PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 15 Kata Hati Tak Terkata

BAB 15
ADIB MIRZA sabar menanti kehadiran Zara. Selepas menghubungi Zara dari tempat kerjanya tadi, debaran di dada masih tidak boleh berhenti. Pada mulanya Zara menolak mahu berjumpa dengan alasan kerja sekolah masih belum selesai. Tapi setelah didesak akhirnya Zara mengalah.

Zara pantas bergerak kearah Adib Mirza. Kalau boleh dia tidak mahu berlama di situ memandangkan masih banyak kerja sekolah yang hendak diselesaikan. Bila Adib Mirza memberi alasan ada kaitan hidup dan mati, dia terpaksa terima. Sebab lain pula ialah dia tidak mahu terserempak lagi dengan Aliyana. Mengingatkan pandangan sinis dan jelingan tajam yang gadis itu lemparkan padanya kelmrin, hatinya jadi cuak. Kalau boleh istilah merempas tidak mahu menjadi gelaran dalam hidupnya. Cukuplah orang lain berjaya merampas haknya, untuk dia merampas hak orang, rasanya itu bukan berada dalam kamus hidupnya.

“Apa yang penting sangat ni? Awak ni sengaja nak mendera  saya tau! Ha! Sekarang cakap cepat. Kerja sekolah saya banyak lagi yang tak seatle. Pukul dua belas nanti saya dah nak ke sekolah.” Bebel Zara laju selepas melabuhkan punggungnya berhadapan dengan Adib Mirza yang tersenyum-senyum.

“Cuba bawa bertenang. Termengah-mengah saya tengok awak bercakap. Saya pulak yang rasa lelah. Minum air dulu.” Ujar Adib Mirza lalu hulurkan segelas air sejuk yang dipesan tadi.

Ahhh..! lega rasanya! Hm..sekarang awak cakap. Apa yang penting sangat tu.” Ujar Zara selepas segelas air sejuk selamat mendarat di landasan tekaknya.

“Sepanjang kita kenal, awak ada apa-apa rasa tak pada saya.?”

“Wah! Soalan apa ni?” Soal Zara dalam hati. Zara sudah mula tak senang. Melihat renungan mata Adib Mirza, dia sudah mula syak sesuatu. Sebenarnya selepas pertemuan dengan Aliyana sebulan yang lepas, Zara sudah tidak senang hati dengan panggilan yang diterima dari Adib Mirza.

Ermm..rasa apa ek?” Tanya Zara gugup sambil tergaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Kening halusnya diangkat tinggi pinta penjelasan.

“Saya minta maaf jika saya tak pandai berkata-kata. Sebelum ni pun saya tak pernah melayan perempuan. Tapi bila pertama kali saya kenal dengan awak, saya dapat rasa saya dah mula sukakan awak.”

Zara mengeluh lemah dalam diam. Mendengar penuh khusyuk setiap bait kata yang keluar dari mulut Adib Mirza buat dia sedar segala anggapannya tadi benar belaka. Tiba-tiba dia rasa mengantuk. Bercakap mengenai perasaan memang buat dia rasa macm nak tidur. Masa pun dia rasa bergerak amat perlahan. Lainlah kalau bercakap dengan Aqil Muaz..

“Saya tahu awak tak boleh lupakan bekas tunang awak. Tapi saya tak kisah asalkan awak sudi jadi teman hidup saya.”

“Encik Adib! Saya rasa awak dah salah anggap hubungan kawan yang terjalin antara kita selama ni. Saya faham apa yang awak nak sampaikan. Awak tak perlu gunakan bahasa bunga-bunga untuk sampaikan hajat awak tu kerana saya memang faham maksud awak.”

“Maknaya awak sudi terima saya.?”

“Jangan cepat membuat penilaian pada orang yang awak baru kenal. Saya cakap macam ni bukan bererti saya tak percayakan awak. Tapi awak tak rasa pelik ke sebab dengan mudah awak luahkan semua ni pada saya?”

“Kan lebih mudah macam ni. Itu bermakna saya yakin pada awak dan saya dapat rasa cinta padang pertama adalah segala-galanya.”

“Awak masih boleh buat banyak pilihan. Kan banyak lagi yang boleh awak pandang. Kenapa saya?”

“Sebab saya yakin dengan awak. Sebelum ni saya sukar nak terima perempuan sebagai kawan saya. Hidup saya cuma adik dan mama saya saja. Tapi sejak kenal awak, saya rasa hidup saya sudah lengkap.”

“Awak terlalu bercita-cita tinggi. Saya takut bila sampai satu tahap, awak akan jatuh. Dan pada ketika itu saya takut awak tak mampu lagi nak bangun.”

“Sebab tu saya perlukan awak, Zara!”

“Saya tak layak. Awak pilihlah orang lain.”

“Adakah kerana orang yang awak masih tunggu tu? Atau tunang awak yang memang tak akan kembali pada awak?”

“Dia tiada kena mengena dalam hal ni. Lagi satu, bekas tunang saya adalah sejarah saya. Awak tak ada hak nak ungkit kisah hidup saya.” Jawab Zara sedikit berang.

“Awak cintakan dia?”

“Awak tak perlu tahu.”

Adib Mirza mengeluh lemah. Wajah Zara dipandang tajam.

“Saya minta satu peluang. Izinkan saya memiliki hati awak.”

“Saya tak yakin boleh bahagiakan awak kerana hati saya pada orang lain.”

“Apa guna awak menanti pada yang tak pasti. Awak sendiri seperti penat menanti, kenapa harus siksa diri?”

“Sudahlah awak! Saya penat fikir hal ni. Cukuplah penderitaan yang saya dah tanggung selama ni. Tolong jangan beratkan fikiran saya lagi.”

“Tapi saya cintakan awak Zara. Saya sukakan awak.”

“Mudah sungguh awak ucapkan ucapan tu sedangkan baru tiga kali kita jumpa.”

“Awak percaya istilah cinta pandang pertama?”

“Saya percaya dan kerana istilah itulah saya kecewa dan merana.”

“Awak tak sukakan saya?”

“Saya tak pernah tak suka pada kawan-kawan saya termasuk awak. Saya hargai perasaan awak. Tapi terus terang saya cakap, saya tak boleh terima awak.” Ujar Zara lantas terus bangun mahu berlalu dari situ.

“Fikirkan dulu.” Rayu Adib Mirza sambil bangun hingga langkah Zara terhenti seketika.

“Kalau awak dah jumpa dengan orang yang awak sayang, awak nak terima tak orang lain?”

“Saya akan cuba beri peluang pada yang benar-benar ikhlas.”

“Baiknya awak! Tapi saya tak kuat untuk buat macam tu. Kalau saya teruskan dengan cara awak, itu hipokrit namanya. Awak sanggup terima andainya saya jadi milik awak tapi hati saya pada orang lain.?”

“Tapi jika orang yang awak tunggu tu masih membisu, tak salah kalau awak beri peluang pada yang benar-benar mengharap.”

Zara terdiam mendengar hujah Adib Mirza. Akhirnya dengan terpaksa, diayunkan kakinya melangkah ke arah kereta yang dipakir tepi jalan. Semakin lama di situ dia takut akan cair dengan pujuk rayu Adib Mirza. Melihat kesungguhan Adib Mirza buat dia terbayangkan kesungguhan Fairuz Imsyar dulu.


“AGHH..!” Zara merengus kasar sambil menghentak-hentakkan tangannya yang masih sakit ke stereng kereta. Rasa menyesal sangat sebab terima ajakan Adib Mirza untuk berjumpa. Dia sendiri tidak tahu apa yang dia rasa ketika itu. Menyesal kerana mengenali Adib Mirza? Rasanya dia tak patut rasa menyesal kerana tanpa lelaki itu, dia sendiri tidak pasti nasibnya malam itu. Marah pada Adib Mirza? Lagilah dia rasa tidak patut kerana setiap orang berhak untuk berkata dan meluahkan rasa hati. Rasa sedih? Itu sudah pasti kerana bila terjadi peristiwa tadi secara automatic, hubungannya dengan Adib Mirza sudah pasti menjadi renggang dan janggal sedangkan dia selesa berkawan dengan semua orang.

Zara termenung lagi di dalam kereta. Merenung Adib Mirza dari dalam keretanya, buat dia rasa serba salah pada lelaki itu. Seandainya dia cuba menerima hati lelaki itu, bagaimana dengan hatinya pula? Mampukah dia menjalani hari-harinya bersama dengan orang yang bukan sepatutnya berada dalam hatinya?

Fikirannya terbias pada Aqil Muaz. Yang pasti hatinya ketika itu rasa menyesal kerana mengenali Aqil Muaz. Menyesal kerana dengan mudah jatuh hati pada lelaki itu. Dia juga turut merasa marah. Marah kerana hingga kini Aqil Muaz langsung tidak menyatakan perasaan sebenar walaupun dia sendiri dapat merasa bahasa tubuh yang Aqil Muaz persembahkan setiap kali mereka berdua.

No comments: