PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 14 KU MOHON SECUBIT KASIHMU

14
AIDIL
PERJALANAN yang memakan masa hampir empat jam itu akhirnya berakhir jua. Selepas menghantar Mail dan Mizi ke rumah mereka tadi, aku singgah ke rumah Kak Zana. Baru beberapa hari aku tak tengok Kak Zana, sudah nampak perubahan di wajah dan bentuk badannya. Kebetulan ketika itu Kak Ida turut ada di situ. Sedang aku asyik melayan anak-anak saudara aku berbual, entah kenapa aku baru perasan wajah Kak Zana dan Kak Ida ada iras-iras seperti Nur.

Agh! Takkanlah kerana angau, muka kakak-kakak aku sendiri pun dah macam dia! Parah aku ni. Sebelum bertolak pagi tadi, aku cuba hubungi Nur, tapi tiada berjawab. Sebenarnya aku nak minta maaf tentang hal semalam. Sepanjang malam semalam aku tak boleh nak lelap bila mengingatkan apa yang aku dah katakan padanya. Rasa menyesal sangat. Sudah nampak yang jalan untuk aku cuba menarik perhatiannya akan tertutup rapat.

Sampai di rumah aku lihat daddy sedang melayan Bubu dan Mirang sambil menonton. Begitu asyik Bubu dan Mirang sedang menghayati belaian daddy. Hm..kan bagus kalau aku dibelai begitu dari tangan lembut Nur! Indahnya dunia kalau apa yang aku angankan jadi kenyataan. Tapi bila mengingatkan peritiwa malam semalam aku menyesal tak sudah. Wajah Nur yang sedang menahan amarah, masih bermain-main di mata aku. Kata-kata dari Mizi dan Mail semalam memperkukuhkan rasa bersalah aku. Aku bercadang mahu menghubunginya sekali lagi. Nasib baiklah nombor telefon Nur masih aku simpan. Itupun kebetulan dia beri kerana alasan kerja.

Telefon bimbit aku capai lalu nama Nur aku cari. Lama aku menanti akhirnya berjawab. Salam aku dijawab lembut. Tanpa mendengar kata-kata pembuka dari mulut aku, dia terus bertanya, buat aku terpana seketika.

“Ya Encik Aidil. Ada apa-apa yang perlu saya bantu? Saya rasa urusan kita dah selesai. Kalau setakat nak keluarkan kata-kata sindiran, saya minta maaf. Saya sibuk sekarang. Saya tak ada masa nak melayan kerenah Encik Aidil. Tapi kalau masalah kerja, bila-bila masa saya ada masa untuk Encik Aidil.”

Lama aku membisu hingga nama aku dipanggil semula. Walaupun panggilan itu lembut dan lemah sekali, aku tahu apa yang bersarang dalam jiwa Nur. Kata-katanya tadi benar-benar menunjukkan betapa teruknya perangai aku.

Mm..sebenarnya saya nak mintak maaf fasal semalam.”

“Itu saja? Okey! Saya maafkan. Assalamualaikum!”

Aku tergamam bila talian dimatikan selepas dia beri salam. Dalam tak sedar, aku menjawab salam itu. Ah! Dia masih marah. Aku tahu dia masih marah pada aku. Tak sepatut aku mengujinya seperti itu. Tambah-tambah pula di hadapan Zikri. Akhirnya aku sekadar hantar sms. Rasanya hanya dengan cara itulah aku dapat luahkan apa yang aku rasa. Jadi aku perlu merangka ayat yang baik dan sempurna untuk memujuk hatinya.

“Berbual dengan siapa tadi” Teguran daddy menyentakkan lamunan. Aku tersengeh bagai kerang busuk.

“Tak ada siapa daddy.”

Ait! Rasa daddy tadi dengar macam Aidil tengah bercakap. Oh..Dil dah pandai tipu daddy sekarang ni! Tak apalah..kalau tak nak kongsi. Daddy sedar, daddy ni tua. Tak layak ambil tahu fasal orang muda macam Dil.”

Aku tersenyum dengar suara rajuk daddy. Seminggu  aku tak ada, daddy dah pandai tunjuk rajuk. Langkah aku aturkan ke dapur. Lima minit kemudian aku melangkah keluar dengan membawa beberapa potong buah limau bali yang aku beli di Ipoh semalam.

“Untuk daddy! Dil tahu daddy suka buah nikan?”

“Wah! Limau bali? Ni nak pujuk daddy ke?” Tanya daddy sambil mengambil sepotong dan mula membuang kulit putih yang menyaluti isi limau. Tersenyum lebar aku melihat telatah daddy. Begitu teruja daddy membelek isi buah limau yang berwarna merah jambu itu. Setelah siap, disuap ke dalam mulut sambil tersenyum.

“Mm..manis!” Kata daddy lalu terus makan sehingga habis. Diambil lagi lalu buat seperti tadi. Habis empat potong buah limau bali yang daddy makan. Lega aku tengok daddy begitu.

“Dil tak makan?”

“Tak naklah! Pahit. Isinya memang manis. Tapi bila tergigit kulit putih tu, Dil terus hilang selera nak makan.”
 
Tersenyum daddy dengar komen aku. Tadi aku makan ketika di rumah Kak Zana. Sedang asyik menghayati keenakan buah yang manis tu, lidah aku tergigit kulit putih yang lembut dan nipis. Uwek! Serta merta aku luahkan segala isi limau yang ada dalam mulut. Terkekeh-kekek anak-anak saudara aku yang empat orang tu ketawakan aku. Dia orang kata aku tak pandai makan. Memang pun! Selama ini aku hanya pandang saja buah yang besar itu jika aku berjalan di pasaraya bahagian buah-buahan. Tak teringin langsung aku nak merasa buah limau sebesar tu.

“Kaklong kata daddy suka sangat buah ni. Dia kata kali terakhir daddy makan buah ni masa daddy bertugas di Gerik dulu. Sebab tu Dil belikan untuk daddy. Dekat sini kan banyak jual. Kalau Dil tahu daddy suka, tiap-tiap hari Dil belikan untuk daddy!”

“Tak sama yang sana punya. Yang dekat sini mungkin berasal dari sana tapi tetap rasa lain.” Ujar daddy perlahan. Wajahnya sedikit mendung. Tiada lagi senyum lebar seperti ketika makan tadi. Aku mengeluh lihat dady bangun lalu beredar dari situ. Apasal pulaklah daddy ni? Angin tak ada, ribut tak ada, tiba-tiba saja mendung. Aku salah cakap ke? Semakin pelik aku rasa sikap daddy.


NUR
TENGAHARI aku keluar dari pejabat aku lima belas minit awal dari biasa. Sebenarnya aku kena cepat. Jadi aku ambil cuti kecemasan dan terus memandu balik ke rumah. Tepat pukul satu bayang kereta Zikri sudah ada menunggu di hadapan rumah. Tersengeh-sengeh Zikri keluar untuk bukakan pintu untuk aku. Pukul sepuluh pagi tadi Zikri telefon menyuruh aku kerja separuh hari kerana pukul satu dia mahu menjemput aku di rumah. Pelik juga aku bila dia arahkan aku buat begitu. Bila dia kata ada kena mengena dengan emak, aku tak banyak cakap, lantas terus setuju.

“Tak boleh tunggu hari minggu ke? Kan Nur selalu ke sana.”

“Abang serba salah sebenarnya. Pagi tadi mak asyik tanya fasal Mak Da  Lepas tu dia macam gelisah mencari anak-anaknya. Abang tak berani nak jawab. Takut dia tak boleh terima. Walaupun dia dah mula tunjuk perubahan positif, jangan kita anggap dia sihat sepenuhnya. Jadi abang nak Nur cakap sendiri dengan dia. Mana tahu dia boleh terima. Lagipun Nur tahu segalanya tentang Mak Da.”

Aku gigit tepi bibir sambil mendengar cerita Zikri. Dalam pada itu juga, aku berfikir panjang, apa yang harus aku katakan pada emak tentang Mak Da. Haruskah aku beritahu tentang Mak Da yang sudah tiada? Anak-anak? Apa aku nak jawab kalau tiba-tiba dia bertanya tentang anak-anaknya yang lain. Berat kepala aku rasa bila pelbagai persoalan datang bertubi-tubi dalam kepala aku.

“Apa yang perlu Nur buat bang? Nur takut! Takut kalau-kalau mak tak boleh terima. Abang rasa perlu ke Nur cerita hal sebenar semuanya? Macam mana kalau lepas ni emak semakin teruk? Nur tak sanggup lihat mak macam dulu lagi.” Jiwa aku dah meruntun sayu. Hati aku sebak. Mata aku dah mula berkaca. Muka aku panas walaupun suhu dalam kereta Zikri sejuk.

“Janganlah macam ni! Abang tak tahan tengok Nur menangis. Nur jangan risau okey. Abangkan ada. Abang janji akan selalu dengan Nur untuk sembuhkan emak Nur. Kan abang dah cakap yang abang akan bantu Nur.”

“Nur takut bang!” Kataku dalam esak. Semakin lama esakan ku jelas kedengaran. Serta merta Zikri menghentikan pemanduan di bahu jalan.

“Nur! Tengok abang.” Pinta Zikri sambil menarik aku mengadapnya. Aku menoleh sedikit tapi tak sanggup benarkan dia tengok mata aku yang basah.

“Seteruk mana pun lukanya hati Nur, abang tetap ada untuk Nur. Abang tahu Nur dah cukup tersiksa sepanjang hidup Nur. Jadi tolong jangan sisihkan abang dari masalah Nur. Apa jua yang Nur rasa kongsilah dengan abang. Berilah abang peluang merasa kesakitan yang Nur rasa. Please Nur! Jangan menangis macam ni. Abang tak sanggup lihat lagi air mata Nur dibazirkan macam ni.”

Aku angkat kepala sambil mengesat pipi. Genggaman tangan Zikri di jemariku, aku biarkan tanpa mengelak. Walaupun aku dah mula rasa tak selesa, hatinya aku perlu jaga. Kata-katanya yang menyebakkan jiwa, buat aku mula tersedar yang aku tidak sendiri menggalas tanggungjawab berat dan besar ini.


LIMA belas minit perjalanan, kereta yang Zikri pandu masuk kawasan hospital tempat dia bertugas. Dengan rasa gelisah aku mengikut Zikri hingga ke bilik emak. Ketika masuk, aku lihat emak sedang tidur. Aku perasan di tubir matanya sedikit kebasahan. Sambil duduk di sisi emak, tangan emak aku belai lembut. Namun emak masih enak lena.

“Biar mak tidur dulu. Kita pergi makan ek?” Pujuk Zikri lembut.

“Nur tak ada selera. Selagi Nur tak dengar suara emak, hati Nur tak senang.”

“Dengar cakap abang. Kita makan dulu. Abang tak mahu Nur sakit. Kalau Nur sakit macam mana nak jaga mak?”

Aku pandang muka Zikri lalu tersenyum kelat. Memang aku cepat kalah dengan pujuk rayunya.

“Abang suap ek?” Zikri cuba berseloroh. Aku hanya tersenyum lalu menggeleng kepala. Kakiku ayun melangkah ke arah café yang ada di situ. Sampai di sebuah meja kosong, Zikri melangkah menuju ke tempat mebeli makanan. Aku yang ingin ke bilik air hanya memberi isyarat padanya dari jauh sambil menunjukkan padanya beg tanganku yang aku tinggalkan atas meja. Aku tersenyum bila dia mengangguk.

Sepuluh minit kemudian aku keluar dari ladys. Bila sampai depan Zikri aku senyum tapi dia sedikit mendung. Dalam hati aku dah mula tak senang. Tiba-tiba aku perasan cik Nokia aku ada di tangannya.

“Siapa call?” Aku tanya tapi dia hanya menyungkit bahu. Aku angkat kening sambil menghulurkan tangan minta telefon bimbit aku tu.

“Buah hati kot!” Dia jawab juga walaupun nadanya begitu malas. Aku dah tersenyum dalam hati. Hm..mesti lelaki. Kes cemburulah ni..!

Aku mula mencari bahagian panggilan, namun tiada panggilan sesiapa pun sebentar tadi. Aku pergi bahagian mesej. Bila lihat nombor tu, hati aku mula tak senang. Aidil? Berkerut dahi aku membaca mesej yang dititipkan oleh Aidil untuk aku. Nasib baik aku dah deletekan nombor telefonnya selepas aku terima panggilannya pagi tadi. Kalau tak, pasti Zikri fikir aku sengaja rahsiakan darinya.

-Nur! Saya tahu awk mrhkan sya fasal smlm. Terus trg sya kata yg sya benar2 rsa nyesal. Sya thu sukar utk awk maafkan sya setlh sya sakitkan hati awk di hdpan Zikri. Sbnrnya saya sukakan awk Nur. 1st tme say jmpa awk di Sunway hari tu, hati sya dh terpaut. Walaupun masa tu kita tak bertegur, awk dh buat sya angaukan awk. Allah bagaikan mendengar doa saya. Dan sya bertemu lagi dgn awk. Selama beberapa ari sya di perak, sya cuba luahkan apa yg sya rasa. Tp bila pertama kali sya nmpk awk dan Zikri dlm kereta, hati sya sakit. Tlg maafkan sya...!

“Dia minta maaf sajalah. Takkan itu pun nak marah?” Ulasku pada Zikri yang masih berarak mendung. Dalam hati aku dah nak tergelak.

“Abang tak marah, cuma rasa tergugat sikit sebab dia berani luahkan perasaan  sedangkan dia dah tahu Nur dengan abang. Apa dia ingat, abang ni tak ada perasaan ke?”

Okey. Sekarang abang nak Nur buat apa? Perlu ke Nur balas sms dia ni?” Aku tanya lembut sambil selesakan dudukku sebelah dia. Wajahnya yang masih keruh aku tatap penuh minat. Walaupun dia tak balas pandang, aku rasa macam nak gelak tengok muka dia macam tu. Kuat merajuk betul cik abang ni!

“Jangan balas!” Cepat-cepat Zikri jawab sambil menoleh ke arah aku. Aku tersenyum sinis. Terangkat kening aku sedikit sambil menongkat dagu. Rasa seronok pulak dapat tengok perangai Zikri macam tu. Manja sangat!

Okey Nur dengar cakap abang. Tapi boleh Nur tahu kenapa? Abang cemburu ek?”

“Ya! Abang cemburu. Kalau Nur balas, itu beerti Nur seperti memberinya harapan. Abang yakin lepas ni dia takkan lepaskan Nur. Abang tahu apa yang berada dalam fikiran dia sekarang ni.”

“Habis tu, macam mana nak bagi tahu yang Nur dah maafkan dia?”

“Biar abang yang balas!” Aku tergamam dengan jawapan Zikri. Tak sangka begitu sekali perasaan Zikri.

“Tak bolehlah macam tu. Nanti dia rasa malu pulak. Nur tak mahu dia anggap Nur ni teruk sangat, sampai hal macam ni pun nak mengadu dekat abang.”

“Habis tu, Nur nak balas?” Tanya Zikri seprti tak puas hati. Aku angguk.

“Nur balas sekarang. Nur tak mahu ada apa-apa rahsia dengan abang. Memang pagi tadi dia ada call Nur untuk minta maaf. Tapi lepas Nur maafkan, Nur terus matikan talian. Mungkin sebab tu dia hantar sms.”

Aku lega setelah Zikri angguk mengalah tanda setuju dengan cadangan aku.

-Sya maafkan awk. Tp jgn ulang lg perangai mcm tu. Wlupun kita pernah belajar bersama, x semestinya awk blh perli sindir sya yg bkn2. Tmbh plk kata2 awk tu satu fitnah-

Aku harap tiada lagi mesej yang diutuskan pada aku. Dua minit kemudian cik nokia aku berbunyi. Pantas Zikri mula membaca. Mengekek-ngekek aku ketawa dengan perangai Zikri.

-Terima kasih. Sya jnji. Boleh sya call awk lg lepas ni-

“Ni yang buat abang marah ni!” Ujar Zikri lalu menyerahkan telefon bimbit kepada aku. Membutang mata aku basa sms Aidil. Aku tahan ketawa sambil melihat wajah Zikri yang panas.

“Baik jgn! Sya x suka. Sya x ska beri hrpan pd orang. Sya x mhu awk slh sgka. Sya x mhu Zikri syak yg bukan2. Sya sygkan dia-

Tersenyum Zikri membaca sms yang aku taip untuk Aidil. Aku geleng kepala. Tak susah sebenarnya pujuk cik abang ni.

-X slh kn klu kte hnya kwn?-

“Hm..nampaknya dia tak mengalahlah bang..!” Aku kata pada Zikri sambil menghulurkan telefon bimbitku.
“Kan abang dah cakap tadi. Dia akan terus mencuba. Dia lelaki dan abang tahu apa yang dia rasa.” Ujar Zikri selepas membaca sms dari Aidil.

-Ini sms terakhir dr sya. Jgn ganggu sya lg klu awk anggap sya kwn. Sya dh nk kawin. Please!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!jgn ganggu sya lg.-

Zikri tersenyum hambar lepas baca sms aku untuk Aidil. Aku tahu dia dah tak senang hati. Aku mengeluh lemah.

“Nur sayang abang. Nur harap abang tak ragu-ragu cinta Nur pada abang.” Kataku sayu sambil meletakkan telefon bimbitku di atas meja. Makanan yang berada atas meja aku tarik rapat ke arahnya dan mengarahkan agar dia segera makan.

“Nur serius terima lamaran abang?” Tanya Zikri serius. Aku angguk laju sambil tersenyum. Sesungguhnya aku tak mahu kehilangan dia. Belum sempat aku jawab, telefon bimbit aku berbunyi lagi. Wajah Zikri yang kembali keruh aku tatap dengan senyuman.

-Niat sya hnya utk bkwn.-

“Abang sajalah yang balas. Nur dah malas nak melayan orang macam tu.” Kataku pada Zikri lalu terus menjamu selera. Mi kari yang dibeli oleh Zikri tadi, benar-benar membuat selera aku terbuka. Tiba-tiba aku teringat sesuatu. Tablet yang selalu aku gunakan untuk melayan intenet, aku ambil dari beg tanganku lalu kamera aku onkan. Sambil menyuap mi kari, aku snap gambar aku sendiri. Kemudian gambar aku sedang menyuap Zikri. Kemudian bertukar pula Zikri menyuap aku. Bila siap diedit, aku buka fb. Gambar-gambar tadi aku masukkan sebagai status di wall fb aku.

“Kenapa buat macam tu?” Tanya Zikri hairan sambil melihat beberapa gambar yang aku ambil sebentar tadi sudah berada dalam laman fb aku.

“Biar dia tahu sekarang Nur dengan abang.”

“Nur friend dengan dia ke?” Kalut Zikri bertanya.

“Nur friend dengan Tarmizi saja. Tapi satu hari Nur dapat add friend dari seseorang. Nur Accept je. Rupa-rupanya Aidil. Nur tak perasan sebab dia gunakan nama samaran. Lagipun dia bagitahu yang dia bekas pelajar UM.” Aku lega bila Zikri seakan dapat menerima alasan aku.

“Eh! Ada orang like gambar kitalah..!” Tiba-tiba Zikri bersuara. Aku tersenyum bila nama “AD Sepi” dan Tarmizi yang like gambar aku tu termasuklah rakan-rakan yang lain. Wah! Banyak juga yang like. Azie pun ada. Bila baca komen dari AD Sepi lagilah aku nak tergelak. Kes cemburulah ni..!

-Bagai pinang dibelah lapan-

Tiba-tiba aku lihat Zikri mula membuka laman fbnya pula. Aku tahu, pasti niatnya untuk membalas komen Aidil a.k.a AD Sepi.

-Belah lapan tak apa, jgn x terbelah langsung! Huhuhu..dont frust bro! Flowers not one!-

Mengekek-ngekek aku ketawa bila baca komen Zikri a.k.a Dokter Jiwa. Ni pulak kes nak balas dendam.

“Teruklah abang ni! Malu Nur tau!”

Zikri hanya diam sambil tersenyum. Tablet yang terpasang tadi aku segera tutup. Tak mahu dah tengok fb yang merugikan masa tu. Aku pun bukan rajin sangat melayan benda alah tu. Sekadar mengisi masa terbuang saja.

“Cepatlah makan. Mungkin mak dah bangun kot!” Aku angguk laju selepas Zikri menyergah aku.


AIDIL
PANAS mata aku lihat aksi manja Nur dan Zikri. Walaupun jarak kedudukan mereka tidak rapat, jelas nampak mesra. Aku tahu mereka sengaja nak tunjuk pada aku. Aduh! Rupa-rupanya sepanjang aku sedang bersms dengan Nur tadi, Zikri turut ada sama. Apalah perempuan ni! Semua nak diadukan pada boy dia ke? Jujur setialah sangat! Percaya sangatlah pada balak dia tu. Entah-entah buaya cap kepala naga. Paling buat aku rasa tercabar ialah tadi aku baru tahu yang Zikri tu sebenarnya seorang dokter. Sempatlah aku buka wall di fb dia. Kelulusan university UK. Patutlah Nur tak pandang aku. Citarasa pada yang berjawatan besar rupanya. Dan paling buat aku tak sangka, Zikri merupakan seorang penulis cerpen dan suka mengarang puisi. Hm..pandai mengayat rupanya.. Patutlah Nur terpikat! Aku dapat tahu juga yang Zikri ni ada menulis di blog. Dalam-dalam tu juga. Aku cuba buka blog Zikri. Tercabar jugak aku bila membaca hasil tulisannya. Bukan saja carpen atau puisi, manuskrip berbentuk ilmiah pun ada ditulis. Aku juga dapat tahu Zikri seoarang yang meminati seni mempertahankan diri iaitu silat. Banyak manuskrip yang ditulis mengenai persilatan. Boleh tahan jugak Dokter Zikri ni..

Aku mengeluh selepas menatap gambar-gambar Nur dan Zikri tadi. Sakit hati betul aku dengan mereka berdua. Nur pun satu. Tak payahlah nak over-over sangat yang awak tu ada kekasih. Macam aku ni tak mampu nak ada kekasih pulak. Tak apa! Kau tengoklah nanti, apa yang aku akan buat. Aku yakin satu hari nanti, kau pasti akan menyembah di kaki aku. Ini sumpah aku!

Setelah menutup laptop aku melangkah keluar menuju ke ruang tamu. Aku bercadang mahu ke tempat kerja. Tapi aku rasa malas. Aku yakin, Mizi dan Mail pun macam aku. Memandangkan aku baru tiba, aku mohon cuti sehari dari Mr. Lee. Nasib baik diluluskan.

Rasa bosan sangat bila tak ada apa yang nak dibuat. Nak berbual dengan daddy, aku tengok daddy macam tak ada mood saja. Nak menonton, aku memang tak berminat menonton. Nak mengadap ps2, rasanya semua game aku dah pro. Nak keluar, lagilah aku tak ada mood. Macam manalah yang orang-orang lain rasa bila asyik keluar rumah? Mereka tak bosan atau penat ke tiap kali keluar. Bagi aku bila keluar tanpa sebarang tujuan, membazir masa namanya. Tambah-tambah lagi kalau yang suka keluar malam. Apalah yang mereka dapat. Seronok sangat ke keluar malam?

Aku bersyukur kerana dilahirkan menjadi anak daddy dan mummy. Walaupun sejak sekolah menengah aku sudah sering berpisah dengan mereka, tidak pernah sekali pun aku mereka abaikan. Mereka memberikan cukup kasih sayang. Aku yakin sebab itulah Kak Ida mencemburui aku. Sebelum kewujudan aku, mungkin dia yang paling manja. Tapi bila aku ada, statusnya sebagai anak bongsu hilang sekelip mata. Namun aku tahu daddy dan mummy tak pernah pilih kasih dalam membimbing anak-anak. Aghh! Lantak kau lah kakngah! Kenyataan tak boleh nak diubah. Aku tetap anak daddy dam mummy dan aku tetap adik kau. Nak tak nak kakngah kena terima.

No comments: