PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 41 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

41
AIDIL
Aku hanya insan biasa. Namun mengapa dugaan yang berat sering kali datang bertimpa-timpa ke dadaku..
HARI ini aku bertolak ke JB. Kerja yang terpaksa aku selesaikan harus aku utamakan demi mempertingkatkan mutu syarikat. Di sana nanti aku bercadang nak jumpa dengan Razif. Menurut Razif sekarang sekolah sedang cuti. Jadi dia banyak masa untuk luangkan bersama aku selama dua hari nanti. Nasib baiklah Sarawak dan JB tak jauh mana. Penerbangan yang memakan masa hanya beberapa minit membolehkan dia datang berjumpa aku di JB bila-bila masa sahaja.

Sebelum aku bertolak tadi aku lihat Makcik Mazuin dan daddy pun sibuk berkemas mahu ke rumah Nur. Tak banyak pun pakaian yang dia bawa. Katanya pakaiannya masih banyak di rumah Nur. Begitu juga dengan daddy. Daddy kata di sana nanti dia boleh baju baru. Aku tak kisah sangat fasal tu. Yang aku risaukan ialah bayang Pak Ajiz masih tak nampak rupa. Sampailah masa aku bertolak, Pak Ajiz masih aku tak nampak. Daddy kata mungkin Pak Ajiz ada hal, jadi dia sanggup menanti.

Ceria sungguh wajah Makcik Mazuin tadi. Sebelum aku bertolak tadi dia sempat berpesan supaya aku pandai jaga diri. Jauh di sudut hati aku rasa tak sedap. Mulalah aku fikir yang bukan-bukan. Namun cepat-cepat aku beristigfar.

“Mak ni pesan macam nak pergi Mekkah pulak. Dil dah besarlah mak.. mak janganlah risau.”

“Mak tahu Dil dah besar, tapi Dil belum kawin lagi. Kalau Dil dah kawin mak tak risau sangat, dah tentu ada yang menguruskan Dil bila mak dah tak ada nanti.”

“Nanti Dil kawinlah..!”

“Ingat Dil. Dil tu satu-satunya anak lelaki daddy. Kalau jadi apa-apa pada mak dan daddy, hanya Dil saja yang tempat daddy dan mak harap boleh menjaga Kak Ana. Kak Ida dan Nur.”

“Dia orangkan dah ada suami masing-masing. Takkan Dil nak jaga dia orang pulak?” Aku pelik dengan hujah daddy. Makcik Mazuin pula hanya mengangguk tanda setuju dengan pendapat daddy.

“Ajal maut jodoh pertemuan semuanya datang dari Allah. Jika terjadi sesuatu pada mereka, daddy harap Dil tak lokek budi untuk menolong.” Kata daddy sayu. Aku mengeluh lemah tanda faham.

“Oh..fasal tu. Dil faham. Baiklah daddy, mak. Dil akan pegang amanah ni. Tapi kalau jadi apa-apa pada Dil, siapa pulak yang nak ambil tahu?”

“Dilkan lelaki. Takkan itu pun daddy nak ajar? Kak Ana, Kak Ida dan Nur ada. Mereka pun boleh harap.”

Aku hanya mengangguk selepas daddy cakap macam tu. Aku boleh terima apa yang daddy cakap. Dengan Kak Ana pasti tak ada masalah. Tapi kalau dengan Kak Ida dan Nur pasti aku rasa janggal sikit. Walaupun hubungan aku dengan Nur sudah kembali baik, jauh di sudut hati aku masih rasa segan dengannya.

Perjalanan aku teruskan dengan tenang menuju ke Bandar Johor Baharu. Mengikut perkiraan mungkin dalam setengah jam lagi aku akan sampai kerana sekarang aku dah sampai di Pasir Gudang. Pening sekejap mata dan kepala aku melihat deretan bermacam-macam jenis kilang yang terbina. Dalam hati sempat aku menyumpah sebab pelanggan  yang aku nak jumpa ni macam dah tak ada tempat lain nak jumpa. Kenapa Bandar JB yang dia pilih? Kalau datang sendiri ke Kuala Lumpurkan senang!

Aku bercadang mahu hubungi daddy dan emak setelah aku sampai di sana nanti kerana aku memang dah janji nak call mereka. Lantas telefon bimbit segera aku capai dan mula mencari nama daddy. Mengikut kiraan, mungkin mereka dah sampai di rumah Nur.

Lama aku menanti panggilan masih belum berjawab. Aku cuba call pula nombor Pak Ajiz. Pun tak berjawab. Akhirnya aku nekad hubungi Zikri.

“Kau biar betul! Takkan sampai sekarang tak sampai lagi?” Bentakku perlahan pada Zikri.

“Betul! Aku nak tipu buat apa? Pukul berapa mereka bertolak?” Zikri tanya aku.

“Aku tak pasti. Tapi masa aku bertolak jam enam pagi tadi, dia orang pun sibuk mengemas. Tapi daddy kata dia orang nak bertolak pukul lapan pagi.”

“Lapan pagi.?? Sekarang dah dekat jam dua belas tengahari. Maknanya dah hampir empat jam perjalanan. Kalau ikut pengiraan mereka dah sampai sekarang. Tapi mungkin mereka ambil masa sebab berhenti berehat. Kita tunggu kejap lagi.”

Aku lepaskan keluhan berat selepas berbual dengan Zikri. Jauh di sudut hati, aku tetap rasa tan tenang.


NUR
“KENAPA bang? Siapa call?” Aku tanya Zikri setelah melihat Zikri seakan gelisah.

“Err..Aidil.” Jawab Zikri tergagap-gagap.

“Dia nak apa?” Aku tanya hairan.

“Mm..kalau abang cakap Nur jangan marah ek.” Ayat Zikri dah mula buat aku rasa tak senang. Aku angkat kening minta segera jawapan.

“Sebenarnya mak dan ayah nak datang hari ni.” Jawapan Zikri dah buat aku nak melompat. Tapi bila melihat wajah risaunya hati aku tak jadi nak melompat.

So, apa yang tak kenanya?”

“Masalahnya sampai sekarang dia orang tak sampai lagi. Aidil kata ikutkan mereka dah sampai.”

“Kejap-kejap! Nur tak fahamlah. Abang kata Aidil call tadi, tapi dia tak tahu mak dan ayah dah sampai atau belum. Nur peninglah! Cuba abang terus terang! Dia orang dekat mana sekarang sebenarnya ni?”

Satu persatu Zikri terangkan pada aku sehingga aku rasa dada macam nak meletup selepas Zikri selesai bercerita.

“Maknanya sekarang ni Aidil tak join sekali?” Aku dah mula naikkan suara. Bila Zikri angguk kepala, aku merengus kasar. Aku tak hairan kalau dia tak mahu datang. Yang menjadi masalah sekarang ialah mak dan ayah.

“Abang yakin Pak Ajiz yang drive?” Pertanyaanku Zikri jawab dengan angkat bahu tanda tak tahu.

“Nur risau kalau ayah yang drive. Ayahkan cepat penat!”

“Tulah..abang dah cakap dekat Aidil, kalau apa-apa hal call abang, biar abang yang jemput mereka. Tapi sekarang Aidil dah berlepas ke JB sebab urusan kerja.”

Aku ketap bibir menahan geram. Sakit hati aku dengan sikap Aidil yang tidak menjaga emak dan ayah.

“Nur janganlah salahkan Aidil pulak. Abang pun salah jugak sebab rahsiakan hal ni. Tambah pulak mak sendiri yang pesan jangan bagitahu pada Nur sebab nak buat kejutan pada Nur.” Kata Zikri panjang lebar setelah menyedari aku mula tak senang hati. Sepanjang minggu ni, boleh dikatakan tiap-tiap hari aku berbual dengan emak dalam telefon. Kali terakhir aku berbual dengan emak adalah malam semalam sebelum tidur. Sempat emak berpesan pada aku agar sentiasa pandai jaga diri, jaga anak-anak dan suami, dan sentiasa hormat pada umi dan Zikri. Paling buat aku tergamam bila emak menyuarakan rasa gembiranya dia bila aku dah mula berbaik dengan Aidil. Emak menyuruh aku lupakan sengketa lama. Emak harapkan aku menerima Aidil sebagai seorang abang. Walaupun aku tak membalas kata-katanya, aku dapat terima apa yang diharapkan.

“Dan akhirnya Nur memang terkejutkan?” Bentakku geram. Dalam hati dan fikiran macam-macam yang bermain. Aku dah bagai kucing hilang anak.

“Sabarlah! Kita tunggu kejap lagi. Mungkin mereka singgah rehat dekat mana-mana. Lagipun menurut Aidil mereka bertolak jam lapan pagi tadi. Sekarang baru pukul dua belas tengahari.” Zikri cuba meredakan keadaan. Sambil-sambil tu dia cuba call telefon bimbit ayah. Aku yakin Zikri turut rasa apa yang aku rasa.


AIDIL
AKU mandapat panggilan dari Pak Ajiz. Hati aku jadi tak senang bila Pak Ajiz beritahu yang dia tak dapat menghantar daddy dan Makcik Mazuin kerana isterinya sakit. Paling buat aku terkejut ialah daddy memandu sendiri ke Perak. Aku yakin Nur pasti akan marahkan aku kerana tidak turut serta. Kalau jadi apa-apa pada daddy dan Makcik Mazuin, pasti aku yang akan dipersalahkan.

Tepat jam dua petang, selesai urusan aku di JB dan segera aku hubungi Zikri. Tadi aku tak sempat hubungi dia sebab aku sedang berada dalam bilik meeting. Aku dapat bayangkan Nur pasti sedang tertekan. Baru beberapa hari saja hubungan aku dan dia kembali pulih, sekarang jadi macam ni pulak. Aku tak tahu apa yang akan Nur tempelakkan pada aku lepas ni. Silap-silap haribulan bayang aku pun dia tak sanggup pandang lagi.

“Aku bertolak ke sana sekarang. Mungkin malam baru aku sampai. Lagipun aku ada di Johor lagi sekarang ni.” Kataku pada Zikri setelah talian bersambung.

Okey! Urusan kau dah settle belum?”

“Untuk hari ni dah settle. Ikutkan esok ada lagi. Tapi aku mintak tangguh minggu depan.”

Okeylah kalau macam tu. Kau pun tolong hati-hati semasa memandu.” Pesan Zikri pada aku. Aku lepaskan keluhan berat selepas tamatkan talian. Dalam hati aku tak henti-henti berdoa agar Makcik Mazuin dan daddy selamat.

Selepas menghubungi Zikri aku cuba lagi hubungi daddy dan Makcik Mazuin. Tapi hampa kerana talian langsung tak berjawab. Hanya bunyi tut-tut saja. Pemanduanku segera aku halakan ke utara. Harap-harap aku sampai awal sebelum malam menjelma. Namun aku yakin, jarak johor ke Perak bukanlah dekat. Paling cepat pun mungkin enam ke tujuh jam masa perjalanan.Nak pendekkan masa perjalanan memang boleh, tapi aku masih sayangkan nyawa aku.

Sejam perjalanan ke utara, tiba-tiba aku mendapat panggilan dari nombor yang tidak aku kenali. Lemah segala sendi dan otot apabila seorang pegawai polis yang memperkenalkan diri sebagai Inspektor Razali, memberitahu bahawa kereta yang dipandu oleh daddy dirempuh oleh sebuah lori di lebuhraya utara selatan berhampiran dengan tol Simpang Pulai.

Tanganku mula menggigil kesejukan ketika mencari nama Zikri di telefon bimbit. Tergagap-gagap aku berbicara ketika mendengar balasan suara Zikri. Selesai bercakap dengan Zikri, aku terus memecut kereta Mercy aku ni. Ketika ini aku tak ingat langsung nyawa aku bakal melayang. Yang pasti ketika ini aku hanya nak sampai cepat. Di ruangan mata hanya terbayangkan wajah daddy yang tenang dan Makcik Mazuin yang dalam kesakitan.


NUR
“KITA siap sekarang! Umi tolong tengokkan Zaim ye!” Kata Zikri tiba-tiba. Aku tergamam melihat Zikri tergesa-gesa. Umi pun hairan dengan sikap Zikri.

“Kita nak ke mana bang?” Aku tanya hairan.

“Ikut jelah..!” Kata Zikri gugup.

“Abang cakap dulu. Kita nak kemana?”

Aku lihat Zikri lepaskan keluhan berat. Sambil memelukku, Zikri tunduk lemah. Tiba-tiba satu esakan halus kedengaran.

“Abang ni kenapa? Jangan main-main boleh tak?” Bentakku garang. Tubuh Zikri aku tolak lembut. 
Wajahnya yang sudah kemerahan aku pandang penuh kehairanan.

“Kita pergi hospital sekarang. Ayah dah tak ada.” Ucap Zikri perlahan sambil merenung sayu ke dalam mataku. Aku rasa macam nak pitam. Mata aku rasa gelap. Tiba-tiba aku teringatkan satu-satunya insan penting dalam hidup aku.

“Mak? Mak macam mana?” Sergahku lantang.

“Abang tak tahu.” Kata Zikri kalut. Aku terdiam. Dalam fikiran macam-macam sedang bermain. Aku tak mahu fikir yang negetif. Harap-harap emak selamat.

Lima belas minit masa perjalanan, akhirnya aku sampai di hospital besar Ipoh. Ketika sampai aku lihat Syamsul sedang menanti aku dan Zikri di pintu wad kecemasan. Pasti Zikri sudah maklumkan pada sahabatnya tadi.

“Macam mana?” Zikri tanya pada Syamsul.

“Masih ada di dalam. Dari tadi aku tunggu, tapi satu berita pun aku belum dapat dari orang dalam. Sabar Nur!” Jawab Syamsul gelisah.

Aku duduk menanti penuh sabar di kerusi yang disediakan. Pandanganku tak lepas dari pintu bilik kecemasan yang masih bertutup rapat. Bunyi suara dari perbualan Zikri dan Syamsul hanya sayup-sayup kedengaran. Tak tahu apa yang mereka bualkan. Yang aku pasti topik perbualan adalah berkisahkan emak dan ayah.

Aku teringatkan Aidil. Mata aku mencari-cari bayangnya. Namun hingga kini masih belum aku nampak. Hati aku panas. Saat-saat macam ni dia masih mementingkan kerja dia. Apakah emak dan ayah tidak penting?
Pintu bilik kecemasan terbuka tiba-tiba. Serta merta aku bangun bila melihat Zikri dan Syamsul menerpa ke arah seseorang yang beruniform putih.

“Macam mana, Anand? Mertua aku macam mana?” Tanya Zikri kalut pada Dokter Anand sambil memeluk bahuku.

“Badannya terlalu lemah. Tambah-tambah lagi jantungnya ada masalah. Aku tak tahu lama mana dia boleh bertahan. Buat masa ni dia masih dalam kritikal. Banyak-banyakkan berdoa.”

Mata aku gelap. Badan aku rasa makin memberat. Nasib baik Zikri sudah bersedia memangku tubuh aku. Kalau tidak, pasti aku dah jatuh di situ juga.

“Boleh kami masuk dalam?”

“Kalau ikut prosedur memang tak boleh lagi. Tapi..tak apalah. Aku izinkan. Tapi hanya seorang saja.” Kata Dokter Anand sambil memandangku. Aku faham maksud dokter berbangsa india itu.

“Nur masuk tengok mak. Abang tunggu di luar.” Kata Zikri perlahan di telingaku. Aku angguk setuju.


AKU  berjalan perlahan mendekati katil emak. Lemah segala anggota badan melihat keparahan emak. Namun aku boleh lihat emak tenang sambil memejamkan mata. Aku sebak. Mataku semakin memberat. Tangan emak aku sentuh lembut dan mula membelai. Aku tersenyum bila emak beri riaksi dengan menggerakkan jarinya. Aku tersenyum dalan esak bila melihat emak senyum sambil membukakan mata. Dalam hati tak henti-henti aku ucap syukur.

“Jangan menangis. Mak tahu anak mak kuat. Mak sakit kalau tengok anak mak menangis macam ni.” Kata emak lemah. Cepat-cepat aku seka air mata aku yang laju mengalir. Aku tak mahu emak lihat air mata aku.

“Mak jangan cakap banyak. Mak tak sembuh lagi. Nanti bila mak dah sembuh, kita bual panjang-panjang.” Bisikku perlahan di telinga emak.

“Mak takut tak sempat. Jadi biarlah mak bercakap.”

Aku ketap mulut tahan sebak. Ayat yang keluar dari mulut emak itu benar-benar menghiris tangkai hati dan jantung aku.

“Ingat pesan mak. Jaga diri baik-baik. Mak tak sempat nak jaga Nur. Tapi mak bangga sebab mak pernah dijaga oleh Nur. Mak minta maaf sebab tak hiraukan Nur selama ni. Kalau Nur nak tahu, Nurlah satu-satu anak mak yang paling buat mak berbangga dan bahagia. Tanpa Nur mesti mak tak dapat jumpa ayah lagi. Terima kasih Nur! Mak bangga ada anak sebaik Nur.”

Aku angguk kepala dengar apa yang emak sampaikan. Bila nafas emak lelah, aku suruh emak berhenti bercakap, tapi emak masih berdegil.

“Mak rasa masa mak tak panjang. Mak nampak ayah sedang tunggu mak. Mak bahagia kalau mak turut serta bersama ayah. Mak tahu hati Nur terluka. Tapi mak bahagia sebab Nur ada Zikri. Mak yakin Zikri takkan kecewakan Nur.”

“Sudahlah mak! Mak rehat dulu. Apa-apa pun yang mak cakap Nur terima.”

“Satu lagi mak nak pesan. Tolong jangan salahkan Aidil dengan apa yang jadi pada emak dan ayah. Dia tak salah. Tolonglah jadi adik yang baik pada dia. Hormati dia sebagai seorang abang. Mak teringin nak tengok Nur berbaik dengan dia.”

Aku cuba terima apa yang emak cakap walaupun hati aku sakit mendengar nama itu. Aku tak faham dengan hati aku sebenarnya. Kenapa hanya dia yg aku Nampak punca segala masalah ni? Kenapa tidak pada orang lain? Kenapa tidak pada pemandu lori yang cuai memandu hingga boleh bertembung dengan kereta ayah? Tidak pun aku letak salah pada diri sendiri yang terlalu mengharap akan kehadiran emak demi majlis yang akan berlangsung hujung minggu ini. Aku tahu emak ingin menjaga hati aku, sebab itulah mak beria datang. Apakah ini sebenarnya salah aku?

Aku lega bila emak sudah berhenti bersuara. Perlahan-lahan mata emak tutup kembali menyambung tidurnya. Melihat nafas lemah emak turun naik, aku turut terasa sesak. Kalau boleh, biarkah aku yang berada di atas katil itu. Perlahan-lahan aku keluarkan surah yassin dan mula membaca agar emak tenang dalam lena.
Sebentar tadi emak dipindahkan ke Unit Rawatan Rapi. Aku tak pasti lama mana emak boleh bertahan. Apa yang aku perasan, nafas emak semakin lemah. Pintu masuk ke bilik emak sudah dipenuhi dengan anak-anak cucu emak. Aku Kak Ana dan Kak Ida hanya membisu tanpa kata. Yang kedengaran hanyalah suara Zikri bersama abang Amer dan Abang Syah. Namun bayang Aidil masih belum menampakkan diri. Aku tak dapat nak bayangkan apa akan aku buat kalau Aidil berada di situ. Yang pasti mata aku dah tak ada daya nak memandangnya lagi.


AIDIL
AKU MEMAKSA langkah kakiku yang berat menuju ke bilik yang dinyatakan oleh Zikri. Dari jauh aku lihat semua sudah ada menanti. Nampaknya hanya aku yang lambat. Rasa malu yang amat sangat. Hati aku bagai dihiris melihat Nur duduk diam sambil bersandar di bahu Kak Ana. Matanya yang sembab dek kerana menangis dalam masa yang lama, buat aku rasa amat bersalah.

“Maaf semua, saya terlambat.” Kataku lalu bersalam dengan kaum adam yang ada di situ. Wajah Nur kucuri pandang sekilas mengharapkan dia memandang ke arahku. Namun aku hampa kerana sedikit pun dia tak berkalih pandang pada aku.

“Dil nak jadi M. Shumaker ke? Dari sana pukul dua petang. Sekarang baru pukul enam. Nak cari nahas?” Bebel Kak Ana perlahan sambil menjeling geram. Aku tersengeh malu.

“Bahaya Dil! Kan aku dah cakap tadi, jangan tergesa-gesa.” Zikri sambung bebel sambil geleng kepala.

“Mak macam mana sekarang.?” Aku terus utarakan soalan mengenai Makcik Mazuin. Tak sanggup rasanya nak kena bebel. Bagi aku Makcik Mazuin lebih penting. Kalau boleh hanya bebelan Makcik Mazuin yang aku nak dengar sekarang ni.

“Dia sedang berehat. Kedaannya kritikal. Dia memang tengah tunggu kau tadi.” Jawab Zikri sambil menepuk bahuku. Aku lega sebab aku masih sempat berjumpa dengan Makcik Mazuin.

“Pergilah masuk. Mak nak jumpa Dil. Mungkin ada sesuatu yang mak nak sampaikan.” Balas abang Syah perlahan.

Aku melanglah laju masuk ke adalam bilik di mana Makcik Mazuin ditempatkan. Hela nafasnya yang sukar menyesakkan dada aku yang memandang. Aku duduk perlahan di sisinya. Tanganya ku sentuh dan kukucup lembut. Dingin sekali aku rasa. Melihat kelopak matanya yang sudah mula buka sedikit aku tersenyum hambar.

“Bila Dil sampai?” Lemah sekali suara Makcik Mazuin.

“Baru kejap tadi.” Aku jawab sebak.

“Kerja macam mana? Dah selesai?”

“Hampir siap.”

“Mak mintak maaf sebab ganggu kerja Dil.”

“Tak  apa mak. Kerja tu bila-bila boleh buat.” Aku jawab sambil menahan air mata aku berjurai.

“Dah tengok daddy?”

“Belum. Kejap lagilah.” Aku kesat pipi aku yang dah mula basah. Wajah daddy mula bermain di mata. Tak aku sangka pagi tadi adalah waktu terakhir daddy bersama aku.

“Dil tolong panggilkan Nur, Ana dan Ida kejap.” Suara Makcik Mazuin tersekat-sekat arahkan aku. Aku angguk kepala. Tangan Makcik Mazuin aku lepaskan dan berjalan pantas menuju keluar. Nampak saja bayang Kak Zana dan Kak Ida, terus aku suarakan hasrat Makcik Mazuin tadi. Bayang Nur aku cari. Setelah jelas melihat Nur di sebelah Zikri, terus aku dapatkan Zikri.

“Zikri, tolong beritahu Nur, mak panggil dia masuk.” Bisikku di telinga Zikri. Untuk aku cakap sendiri pada Nur, aku rasa tak sanggup. Lagipun aku tak layak. Selepas itu aku masuk kembali ke bilik Makcik Mazuin. Beberapa saat kemudian langkah Nur kedengaran dari belakangku. Namun aku tak sanggup nak menoleh pandang wajahnya yang suram.

“Mak, semua ada dekat sini.” Bisikku di telinga Makcik Mazuin. Mata Makcik Mazuin terbuka semula dengan lemah.

“Mak nak apa-apa ke?” Nur tanya lembut sambil menggenggam erat tangan Makcik Mazuin. Kak Zana dan Kak Ida hanya membisu sambil teresak-esak. Aku tahu mereka tidak sanggup melihat apa yang berlaku pada makcik Mazuin.

“Ana, Ida, Nur, Aidil! Masa mak tak panjang. Kalau boleh mak nak tengok anak-anak mak berbaik-baik. Jangan ada simpan dendam. Ana..jaga adik-adik  Ana macam Ana jaga anak-anak Ana. Mak tahu Ana seorang kakak yang baik dan bertanggungjawab."

"Baik mak. Ana ingat semua tu. Mak jangan cakap banyak-banyak. Mak rehat ek." Pujuk Kak Zana. Namun aku tahu rayuan Kak Zana tu takkan diperdulikan oleh Makcik Mazuan buat masa sekarang.

"Ida..mak tahu Ida marah pada ayah dan Aidil. Tapi sebagai anak, Ida tak patut berperasaan macam tu. Mak harap Ida boleh hapuskan dendam yang bersarang dalam hati Ida selama ni. Terimalah Aidil macam adik Ida."

"Dahlah mak. Jangan cakap lagi." Balas Kak Ida tersedu-sedu.

"Nur, tolong hormat Aidil macam abang Nur sendiri. Dan mak nak Aidil tolong jaga Nur macam adik Aidil sendiri. Tak banyak yang mak mintak. Hanya satu saja. Jangan ada benci dalam hati anak-anak mak.”

“Insyaallah mak..!” Ucapku perlahan sambil angguk kepala. Sambil tu aku curi pandang wajah Nur yang suram. Esakan tangisnya buat aku rasa terharu. Tanpa aku sedar, aku sudah melangkah ke sebelah Nur untuk memujuknya.

“Sudah Nur! Jangan menangis.” Kataku perlahan sambil mengesat pipinya yang basah dengan tas tanganku. Aku tak tahu nak kata apa lagi setelah Nur pandang tepat ke mukaku. Aku gugup. Tiba-tiba bunyi mesin yang berada di sebelah katil Makcik Mazuin berbunyi panjang. Aku, Kak Zana, Kak Ida dan Nur panik. Segera aku menekan butang isyarat memanggil dokter.

Dua minit menunggu di luar, akhirnya terjawab juga bila Dokter Anand mengesahkan emak pergi untuk selamanya. Aku teresak-esak bila melihat Nur rebah di pangkuan Zikri. 

No comments: