PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 3 Kata Hati Tak Terkata

BAB 3
 “TERIMA kasihlah Zara, sebab sudi temankan aku.”

“Ah! No hallah..! Lagipun aku free malam ni. Kerja sekolah pun tak banyak. Pagi esok aku boleh buat. Sesekali dapat keluar malam, rasa seronok pulak.”

“Sepatutnya aku pergi dengan Helmi. Tapi kau pulak yang kena buat.”

“Nak buat macam mana! Laki kau ada hal. Lagipun kursus tu penting juga.”

“Entahlah! Kadang-kadang aku rasa menyesal pula kawin.”

“Ada pulak cakap macam tu!” Tempelak Zara hairan dengan rungutan Nuha. Baginya tak sepatutnya Nuha berkata begitu memandangkan sahabatnya itu berkahwin dengan orang yang tersayang. Bukannya kena kawin paksa.

“Yelah! Dah kawin kena mengandung pulak. Dah mengandung kena pergi check perut pulak. Paling aku tak sangka badan aku yang kering melidi ni, ada pulak kencing manis. Aku rasa laporan dokter tu macam tak betul je! Ada laki macam tak ada laki. Geram aku tau!”

Zara ketawa kecil. Pelik dengan sikap sahabatnya yang angin tak tentu fasal. Jika sebelum-sebelum ini, Nuha jarang nak marah-marah. Mungkin kerana perubahan hormon. Kasihan juga dia lihat Nuha. Dalam bulan ni saja, sahabatnya itu sudah dua kali berulng alik ke hospital untuk pemeriksaan kesihatan. Nasib baiklah hospital dekat dengan kawasan rumah. Kalau tidak, terpaksalah ke JB.

“Janganlah emo sangat. Tak elok untuk kesihatan menantu aku dalam perut kau tu. Kau jangan risau. Start malam ni aku sentiasa ada untuk kau kalau kau ada masalah. Cakap saja bila-bila kau nak perlukan khidmat aku untuk temankan kau ke hospital. Aku janji aku akan sentiasa ada dengan kau.”

Nuha tersenyum manis mendengar cadangan Zara. Selama ni pun hanya pada Zara tempat dia mengadu. Mendengar perkataan menantu, lagilah buat Nuha tersenyum lebar. Kalau berbesan dengan Zara memang dia nak sangat. Kerana keperibadian Zaralah dia percayakan sahabatnya itu seratus peratus.

Zara dan Nuha setia menanti giliran. Memandangkan hospital yang dipilih berstatus pakar, mereka tidak perlu risau kerana persekitaran memang selesa. Hinggalah giliran mereka dipanggil oleh Dokter Tokha, barulah Nuha kelihatan sedikit lega.

Hampir sejam berada di situ, akhirnya urusan mereka selesai. Nampaknya dua minggu lagi Zara kena temankan lagi Nuha ke situ. Bagi Zara dia sentiasa sedia untuk Nuha. Faham dengan kerja Helmi yang baru dilantik sebagai guru kaunselor, pasti lelaki yang bakal bergelar bapa itu terpaksa menghadiri beberapa kursus sampingan. Zara yakin Helmi pasti tak kisah jika dia sentiasa dengan Nuha. Tambah lagi sebelum ini pun Helmi banyak minta pandangan dari Zara mengenai Nuha.

“Kau hantar aku terus baliklah Zara. Aku mengantuklah!”

“Taknak makan dulu?”

“Taknaklah! Lagipun sebelum datang tadi aku dah masak.”

“Mm..Okey Bosss!” Akur Zara pantas tanpa sebarang lagi soalan.

Ketika Zara baru hendak bukakan pintu cermin dari dalam untuk keluar dari lobi hospital, matanya terpaku pada susuk tubuh Aqil Muaz yang sedang beriringan untuk masuk bersama seorang pemuda yang beruniform hospital. Kerana terlalu memandang, dia tidak sedar Aqil Muaz sudah berada di hadapannya mahu masuk ke lobi hospital. Zara kaku berdiri sambil mahu menarik pemegang pintu. Namun pergerakannya kaku.

“Sampai bila awak nak pegang pintu cermin ni. Orang lain pun nak masuk keluar juga.” Usik Aqil Muaz sinis sambil tersenyum. Dari jauh tadi dia hairan kenapa Zara ada di situ. Menurut sahabatnya Syaril, kebiasaannya perempuan yang datang setiap malam rabu ke hospital itu bertujuan untuk pemeriksaan kehamilan. Sedikit kecewa Aqil Muaz rasa jika Zara sudah berkahwin.

“Cepatlah Zara! Yang kau tercegat saja ni, kenapa?” Tanya Nuha hairan. Tadi hampir-hampir dia terjatuh ke belakang kerana brek mengejut Zara.

“Eh, sory-sorry!” Ujar Zara lalu cepat-cepat melangkah keluar untuk beri laluan pada Aqil Muaz dan Syaril masuk.

“Lain kali kalau nak jadi jaga, kenalah mohon dulu.” Usik Aqil Muaz sinis.

“Suka hati sayalah nak jadi jaga ke, jadi tukang cuci ke. Awak peduli apa?”

“Jaga kalau cantik macam ni, hari-hari saya nak sakit. Boleh datang hospital selalu. Kompem sakit cepat hilang.” Aqil Muaz tersenyum mengejek. Suka hatinya melihat wajah berang Zara.

“Ayam katik gatal!” Gerutu Zara geram.

Mengekek-ngekek Syaril ketawa melihat Aqil Muaz tergamam. Namun seketika kemudian Aqil Muaz turut tersenyum malu. Sudah lama gelaran itu tidak kedengaran selepas tamat belajar.

“Mana dia tau nickname kau ni?” Tanya Syaril hairan. Melihat Aqil Muaz hanya angkat bahu, dia geleng kepala.

“Kalau siapa tengok awak pun orang akan panggil macam tu.!” Tempelak Zara sambil menjeling geram.

“Dahlah Zara! Jom balik. Aku dah penat ni.” Nuha berbisik di sisi Zara.

Baru saja Zara dan Nuha mahu melangkah pergi, telinganya dapat menangkap suara sumbang sedang menyanyi lagu itik gembo-gembo yang pernah dipopularkan oleh kumpulan A TO Z satu masa ketika dulu. Pantas dia memalingkan tubuhnya memandang tepat kearah Aqil Muaz dan Syaril. Semasa di UiTM dulu, dia sering dipanggil begitu oleh beberapa pelajar lelaki yang suka mengusiknya. Namun dia buat-buat tak endah. Namun bila Aqil Muaz memanggilnya begitu, dia menjadi berang.

“Ayam katik kalau kawin dengan itik gembo, apa jadi ek? Rasa-rasanya sesuai tak?” Suara Aqil Muaz galak bertanya pada Syaril sambil sesekali matanya memandang Zara.

“Sesuai sangat..! Bila digabungkan jadi Mr. and Ms. Yam Tik Tik Embo” Balas Syaril sambil membuat gaya seekor itik sedang mengepak. Terkekeh-kekeh Aqil Muaz ketawa. Nuha yang berada di situ terpaksa menahan senyum melihat gelagat Syaril. Risau juga kalau tawanya tersembur, sah dia terpaksa mencari jalan bagaimana mahu memujuk Zara.

“Kau tahu bahasa itik?” Tanya Aqil Muaz pada Syaril  lagi.

“Tak tahu..!”

“Aku tahu!”

“Macam mana ek?”

“Kuek tik..kuek embo! Kuek tik..kuek embo!” Aqil Muaz berlagu seperti orang menjual kuih  sambil berjalan-jalan dan mengepakkan kedua tangannya.

Merah muka Zara menahan marah. Sebelum ini bukan dia tidak pernah diusik begitu, lebih teruk dari ini pun pernah.  Tetapi kali ini dia susah nak terima gurauan dari Aqil Muaz. Tarikan tangan Nuha agar menyuruhnya beredar, terpaksa diakur. Jika lagi lama dia berada di situ, pasti marahnya akan menjadi-jadi.

“Kasihan aku tengok minah tu. Teruk kau kerjakan sampai merah muka dia. Siapa tu?” Tanya Syaril sambil matanya tak lepas melihat Zara dan Nuha bredar dari situ.

“Entah! Aku pun tak kenal.” Jawab Aqil Mua bersahaja.

“Kau kata tak kenal??? Yang kau berani usik dia kenapa?” Tercengang Syaril mendengar jawapan Aqil Muaz. Tak disangka begitu sekali sikap Aqil Muaz. Jika sebelum ini, Aqil Muaz yang dia kenal seorang yang pemalu dan pendiam. Kalau bercakap pun bila perlu saja.

“Sebelum ni aku pernah jumpa dia. Sombong sangat! Selepas ni kalau aku jumpa dia lagi, aku nak usik dia cukup-cukup sampai dia jadi milik aku.”

“Dah terpikat ke bro?” Tanya Syaril hairan. Kalau sebelum ini, Aqil Muaz yang dia kenal bukan jenis yang mudah terpikat pada mana-mana perempuan walaupun masa persekolahan dulu, dia menjadi ramai pujaan pada pelajar perempuan. Namun dia tahu sejarah sahabatnya itu pernah ada seseorang yang bertahta di hati. Tapi apakan daya, tak ada jodoh kerana perempuan yang berjaya menawan hati Aqil Muaz curang. Dan akhirnya Muaz sendiri hingga kini.

“Memang! Kenapa? Tak boleh?”

“Usaha tangga kejayaan bro.! Dah dapat cakap kat aku. Aku nak bagi pingat.” Ujar Syaril sambil tersenyum nakal. Seketika kemudian senyuman nakalnya hilang. “Tapi lepas aku tengok cara kau tackle dia tadi, aku tak yakin dia akan jadi kau punya.”

“Tunggu dan lihat. Aku nak dia jadi suri hidup aku. Aku pasti!”

“Kalau dia tu isteri orang?”

Aqil Muaz baru tersedar. Mengingatkan kembali apa yang Syaril katakan tadi tentang klinik ibu mengandung yang berjadual setiap malam rabu, dia mengeluh lemah.

“Aku redha!” Bisik Aqil Muaz lemah.


“DIA  lelaki yang kita jumpa dulu tukan?” Nuha memecah kesunyian setelah Zara diam sejak tadi. Faham sangat peel kawannya jika sedang marah. Kalau silap soalan, dia balik yang kena.

“Sakit hati aku dengan bedol katik tu. Dia ingat dia sempurna sangat ke? Pendek, ketot, katik!” bentak Zara geram tanpa menjawab soalan Nuha.

Nuha terkekeh-kekeh ketawa melihat Zara membebel.

“Tapi aku tengok dia taklah katik sangat. Memang dia rendah. Tapi aku tengok dia tinggi juga dari kita.”

Agh.! Katik tetap katik.!” Zara masih dengan pendiriannya.

“Makin encem katik kau tu aku tengok tadi.”

Zara tersentak dengan pujian Nuha. Sepantas kilat wajah Nuha dipandang tepat

“Aku cakap pada Helmi!” Bentak Zara semakin geram bila Nuha memuji Aqil Muaz.

Makin galak Nuha ketawa. Melihat Zara dan Aqil Muaz tadi, dia rasa ada keserasian pada wajah mereka. Padan sangat. Namun dia berpendapat Aqil Muaz seorang yang tenang. Melihatkan senyuman Aqil Muaz selepas Zara memanggil Katik, dia seakan tidak percaya Aqil Muaz tidak menunjukkan rasa marah.

No comments: