PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 6 Kata Hati Tak Terkata

BAB 6
 “CIKGU! Saya nerverslah..!”

“Nak nevers kenapa? Kitakan pasukan yang paling kuat dalam daerah ni. Lagipun kita dah berlatih bersungguh-sungguh selama tiga bulan ni. Saya yakin kita boleh menang.” Zara cuba menaikkan semangat anak muridnya.

“Cikgu nak tahu tak. Jurulatih pasukan pihak lawan adalah cikgu lelaki. Saya yakin pasukan mereka lebih kuat dari kita.”

“Jangan risaulah tu semua. Walaupun jurulatih mereka cikgu lelaki, tapi yang lawan dengan kamu semua nanti, pelajar perempuan baya-baya kamu semua saja. Nak hairankan apa? Bukannya dia tukar anak murid dia dia jadi lelaki.!” Tempelak Zara lembut walaupun hatinya sedikit risau bila mendengar perkabaran itu.

“Betul tu! Kamu tak perlu takut sebab dari penglihatan saya, kita ada peluang nak menang. Kalau kamu nak tahu, pasukan yang lawan dengan kita hari ni bukanlah pasukan yang boleh dianggap gerun. Kerana mereka pun baru pertama kali dapat masuk akhir dalam sukan bola ni. Jadi kamu semua tak perlu risau. Saya dah pernah tengok cara latihan mereka di padang. Dan saya tahu kita lebih hebat dari mereka.” Cikgu Ramlah pula mengambil alih mengembalikan semangat ahli pasukannya. Walaupun sedar kata-kata agak keterlaluan kerana mempersendakan usaha pihak lawan, dia harap anak didiknya kembali bersemangat walaupun dia terpaksa berbohong.

Zara yang mendengar hanya mengangguk-angguk setuju walaupun dia sendiri tidak yakin apakah benar apa yang dikatakan oleh Cikgu Ramlah tadi. Mendengar yang jurulatih pihak lawan adalah lelaki, dia dapat rasa apa yang anak didiknya rasa ketika itu.

Lebih tiga bulan dia dan cikgu Ramlah bertukus lumus menyiapkan jentera pasukan bola baling sekolah. Melihatkan kesungguhan dan ketangkasan anak-anak didiknya, dia yakin pasukan sekolahnya akan berjaya. Sebelum ini sekolah tempatnya mengajar merupakan juara tiga tahun berturut-turut dalam acara sukan bola baling. Dan kini harapannya agar kejuaraan itu dapat dikekalkan.


“SEMUA dah sedia?” Jerit Aqil Muaz lantang pada pasukannya.

“Dah..!” Semangat anak-anak muridnya menjawab.

“Kamu ingat tau.! Saya memang harapkan kemenangan di pihak kita. Bukan senang kita nak sampai ke tahap ni. Kalau dulu, sekolah kita asyik dapat tempat tercorot saja. Bila dah dapat peluang macam ni, saya harap kamu semua jangan sia-siakan.”

“Tapi pasukan yang akan berentap dengan kami nanti adalah juara tiga tahun berturut-turut, cikgu!”

“Saya tak mahu dengar alasan macam tu. Buktikan yang kamu semua boleh! Saya nak tengok sekolah kita pulak julang juara tahun ni.”

“Kalau kalah macam mana, cikgu?”

“Dah kalah, nak buat macam mana..! saya terima apa saja keputusan asalkan awak semua bersungguh-sungguh bermain. Penat tau saya tiap-tiap petang dekat padang mengajar kamu semua.” Ujar Muaz sayu mengharapkan simpati dari anak didiknya.

“Ha..dengar tu. Kasihan cikgu kita sorang ni. Semata-mata nak kemenangan di pihak kita, dia terpaksa korbankan masa dia untuk kita semua. Sampaikan dia nak berdating dengan buah hati dia pun tak ada masa.”

Muaz mencekak pinggang sambil tersenyum dan menjeling sinis pada Cikgu Fauziah. Sedikit malu pada anak-anak didiknya selepas mereka ketawakannya. Kalaulah mereka tahu dia masih solo, pasti lagi gamatlah suasana.

“Jadi saya harap, semua dapatlah bermain dengan penuh semangat. Saya janji kalau kita menang, saya akan bawa korang semua berkelah di Tioman.” Sambung Cikgu Fauziah selaku jurulatih tetap pasukan sekolahnya.

Aqil Muaz tersenyum-senyum melihat keriuhan anak-anak muridnya selepas mendengar pengumuman dari Cikgu Fauziah. Walaupun ini adalah kali pertama dia bergelar jurulatih pada pasukan bola baling sekolah, dia dapat menyesuaikan diri dengan semua murid-murid perempuan walaupun pada mulanya dia menolak selepas diarahkan oleh pengetua. Melihat kesungguhan pengetua memujuknya agar dia bersetuju, akhirnya dia terpaksa akur. Memang sebelum ini dia pernah menjadi jurulatih dalam acara sukan bola itu, tapi sebagai jurulatih pada pasukan lelaki sahaja. Ketika itu dia mengajar di sekolah daerah Kota Tinggi. Tapi kini dia beralih pula pada sukan bola sepak.

Okey! Kalau semua dah sedia, kamu semua boleh bergerak ke padang sekarang. Ikut Cikgu Fauziah. Saya akan datang kemudian sebab nak ambil bekas air.” Ulas Aqil Muaz lalu mengarahkan beberapa pelajar lelaki yang turut datang sebagai penyokong agar menolongnya menyediakan air minuman untuk pasukannya.

“Cikgu nak tahu tak. Jurulatih pihak lawan, cikgunya cun giler..!” Kata Tarmizi salah seorang penyokong yang membantunya mengeluarkan bekas air dari bonet keretanya.

“Biarlah! Kita datang sini sebab nak bersukan, bukan nak tengok pertandingan ratu cantik.” Balas Aqil Muaz sinis.

“Alah cikgu. Apa kata cikgu tackle cikgu cun tu. Cikgu pun hensem. Apa salahnya..!” Tambah Hafizi selaku kapten pasukan bola baling ketegori lelaki.

“Ish! Kamu ni. Ke situ pulak. Baru umur setahun jagung, dah pandai mengajar saya buat kerja tak berfaedah tu. Dari kamu berfikir macam tu, ada baiknya kamu fikirkan tentang SPM nanti.”

Tersengeh-sengeh lima orang pelajar lelaki yang sedang membantunya selepas mendengan sindiran Aqil Muaz. Bagi Aqil Muaz, pelajar-pelajar zaman sekarang tidak seperti zamannya dulu. Jika dulu, pelajar yang usia begitu tidak berani nak keluarkan pendapat begitu pada mana-mana guru. Tapi zaman sekarang, dia kadang-kadang jadi risau bila mendengar anak-anak muridnya bercakap. Cara mereka terlalu terbuka hingga tidak ada rasa segan silu. Tambah-tambah lagi pada dirinya yang bergelar seorang guru.

Termengah-mengah Aqil Muaz dan Hafizi memegang tangkai bekas air yang siap dibancuh. Sementara empat pelajar lagi hanya membawa gelas kosong serta sedikit makanan. Sambil meletakkan bekas air itu di tepi padang, mata Aqil Muaz tak lekang memandang raut wajah seseorang yang kini sedang berdiri jauh dari tempatnya berdiri. Sudah hampir lima bulan dia tidak nampak bayang si gadis. Setiap hari dia berdoa agar dipertemukan semula dengan gadis itu. Hampir semua kedai buku dalam sektar Pasir Gudang dan Johor Baharu dia pergi. Setiap hari rabu juga dia pasti akan ke hospital pakar penawar konon-kononya mengajak Syaril makan malam. Bukan itu saja, Bank dan pasaraya Kip Mart Masai juga adalah tempat dia mencari mengharapkan kehadiran si gadis di situ. Namun di kecewa kerana bayang itik gembonya masih belum jua kelihatan.

Ketika sampai di tepi padang tadi, dia hampir-hampir terlepas bekas air setelah melihat Zara turut berada di situ. Mula-mula dia tidak pasti. Bila melihatkan cara Zara berjalan, dia yakin itu adalah Zara. Namun ada sesuatu kelainan paling ketara pada gadis idamannya. Yang pasti gelaran itik gembo untuk gadis itu tidak lagi sesuai. Ketika itu barulah dia tahu siapa yang dimaksudkan oleh Tarmizi dan kini dia tahu siapa Zara walaupun belum mengetahui nama  Zara. Namun dia boleh tarik nafas lega kerana soal itu dia boleh uruskan sendiri. Jika dia tak mampu, dia tahu anak-anak muridnya ramai sudi membantu merisik tanya mengenai Zara yang kini sedang asyik berkata sesuatu pada pasukannya.

“Kalau cikgu nak, kami boleh tolong.” Suara Hafizi menyentak pandangan Aqil Muaz.

“Kamu ni..! Jangan merepeklah.” Pangkah Muaz lalu mengalihkan pandangannya dari menatap terus wajah Zara. Sejak tadi dia harapkan Zara memandangnya. Dia yakin dengan jarak sepuluh meter, pasti Zara akan jelas nampak kelibatnya. Terfikir juga mahu pergi menegur. Tapi risau juga kalau-kalau Zara buat-buat tak kenal. Balik  dia pulak yang rasa malu.

“Cara cikgu pandang cikgu cun tu, kami dah tahu cikgu dah terpikat dekat cikgu tukan..?” Usik Hafizi sambil tersengeh-sengeh.

Aqil Muaz tersenyum sambil menggeleng kepala dengan  gelagat anak-anak muridnya. Tebal dirasa mukanya bila gelagatnya mendapat perhatian dari mereka.

“Betul kamu nak tolong?” Tanya Aqil Muaz pada Hafizi setelah yakin Zara seperti mengelak memandangnya. Tadi dia dapat menangkap pandangan mata Zara ke arahnya, tapi cepat-cepat Zara larikan mata dari melihatnya.


ZARA beristigfar panjang ketika terpandangkan Aqil Muaz yang tidak jauh berdiri dari tempatnya berdiri. Sedaya upaya dia berusaha jangan memandang wajah  Aqil Muaz. Risau juga kalau-kalau lelaki itu datang menegurnya. Sah-sah dirinya menjadi bualan dari mulut-mulut cikgu yang lain. Zara tidak mahu dianggap kedatangannya di situ sebagai gedik mahu menggoda lelaki kacak seperti Aqil Muaz. Bukan dia tidak tahu dengan mulut-mulut cikgu perempuan yang lain. Kalau nak bercakap, tak fikir tempat dan waktu. Pakai sembur saja!

“Cikgu!” Sapa perlahan seorang pelajar lelaki sambil menghulurkan secebis kertas kecil pada Zara. Zara yang terpinga-pinga pantas mengambil kerana takut ada yang memandang. Dalam diam Zara sembunyikan kertas itu di dalam telapak tangannya dan mula membaca nota ringkas itu.

-kalau awak tak balas mesej ni, saya datang dekat awak. Saya tak mahu anak murid saya berulang alik jumpa awak. Jdi saya sertakan no. hset saya. Sms sya skrg.- Aqil Muaz…

Zara mengetap bibir menahan geram dengan ugutan Aqil Muaz. Ikutkan hati mahu saja diabaikan mesej yang diterima tadi. Tapi bila mengenangkan ugutan itu bakal memalukannya, dia pasrah. Sakit hatinya tentang kejadian lepas masih hangat dirasa walaupun sudah lima bulan berlalu. “Kenapalah hidup aku malang tiap kali jumpa mamat katik ni?” Bisik hati Zara sendiri. Dalam geram-geram, dititipkan juga sesuatu untuk pemuda itu agar Aqil Muaz tidak teruskan niat untuk datang dekat dengannya.

“Awak tolong bagi ni pada cikgu awak.” Bisik Zara lalu sorok-sorok menyerahkan kertas yang dilipat kecil pada Hafizi selepas menitip sesuatu. Harapannya agar dengan penerangan itu, Aqil Muaz akan faham. Bukan dia sengaja mahu menghampakan harapan Aqil Muaz, cuma dia takut dengan pandangan mata yang kurang berpuas hati.


AQIL MUAZ tersenyum selepas mendapat balasan dari Zara. Tidak disangka Zara sanggup menitipkan sesuatu untuknya. Sambil tersenyum, kertas pemberian Zara tadi dibuka. Sesekali matanya beralih pada Zara yang turut memandang ke arahnya sambil mengetap bibir menahan senyum.

-Sorry ye! Sebarang sms buat masa ni tak dilayan. Sya sdg sibuk nak menang ni..! Apa2 hal nanti kita sembang. Ni no phone sya. Yang saya pinta, jangan pandang saya macam tu lagi n jangan sesekali dtg jumpa saya dekat sini. Sya tak mahu ada mata2 yang menilai buruk tentang saya dan awak. Harap maklum.! ZARA-

Aqil Muaz tersenyum hambar sambil melepaskan keluhan. Namun dia boleh tarik nafas lega selepas sudah mengetahui nama Zara. Dan yang paling buat dia berbunga-bunga bila nombor telefon bimbit Zara sudah berada dalam simpanannya.

HAMPIR ke pukul tujuh malam barulah Zara tiba dirumahnya selepas memastikan semua pasukannya selamat menaiki bas sekolah untuk pulang ke rumah selepas tamat perlawanan. Walaupun penat, usahanya berbaloi setelah diisytiharkan sebagai juara selepas menundukkan pihak lawan dengan mata 3-2.
Permulaan permainan dia agak kecut bila pihak lawan memulakan jaringan hingga mata ke dua. Namun berkat kesungguhan pasukannya, akhirnya sekolahnya berjaya sebagai juara. Melihatkan riaksi kecewa di wajah Aqil Muaz tadi, ingin saja dia ucapkan sesuatu. Tapi bila kenangkan banyak mata yang memandang, terpaksalah dilupakan saja. Rasanya kalau ucap dalam telefon bimbit pun apa salahnya..! Namun sehingga sekarang, dia belum mendapat balasan apa-apa dari Aqil Muaz.

Sedang kakinya melangkah keluar dari bilik air selepas lima belas minit bersiram, telefon bimbitnya berbunyi. Bibirnya terukir senyuman bila nama “Ayam Katik” tertera di skrin telefon bimbitnya. Kerana tidak sanggup menjawab panggilan itu, maka dibiarkan saja. Harapannya biarlah sekadar bersms kerana dia masih malu-malu nak berbual walau dalam telefon. Namun Zara akhirnya menghantar sms setelah Aqil Muaz tetap tak jemu menghubunginya.

-Sms je!-
Zara sabar menanti selepas menghantar smsnya pada Muaz.

-Knpa? X sudi dengar suara saya?-
Terangkat kening Zara membaca balasan dari Muaz sambil tersenyum lucu.

-Bkn mcm tu. Sya seganlah nak ckp dgn awk.-
Zara berterus terang. Tidak mahu Aqil Muaz fikir negetif.

-xnmpk pon..!-

-still xblh.-

-Ok. Sya nak ucap tahniah dekat awak. Dan terima kasih atas ucapan awak tadi.-

-Mula2 sya takut jgk sbb tgk pasukan awak blh tahan kuatnya.-

-Hahaha..tengoklah sapa jurulatihnya! xpe. tahun depan ada lagi.-
Zara tersenyum sambil menyebikkan mulutnya  Perasan! Namun jarinya masih pantas menaip utuk balasan.

-Insyaallah!-

-Sya nak call awak skrg. Please tolong jawab. Sya x puas berbual dalam sms. Sakit jari saya 
menekan huruf.-

Zara ketawa mengekek. Yang sebenarnya dia juga turut rasa apa yang Muaz rasa. Lantas dia terus menanti panggilan masuk dari Aqil Muaz tanpa memberi apa-apa jawapan atas permintaan lelaki itu tadi.

Salam dijawab selepas mendengar salam dari Aqil Muaz di hujung talian. Zara tarik nafas dalam setelah dirasa ada debaran kencang di jantungnya ketika mendengar suara Aqil Muaz. Disentuh wajahnya. Panas. Ditepuk-tepuk pipinya yang dirasa sudah menjadi tebal. Tak dapat bayangkan jika lelaki itu ada di hadapannya ketika itu. Sudah pasti tiada kata dan suara yang keluar dari peti suaranya.

“Sebenarnya dah lama saya cari awak.”

“Kenapa?” Tanya Zara lembut. Tergamam sedetik.

“Saya nak minta maaf fasal buku tu.” Lembut suara Aqil Muaz memberi jawapan.

“Oh..! fasal tu. Benda dah lepaskan. Tak payahlah nak ingat-ingat balik. Buat sakit hati je.” Ujar Zara lalu ketawa kecil.

“Awak marah saya lagi?” Tanya Aqil Muaz sayu.

“Kalau ikutkan hati memang saya marah sebab awak memalukan saya depan orang ramai. Tapi bila fikirkan balik, saya yang salah, jadi saya redha. Buku tu memang bukan untuk saya.” Ujar Zara menjauh.

“Sebenarnya saya pun bukan nak sangat beli buku tu. Tapi sebab niat nak mengusik awak, saya cakaplah saya nak beli.” Ujar Aqil Muaz lalu ketawa kecil.

Besar mata Zara mendengar pengakuan Aqil Muaz. Kalau lelaki itu berada di hadapannya, mahu saja diketuk-ketuk  kepala Aqil Muaz.

“Jahatnya awak! Tak baik tau!” Ujar Zat terkejut. Mendengar suara tawa Muaz, dia sedikit geram.

“Sebab tu saya berdoa siang malam agar dapat jumpa lagi dengan awak.”

“Kenapa?”

“Saya nak bagi sesuatu pada awak.”

“Apa tu?”

“Adalah..! esok awak free?”

Ermm…” Zara serba salah mahu menjawab.

“Jangan kata awak pergi sekolah. Saya cikgu dan awak pun cikgu. Saya tahu esok semua sekolah cuti. Tak tahulah pulak kalau sekolah awak buka hari sabtu.” Balas Muaz sinis hingga kuat Zara ketawa.

“Esok saya ada hal sebenarnya.” Zara cuba mencari-cari alasan yang dianggap munasabah.

“Pagi?”

Yup!”

“Kalau macam tu petang, boleh?” Muaz semakin berharap.

Ermm..sebenarnya saya segan, malu, takut, was-was nak keluar jumpa awak.” Akhirnya Zara berterus terang hingga menerbitkan tawa lucu Muaz.

“Saya tak makan orang. Saya ni umat Muhammad paling baik tau! Rugi kalau awak tak kenal saya.” Aqil Muaz cuba berseloroh agar Zara tidak terus rasa janggal dengannya.

“Perasan!” Gerutu Zara lalu menyembunyikan tawanya yang masih bersisa.

“Saya nak jumpa awak tengahari esok. Please..!”

Zara mengetap bibir sambil berfikir. Mendengar suara rintihan dan rayuan Aqil Muaz, dia rasa serba salah. Memandangkan dia juga mahu keluar esok, akhirnya terpaksalah diakur kehendak Aqil Muaz.

Zara termanung selepas talian ditamatkan. Dia mula terfikir-fikir apa yang bakal terjadi esok hari. Memandangkan Aqil Muaz adalah manusia yang pernah menjadi musuhnya, dia jadi sedikit canggung jika berhadapan dengan Aqil Muaz nanti. Namun apakan daya, kata putus sudah diberi. Nak taknak dia terpaksa jua turuti permintaan Aqil Muaz. Tambah lagi sekarang dia sudah tidak terikat dengan sesiapa. Dia yakin jika keluar dengan mana-mana anak adam pun pasti tak menjadi kesalahan asalkan dia pandai menjaga diri dan maruah.

No comments: