PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 15 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

15
NUR
Keranamu akan aku korbankan apa saja..walaupun darahku terpaksa aku gadaikan..

HUJUNG minggu selepas balik dari hospital, aku terus bertolak ke kampung. Tak dapat aku bayangkan betapa gembiranya aku bila Zikri membenarkan aku membawa pulang emak ke rumah. Masih terbayang-bayang situasi emak ketika aku memberitahu kisah sebenar mengenai Mak Da. Alhamdulillah emak dapat terima. Namun satu yang menjadi hati aku terkilan, emak tak kenal aku. Bila ditanya dia cuma kenal Ana, Ida dan Iman sahaja. Panjang lebar aku ceritakan tentang kewujudan aku sebagai anak emak, namun emak seperti keliru. Bila Zikri arahkan aku berhenti bercerita, aku terpaksa akur kerana tidak mahu emak rasa tertekan. Aku cuba pujuk hati aku agar terima kerana aku faham keadaan emak yang baru nak pulih. Tapi dalam rasa terkilan, aku bersyukur sebab emak tetap mengaku dirinya “emak” tiap kali berbual dengan aku.

“Nur bukan sengaja nak rahsiakan berita ni dari mak. Nur sendiri pun tak dapat jumpa Mak Da. Bila Nur balik baru Nur tahu tentang Mak Da.”

“Tak apalah! Mak faham. Patutlah dah lama mak tak nampak Mak Da.” Ujar emak perlahan sambil mengusap tanganku. “Nur ada jumpa ayah? Mak teringin nak jumpa anak mak Ana, Ida dan Iman. Macam manalah agaknya mereka sekarang? Mesti dah besar.”

Aku tersenyum hambar. Emak asyik sebut nama anak-anaknya yang lain saja. Aku ni macam tak wujud pulak.

Hampir dua jam perjalanan akhirnya aku sampai dikampung yang aku tinggal sekian lama. Nasib baik masih ingat jalan balik. Sebelum bertolak tadi, macam-macam kata nasihat yang Zikri pesan pada aku setelah aku tegas menolak agar dia tidak turut serta. Aku segan sebenarnya. Zikri tak pernah merasa suasana kampung. Aku takut dia tak dapat biasakan diri. Maklumlah, kampung aku tu bukan macam bandar.

Sampai depan rumah lama emak, aku duduk termenung atas tangga. Daif sangat dah pondok emak ni. Aku bercadang, kalau aku ada masa dan peluang, aku mahu membaiki semula rumah lama emak ni. Aku yakin emak sayang sangat rumah ini. Banyak kenangan yang disimpan termasuklah kenangan suka dan duka.

“Anak ni cari siapa?” Tanya satu suara dari belakangku. Aku tersentak dari khayalan lantas menoleh ke belakang. Tanganku hulurkan untuk bersalam. Aku senang selepas dia perkenalkan diri sebagai Makcik Biah.

“Saya Nur datang dari Ipoh. Datang sini nak cari mak saudara saya. Mm..makcik kenal Mazidah Mustafa? Dulu dia tinggal sini dengan kakaknya Mazuin. Lepas kawin dia ikut suaminya pindah. Saya tak ingat dekat mana rumah dia sebab masa tu saya kecil lagi.”

“Mazidah Mustafa? Mazuin? Mustafa?”

 Aku menanti penuh sabar sambil melihat Makcik Biah depan aku tu terkumit-kumit cuba ingat sesuatu.

“Masyaallah! Makcik baru teringat. Idah anak Tapa kot? Tapi kakaknya Shuin dah lama pindah. Makcik pun tak tahu kemana dia pergi. Selepas keluar masuk hospital, dia terus tak balik-balik. Khabar tentang anak-anaknya pun makcik tak tahu. Tapi kalau Idah tu, makcik kenallah. Rumah dia pun tak jauh dari sini. Kasihan Idah tu. Sejak suaminya meninggal, dia hidup sendiri. Ada anak tapi tak ambil tahu. Ada jugaklah yang sibuk bertanya nak ajak kawin, tapi dia tak layan. Nak setia pada suami katanya. Sekarang hidup sendiri sebatang kara. Rumah dia tak jauh pun dari sini. Jomlah makcik tunjuk kalau anak nak pergi..!”

Aku asyik mendengar cerita Makcik Biah. Tak sangka Maksu Idah hidup sendiri. Kalau aku tahu, awal-awal lagi aku balik ambil dia tinggal dengan aku. 

Sampai di depan laman rumah aku teruja melihat suasana rumah Maksu Mazidah. Tenang dan mendamaikan. Kiranya keadaan rumah maksu Idah masih elok jika nak dibandingkan dengan rumah emak.

“Idah! Oh Idah! Ni ada orang cari kamu.” Jerit Makcik Biah dari bawah. Bila kedengaran derapan kaki melangkah dari atas rumah, Makcik Biah senyum pada aku. “Dia ada tu..!” Katanya sambil angguk kepala.

“Makcik balik dululah ye.!” Ucap Makcik Biah.

“Makcik nak saya hantarkan ke? Saya ni dah menyusahkan makcik pulak.”

“Eh! Tak payahlah. Makcik memang nak lalu jalan ni tadi.” Kata Makcik Biah lagi sambil hulurkan tangan untuk bersalam. “Eh! Apa pulak ni nak?” Terkejut makcik Biah ketika aku meletakkan dua keping not lima puluh ke dalam tangannya.

“Ikhlas dari saya. Kalau tak jumpa makcik tadi, saya tak tahu dekat mana rumah maksu saya ni.” Aku paksa juga dia ambil walaupun aku tahu dia masih teragak-agak.

“Mm..yelah! Makcik balik dulu.” Aku angguk lega bila dia cakap macam tu.

Bila aku menoleh kebelakang, aku nampak seseorang sedang berdiri sambil tersenyum Sah! Dia memang maksu Idah. Memang muka dia seiras dengan emak.

“Maksu Idahkan?” Aku mula bertanya. Namun Maksu Idah masih seperti bingung. Aku tersenyum malu.

“Kamu ni siapa?”

“Maksu tak kenal saya?”

Lama diperhatikan wajah aku sampai tak berkelip. Tiba-tiba dia tersenyum.

“Kamu anak Syuin kan?” Maksu Idah mula meneka. Aku tersenyum dan mengangguk laju. Laju aku dapatkan dia dan memeluknya erat. Aku bersyukur sangat. Sebak maksu Idah sudah tak tertahan lagi. Setiap ruang wajahku menjadi tempat kucupan maksu Idah. Aku biarkan saja. Memang sejak kecil aku manja dengannya.

“Tapi boleh Maksu tanya, kamu ni siapa? Ana ke Ida ke Nur?”

“Saya Nur!”

“Nur yang Kak Uda jaga tu ke?”

Aku angguk lagi.

“Ya Allah..! Dah besar kamu. Terakhir maksu tengok kamu masa kamu umur dua belas tahun. Lepas tu Kak Uda dah tak bawa kamu balik. Mak kamu macam mana? Dah sihat?” Tanya Maksu Idah lalu mengajak aku masuk ke dalam rumah.

Malam itu buat pertama kalinya selepas lama aku tinggalkan kampung, aku bermalam di rumah maksu. Tak henti-henti aku berbual dengan Maksu Idah. Macam-macam cerita yang aku dengar termasuklah kisah ayah. Malam itu juga aku suarakan niat sebenar aku balik ke sini. Namun maksu Idah bagai kurang senang dengan cadangan aku tu.

“Nur sorang saja dekat rumah tu. Hanya pada maksu Nur harap boleh temankan emak. Nanti taklah emak sunyi sangat!”

Maksu Idah mengeluh berat. Aku seperti dapat rasa apa yang difikirkan.

“Maksu janganlah salah faham pulak. Sebenarnya kedatangan Nur kesini ialah untuk bertanyakan tentang Kak Ana, Kak Ida dan abang Iman. Baru beberapa bulan lepas mak dah mula nampak sihat. Kelmarin dia tanyakan tentang anak-anaknya. Nur dah janji nak cari mereka sehingga jumpa. Dalam fikiran Nur masa tu hanya nampak maksu saja yang boleh tolong. Bila sampai sini, baru Nur tahu kehidupan maksu begini. Kebetulan Nur tengok maksu hidup sendiri, tak salahkan kalau Nur ambil alih menjaga maksu pulak. Selama ni Nur ingat maksu dengan anak-anak dan suami maksu. Tak sangka maksu sendiri rupanya.”

“Maksu tak mahu menyusahkan hidup kamu Nur! Cukuplah kamu hidup tersiksa selama ni.”

“Janganlah maksu cakap macam tu. Sekarang ni Nur benar-benar harapkan bantuan maksu.” Aku terus merayu agar maksu Idah setuju. Aku dah tak nampak orang lain selain dia.

“Baiklah. Maksu ikut Nur balik. Tapi sesekali maksu nak balik juga jenguk rumah arwah paksu kamu ni” Akhirnya maksu Idah mengalah setelah aku berjaya buat muka sedih. Aku dah senyum bagai tak cukup inci mulut. Erat tubuh tua maksu aku peluk. Tak henti-henti aku ucap syukur.


“NUR dah kawin belum?” Maksu bertanya sambil mengemas beg pakaiannya. Aku bercadang mahu bertolak selepas zohor nanti dengan maksu.

“Belum maksu! Nur takut sebenarnya nak kawin. Nur takut nasib Nur macam emak. Dendam Nur pun masih ada walaupun dulu Nur pernah bersumpah takkan maafkan ayah selagi emak tak sembuh. Bila emak dah sembuh, Nur masih belum boleh terima apa yang ayah dah buat.”

“Jangan fikir macam tu Nur! Tak baik. Berdosa. Itu antara ayah dan emak. Nur sebagai anak tak patut rasa dendam. Nur tak ada hak untuk menghukum. Mungkin sekarang dia dah terima atas apa yang dia dah lakukan dulu.”

“Hati Nur sakit tiap kali tengok keadaan emak. Cuba maksu bayangkan keadaan Nur masa emak terlantar tak sedar diri. Kakak-kakak dan abang Nur dia bawa pergi tanpa rasa kasihan pada emak dan tanpa tahu akan kewujudan Nur.”

“Maksu faham apa yang Nur rasa. Tapi Nur kena tahu, nanti Nur kena guna dia juga. Sebenarnya, ada sesuatu yang maksu nak bagi tahu pada Nur.”

Aku lihat maksu Idah bangun menuju ke bilik dan seketika kemudian dia keluar semula sambil membawa sepucuk surat. Surat itu diserahkan pada aku. Teragak-agak aku mahu mengambil tapi aku sambut juga huluran maksu Idah.

“Lima tahun lalu ayah Nur ada datang sini cari emak Nur. Maksu dah ceritakan tentang Nur pada dia. Dia menyesal sangat sebab terpaksa tinggalkan emak Nur dulu. Sebelum dia balik, dia ada serahkan surat ni agar serahkan pada emak Nur. Dia pun ada pesan, kalau Nur perlukan apa-apa datanglah jumpa dia.”

“Kenapa baru sekarang dia nak cari kami? Kenapa tak dari dulu? Bila dah jadi macam ni, baru nak tunjuk diri! Ayah apa macam tu? Semata-mata kerana nak jaga kehidupan orang lain, sanggup tinggalkan anak isteri.!”

“Isteri dia dah meninggal Nur!”

Huh! Ada aku kisah? Dalam hati hanya tuhan saja yang tahu betapa bersyukurnya aku dengan berita itu. Kalau boleh habis kaki tangan aku nak tepuk. Lebih afdhal kalau aku buat kenduri kesyukuran tujuh hari tujuh malam.

“Itulah padahnya kalau merampas hak orang!” Rungutku perlahan. Maksu Idah hanya menggeleng kepala tanda menyesali sikapku.

“Lagi satu maksu nak cakap. Tapi maksu harap, Nur boleh rahsiakan hal ni dari emak Nur. Dengan keadaan dia macam tu, maksu takut dia tak boleh terima berita ni.”

“Apa dia maksu?” Aku dah mula cuak. Wajah serius bertukar keruh mendung itu aku pandang tepat.

“Abang Iman, Nur! Satu-satunya anak lelaki emak dan ayah Nur, juga satu-satunya abang Nur.” Maksu Idah tarik nafas dalam sebelum teruskan kata-kata.

“Abang Iman dah tak ada.” Lemah maksu Idah bersuara.

Gugur juga air mata yang aku tahan sejak tadi. Lemah aku rasa segala sendi. Nasib baik aku duduk Kalau tak tentu aku jatuh.

“Menurut ayah Nur, tiga hari selepas abang iman dibawa kesana, dia demam panas. Mungkin rindukan emak sebab ketika itu dia masih menyusu badan. Dua hari ditahan di hospital, tapi abang Iman lemah. Akhirnya dia pergi juga.”

“Ya Allah! Ayah kejam! Kejam!” Bentakku perlahan tapi jelas tegas sambil menumbuk-numbuk lantai rumah. Semakin membuak-buak dendam aku pada ayah. Bagaimana harus aku rahsiakan hal ini dari emak. Macam manapun aku harus rahsiakan memandangkan emak baru sembuh. Aku tak mahu emak terbeban dengan berita buruk macam ni.

Surat yang Maksu Mazidah beri tadi, pantas aku buka. Aku harus pastikan tiada berita mengenai abang Iman dalam surat itu. Namun aku kecewa. Ayah sudah meyatakan hal itu didalam surat ini. Ini bermakna surat ini tidak boleh diketahui oleh emak. Biarlah aku dikatakan tidak amanah. Untuk melukakan hati emak, tidak sama sekali. Aku sanggup menaggung dosa asalkan hati emak terbela. Cukuplah sekali hatinya terluka, retak berderai. Aku dah tak sanggup melihat penderitaan itu lagi.

“Nur harap maksu tak ceritakan tentang surat ni pada emak. Nur tahu surat ni penting untuk ayah dan emak. Tapi Nur tak sanggup lihat emak menderita lagi. Biarlah ayah datang sendiri dan ceritakan sendiri tentang abang iman.”

“Yelah! Maksu faham. Cuma satu saja maksu harapkan dari Nur. Maafkanlah ayah Nur tu. Dia dah tua. Dia pun tak mahu benda ni jadi dalam keluarga dia. Mungkin ada sebab kenapa dia bertindak macam tu. Mungkin sebab kita tak berada di tempat dia, sebab tu kita hanya boleh cakap yang bukan-bukan.”
“Kenapa? Maksu tahu sesuatu ke?”

“Maksu tak berani nak cerita lebih-lebih. Takut nanti jadi cerita tak betul pulak. Ada baiknya Nur jumpa dengan ayah dan tanya sendiri. Mungkin dari mulut dia, hati Nur boleh tenang. Tak baik Nur! Berdendam dengan orang tua sendiri. Nur untung sebab masih ada emak dan ayah walaupun ayah tak ada di sisi Nur. Bagaimana kalau nasib Nur macam maksu? Sejak kecil maksu tak ada sesiapa selain mak Nur. Mak Nur tulah ayah dan ibu maksu. Bila dia kawin dengan ayah Nur, mereka sama-sama jaga maksu dengan baik. Ayah Nur tu baik. Anggap maksu macam adik kandungnya sendiri.” 

Lidah aku kelu. Tak tahu nak jawab apa lepas dengar cerita hidup maksu. Yang pasti dendam aku semakin menggunung-gunung.


AKU  tiba di rumah ketika azan asar berkumandang. Syukur sangat kerana tak ada apa yang berlaku sepanjang perjalanan. Maksu Idah pun aku lihat selesa di sebelah aku.

“Berehatlah dulu maksu. Biar Nur keluarkan barang-barang maksu.” Aku tersenyum melihat maksu bagai terpegun ketika melangkah masuk ke dalam rumahku.

“Besar rumah Nur! Nur duduk sorang saja ke.?”

“Haah maksu! Mula-mula dulu sewa. Sebulan lepas tu tuan rumah nak jual. Nur pulak malas nak pindah randah. Jadi Nur belilah. Nasib baik ada kawan yang kerja bank  dan peguam. Dia orang yang tolong. Kalau tak, payahlah Nur! Tapi lepas ni mak pun duduk sini, jadi lepas ni Nur dah tak sunyi lagi.”

“Kawinlah Nur! Umur Nur pun bukan muda lagi.”

“Mm..sebenarnya Nur pun ada cadang macam tu. Takutlah kalau-kalau kawin lambat. Nanti susah dapat anak pulak.”

“Hai! Bunyi macam dah ada calon je!”

Aku tersenyum malu. Di ruang mata aku sekarang wajah Zikri sedang tersenyum memandang aku.

“Mm..maksu nak bilik atas ke bawah? Dekat atas ada tiga bilik, dekat bawah ni pun ada tiga. Maksu pilih saja bilik mana yang maksu nak.” Segera aku menukar tajuk perbualan. Berbual mengenai hal perkahwinan buat aku rindu pada Zikri. Sejak sampai ke kampung semalam, aku langsung tak hubungi Zikri. Pasti berasap telinga aku dengar dia membebel. Nak buat macam mana. Line di kampung payah sikit nak dapat. Kena keluar bandar baru boleh buat panggilan.

“Bilik bawahlah. Kalau boleh dekat dengan bilik air. Senang maksu nak buang air atau ambil wuduk. Lagipun kalau bilik atas, maksu tak larat naik turun tangga.”

Ha..aku dah agak. Tak mustahil juga kalau emak pun berfikiran sama macam maksu. Jadi aku kena siapkan bilik emak dan maksu sebelah menyebelah.

“Bilik air dalam bilik pun ada. Tak payah maksu keluar bilik kalau nak ke bilik air.” Terangku pada maksu. Lebar senyuman maksu dengar aku cakap begitu.

“Bila Nur nak bawak emak Nur balik sini. Tak sabar maksu nak jumpa dia.”

“Sabarlah maksu! Esok kita pergi melawat emak. Malam ni Nur nak bawak maksu keluar shoping. Nur nak maksu masakkan sesuatu untuk emak.” Aku melangkah ke bilik sambil menjinjit beg pakaian maksu selepas maksu hanya mengangguk setuju dengan cadangan aku tadi.


JAM lapan malam aku memandu ke bandar. Aku perasan maksu seakan risau-risau mengikut aku. Mungkin maksu tak biasa dengan suasana keliling yang menyesakkan. Nasib baik bukan di jepun. Kalau aku bawak maksu jalan-jalan ke negara matahari terbit tu, pasti maksu menangis ajak aku balik. Negara yang dua puluh empat jam sibuk itu, pasti buat maksu sesak dada.

Hampir ke jam sepuluh malam, barulah segala urusan membeli selesai. Maksu tak henti-henti merungut kerana aku sibuk pilihkan dia pakaian baru. Aku tahu dia segan dengan aku. Tapi aku buat-buat tak tahu. Kasihan maksu. Ada anak tapi langsung tak pedulikan dia. Sebagai orang yang paling rapat, aku rasa aku wajib membantu. Tambah-tambah lagi lepas ni khidmatnya amat-amat aku perlukan.

“Amboi! Berjalan sampai tak tengok orang!”

Tertoleh aku ke belakang bila terdengar suara yang tak asing lagi di telinga aku. Aku tersenyum malu. Rasa teruja bertemu dia di situ.

“Abang? Buat apa kat sini?”

“Takde buat apa-apa. Saja jalan-jalan.” Ujar Zikri tersenyum-senyum.

“Oh..! jalan-jalan..! ingatkan dating tadi” Aku sengaja buat nada sindiran.

Haah! Tengah datinglah ni.. Tiba-tiba nampak awek cun. Tu yang datang nak mengorat.” Balasnya dengan ketawa nakal. Hampeh betul. Aku balik yang kena.

“Amalkan selalu ek!” Makin galak Zikri ketawakan aku. Perasan kot aku cemburu.

“Abang temankan Syamsul beli barang pejabat sikit.” Ujarnya sambil menunjukkan ke arah seseorang yang sedang beratur membuat bayaran. Aku tersenyum sinis sambil menjeling.

“Tak mahu kenalkan ke?” Tanya Zikri sambil memandang ke arah maksu Idah.

“Eh! Lupa pulak Nur. Ni maksu Idah. Adik k yang Nur ceritakan tu. Maksu dah setuju tinggal dengan Nur.” Zikri seakan terkejut dengan cerita aku.

“Iye? Wah! Ni dah bagus. Taklah Nur sunyi lagi. Hmm..nampaknya orang tu lupakan abang la..sebab dah ada kawan baru..” Mengekek-ngekek aku ketawa. Kemudian aku kenalkan Zikri pada maksu pula.

“Ini dokter Zikri, maksu.! Kawan Nur. Dia yang merawat emak selama ni.”

“Oh..kawan! maksu ingatkan boipren tadi.” Membutang mata aku dengar usikan maksu.

“Kawan merangkap boyfriend dan merangkap bakal menantu maksu.” Balas Zikri tanpa rasa malu. Masa tu aku rasa macam nak lari dari situ.

“Abang!” Bisik ku geram sambil mengetap gigi. Malu aku bila maksu dah tersenyum-senyum.

“Oh..! inilah bakal menantu maksu. Handsome. Pandai Nur cari.”

Okeylah bang! Nur nak balik dah ni. Kesian maksu dah penat.” Cepat-cepat aku mengelak. Kalau lagi lama di situ, lagi panas dan teballah muka aku.

Okey! Abang pun dah nak balik. Syamsul pun dah selesai tu. Drive elok-elok!”

Okey!”

“Sampai rumah nanti abang call.” Bisik Zikri sambil dekatkan kepalanya di telinga aku.

“Tak payahlah. Nur penat. Nak tidur awal.”

“Sekejap je!” Zikri seperti merayu.

“Eh, tak payahlah! Esok Nur ke hospital. Kita jumpa dekat sana ek?” Pujukku dengan lembut.

“Janji?

“Ye..! Nur janji. Maksu dah tak sabar jumpa dengan mak.”

Ok. Bye! Love you!” Bisik Zikri perlahan. Aku terenyum lucu lihat telatah Zikri yang malu-malu Hm..Tau pulak malu dekat maksu!


“MAKSU masak apa ni? Sedapnya bau! Dari bilik Nur dah bau semerbak.” Tegurku pada maksu yang sedang sibuk di dapur. Periuk kukus yang berasap atas dapur aku jenguk pandang. Dari luar tudung periuk kaca aku boleh nampak sejenis kuih yang berwarna hijau. Aku yakin maksu mula memasak selepas subuh tadi. Mungkin kerana perasaannya yang tak sabar-sabar berjumpa dengan emak. Lagipun semalam dia ada usulkan untuk memasak makanan kegemaran emak. Aku tak membantah. Aku yakin, mungkin dengan masakan maksu, emak mudah mengingati adiknya yang dah lama terpisah.

“Kek kukus sarawak. Mak Nur suka makan kek ni. Dulu maksu dengan mak Nur memang suka buat kek. Macam-macam jenis kek yang kami cuba buat. Pantang jumpa resepi terbaru, mesti nak cuba buat.” Teruja maksu Idah bercerita sampai tersenyum-senyum. Pastinya kenangan itu merupakan kenangan yang paling indah kerana terlalu lama sejarah itu namun masih tersimpul kemas dalam ingatannya.

“Banyaknya maksu! Boleh ke mak habiskan nanti?”

“Memang sengaja maksu buat banyak. Bolehlah bagi pada menantu maksu nanti. Kalau dia tak makan manis, kita sedekah saja pada misi-misi dekat situ.”

Aku tersenyum sinis dengar ulasan maksu. Pasti Zikri suka walaupun dia bukan penggemar makanan manis.
“Nur dengan dokter Zikri tu betul-betul atau cuma kawan saja?”

Aku dah mula berdebar bila maksu bertanyakan tentang aku dan Zikri.

“Maksu tengok Zikri tu macam mana? Padan tak dengan Nur?”

“Memang padan sangat. Maksu suka kalau Nur betul-betul dengan dia.”

“Sebenarnya kami ada bincang hal ni, tapi Nur nak mak sembuh dulu. Nur takut kalau Nur dah kawin, Nur tak ada masa untuk melayan mak dan suami. Tambah pulak Nur sibuk kerja. Kalau dah ada anak nanti lagilah Nur tak ada masa.”

“Itu bukan alasan untuk bahagia Nur. Kasihan Zikri. Masa orang nak nilah kita kena gunakan kesempatan sebaiknya. Kalau dah tua nanti, siapa pun tak ingin. Ingat Nur! Nur tu perempuan. Masuk umur tiga puluh dah dianggap andartu. Kalau lelaki, umur lima puluh pun masih ada orang nak.”

“Yelah maksu! Nanti Nur bincang dengan Zikri. Dia pun asyik cakap hal ni sampai Nur rasa rimas.!” Aku mengalah. Kata-kata maksu Idah tu buat aku tiba-tiba rasa takut.

“Baguslah kalau macam tu. Maksu pun nak tengok Nur bahagia.”


ZIKRI menanti aku di pintu masuk pejabatnya dengan senyuman lebar. Naik malu aku bila dia tersengeh-sengeh depan maksu. Dah macam kerang busuk aku tengok. Macamlah setahun tak jumpa. Bila teringat apa yang aku dan maksu bincangkan di rumah tadi, lagilah aku malu. Rasa nak meletup dada aku bila terpandang muka dia.

“Maksu sihat?” Tanya Zikri sambil bersalam dengan maksu.

“Alhamdulillah! Bilik mak Nur dekat mana?”

Aku tersenyum-senyum lihat maksu tak sabar jumpa dengan emak. Zikri turut ketawa kecil.

“Jom saya tunjukkan. Sekarang dia dekat taman. Bersenam agaknya.”

Aku dan maksu Idah berpimpin tangan mengikut Zikri dari belakang. Aku dapat rasa kesejukan tangan maksu. Mungkin perasaan maksu berdebar-debar sekarang. Maklumlah, lama dia tak jumpa satu-satunya kakak yang dia ada.

Aku hanya mampu pandang dari jauh gelagat emak dan maksu bila berjumpa. Gugur juga air mata aku bila melihat mereka berpelukan dalam tangisan. Dalam hati tak henti-henti aku ucapkan syukur. Saat-saat maksu menyuapkan kek ke mulut emak, aku tersenyum dalam esakan.

“Berapa kali abang dah cakap..abang tak suka lihat Nur macam ni. Sepatutnya Nur senyum dan ketawa.” Tiba-tiba Zikri bersuara sambil duduk sebelah aku. Dihulurkan kain sapu tangan pada aku. Dengan terpaksa aku ambil dan mengesat pipi aku yang basah.

“Kalau tak suka tengok, janganlah tengok!” Aku cakap sambil tersenyum. Mengekek-ngekek Zikri ketawakan aku.

“Kenapa tak temankan mak dan maksu?”

“Biarlah maksu dan emak lepaskan rindu dulu.”

“Agaknya macam manalah keadaan emak kalau jumpa dengan anak-anaknya yang lain?”

“Tak tahulah bang. Nur harapkan tak ada apa-apa yang buruk berlaku.”

“Apa maksud Nur?”

Aku lepaskan nafas yang menyesakkan. Perlahan-lahan aku ceritakan segalanya pada Zikri tentang apa yang dah maksu Idah ceritakan pada aku di kampung tempoh hari. Aku perasan Zikri mengeluh lemah bila aku habis bercerita. Agaknya dia sendiri buntu.

“Nur takut bang!” Ucapku lagi. Air mata aku kembali gugur.

“Jangan fikir yang bukan-bukan! Abang yakin emak kuat dan mampu terima semua ini.” Aku angguk sekali. Harapan aku pun sama seperti yang Zikri cakapkan tadi.

Hampir sejam aku biarkan emak dan maksu melepaskan rindu. Bila aku nampak mak dan maksu bangun, aku segera bangun mendapatkan mereka.

“Zikri mana?” Maksu mula bertanya sambil memimpin tangan emak.

“Dia ada kerja sikit. Dalam bilik dia kot. Kita ke bilik emak ek?” Ujar ku lalu sama-sama memimpin tangan emak. Bila tengok emak senyum, senang hati aku. Rasa macam nak bawak emak balik hari ni juga. Tadi Zikri kata kalau emak setuju ikut, aku boleh bawa emak balik. Tapi kalau emak enggan, aku kena beri dia masa. Jadi aku kena pandai memujuk. Almaklumlah! Mak dah lama di sini. Agak sukar bagi emak untuk tinggalkan tempat yang sudah menjadi rumahnya dua puluh tujuh tahun yang lalu.

“Mak..! Mm..Zikri kata mak boleh balik hari ni. Mak nak balik tak?” Aku tanya lambat-lambat agar mak tak terkejut.

“Nur nak bawa mak balik mana? Kan di sini rumah mak?”

“Balik rumah Nur. Boleh ye mak?”

“Bolehlah kak. Kesian Idah tengok Nur duduk sorang-sorang dalam rumah tu. Rumah dia besar. Bahaya tinggal sorang-sorang. Buatnya ada orang datang merompak, percuma saja perompak tu dapat anak dara kita ni.”

Nak tergelak aku dengar maksu memujuk emak. Aku hargai apa yang maksu buat. Mungkin dengan cara itu emak akan berlembut.

“Tak menyusahkan Nur ke?” Tiba-tiba emak tanya. Aku tersenyum lebar. Macam ada peluang!

“Tak mak! Memang Nur nak ambil mak tinggal dengan Nur dari dulu lagi. Tapi Zikri tak izinkan. Lagipun tak ada orang nak tengokkan mak  kalau Nur keluar kerja. Sekarang dah ada maksu. Nur pun tak risau kalau tinggalkan mak di rumah. Bolehlah mak dengan maksu cuba buat kek terbaru.”

Bila aku tengok emak dan maksu tersenyum-senyum, aku tahu emak setuju.

“Rasa sayang pulak nak tinggalkan tempat ni.” Ujar emak perlahan.

“Nanti kalau ada masa, kita datang melawat kawan-kawan mak dekat sini. Okey?” Aku cuba memujuk emak. Takut juga kalau-kalau dia berubah hati. Bila emak mengangguk sambil tersenyum, aku tarik nafas lega, lantas aku segera ke bilik Zikri untuk maklumkan hal itu.

Kepulangan emak ditangisi ramai dokter dan staf nurse. Pelbagai pesanan yang mereka utuskan pada aku dan maksu. Terharu betul aku dengan layanan mereka. Kata mereka emak mudah dijaga dan tak banyak kerenak. Yang menjadi masalah ialah emak tak bercakap. Tapi dua bulan lepas, emak dah mula bercakap. Syukur sangat-sangat. Aku harap dengan kehadiran emak dan maksu sebagai penghuni baru dalam rumah aku tu, akan menyemarakkan lagi bahagia dalam hidup aku.

No comments: