PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 39 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

39
AIDIL
AKU bersyukur sangat-sangat bila Nur sudi berbual dan berjumpa dengan aku. Jemputannya ke majlis doa selamat amat-amat aku hargai. Perbualan selama lima minit dengannya dalam telefon benar-benar buat aku rasa macam nak melompat riang. Seumur hidup aku, inilah hari yang paling buat aku tersenyum sepanjang hari. Walaupun kata-kata yang keluar dari mulutnya berbaur sinis, aku tetap rasa berbunga. Tak henti-henti ucapan syukur aku tuturkan dala hati.

“Saya tak minta lebih dari awak, Nur. Cukuplah dengan terima maaf saya atas apa yang dah saya buat pada hidup awak dan Zikri. Terus terang saya katakan yang saya benar-benar rasa menyesal. Hidup saya rasa terumbang ambing tanpa kemaafan awak, Nur. Tolonglah kembalikan ketenangan dalam hidup saya. ”

“Awak sendiri tahu apa yang saya pernah harapkan dari  selepas apa yang awak lakukan pada kami. Terima kasih kerana tak henti berdoa agar suami saya kembali pada saya. Bila suami saya sedar, itu tandanya tak ada lagi hutang awak pada saya. Apa yang saya harapkan sekarang ni ialah, tolong jaga emak saya baik-baik. Saya tahu dia sayang sangat pada awak. Saya tahu dia rindukan abang Iman. Jadi saya minta tolong awak jadi satu-satunya anak lelaki emak saya yang baik. Saya tahu dia tak harapkan kasih saya walaupun hanya secubit kasih yang saya harapkan darinya. Awak beruntung kerana dapat kasih dari emak dan ayah saya. Jadi tolong hargai apa yang awak perolehi sekarang ni.”

“Memang saya beruntung kerana mendapat kasih sayang dari emak dan daddy. Tapi awak harus tahu yang emak dan daddy juga benar-benar sayangkan awak. Sebenarnya emak tak pernah benci pada awak. Cuma perasaan dia sedikit keliru dengan kehadiran awak. Awak mesti fahamkan apa yang terjadi pada emak selepas lahirkan awak. Dia dah ceritakan semuanya pada saya. Dan pada firasat saya, awak tak patut menyalahkan emak kerana dia ada masalah sendiri kenapa dia bersikap begitu.”

“Ya. Saya faham. Boleh saya cakap dengan emak sekejap?”

“Boleh-boleh!” Aku jawab pantas lantas menyerahkan telefon bimbitku pada Makcik Mazuin yang sememangnya sudah berada di sebelah aku seawal lagi sejak Nur menelefonku. Rasa lega sangat bila Makcik Mazuin menyambut telefon bimbitku dengan senyuman lebar. Senyuman aku sudah tak boleh nak dibentuk asalkan lagi bila melihat Makcik Mazuin tersenyum simpul sambil berbual dengan Nur.

Lapang hati aku seusai Makcik Mazuin berbual dengan Nur dalam talian telefon. Melihat keceriaan Makcik Mazuin aku sedar dia pun rasa apa yang aku rasa. Aku harap inilah pengakhir rasa bersalahku pada Nur. Selepas ini aku mahu menjalani hidup seperti aku tidak mengenali Nur. Aku harus belajar dan terima bahawa dia memang dicipta bukan untuk aku. Mungkin ada insan lain yang telah dicipta untukku. Pucuk pangkalnya aku harus sabar menanti. Harap-harap biarlah yang datang tu seperti Nur. Tidak seiras tak apa, asalkan budi pekertinya sama seperti Nur.

“Nanti kita pergi jumpa Nur ye?” Kataku pada Makcik Mazuin yang duduk selesa di hadapanku.

“Baiklah mak. Nanti kita pergi. Dil pun dah tak sabar nak jumpa Zikri. Semalam Dil ada berbual dengan Zikri. Alhamdulillah, dia terima maaf Dil. Namun Dil rasa tak selesa pulak selagi tak berdepan dengan dia.”

“Baguslah kalau Dil berfikir macam tu. Mak pun nak minta maaf pada Zikri. Kadang-kadang setiap perkara yang kita buat, kita tak sedar yang kita buat tu telah mengecewakan hati orang.” Kata Makcik Mazuin lemah. Aku faham apa yang dia maksudkan. Aku hanya diam sambil mengangguk.


NUR
“MACAM MANA? Mak dengan Aidil kata apa?” Tanya Zikri setelah aku selesai berbual dengan Aidil dan emak tadi. Aku garu kepala sambil tersengeh.

Okey!” Aku jawab sepatah.

Okey je? Punyalah panjang masa berbual, takkan cakap okey je!” Zikri berseloroh sambil tersenyum.

“Malaslah Nur nak layan abang?” Jawabku sambil memusingkan badan mengadap kaca televisyen.

“Oh..macam tu ye? Yelah..orang tu dah dapat apa yang dia nak. Abang ni dah jadi orang tak pentinglah dalam hidup Nur..!” Zikri buat-buat merajuk. Aku tahan gelak dalam hati. Aku pusingkan badan mengadap Zikri kembali sambil tersenyum.

“Abang tau tak muka abang macam apa kalau merajuk?” Zikri angkat kening tanda ingin tahu.

“Macam David Beckam tengan hisap botol susu! Cute sangat.” Ujarku lantas ketawa besar. Semakin besar aku ketawa bila Zikri tarik lembut telinga aku. Pipi aku dicubit lembut.

“Amboi! Sedapnya mulut ketawakan orang. Gelaklah puas-puas! Lepas ni abang nak merajuk seminggu. Biar orang tu penat memujuk.” Kata Zikri menjauh. Aku masih ketawa tetapi perlahan-lahan cuba meredakan tawa.

“Alah..sesekali buat abang merajuk apa salahnya? Seronok pulak tengok abang merajuk.”

“Abang senang lihat Nur macam ni. Kan bagus kalau macam ni selalu.” Kata-kata Zikri buat aku terhenti terus ketawa. Aku tersenyum nipis.  Jemarinya aku sentuh dan aku gengga erat.

“Terima kasih bang sebab selalu beri sokongan dan semangat pada Nur. Kalau abang tak ada pasti Nur tak kuat macam ni.”

“Abang tak buat apa-apa pun. Semuanya hasil dari semangat Nur sendiri. Abang hanya mampu menyokong saja.”

“Tapi bagi Nur, kalau abang tak ada pasti Nur tak macam ni.” Zikri tersenyum sambil menggeleng kepala.

“Lepas ni abang tak mahu tengok lagi Nur sedih-sedih macam sebelum ni. Hati abang sakit tau!”

Okey! Nur janji. Abang pun kena janji jangan sesekali buat Nur menangis dan susah hati.”

“Pernah ke abang buat Nur menangis dan susah hati?”

“Yang berbulan-bulan biar Nur menagis sendiri tu, apa?”

“Itu bukan niat abang. Dah takdir nasib abang jadi macam tu, kita tak boleh menolak takdir.” Aku terdiam sebab aku dah kalah dalam debat itu. Akhirnya Zikri menarik aku dalam pelukannya. Aku akur dan aku rasa tenang.

“Mak datang tak?” Zikri Tanya lembut.

“Mm..” Aku jawab perlahan sambil mengangguk.

“Aidil?” Zikri Tanya lagi. Aku angguk lagi.

“Nur dah tak simpan rasa dendam pada merekakan?” Pertanyaan Zikri buat aku kelu lidah. Namun beberapa saat kemudin aku tersenyum dan menjawab.

“Nur rasa apa yang abang cakap hari tu ada benarnya.”

“Yang mana satu?”

“Tentang soalan–soalan yang bakal anak-anak kita tanya tentang atuk nenek mereka bila dah besar nanti. Nur pun terfikir yang Nur pasti tak tahu nak jawab apa kalau mereka  tiba-tiba bertanya.” 

“Abang minta maaf kalau kata-kata abang hari tu buat Nur terasa.”

“Abang tak salah apa-apa pun. Nur yang salah sebab terlalu ikutkan perasaan.”

“Baguslah kalau Nur berfikir macam tu.”

Aku tersenyum lebar berada dalam pelukan Zikri. Aku harap lepas ni tak ada apa-apa lagi masalah yang datang melanda dalam hidup aku. Hujung minggu ni majlis doa selamat akan berlangsung. Kehadiran keluarga aku memang aku nanti-nantikan. Semoga tak ada halangan yang mendatang. 

No comments: