku terus merayu, dikuatiri Aidil akan pergi lagi jauh. Menurut Zikri lagi, jika Aidil ada sifat seorang abang seperti yang emak harapkan, insyaallah, dia pasti akan datang jumpa aku. Apa yang penting, aku harus terus berdoa agar hidupnya sentiasa diberkati Allah selalu. Harap-harap dia segera bertemu dengan jodoh yang baik-baik. Kini aku yakin, usahkan secubit kasih yang Aidil harapkan dari aku, segunung kasih pun aku sanggup beri asalkan dia ikhlas terima aku sebagai adiknya kerana aku yakin dia mampu menjadi seorang abang yang baik untuk aku.

No comments: