PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 42 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

42
NUR
Pergilah derita. Pergilah dugaan. Bukan benci tapi kerana aku sudah tidak mampu lagi..

DIAM TAK DIAM, sudah dua minggu emak dan ayah tinggalkan aku. Namun hingga semalam, aku seperti manusia tak berperasaan. Entah kenapa aku seperti tidak boleh terima kenyataan yang emak sudah pergi tinggalkan aku untuk selama-lamanya. Rasanya macam baru semalam aku bawa emak pulang ke rumahku.

Setiap hari aku hanya habiskan masaku termenung. Dah macam-macam kata nasihat yang Zikri beri pada aku. Namun aku tetap macam ni juga. Hal makan minum pakai Zikri dan Zaim aku serahkan seratus peratus pada umi dan pembantu rumah. Aku sedar Zikri seakan-akan sudah mula bosan dengan aku. Kadang-kadang aku takut hati Zikri berubah hati. Senyumannya pun aku dah lama tak nampak. Seminggu selepas pemergian emak aku masih nampak kesabarannya melayan kerenah aku. Tapi sejak tiga hari lepas aku sedar dia sekan malas dah nak pandang aku. Jadi hari ini aku nekad mahu mengubah sikap penting diri sendiri aku ni. Yang pergi sudah pasti akan pergi dan pasti takkan kembali lagi. Namun yang pasti yang masih hidup sudah tentu harus teruskan perjalanan hidup.

Bukan aku tak rasa bersalah, dan bukan aku tak cuba terima kenyataan, cuma entah kenapa hati aku masih liat menerima suratan takdir. Yang sebenarnya aku boleh terima mereka pergi tinggalkan aku cuma aku tak boleh terima cara mereka pergi. Setiap kali aku terbayangkan wajah emak yang sedang menahan kesakitan, hati aku rasa sakit sangat. Seolah-olah aku yang merasai kesakitan yang emak tanggung.

Semalam aku dengar perbualan Zikri dan umi tentang Aidil. Menurut Zikri, sudah lama Aidil tidak pulang ke rumah. Siapa pun tak tahu ke mana Aidil pergi. Aku tahu dia kecewa dan sedang bersedih macam aku. Masakan tidak, dia hidup bersama ayah sejak dia berada dalam kandungan ibunya lagi. Dah tentu dia tak dapat terima kenyataan.

Kadang-kadang aku rasa bazir waktu memikirkan tentang dia. Siapa dia pada aku? Penting sangatkah dia dalam hidup aku? Dia tak ada kena mengena langsung dengan aku. Usahkan setitis darah, sezarah darah pun langsung tak ada sangkut paut. Tapi bila mengenangkan amanah dan harapan emak pada saat-saat akhirnya, aku rasa bersalah. Rasanya tak patuit aku singkirkan dia sedangkan ketika emak berikan kata harapan hari tu, aku berjanji dalam hati akan terima Aidil sebagai abang aku dunia akhirat.

Dentingan jam dinding di ruang tamu menyedarkan aku dari lamunan. Terlalu asyik berkhayal hingga tak sedar jam dah pukul enam petang. Sebentar lagi Zikri pasti tiba dari hospital. Zaim yang sedang galak bermain dengan umi buat aku tersenyum.

“Baru hari ni umi dapat lihat Nur senyum. Lapang dada umi tengok Nur macam ni.” Kata-kata umi buat aku termalu sendiri. Tak sangka umi susah hati selama ni.

“Nur minta maaf mi. Nur terlalu ikutkan perasaan. Nur dah susahkan umi. Nur serahkan tanggungjawab Nur pada umi sedangkan sepatutnya tanggungjawab tu Nur yang patut galas.”

“Umi tak kisah. Umi faham situasi Nur. Umi pun pernah rasa kehilangan. Tapi cara Nur tu tak betul. Kasihan Zikri dengan Zaim. Mereka perlukan Nur.” Aku mengeluh kesal dengar luahan hati umi. Aku mengaku aku salah kerana ikutkan perasaan.

“Abang ada cakap apa-apa ke tentang sikap Nur ni?”

“Seumur hidup umi, Zikri hanya pernah merungut satu hal sahaja, sekali dalam hidupnya depan umi. Nur nak tahu bila dia merungut?” Umi cuba berteka teki denganku. Aku angkat kening tanda pinta jawapan.

“Masa tu umi hantar dia ke UK. Rumah atuk dia. Baru sehari sampai di sana, dia merungut nak balik jumpa Nur. Tak tahan rindu katanya. Umi tinggalkan dia di sana. Dia merungut pulak dekat atuk dan neneknya. Tiap-tiap hari atuk dan neneknya pujuk suruh bersabar. Bila atuknya bagitahu yang atuknya nak suruh umi pinangkan Nur, sejak tu dia tak merungut lagi sehinggalah sekarang.”

Aku tunduk malu sampai lebar tersenyum dengar umi bercerita. Nasib baik Zikri tak ada masa ni. Kalau tidak, mahunya aku lari menyorok dalam almari baju.

“Terima kasih umi, sebab faham masalah Nur. Nur janji lepas ni Nur nak ubah sikap Nur ni. Sebenarnya Nur rasa bersalah pada emak sebab selama ni Nur banyak salahkan arwah emak dan ayah. Nur sakitkan hati emak dan ayah. Nur tak pedulikan mereka sedangkan selama ni mereka bersusah payah datang sini semata-mata nak bertemu dengan Nur. Nur pentingkan diri sendiri. Nur bukan anak yang baik. Bila dah jadi macam ni baru Nur nak rasa menyesal.”

“Baguslah kalau Nur berfikir macam tu. Lepas ni Nur kena teruskan hidup Nur agar menjadi lebih baik dan terbaik. Jangan kusut-kusutkan fikiran Nur lagi dengan benda-benda yang dah lepas.”

“Nur nak ke dapur siapkan air abang. Kejap lagi mesti dia sampai.”

“Yelah! Buat yang special sikit. Biar hilang penat dia tengok Nur dia dah kembali.”

Aku melangkah ke dapur dengan senyuman meleret. Untung betul badan aku sebab dikurniakan mertua yang baik dan memahami seperti umi. Ditambah pula dengan suami yang baik seperti Zikri. Semakin bertuahlah aku.

Sepuluh minit kemudian hidangan tersedia dia tas meja kopi. Serentak dengan itu deruman kereta Zikri kedengaran dari luar rumah. Bergegas aku pergi mendapatkan Zikri. Senyuman paling manis aku hadiahkan padanya menerbitkan rasa hairan hingga berkerut wajah Zikri.

“Dah sihat?” Soalan pertama yang keluar dari mulut Zikri selepas aku mencium tangannya. Aku termalu sendiri bila Zikri sindir macam tu.

“Nur minta maaf sebab tak pedulikan abang dan Zaim. Mafkan Nur ye bang! Nur janji lepas ni Nur tak buat lagi perangai macam ni. Abang marah Nur?”

“Abang tak marah cuma geram sikit.” Ujar Zikri sambil menjeling manja. Aku tergelak dengar dia cakap macam tu.

“Abang penat? Nur ada buatkan air.”

“Penat abang hilang tengok Nur senyum macam ni.” Kata Zikri lalu menarik aku dalam pelukannya. Dahiku dikucup lembut.

“Sebenarnya Nur takut abang lupakan senyuman Nur dan beralih pada senyuman yang lain.”

Berdekah-dekah Zikri ketawakan  aku.

“Nur! Dengar sini baik-baik. Dua puluh empat tahun abang tunggu Nur jadi suri hidup abang, bila dah dapat, berbaloikah abang lepaskan Nur semata-mata nak cari yang lain? Sebelum abang lafazkan akad atas Nur, abang nekad dan bulatkan hati abang untuk terima Nur seadanya. Sebenarnya abang kagum dengan Nur. Terlalu banyak penderitaan yang Nur tanggung sendiri. Jika digalas di bahu abang, pasti abang cepat mengalah. Abang tahu Nur masih terasa dengan apa yang berlaku. Namun abang sedikit kesal sebab Nur tak benarkan abang merasai sama apa yang Nur rasa.”

“Dahlah bang! Nur dah tak mahu ingat lagi kisah lalu. Sekarang tumpuan Nur hanya pada keluarga kita saja. Insyaallah Nur akan cuba lupakan. Sebenarnya Nur tak mahu lagi menyalahkan Aidil. Depan mak hari tu, Nur nekad untuk terima Aidil sebagai abang Nur dunia akhirat. Nur teringin nak jumpa dia. Nur nak minta maaf dekat dia.”

“Alhamdulillah..! abang bangga dengan Nur. Insyaallah lepas ni kita sama-sama usaha cari dia. Abang tahu dia bawak diri jauh dari kita sebab segan dengan kita. Abang yakin, kalau dia tahu pandangan Nur pada dia dah berubah, pasti dia datang jumpa kita.”

Aku lega lepas Zikri cakap macam tu. Aku harap keputusan aku ni tidak lagi menjadi masalah dalam hidupku. Dalam diam aku berdoa agar Aidil sentiasa dilindungi Allah selalu. Harap-harap dia mendengar suara hati adiknya ini.

No comments: