PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

BAB 1(1) SELIPAR JEPUN TU AKU PUNYA WEI!!

1(1)
     AKU melangkah macam tak ada apa-apa yang berlaku ke arah bilik ketua aku yang terletak dalam room kitting. Bila masuk dalam tu aku boleh nampak supervisor aku tu tengah pandang semacam pada aku. Dalam-dalam takut aku buat-buat berani. Kak Fidah ‘operator kitting’ terus keluar dari bilik tu sejurus aku masuk. Aku rasa aku tahu kenapa aku dipanggil masuk dalam bilik tu. Kertas-kertas ‘traveler’ bersepah atas meja aku pandang sepintas lalu. Dalam hati aku sempat mengumpat Kak Fidah sebab kerjanya tak terurus. Nama saja anak dara. Cantik pulak tu. Kerja, hampeh.! Aku memang tak boleh tengok meja kerja berselerak macam tu. Kepala aku rasa berserabut. Aku rasa macam nak pergi dekat meja tu untuk kemaskan. Aku tak dengar apa yang supervisor aku bebelkan sebab asyik mengumpat Kak Fidah. Bila dia hentak meja baru aku sedar. Itu pun sebab dia tanya kemana aku semalam.

 “Saya mintak maaf..! Bukan sengaja saya nak buat macam tu.! Saya betul-betul tak…!” Ulasanku tak dapat aku teruskan sebab dia dah tunjuk tanduk.

 “Sudah.! Saya tak mahu dengar apa-apa alasan lagi. Awak ingat kilang ni  tokwan bapak  awak punya.! Sesuka hati awak nak datang atau tak datang kerja.! Berapa persen share awak dalam syarikat ni.?”

     Lepas tu teruslah dia brok brek brok brek tanpa break. Apa yang ada di depan dia redah je. Dalam-dalam takut aku memberanikan diri bertentang mata dengan ketua aku tu. Umpama masuk telinga kanan keluar telinga kiri, aku buat-buat dengar apa yang dia cakap. Bukan nak tunjuk degil, tapi sebab dia tak mahu dengar penjelasan aku, maka aku pun malas nak melayan bebelan dia. Buat rugi air liur.

    Inilah kali pertama aku ponteng kerja setelah hampir lima tahun aku berkhidmat dalam kilang elektronik ni. Kalau nak dibandingkan, aku rasa ada yang lebih teruk dari aku. Ikutkan hati nak saja aku bagi dia rasa kesedapan penumbuk aku ni. Dia ingat dia ketua, boleh sesuka hati dia nak kata ikut aku sedap mulut. Apa dia ingat aku tak ada maruah diri kot. Pantang tok nenek cucu langsat aku kalau marah sampai habis keturunan aku pun disebut. Ingat aku tak boleh sebut keturunan dia.? Tak apa Atee..sabo.! Sabo tu kan separuh daripada iman. So, aku kena kuatkan iman aku supaya dia bukanlah orang pertama yang merasa keenakan dan kesedapan penumbuk sulung aku ni. Nampaknya iman aku masih kuat tersemat di dada. Berkat dari ajaran arwah opah aku yang dah pergi tinggalkan aku beberapa tahun yang lalu. Jadi aku kena banyak-banyak bersabar. Lagipun dia ketua. Tak berkat kalau aku kurang ajar dengan orang yang aku anggap ketua.

   “Apa hal tu Atee?” Tegur Kak Iyna T sebaik aku keluar dari bilik ketua aku yang kepala tak berapa nak betul tu. Si Iyna T ni leader aku. Sebab dia tinggi aku panggillah macam tu. ‘T’ tu masudnya tinggi. Sebab lain pulak ialah kerana dalam line tempat kerja aku ni ada lagi sorang nama Iyna tapi dia rendah..leader jugak. Yang tu aku panggil Kak Iyna saja, takkan aku nak panggil Kak Iyna pendek kot..Tak fasal-fasal bengkak bibir aku yang comel ni jadi macam bibir Angelina Jolie. Mm..macam cantik..je. Macam comel..je. Dah tak ada orang nak puji, aku puji sendirilah..

   “Apa lagi..kes semalam tulah..! Bukan orang sengaja pun tak nak datang..!” Muncung aku ni dah tahap boleh buat penyukat tanah arwah Toknek aku kat kampung. Memang aku bukan sengaja tak datang kerja. Tiba-tiba kepala aku sakit sampai tak boleh bangun. Nak telefon, kredit pula tamat tempoh. Paling teruk, tak ada siapa yang aku boleh harap nak bawa akau ke klinik. Jadi terpaksalah aku ponteng saja.

   “Baca novel sampai ke pagilah tu.!”

Aduh sindiran maut tu..! Aku diam sebab memang betul pun aku baca novel sampai pukul tiga pagi. Dan semua dah maklum dengan hobi aku yang berjangkit kat aku dua tahun yang lalu.

   “Kat rumah kau tu, tak ada yang pakai handset ke..?” Sambung Kak Iyna T.

  “Semua ada handset, cuma orang tak sempat nak mintak pinjam sebab semua dah keluar kerja..!” Sebenarnya bukan aku tak mahu pimjam tapi sebab aku tak berapa gemar meminjam. Aku jawab juga soalan Kak Ina T tu tapi tak tengok muka dia sebab aku tengah sibuk pakai finger coat. Finger coat ni kadang-kadang time malas nak buat kerja aku tiup buat belon. Kumpul banyak-banyak lepas tu pijak bagi meletup. Biasanya perangai macam tu datang time shift malam je..! Hampeh betulkan company dapat pekerja macam aku.? Sambil kerja boleh main-main. Umur dah tua tapi perangai macam kanak-kanak sihat. Finger coat ni juga kadang-kadang aku bawak balik sebab nak guna untuk cabut bulu ketiak. Banyak kegunaannya finger coat ni..!

  “Sabo jelah Atee..! Orang tua tu selalunya taklah macam tu. Datang bulan kot!”  Bisik Kak Iyna T sambil tersengeh-sengeh.

 Aku turut ketawa kecil dengar dia cakap macam tu. Orang lelaki pun datang bulan juga ke? Tua pulak tu.. Sebab dia tua, aku kena bagi muka sikit. Kalau tak, dah lama biru rasanya hidung dia yang ala-ala kembang jambu tu. Dah la gelap! are-are lah katakan..tiap kali marah-marah, keluarlah versi tamil dia tu..brok-brek brok- brek.. Macamlah orang boleh faham bila dengar dia cakap.! Dia tak dengar lagi aku speaking bangladesh kalau aku naik angin.

   Aku teruskan kerja aku macam biasa. Dalam line production aku ni ada sepuluh module. Aku ditempatkan di module tujuh. Jadi agak jauh jugak module aku dengan bilik ketua aku yang perasan muda tu. Jadi kalau aku nak curi tulang masa kerja, memang boleh sangat. Tapi aku taklah sejahat tu. Aku ni boleh dikatakan pekerja yang paling rajin dan mendengar kata. Kes yang tadi-tadi tu tolak ketepi sebab yang tu memang aku tak sengaja.

   Dah dekat lima tahun aku kerja di kilang elektronik ni. Rasa sayang pulak nak berhenti. Lepas tamat SPM dulu, bapa saudara aku masukkan aku kerja di sini. Kebetulan bapa saudara aku tu seorang teknisyen, tapi department lain. Jadi senang sangatlah aku masuk kerja situ. Cadangnya nak kerja sekejap saja sambil-sambil menanti panggilan dari maktab perguruan. Kiranya aku ni bercita-cita tinggi nak jadi cikgu. Dapat jadi cikgu tadika pun jadilah.. ! Tapi bila dah rasa seronok pegang duit gaji sendiri, cita-cita aku entah ke mana. Last-last aku nekad jadi minah kilang saja. Tambahan pula, member-member dalam kilang ni semua sporting giler-giler macam aku. Tak kiralah lelaki atau perempuan, tua atau muda, sama je.. Opptss!! yang tua tu tak termasuk ketua aku yang seorang tu ye.! sila abaikan yang tu. Menyemak! Bukan aku tak suka pada ketua aku tu..dia sporting sebenarnya.. Kadang-kadang segiler-giler jugak dengan aku. Tapi bila datang angin ‘kuch-kuch hota hey’ dia tu, buat aku naik rimas kena tadah telinga dengar dia membebel.

     Empat tahun yang lalu ketika aku baru enam bulan kerja di kilang ni, ketua aku tu naikkan pangkat aku jadi leader wire bond. Mungkin aku ni jenis terang hati, belajar sekali terus dapat, sebab itulah senang-senang saja aku dinaikkan pangkat. Boleh dikatakan semua mesin dalam line production ni aku tahu jalankan sendiri. Kadang-kadang bila mesin aku problem, aku tak tunggu sampai teknisyen sampai. Lambat.! Jadi aku uruskan sendiri. Nak kata aku minat bidang ni, tak juga..! Entahlah, aku pun tak tahu kenapa. Mungkin sebab hari-hari dok mengadap mesin-mesin tu, jadi aku anggap benda alah tu macam kawan-kawan aku. Alhamdulillah..mereka semua dengar kata..

 Bebalik pada jawatan aku tadi, aku terpaksa tolak sebab bila aku dengar kakak-kakak leader asyik merungut kerja dia orang teruk, aku jadi cemas sikit. Aku tak mahu ambil risiko. Tapi aku agak bengang dengan ketua aku ni, dalam-dalam aku tak mahu, dia paksa jugak aku traning job tu. Sebab tak mahu kecewakan hati orang, aku ikut jugak tranning selama tiga bulan, dan tak sangka aku lulus. Aku kan jenis terang hati..! Suruh saja buat apa pun mesti boleh, cuma aku takut nak ambil risiko. Kesan daripada tranning selama tiga bulan tu, aku jadi leader sampingan. Bermakna kalau ada leader yang ingin bercuti atau ada kecemasan, akulah mangsa yang terpaksa gantikan tempat leader tu. Hampeh betullah.! Tapi silap aku jugak..siapa suruh aku tolak tawaran tu, kalau tak dah tentu gaji aku berganda-ganda. Hai Atee..kau memang bengong..! Tapi aku tak hairan sebenarnya sebab dekat kilang ni lebih dari tu pun aku dah dapat.

    Tepat jam dua petang, bermakna habis shift pagi untuk hari ni. Aku dah bercadang-cadang nak ke kedai buku Medan Gopeng untuk dapatkan beberapa novel. Jaraknya taklah jauh sangat. Sekitar sepuluh minit kalau menunggang gelpren @kriss modenas kaler kelabu taik anjing aku ni. Minggu lepas tokey kedai tu dah janji dengan aku nak tunjukkan novel-novel yang baru sampai.

   Ha..! kalau nak tahu nilah hobi aku yang tak boleh aku buang sampai bila-bila. Masa mula-mula baca dulu, aku taklah rasa taksub sangat, sebab bila aku start baca aku mesti boring dan secara automatiknya mata aku akan cepat mengantuk. Jadi kebanyakan novel yang aku baca dulu tak pernah habis pun. Tapi entah suatu hari aku kena tahan wad sebab denggi. Merana beb..! dekat seminggu aku dekat hospital. Boring jangan cakaplah. Rasa macam nak lari saja. Masa tu ada seorang budak perempuan sama nasib macam aku. Suspek denggi. Dia ni mungkin dalam lingkungan tujuh belas tahun sebab kadang-kadang aku tengok dia baca buku Ekonomi Asas tingkatan lima. Tapi bila dia boring, dia akan baca novel. Aku pun apa lagi, trylah nak pinjam satu sebab aku tengok banyak novel atas mejanya. Aku ni bukan nak baca sangat, cuma nak habiskan masa-masa terluang saja. Sambil-sambil tu aku ajak dia bersembang. Tapi bila tengok dia asyik sangat membaca, aku bantutkan saja niat aku untuk berbual, jadi aku pun mintak pinjam novel dia satu.

   Aku masih ingat tajuk novel yang dia bagi tu. UCAPKAN KAU RINDU. Tulisan Murni Aqilah keluaran alaf 21. Mula-mula baca aku rasa macam biasa saja. Pada fikiran aku mesti cerita sedih sebab ada kematian. Tapi aku baca jugak sebab dah tak tahu nak buat apa dalam hospital tu. Makin lama makin terpikat pulak aku pada tulisan Murni Aqila ni. Tulisannya mudah difahami dan buat aku tak boring membaca. Seharian aku mengadap novel tu dan akhirnya habis jugak. Best giler..!! Aku tersenyum puas bila aku tutup buku tu. Budak dekat sebelah aku tu pun hairan tengok aku. Dia terkejut sebab aku dapat habiskan novel setebal itu hanya dalam sehari.Yang sebenarnya aku tak sabar-sabar nak tahu kesudahan cerita. Lepas tu aku ulang lagi baca sampai aku puas. Tak boleh jadi..! kena dapatkan jugak novel ni.

     Keesokan harinya, aku buat muka tak malu pinjam novel lain pulak dekat budak tu. Budak tu pun dengan murah hati serahkan lima buah novel untuk aku pinjam. Aku apa lagi..kecil tapak tangan, stadium hoki sultan Azlan aku tadahkan. Tak dapat aku nyatakan lagi, yang aku memang dah jatuh hati pada novel. Habis aku baca kelima-lima novel tu dalam masa enam hari. Sejak itu mulalah aku pasang angan-angan untuk dapatkan novel bila aku keluar dari hospital nanti. Paling terharu bila budak tu bagi aku novel Ucapkan Kau Rindu pada aku. Katanya sebagai kenang-kenangan. Wah.!! aku memang terharu pun.. Cadangnya bila keluar nanti aku nak cari buku tu untuk buat koleksi. Tapi bila dia dah bagi, aku senyum bagai tak cukup mulut. Jimat duit aku dua puluh hengget.. Kata budak tu, aku sampai termimpi-mimpikan Adham, hero dalam novel tu. Memalukan betullah! Buat perangai depan orang, dekat hospital pulak tu.. Hi.!! Atee, kau memang tak boleh dibawa majlis, memalukan..!!

    Sejak tu aku yang tak pernah ada hobi, terjadi ada. Dengan gaji aku yang tak seberapa ni, aku hanya tetapkan sebuah novel saja yang boleh aku beli dalam sebulan. Tapi kalau OT aku banyak, bolehlah aku rembat dua. Aku sedar, aku ni cuma kerja kilang saja. Gaji bukan banyak mana pun..sewa rumah, bil api air, topup handset lagi..mak ayah aku kat kampung pun aku kena ingat jugak. Fasal makan, aku tak kisah sangat, maggi dengan biskut pun dah cukup. Aku ni nak kata gemuk taklah gemuk sangat..nak kata kurus sangat pun tak jugak.. orang kata kurus berisi macam Rani Murkheji tu.. Mm..macam tulah kiranya..! Muka pun ada lebih kurng juga dengan artis bolywood tu. Ceeeewah..! perasan tak habis-habis.

 “Kau tak rasa membazir ke beli novel-novel ni?”  Tanya Ana rakan serumah aku suatu hari. Seorang lagi rakan serumah aku Ida turut angguk setuju dengan pertanyaan Ana.

“Tak..!” Aku jawab tanpa tengok muka dia orang.

“Bagi aku membazirlah..! Bukan boleh bawak kemana-mana pun. Tak ada untung!”

Panasnya telinga aku dengar Ana cakap macam tu. Dia orang ingat aku ni teruk sangat ke..sampai tak boleh nak berfikir sebelum buat sesuatu.

“Tu kata engkau! aku tak fikir macam tu pun. Bagi aku membaca ni bagi aku satu kepuasan. Dari aku habiskan duit macam korang tu yang suka habiskan dekat barang-barang makeup, baik aku beli benda-benda macam ni. Lagi pun bukan mahal sangat pun. Paling mahal pun dua puluh lima ringgit saja.. Kalau nak dibandingkan dengan harga barang-barang korang yang beratus-ratus ringgit tu.. Lagi satu, aku tak mintak duit korang untuk beli buku-buku ni. Sewa rumah, bil-bil semua aku bagi tepat pada masanya. Mak ayah aku kat kampung pun aku tak pernah miss tak bagi tau.! Buku simpanan aku pun tiap-tiap bulan bertambah. Korang  ado? Tak ado.!!”

   Ha..rasakan korang! sedap-sedap mulut kata aku membazir. Wahai rakan-rakan ku sekelian..sekarang harap-harap korang sedarlah ye..! siapa yang suka membazir, sampaikan nak bayar duit sewa rumah pun terpaksa mintak duit dekat balak korang. Nasib baiklah dapat balak yang berduit, kalau tak.. balik-balik duit korang yang dia orang perabis. Masa tu akulah manusia yang akan ketawakan korang besar-besaran..siap tepuk kaki tangan lagi..

   Sejak tu aku dah tak ngam dengan rakan serumah aku. Sebenarnya dari awal lagi aku memang tak kamcing dengan dia orang. Apa yang dia orang buat tak pernah aku nak ambil tahu sebab aku pun tak suka dia orang ambil tahu hal aku. Cuma dengan Fiza sahaja yang aku layan, tu pun sebab dia kongsi bilik dengan aku. Fiza ni baru saja masuk rumah ni. Dulu dia duduk hostel. Katanya susah duduk hostel sebab tak bebas. Ah.! lantak dialah. Janji duit sewa rumah mesti bayar. Lagi satu Fiza ni aku perhatikan jenis yang tak banyak cakap. Di belakang aku tak tahu la pula! mungkin juga sebab dia tengok aku macam sombong kot.. sebab tulah dia tak banyak cakap dengan aku. Aku pulak, kalau orang tak mulakan perbualan, jangan haraplah aku nak mulakan.. Sebelum Fiza, kawan sebilik aku ialah Risa. Risa ni orang kedah. Sebab dia dah kawin, dia pindah ikut suami dia di Terengganu. Tinggallah aku sorang. Sebulan kemudian barulah Fiza masuk. Tu pun jenuh aku buat iklan cari penyewa baru. Mula-mula aku tak hairan sangat kalau kena bayar lebih sewa rumah tu, tapi bila budak dua ekor tu mula merungut, aku usaha jugak cari penyewa. Aku faham masalah dia orang. Jadi aku pun mula bertanya-tanya siapa yang nak masuk. Takut juga kalau dua ekor tu yang mencari. Buatnya dapat penyewa macam dia orang, aku juga yang merana.

Tokey! you kata ada novel baru, mana?” Aku terus tanya bila aku sampai depan pintu kedai buku.

“Ada-ada. you tengok kat dalam lah..!” Balas Tokey kedai Kheong yang sibuk menyusun buku-buku baru yang baru sampai. Aku pun apa lagi, laju saja melangkah ke arah dalam kedai. Perghh!! best giler.! Rambang mata aku tengok buku-buku baru yang tersusun kemas di rak buku. Bahagianya rasa kalau rumah aku ada bilik khas untuk buku-buku macam ni.


    Ambil satu, lepas tu baca sinopsis pastu letak balik.Tu sajalah yang aku buat hampir sejam aku berdiri depan rak-rak novel tu. Aku jadi rambang mata tak tahu nak pilih yang mana.

“Moi.! Angkat dualah..saya kasi you diskaun.”  Laung Tokey Kheong dari tempat duduknya. Mungkin dia nampak aku pilih satu buku saja. Aku pula, bila dengar dia cakap macam tu, secara automatiknya, mulut aku dah tak boleh nak betulkan lagi sebab senyuman dah rasa sampai ke telinga.

“Betul ke tokey?” Terujanya aku.. Bila tengok dia turut tersenyum, aku tak tunggu lama, terus saja tarik dua buah lagi novel yang dah aku belek sejak tadi. Memandangkan OT bulan ni agak banyak, aku rasa tak salah kalau aku belanja lebih sikit untuk novel.

“Berapa?” Aku tanya dia sambil aku letakkan tiga buah novel atas mejanya. Lantas tokey Leong mula menekan-nekan di mesin kiranya.

Okey..semua sekali enam puluh empat ringgit. Saya kasi you diskaun, maknanya semua sekali lima puluh lima ringgit sahaja. Kira cincai-cincai sajalah moi.. Nanti datang lagi lo..!” Aku tersenyum lebar.

Wah.!! manyak mulah wo.. kalau wa tau mulah ini macam, wa talik lagi dua lo..!

No comments: