PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 38 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

38
AIDIL
Doa yang ikhlas dan penuh keyakinan harus diiringi dengan rasa syukur di jiwa.
UCAPAN syukur kepada illahi tak henti-henti aku ucapkan bila dapat tahu tentang Zikri yang sudah sedar dari koma. Walaupun rasa bersalah masih ada, aku tetap rasa lega kerana umur Zikri masih panjang. Aku yakin Nur sekarang sedang bahagia bersama Zikri. Tak kurang juga buat Makcik Mazuin dan daddy. Makcik Mazuin sampai menangis ketika buat sujud syukur bersama daddy. Kini aku hanya harapkan kebahagiaan Nur bersama Zikri dan anaknya sahaja kerana dengan cara itu saja buat aku rasa bahagia dan berasa tenang.

Semalam daddy ada suarakan niat mahu betemu dengan Nur sekeluarga sekaligus mahu melawat Zikri. Daddy kata aku wajib memohon ampun dan maaf pada Zikri atas apa yang telah aku lakukan padanya. Makcik Mazuin juga berpendapat begitu dan aku memang bersetuju. Dulu Nur ada cakap, seandainya aku mahu mendapat kemaafan darinya, Zikri harus sedar terlebih dahulu. Kini aku yakin aku akan mendapat kemaafan itu dari Nur. Namun tiba-tiba aku rasa segan untuk bertemu dengan Zikri. Semuanya gara-gara selepas Makcik Mazuin menyatakan rasa hairan, mengapa setelah sebulan Zikri sembuh baru dikhabarkan dengan berita gembira itu. Aku mula bersoal dalam hati. Mengapa tidak dikhabarkan terlebih awal? Adakah kerana Nur sengaja mahu aku terus rasa bersalah? Atau apakah kerana Nur sengaja tidak mahu memaafkan aku? Macam-macam yang bermain dalam benak aku ketika ini.

 “Jauh termenung? Fikirkan siapa?” Tanya daddy dari arah belakang. Aku tersentak lantas menoleh ke arahnya yang sedang tersenyum meleret.

“Tak ada apalah daddy. Saja duduk-duduk sini ambil angin.”

“Ambil angin tak apa. Jangan terlebih angin sudahlah..!” Ujar daddy cuba berseloroh. Aku tersengeh sambil menggeleng kepala.

Daddy jangan risaulah..!” Aku jawab perlahan lalu mengeluh panjang.

“Macam berat saja bunyi mengeluh tu!” Daddy cuba meneka.

“Dil malulah daddy..!”

“Malu kenapa pulak?”

“Yelah..! Cuba daddy fikir. Kenapa baru sekarang keluarga Zikri bagitahu tentang Zikri? Kenapa tak dari hari pertama dia sedar mereka beritahu kita? Daddy tak rasa pelik ke? Dil rasa macam kita ni tak penting pulak pada mereka. Sedangkan mereka tahu yang kita sememangnya dari awal memang menantikan berita ni dari dulu lagi.”

“Mungkin mereka ada sebab sendiri. Kita tak patut syak buruk pada mereka.”

“Tapi atas sebab apa daddy? Adakah kerana mereka sengaja nak Dil  terus rasa bersalah? Atau adakah kerana Nur memang tak mahu maafkan Dil?”

“Tak baik Dil cakap macam tu. Sepatutnya Dil harus bersyukur kerana Nur masih beri peluang pada Dil.”

Aku hilang bicara selepas daddy cakap macam tu. Yang sebenarnya bukan aku nak tahu sangat tentang hal tu. Cuma perasaan aku yang tak menentu tiba-tiba bagai sengaja memaksa agar aku terus berfikir. Selagi perasaan itu bermain dalam benak, selagi itulah aku rasa aku tak layak lagi berjumpa dengan Nur sekeluarga.


NUR
SUDAH hampir dua bulan Zikri pulih sediakala. Aku bersyukur sangat-sangat kerana Allah memberi aku peluang untuk terus hidup bersama Zikri disamping bersama-sama membesarkan Zaim. Menurut dokter yang merawat Zikri, keadaan Zikri semakin baik dan boleh kembali bekerja seperti biasa. Tubuh badannya yang susut dahulu kini sudah mula beransur kepada keadaan asal. Zikri kata dia mahu badannya yang dahulu kerana tak mahu orang kata dia adik aku. Memang ada yang berpendapat begitu. Salah seorang daripadanya ialah Syamsul. Syamsul kata tubuh Zikri yang kecil menampakkan dia seperti adik aku ketika berjalan bersama. Teruk betul pendapat Syamsul. Tak patut betul hingga menerbitkan rasa tak senang dalam hati Zikri.

Bila teringatkan Syamsul, aku teringatkan kata-kata maafnya pada Zikri tentang hasratnya untuk mengambil alih tanggungjawab andainya umur Zikri tak panjang. Aku agak terkedu kerana Zikri menghargai niat murni Syamsul. Nasib baiklah tak ada insiden jeling menjeling, bercekak koler baju atau genggam penumbuk. Walaupun dalam hati ada rasa sedikit hairan dan terkilan dengan sikap Zikri yang seperti rela mahu lepaskan aku,, aku harus faham apa yang Zikri maksudkan. Kata Zikri dia rela lepaskan aku pada Syamsul jika sudah tertulis jodoh aku dan dia sampai di situ sahaja. Katanya lagi, demi masa depan aku dan Zaim, dia rela berkorban. Namun bila Zikri menyatakan pada Syamsul tentang keyakinannya terhadap cinta aku padanya, aku jadi malu sendiri. Betul kata Zikri, aku sanggup bersendiri hingga akhir hayat aku untuk bersamanya di sana nanti. Jadi tak perlulah Syamsul cuba menagih simpati atau cuba manarik hati aku untuk jadi miliknya kerana memang aku sudah nekad untuk setia pada Zikri sahaja hingga ke jannah.

Semalam umi menyatakan hasrat mahu mengadakan sedikit majlis kesyukuran kerana Zikri sudah pulih sedikala. Aku tak membantah kerana itulah yang sebaiknya. Tapi apa yang merimaskan aku bila Zikri meyatakan hasrat mahu menjemput emak sekeluarga. Dulu aku rimas dengan umi bila umi memaksa aku menjemput kelurga aku di hari majlis cukur jambul Zaim. Kesudahannya hanya Aidil saja yang datang. Bayang emak  dan ayah langsung tak nampak. Hati aku sakit ada mereka kisah? Kini aku rimas dengan permintaan Zikri pula. Sudah berulangkali aku menolak, dia tetap dengan pendiriannya.

“Abang tak mahu Nur menyesal.”

“Nur dah pernah rasa menyesal bila jemputan Nur dulu mereka tak hiraukan. Macam anak kita tu tak ada kaitan dengan mereka langsung pulak. Abang tak rasa apa yang Nur rasa dulu.” Bentakku lembut tanpa melihat wajah Zikri. Muka aku yang dah mencuka, jangan dibayangkanlah lagi. Memang teruk dan buruk.

“Abang tahu apa yang Nur rasa. Umi pun ada cerita hal tu. Tapi masa tu mak dan ayahkan ada hal lain. Bukan niat mereka nak menolak jemputan Nur tu.” Zikri cuba memujuk. Aku dah makin panas. Sedangkan jemputan dulu tu bukan aku yang menjemput.

“Masa abang koma, abang tak tahu apa yang jadi pada Nur.”

“Kan semua tu dah lepas..!” Kata Zikri lembut. Aku merengus kasar lantas genggaman tangannya aku lepaskan. Rasa macam nak lari dari situ sebab dah tak mahu cakap lagi hal tu. Hati aku cepat sakit bila hal keluarga aku diperkatakan.

“Nur malu bila Nur saja yang terhegeh-hegeh menagih kasih tapi mereka macam buat-buat tak endah pada Nur. Mak kata mak sayang Nur, tapi nampak jelas kasih sayang mak tak ikhlas.”

“Tak baik cakap macam tu..! Dia mak Nur. Dia yang lahirkan Nur.” Balas Zikri tegas. Aku tersentak seketika. Aku cuba pulihkan hati aku yang semakin membentak.

“Nur tak mintak banyak, bang!” Aku berhenti bicara setelah sebak mula aku rasa. Cepat-cepat Zikri menarik aku ke dalam pelukannya dan memujukku setelah sedar air mata aku dah mula nak gugur ke pipi. Pujukannya agar aku tak teruskan bicara, aku tak endahkan. Aku harus luahkan apa yang aku rasa selama ini agar dia tahu apa yang aku rasa sepanjang dia tak ada ketika aku berduka.

“Selepas tujuh bulan abang koma, baru dia orang datang melawat abang. Itupun kerana mereka ada agenda sendiri. Niat mereka datang yang sebenarnya bukan nak melawat abang tapi sekadar mahu merayu agar lepaskan Aidil. Kalau abang nak tahu, abang langsung mereka tak jengah pandang. Nur rasa terkilan, rasa malu pada abang, pada umi, pada adik-adik abang dan saudara mara abang sebab layanan keluarga Nur pada abang amat teruk.”

“Abang tak kisah pun. Ada baiknya kalau kita maafkan saja mereka.” Ujar Zikri lemah. Aku semakin pelik dengan  Zikri.

“Tak ada apa yang Nur perlu maafkan sebab Nur bukan marah cuma terkilan sikit.”

“Samalah tu..!” Ujar Zikri sambil tersenyum sinis. Aku menjeling sambil mengeluh berat.

“Terpulanglah pada abang apa yang abang nak buat. Nur dah tak ada daya nak bersemuka dengan dia orang lagi. Kalau abang rasa keputusan abang tu sesuatu yang betul, abang teruskanlah. Abang cakaplah sendiri dengan dia orang. Apa yang Nur harap, kalau hati abang terasa dengan layanan mereka nanti, Nur mintak maaf bagi pihak mereka.”

“Abang nak kita sama-sama ke sana jemput mereka.” Kata Zikri tanpa rasa bersalah. Aku kembali berang. Matanya aku pandang tepat dan tajam. Kepala aku geleng berkali-kali tanda tidak bersetuju dengan cadangannya tu.

“Abang tak memahami hati Nur!” Bentakku kasar lantas memalingkan wajah dari melihatnya. Aku tak mahu cair dengan renungannya.

“Nur terlalu ikut perasaan. Hati Nur penuh dengan dendam. Dendam tu sifat syaitan, Nur! Istigfar banyak-banyak. Ingat Tuhan! Abang tak mahu Nur terpesong jauh. Nur kena sedar, mereka tu keluarga kandung Nur. Tanpa mereka, bolehkah Nur wujud depan abang sekarang ni?”

“Nur sedar, bang. Nur tahu mereka keluarga kandung Nur. Tapi Nur pun tak minta dilahirkan macam ni!” Suara aku dah mula meninggi.

“Jika Nur tak minta dilahirkan, itu maknanya Nur juga tak mengharapkan kehadiran abang dalam hidup Nur.” Balas Zikri sayu. Aku tersentak. Lantas mulutnya aku tekup dengan telapak tanganku agar dia tak teruskan bicara. Dalam menahan sebak, aku geleng kepala.

“Jangan cakap macam tu bang! Abang tahukan betapa dalamnya cinta Nur pada abang. Abang tak tahu betapa deritanya Nur masa abang koma. Walaupun abang ada depan mata, hati Nur tetap rasa kosong. Kehadiran abang dalam hidup Nur adalah satu-satunya anugerah yang tak dapat Nur bayangkan. Nur merayu jangan cakap lagi macam tu.” Zikri tergamam mendengar kata-kataku. Air mata yang semakin deras mengalir dipipiku di seka lembut. Cepat-cepat telapak tangannya aku tekupkan ke pipi basahku. Aku tenang begitu.

“Abang minta maaf okey! Abang tahu abang tak patut cakap macam tu. Abang tahu Nur sayangkan abang. Dan abang pun nak Nur tahu yang abang sayangkan Nur sepenuh hati abang. Sebab tu abang tak mahu Nur jauh terpesong. Abang tak mahu Nur menyesal di kemudian hari. Kita ada anak. Mungkin lepas ni akan ada lagi dan lagi. Abang takut satu hari nanti anak-anak kita tanya tentang datuk nenek mereka. Masa tu abang yakin Nur tak ada jawapan untuk beri pada mereka. Dan abang yakin Nur tak mampu nak mencipta cerita dongeng pada anak-anak kita.”

Aku bagai tersedar selepas Zikri berhujah. Aku hilang kata-kata. Bila difikirkan balik, ada benarnya apa yang dikatakan oleh Zikri. Bagaimana harus aku berdepan dengan situasi itu nanti? Anak-anak aku pastinya semakin membesar dan semakin pandai berfikir. Lama mana aku boleh berselindung? Lambat laun pasti mereka akan tahu juga sejarah hidup keluarga aku. Akhirnya aku terus membisu. Pelukan Zikri aku lepas perlahan. Dengan lemah aku berjalan ke balkoni tanpa hiraukan Zikri yang sedang memerhatkan gelagatku. Aku dengar pintu bilik dibuka dan kemudian ditutup krmbali. Aku tahu Zikri sengaja memberi aku ruang untuk berfikir dengan sendiri. Dan ketika itu aku seperti tahu apa yang harus aku buat.

No comments: