PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 24 Kata Hati Tak Terkata

BAB 24
LANGKAH Zara terhenti bila melihat Aqil Muaz selesa duduk di sebuah bangku batu di hujung taman rekriasi. Dari jauh diperhatikan wajah tenang itu sabar menanti kehadirannya. Ada seribu keberangkalian di wajah itu, namun dia sendiri kurang tahu apa sebenarnya yang sedang difikirkan oleh lelaki itu.

Ketika mendapat panggilan dari Aqil Muaz malam semalam, dia bagai mahu menjerit seronok. Namun seronoknya itu terhenti bila mendengar suara serius Aqil Muaz.

“Saya nak jumpa awak petang esok. Tempat biasa. Penting!” Serius suara Aqil Muaz kedengaran  dan kemudian talian dimatikan.

Zara tersentak. Belum sempat dia bertanya khabar, suara lelaki itu sudah hilang dari pendengarannya. Luluh hatinya dengan tindakan spontan Aqil Muaz.

Hari ini dengan rasa debar di dada, Zara beranikan diri berhadapan dengan Aqil Muaz. Dia ingin mendengar sendiri dari mulut Aqil Muaz tentang apa yang telah lelaki itu lakukan terhadap dirinya. Memandangkan masa majlis mereka sudah kesuntukan waktu, baik diselesaikan segera agar tidak berlaku seperti sejarahnya dengan Fairuz Imyar. Andainya kata yang tidak ingin didengar lahir dari bibir Aqil Muaz, dia akan terima.

Salam diberi ketika kakinya mendekati tempat Aqil Muaz sedang duduk termenung. Melihat kegugupan Aqil Muaz, Zara melarikan pandangannya. Tidak mahu lelaki itu turut merasa kegugupannya. Hampir tiga minggu lelaki itu hilang dari pandangan dan pedengarannya, pasti tuhan saja yang tahu bagaimana perasaannya ketika itu.

Aqil Muaz memandang tepat ke wajah Zara. Namun cepat-cepat dia mengalihkan pandangannya ke
arah lain. Rindu yang teramat sangat untuk menetap wajah itu lama-lama dibatalkan. Tidak mahu gadis kesayangannya terus mengharap. Kata putus harus segera disuarakan.

Lama Zara menanti namun Aqil Muaz masih membisu. Hatinya kian resah. Akhirnya dia sendiri yang mula bersuara. Kotak suaranya dipastikan berada dalam keadaan baik sebelum bersuara. Tidak mahu ada sekat-sekat seperti cd yang calar rosak.

“Kenapa awak?” Sayu sekali suara yang dilontarkan untuk Aqil Muaz. Lama menanti Aqil Muaz masih tetap kaku di sebelahnya sambil menunduk lemah.

“Kenapa awak buat saya macam ni? Saya ada buat salah ke?” Kali ini Zara bertanya sambil memusingkan badannya mengadap Aqil Muaz yang masih menunduk.

Aqil Muaz lepaskan keluhan berat mendengar soalan Zara. Berat mulutnya mahu berterus terang. Dia yakin hati Zara pasti sukar terima kenyataan jika dia berterus terang. Tapi mengenangkan hati Adib Mirza yang bakal terluka, dia pasrah.

“Zara! Saya tak layak untuk awak.” Akhirnya Aqil Muaz bersuara juga selepas beberapa detik membisu.

“Awak cakap apa ni?”

“Awak tahukan abang saya menaruh hati pada awak?”

“So?”

“Saya nak awak terima dia.”

What?? Nonsent! Awak ingat saya ni apa? Bola sepak? Bola ragbi..yang boleh awak sepak-sepak ikut suka hati awak?”

“Cuba dengar dulu penjelasan saya ni.”

Okey! Saya dengar. Saya nak dengar dari mulut awak A sampai Z. Jangan nak simpan apa-apa dari saya. Keputusannya saya akan berikan serta merta selepas tamat cerita. Tapi awak jangan ingat saya ni heroin dan awak hero dalam cerita novel. Saya bukan selemah yang awak sangka. Pengalaman dulu banyak saya belajar.”

Aqil Muaz menarik nafas dalam lalu dilepaskan kasar. Dari keadaan duduk, kini dia sudah mula berdiri membelakangkan Zara yang setia dan sedia menanti setiap bait yang bakal diluahkan.

“Saya dan Adib Mirza amat rapat dari kecil lagi. Bila saya diberitahu yang abang Adib adalah abang saya, saya bersyukur sangat walaupun ketika itu saya kurang mengerti maksud arwah ayah. Tiap kali cuti sekolah ayah saya selalu bawa abang Adib datang rumah tinggal sekali dengan keluarga saya. Tapi lepas ayah dengan ibu saya meninggal, saya sunyi. Saya diletakkan di bawah jagaan peguam ayah. Seminggu kemudian, saya dibawa ke rumah Datin Basyariah iaitu ibu kepada abang Adib merangkap isteri pertama ayah saya. Masa tu baru saya tahu siapa Adib Mirza dan Datin Basyariah.” Aqil Muaz meraup wajahnya sebelum terus bersuara.

“Hidup saya penuh dengan rasa duka dan derita sepanjang saya tinggal di rumah mewah tu. Namun saya bersyukur kerana abang Adib selalu ada bersama saya tiap kali saya berduka. Dialah abang. Dialah ibu dan ayah saya. Dia adalah segala-agalanya untuk saya. Tidur saya didodoikan. Makan saya disuapkan. Mandi saya dijiruskan. Cuba awak bayangkan betapa manjanya saya dengan abang Adib. Saya hamper-hampir mati kerana dipukul. Penyelamat saya dah tentulah abang Adib. Saya tak tahu apa akan jadi pada saya kalau abang Adib tak ada.”

Zara cuba tenang mendengar. Walaupun tidak sanggup mendengar lagi cerita selanjutnya, dia cuba menahan sebak yang sudah mula terasa di dada. Sebelum ini pernah juga dia mendengar cerita dari Hajah Esah tentang Aqil Muaz, namun hanya segelintir saja. Itupun sudah cukup buat dia rasa pilu dan simpati dengan nasib kekasihnya itu.

“Apa perasaan awak kalau orang kata emak awak tu perempuan simpanan ayah awak? Mesti awak marahkan? Macam tulah yang saya rasa tiap kali  ibu tiri saya kata tentang ibu saya. Tapi dengan sekali ugutan dari mulut abang Adib, ibu tiri saya mati kata-kata. Saya tak tahu kenapa ibu tiri saya takut sangat dengan abang Adib. Mungkin dia takut abang Adib tinggalkan dia memandangkan abang Adib adalah satu-satu anak yang dia ada.” Sedetik Aqil Muaz membisu. Seketika kemudian badannya dipusingkan lalu melangkah kearah Zara yang menanti bait seterusnya.

“Saya merayu agar awak terima abang Adib. Dia cintakan awak. Dia sayangkan awak. Saya harap awak boleh rahsiakan hubungan kita. Saya tak mahu lukakan hati dia.”

Zara tersenyum manis. Namun senyumannya mati lalu menggeleng kepala. Baru dia mengerti maksud Aqil Muaz sebenarnya. ‘Kerana budi, ku tergadai body!’ Boleh blahlah dengan ungkapan macam tu. Apa dia ingat aku Indah Harlina kerana Terpaksa Aku Relakan? Silap oranglah!

“Hebat cerita awak ni. Sebak pulak saya rasa. Saya simpati dengan nasib awak. Cuma satu saya nak tanya wak." 

Aqil Muaz memandang Zara sambil menyungkitkan keningnya tanda tanya.

"Awak sayang saya tak?"

Aqil Muaz mengangguk sekali.

"Pelikkan! Awak sayang abang awak hingga tak sanggup lukakan hati dia. Tapi hati saya awak toreh kejam walaupun awak sayang saya!”

Aqil Muaz tersentak. Wajah sinis Zara dipandang tajam.

“Saya nak tanya awak. Apa perasaan awak pada saya sebenarnya? Seawal kita kenal, bergaduh, benci membenci, adakah itu yang awak rasa pada saya hingga sekarang?”

Aqil Muaz terdiam. Tapi seketika kemudian dia menggeleng kepala menafikan pendapat Zara.
“Saya tak pernah bencikan awak, Zara.”

“Saya sedih dengan awak. Saya kecewa. Tapi saya tak ada hak untuk marah awak. Tapi saya hairan. Ada rasa pelik sikit dalam cerita awak ni. Kalau awak yang termakan budi abang awak, kenapa saya yang perlu membalas? Kalau awak kata dia pernah berbudi pada saya sebab kejadian malam tu, mungkin saya boleh terima. Tapi itu tak bermakna saya perlu membalas dengan hati saya. Awak jangan risau. Saya akan balas balik apa yang dia dah beri pada saya. Setakat sebiji tayar kereta, apalah sangat! Saya pun mampu nak bayar. Opts! Kos pemasangan tayar pun saya akan bayar balik.” Ucap Zara panjang lebar sambil menyeka air matanya. Entah kenapa senang saja air mata mengalir sedangkan dia tidak langsung merasa sedih tapi lebih kepada rasa geram yang menbuak-buak.
.
“Jangan macam ni Zara!” Ucap Aqil Muaz bila menyedari pipi Zara sudah mula basah.

“Saya suka dengar cerita awak. Penuh dengan drama. Namun saya minta maaf sebab saya tak boleh terima permintaan awak tu. Saya punya perasaan dan hati. Hati saya milik saya. Saya berhak tentukan pada siapa saya nak serahkan hati saya. Saya pernah berkongsi perasaan dengan awak. Tapi tak bermakna awak berhak tentukan siapa patut saya pasingkan hati saya ni.”

Sekali lagi Aqil Muaz terpempan. Bibirnya digigit menahan gelisah. Dia sedar dia sudah melakukan kesalahan pada satu-satu gadis yang dicintai. Perlahan-lahan jemari Zara diraih mengharapkan simpati. Tergamam seketika bila tanganya ditepis kasar oleh Zara.

“Saya rasa cukuplah sampai sini saja hubungan kita. Saya akan cuba lupakan awak. Dan saya harap awak akan bahagia dengan abang kesayangan awak. Satu saya nak ingatkan awak. Jangan sesekali awak merayu pada saya lagi agar saya terima abang awak. Sekali saya cakap tak mahu, bererti selama-lamanya saya tak sudi termasuk diri awak. Terima kasih atas segala-galanya. Terima kasih kerana menjadi penawar pada kesakitan saya dulu dan terima kasih juga kerana kembalikan kesakitan saya.” Ucap Zara kesal lalu cincin di jari pemberian Hajah Esah ditanggalkan dan diletakkan atas bangku batu sebelah Aqil Muaz.

Aqil Muaz hilang kata-kata. Pada ketika itu, tidak guna lagi dia pertahankan dirinya kerana tahu hati Zara sudah terluka dan pasti akan terus terluka andainya dia terus mendesak. Langkah laju Zara diperhatikan sehingga bayang gadis itu hilang dari pandangan. Dan pada ketika itu, matanya sudah mula terasa panas. Namun pantas diseka agar air jernih yang menakung di kelopak matanya tidak membasahi pipinya. Hati Zara terluka, begitu juga dia turut merasa kesakitan itu. Maafkan saya, Zara!


“AKU gagal lagi Nuha.” Tenang Zara bersuara di hujung talian. Setitis air mata pun tiada terbias di matanya. Sudah disimpulkan dalam hati. Tangisan tadi adalah tangisan terakhirnya untuk insan bernama lelaki. Dia tidak mahu lagi mendera perasaannya kerana lelaki seperti Fairuz Imsyar dan kini Aqil Muaz.

“Kau okey, Zara?” Kalut Nuha bertanya. Risau juga kalau Zara seperti dulu. Sempat lagi dia berbisik pada Helmi yang berada di sebelahnya sambil menutup gagang telefon agar Zara tidak mendengar butir bicaranya.

“Aku okey! Kau jangan risaulah.” Zara cuba meyakinkan sahabatnya. Mendengar suara Nuha dihujung talian, dia tahu sahabatnya itu sedang dalam kerisauan.

Mendengar suara tenang Zara, Nuha keluh lega. Dia yakin sahabatnya itu dapat terima kenyataan walaupun hati kompem sedang bersedih. Usahkan Zara sendiri, dia sebagai sahabat pun merasa kesedihan itu. Sudah lama dia berangan melihat sahabatnya itu hidup dalam keluarga yang bahagia.

“Kau datang sini Zara. Helmi pun tengah risaukan kau. Datang ek!” Ujar Nuha lagi selepas mendapat balasan dari Helmi. Faham dengan kerjaya suaminya yang kini sudah merangkap sebagai kaunselor, dia yakin pasti ada sesuatu yang ingin disampaikan pada sahabatnya itu.

“Tak apalah Nuha. Malas aku kacau korang laki bini. Aku okey!”

Ermm okey! Tapi apa rancangan kau lepas ni.?”

“Tak ada apa-apa rancangan terbaru pun! Macam biasalah. Teruskan saja hari-hari aku macam biasa. Be happy go lucky!” Ujar Zara lalu ketawa kecil.

“Keluarga kau dah tahu?” Tanya Nuha lagi selepas turut sama ketawa. Lega hatinya mendengar Zara masih boleh ketawa.

“Belum. Tapi aku yakin satu hari nanti dia orang akan tahu juga. Tak dari mulut aku mungkin dari mulut lelaki tu. Dan mungkin dari mulut keluarga angkat dia.”

“Kau yakin kau boleh terima?”

“InsyaAllah.! Iman aku masih kuat.” Ujar Zara lalu ketawa besar.

“Kuatlah sangat!”

“Memang kuatlah! Mungkin pengalaman lalu mengajar aku agar lebih kuat. Tak gunakan aku bersikap macam dulu. Buat sakit badan je.”

“Tapi kalau kau perlukan aku, anytime, everywhere and anything, aku sentiasa ada untuk kau, Zara.”

“Terima kasih Nuha! Kaulah sahabat dunia akhirat aku. Kalau kau tak ada dulu, aku sendiri tak tahu apa akan jadi pada diri aku.”

“That okey! Kita kan kawan..!” Balas Nuha ceria.

Zara merenung jauh dari tepi laut Danga Bay. Selepas meninggalkan Aqil Muaz di padang rekriasi tadi, dia tidak sedar dia memandu hingga ke tempat itu. Bila sedar baru terasa lengoh di pinggang kerana lama memandu. Ingin dia menjerit kuat melepaskan rasa geram, namun malu kerana waktu itu ramai pengunjung di situ. Takut kalau ada yang beranggapan dia tidak siuman.

Bunyi deringan telefon bimbit di saku seluar jeans yang dipakai melemahkan segala anggota badannya. Baru nak tenangkan fikiran, sudah ada yang mengganggu. Telefon bimbitnya diambil. Melihat nama Adib Mirza, hatinya menjadi sakit. Sempat lagi dia menyumpah lelaki itu. Kerana lelaki itu hidupnya kembali sendiri. Kerana lelaki itu dia dipisahkan dari Aqil Muaz. Kerana lelaki itu bakal suaminya berubah fikiran. Dan kerana lelaki itu juga tak semena-mena dia macam orang tak siuman memandu tanpa arah tuju. Tahu-tahu dia sudah sampai di tepi laut yang dia sendiri tidak terfikir akan sampai.

Dengan perasaan yang membeku, diabaikan saja panggilan itu. Malas menjawab atau mendengar suara lelaki yang tak diharapkan. Baginya, menjawab panggilan itu bererti memberi harapan dan peluang untuk lelaki itu merayu dan mendekatinya. Jadi, ada baiknya jika dia terus membisu.

Zara semakin rimas bila panggilan telefon bimbitnya tidak henti-henti berbunyi. Dia yakin Adib Mirza tak akan putus asa. Masuk kali ini sudah lima kali telefon bimbitnya menjerit minta dilayan. Dengan dengusan kasar, dijawab juga tanpa melihat nama si pemanggil.

“Awak tak paham bahasa ke? Kalau saya kata tak mahu, maknanya saya tak mahulah. Awak ni memang datang dari spesis tak tahu malu ek? Awak pergilah merayu dekat orang yang nakkan awak. Saya tak ingin!” Herdik Zara kasar.

“Zara!”

Terbeliak mata Zara mendengar suara dihujung talian. Sambil menekup mulutnya, tangannya yang sedang memegang telefon bimbit diketuk-ketuk kepala kerana malu yang menebal. Melihat nama si pemanggil baru dia tahu Fairuz Imsyar berada di hujung talian.

“Abang!” Bisik Zara perlahan. Namun dapat didengar jelas oleh Fairuz Imsyar.

“Ye, abang ni. Kenapa marah-marah ni? Zara okey?” Resah Fairuz Imsyar bertanya. Sakit telinganya tadi mendengar herdikan Zara hingga dia terpaksa menjarakkan sedikit telefon bimbitnya dari telinga. Mula-mula dia beranggapan salah nombor. Bila dipastikan, dia yakin dia tidak silap. Sah Zara yang sedang menjawab panggilannya.

Err..Zara okey bang. Tadi tengah feeling sebab nanti ada lakon pentas dekat sekolah.” Gugup Zara berbohong sambil terkemik-kemik mukanya. Malu kalau Fairuz Imsyar tahu cinta keduanya turut temui jalan kegagalan. Dan dia yakin Fairuz Imsyar pasti tak akan lepaskan peluang meraih kembali cintanya. Walaupun dalam hatinya nama Fairuz Imsyar tetap teguh tersemat, untuk menerima lelaki itu mungkin tidak sama sekali.

“Ohh..abang ingat fasal apa tadi. Zara sihat?”

“Alhamdulillah!”

“Tahniah! Abang call ibu semalam. Dia kata Zara dah bertunang. Nampaknya abang pun kena cari pengganti jugaklah nampaknya. Mana aci Zara sorang naik pelamin. Abang pun nak jugak!” Ceria suara Fairuz Imsyar berselang dengan tawa mengekek.

Zara tersentak mendengar gurauan Fairuz Imsyar. Entah kenapa dia rasa kurang senang dengan gurauan seperti itu. Tiba-tiba hatinya dilanda cemburu. Mana mungkin dibiarkan lelaki yang pernah melukakan hatinya dilanda bahagia andainya dia masih berada dalam kedukaan. Walaupun tahu Fairuz Imsyar tidak bersalah, dia tetap tidak boleh lupakan penderitaannya selepas apa yang terjadi.

“Abang dekat mana ni?” Tanya Zara sayu tanpa membalas kata gurauan Fairuz Imsyar.

“Abang dekat tempat kerja abang.” Balas Fairuz Imsyar selepas tersentak mendengar suara sayu Zara. Rasa termalu sendiri bila lawak yang dibuatnya tadi tidak mendapat apa-apa balasan tawa dari Zara walaupun sedikit.

“Zara okey ke ni? Lain macam je abang dengar suara Zara. Zara menangis ek?” Teka Fairuz Imsyar. Tak senang hatinya mendengar suara gadis kesayangannya begitu. Bukan dia tidak kenal siapa Zara. Bertahun dia menyemai kasih bersama Zara. Sudah dapat meneka apa yang tersirat dan tersurat di hati kecil gadis itu.

“Zara okey bang! Mungkin terbawak-bawak babak sedih dalam skrip Zara ni. Abang jangan risau ek!” Sekali lagi Zara berbohong cuba menyembunyikan rasa kecewanya terhadap Aqil Muaz.

“Abang kenal siapa Zara. Abang tahu Zara sedang bersedih. Cuba ceritakan pada abang.”

Takde apa-apalah! Okeylah bang, murid-murid Zara dah panggil tu. Sibuk dia orang nak buat latihan pementasan nanti.” Teruja Zara memberitahu dengan cara berbohong. Tak sanggup berlama berbual dengan Fairuz Imsyar kerana yakin pasti bekas tunangnya itu mengesyaki sesuatu.

Okey! Abang cuma nak bagitahu, dua minggu lagi abang nak balik. Abang cuti sebulan. Abang cadang nak jumpa Zara dekat sana. Boleh?”

Ermm..boleh.! Datanglah..! Zara tunggu.” Balas Zara bersahaja. Memikirkan dia sudah kembali solo, dia yakin tak salah jika lelaki itu ditemui asalkan dia pandai menjaga diri dan maruah.


MENGELUH berat Adib Mirza selepas Zara langsung tidak menjawab panggilannya. Tidak disangka hati gadis itu keras untuk tidak menerimanya. Kadang-kadang terfikir dia sendiri. Apakah kekurangan pada dirinya? Jika dinilai dari segi rupa,  dia boleh dikategorikan sebagai lelaki kacak kerana ramai kawan-kawannya berkata begitu walaupun kadang-kadang dia menafikan. Jika dinilai dari segi kerjaya, dia yakin dia mampu mengatasi para-para usahawan lain. Jika dinilai dari segi umur, dia tidaklah terlalu kertu. Harta? Lagilah dia ada segalanya dan mampu membahagiakan gadis idamannya. Namun dia hairan, kenapa Zara langsung tidak mahu memandangnya? Apakah Zara masih menanti si teruna yang dia maksudkan dulu? Ingin saja dia berjumpa dengan si pencuri hati Zara dan merayu agar melepaskan Zara kepadanya.

No comments: