PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 40 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

40
AIDIL
“DIL rasa Dil tak boleh pergilah majlis dekat rumah Nur nanti.” Kataku kesal pada Makcik Mazuin dan daddy. Majlis yang aku rancang nak pergi hujung minggu tiba-tiba saja aku kena batalkan.

“Kenapa pulak?” Tanya daddy hairan.

“Tiba-tiba ada cline nak jumpa dekat JB.. Dua hari sebelum tu Dil dah kena bertolak ke  JB sebab banyak yang nak diuruskan. Dil dah cuba elak bagi alasan, tapi dia kata hanya hari tu saja dia free. Lagipun kalau Dil tolak peluang ni, seperti tolak tuah pulak. Bukan senang nak dapat peluang macam ni. Tambah-tambah lagi pada syarikat Dil yang baru nak menapak.” Jelasku pada Makcik Mazuin dan daddy.

Semenjak aku mula bekerja di syarikat daddy, aku sentiasa sibuk. Peluang-peluang macam ni memang aku harapkan sangat demi mengembangkan syarikat. Yelah..lepas keluar penjara, syarikat manalah yang sudi ambil aku bekerja. Nak taknak aku kena bekerja sendiri. Nasib baiklah ada daddy. Dalam rasa malu-malu aku terima juga dan berjanji akan menguruskan syarikat itu dengan baik. Memandangkan daddy semakin uzur, aku harap aku dapat bangunkan sendiri syarikat itu dan memberi daddy peluang untuk beristirehat saja di rumah.

“Kalau macam tu, biar daddy pergi dengan mak sajalah!” Kata daddy.

Daddy boleh drive ke?”

“Pak Ajizkan ada.” Ujar daddy lagi. Aku angguk kepala tanda setuju. Di ruang mata terbayang wajah pemandu daddy yang dah berkhidmat sejak aku berumur lapan belas tahun. Takut juga kalau-kalau daddy yang drive sebab daddy tak boleh drive dalam tempoh lama. Daddy cepat gelap mata kalau badan terlalu penat. Jarak dari Kuala Lumpur ke Ipoh boleh tahan juga jauhnya.

“Dil jangan risaulah. Kak Ana dan Kak Idakan ada.” Makcik Mazuin menyampuk.

“Tapi Kak Ana dan Kak Ida kata, dia orang tak boleh pergi sebab kerja.” Aku pantas menjawab.

“Mm..tak apalah. Biar kami pergi dengan Pak Ajiz saja. Kalau tak pergi nanti merajuk pulak Nur dekat sana. Mak cadang nak pergi awal sikit. Bolehlah tolong apa-apa yang patut. Aidil jangan bising-bising tau. Mak nak buat kejutan pada Nur.” Ulas Makcik Mazuin ceria. Daddy turut angguk setuju.

Aku rasa kejap lagi aku patut beritahu pada Zikri tentang ketidakhadiran aku di majlisnya nanti. Memang bukan niat aku nak mengelak, tapi kerana kerja aku terpaksa lupakan angan-angan aku untuk berjumpa dengan Nur. Aku harap Zikri faham dan Nur tidak berfikir apa-apa yang negetif tentang aku.
Masuk kali ke tiga aku cuba hubungi Zikri akhirnya panggilanku berjawab. Lega sangat kerana Zikri faham dengan masalah aku selepas aku ceritakan pada dia.

“Aku tak kisah. Tapi tak apa ke ayah drive sorang-sorang? Aku takut ayah penat.”

“Aku pun risau jugak. Daddy tu bukan boleh drive lama-lama. Tapi daddy kata Pak Ajiz yang drive.”

“Oh..kalau macam tu okeylah. Tapi kalau Pak Ajiz tak dapat hantar, kau cakap awal-awal dekat aku. Nanti aku datang jemput.” Kata Zikri serius.

Okeylah. Tapi aku betul-betul minta maaf sebab tak dapat datang. Kau faham-faham sajalah kerja macam aku. Kalau bukan aku yang turun padang siapa lagi nak buat?”

“Tak apa..aku faham. Aku rasa Nur pun boleh faham situasi kau ni. Dia pun dah tak sabar-sabar tunggu mak datang.”

“Ingat tau! Jangan bagitahu fasal mak dan daddy nak datang awal ke sana..”

“Beres..!” Balas Zikri ceria.

Hampir lima belas minit berbual dengan Zikri, akhirnya perbualanku dengannya tamat. Lega hati aku dapat luahkan semuanya pada Zikri. Sememangnya Zikri adalah lelaki yang boleh aku buat kawan kerana setiap masalah yang aku luahkan dia balas dengan kata-kata yang menenangkan. Bila aku berbual dengannya pasti aku teringatkan Razif.


NUR
“ABANG cakap dengan siapa tadi?” Aku tanya Zikri selepas tengok Zikri letakkan telefon bimbitnya atas meja kopi. Melalui perbualannya yang panjang aku perhatikan perbincangannya seperti serius.

Err..pembantu abang. Ada masalah sikit dekat hospital. Tapi Alhamdulillah sebab dah dapat settle. Nur jangan risaulah.”

Aku senyum nipis lepas Zikri cakap macam tu. Walaupun hati aku masih was-was dengan jawapan dia, aku tak boleh simpan apa-apa perasangka buruk. Tiba-tiba aku teringatkan sesuatu. Aku rasa perkara ni harus aku utarakan segera pada Zikri kerana aku rasa ianya penting. Kalau lambat-lambat nanti terlupa pula.

“Petang ni abang boleh temankan Nur pergi beli barang sikit tak?”

“Nur nak beli apa lagi? Rasanya semua dah cukupkan barang-barang untuk najlis nanti.”

“Nur cadang nak beli kain pasang untuk mak dan ayah. Nur bercadang nak pakai sedondon dengan emak ayah raya tahun ni. Kalau boleh, semua ahli keluarga, Nur nak  sedondon. Abang rasa, warna apa yang sesuai untuk kita tahun ni?”

Mm..warna purple okey tak?” Jawab Zikri selepas beberapa saat berfikir. Tersenyum aku melihat gelagat Zikri yang berfikir sambil menggaru-garu janggut sejemputnya.

“Mm..cantik tu! Nur suka.”

“Betul? Taknak tukar warna lain?”

“Sesekali pendapat orang lain perlu juga kita guna pakai. Kalau semua hal Nur nak kena tentukan, nanti abang boring pulak. Petang ni kita pergi cari. Tahun ni Nur nak sambut raya dengan mak. Kita balik rumah ayah ye?” Cadanganku Zikri sambut dengan senyuman lega. Aku tahu Zikri pasti akan setuju kerana itulah yang sebaiknya.

No comments: