PENGHARGAAN

Assalamualaikum..
Salam sayang untuk semua kerana sudi2 mengintai di ruangan laman saya yg baru nak bernafas ni.
Sblm jemari sya terus menari,ribuan terima kasih pada adik sya iaitu bloger Senyum-Senyum Diana Rashid sbb tanpa dia, blog sya ni kompem x ujud. Thnk n lebiyu..
Almaklumlah..kakak dia ni slow sikit tentang IT-IT ni..hehehe..
Yg ke 2 plk adalah insan terchenta sya. Tak lain tak bukan dh tentulah Encik sya. Klu tak kerana dia, sampai sekarang karya sya ni dok dlm pendrive jelah..
Utk adik beradik sya yg sering beri semangat..kakyung, Ani, azam, ain, Rina, Ya n abg Jeri.. terima kasih byk2.
Khas untuk mak, terima kasih yg x terhingga. Wlupun bidang ni kurang digemari, sya anggap itu sebagai cabaran untuk berkarya.
Pada sahabat2 Ding Dong..thnk 4ever n ever. Kata2 semangat dan sokongan kalian amat sya hargai dan sanjungi. Kalian mmg best..edea korang adalah yg terbaik!!
Buat kwn2 yg lain, kata2 dan penghargaan korang mmg tersemat dalam hati. Kompem sya x lupa.
Dari itu..sudi2lah mengintai dan membaca krya sya ni. Jgn lupa mengkritik dan mengomen.
Klu nk memuji, sya mohon jgn tinggi2 sgt. Takut sya terperasan hebat. hehehehe...
Risau jgk..bila dah rasa hebat, kompem senang lupa diri dan jatuh ..
Okey...Selamat Membaca..


Thursday 18 December 2014

PROLOG SELIPAR JEPUN TU AKU PUNYA WEI!!

PROLOG
AKU tersenyum nakal sambil merenung manja pada Arie yang sedang  melangkah ke arah aku. Sesekali biarlah aku pulak yang mengusik dia. Rasa nak tergelak melihat Arie jadi gugup. Bukan aku tak perasan bila halqumnya bergerak-gerak tanda dia menelan liur berdeguk-deguk.

“Kenapa tengok abang macam tu?”

“Kenapa? Tak boleh?” Aku tanya dia balik sambil tersenyum nakal.

“Bukan tak boleh, cuma abang malu.”

Pooodahh! Malu konon..! Ajak orang kawin tak malu!” Tempelak aku geram sambil melemparkan bantak kecil ke arahnya. Mengekek-ngekek Arie ketawa.

“Kawin tu satu ibadat. Nak buat ibadat tak boleh malu-malu. Ada ganjarannya tau!” Arie beri alasan sambil tersenyum nakal. Aku beri jelingan geram bila dengar pendapat Arie.

“Atee ada satu rahsia nak bagi tahu abang” Aku ubah tajuk perbualan. Tak sanggup nak berbual hal yang satu tu. Malu wei..

“Apa dia?” Arie tanya seperti tidak sabar.

“Sebelum tu Atee nak abang terus terang. Betul tak masa abang dan Asri mula masuk kerja dulu, abang dan dia ada buat satu pertaruhan?” Aku tengok Arie dah terkejut beruk sambil menahan tawa. Sah, betullah tu!

“Abang minta maaf okey..! Abang mengaku memang abang ada buat pertaruhan dengan Asri. Terus terang abang cakap yang abang memang dah jatuh hati pada Atee sebelum tu.”

“Asri pun ada hati pada Atee jugak ke?” Aku senyum lebar bila Arie mengangguk lemah. Maknanya aku tak bertepuk sebelah tangan. Hahaha..!jangan risau suamiku. Awak tetap dalam hati!

“Abang yakin abang yang menang?” Aku tanya tanpa memperdulikan riaksi sayu Arie. Bila ingat balik cerita Asri, aku yakin suami aku memang betul-betul dah lama sayangkan aku. Cuma aku saja yang lembap tahu. Yelah! Kalau dia sendiri tak cakap, sampai sudah aku tentu tak tahu.

Arie mengangguk laju tanda yakin.

“Macam mana kalau Atee kata Asri yang menang?” Aku hampir meledakkan tawa bila melihat Arie seolah-olah seperti cicak tertelan kalkatu.

“Betul?” Arie tanya aku pinta kepastian. Jelas di wajahnya penuh dengan kekesalan.

“Abang mungkin tak ingat, tapi Atee ingat. Masa tu Atee suruh abang dan Asri kira output mesin. Asri ada keluarkan sebuah pantun dua kerat hingga membuatkan atee tersenyum. Ini bermakna abang kalah dan Asri menang!” Aku ketawa besar melihat Arie buat muka merajuk. Kecewa sangat agaknya.

“Tapi Atee betul-betul respeklah dekat Asri. Sayang betul dia dekat abang. Dia pesan suruh Atee bahagiakan abang. Agak-agak abang, apa yang Asri akan buat kalau tahu dia yang menang?”

“Atee tak cuba tanya dia?”

“Ada. Tapi dia senyum aje.!” Aku jawab perlahan. Bila aku lihat Arie tersenyum manis, aku rasa lega. Mesti Arie rasa malu dan kecewa kalau tahu apa yang Asri dah cakapkan pada aku masa majlis hari tu.

“Asri adalah satu-satunya sepupu abang yang paling rapat dengan abang. Dia sanggup ambil alih tempat abang sebagai tunang Sarah setelah tak sanggup tengok abang tersiksa dengan perjanjian merapu atuk tu. Dia pernah suarakan niatnya tu pada atuk tapi atuk membantah. Atuk kata dalam hal ni keluarga Paklong Kadhir tak ada kena mengana. Nak tak nak, Asri terpaksa mengalah. Atee nak tahu, Asri pernah merayu pada Sarah agar terima dia. Tapi Sarah hanya buat endah tak endah.”

Aku bagai tergamam dengar cerita Arie. Tak sangka begitu sekali kasihnya Asri pada Arie.

“Dia buat apa sekarang?” Aku cuba elak perbualan tentang Sarah. Menyebut nama tu kadang-kadang buat aku geram. Kalau boleh aku tak mahu nama tu keluar dari mulut suami aku. Bukan cemburu tapi…entah! Aku sendiri tak tahu. Mungkin aku tak mahu suami aku ingat kembali pada perempuan tu. Hmm..bunyi macam sama dengan cemburu je! Apa-apalah…

“Siapa?” Arie tanya aku sambil menyungkit kening lebatnya.

“Asri”

“Kenapa tak tanya dia sendiri masa majlis hari tu?”

“Tak sempat!” Aku jawab lalu tersengih.

“Dia kerja sekali dengan abang. Lepas kerja tempat Atee enam bulan, abang dengan dia dapat tawaran tu tapi abang minta tangguh. Asri pergi ke Kuantan dulu sebelum abang. Nasib baik ada Asri. Dia merayu pada pihak sana agar terima abang lewat sikit. Lepas tiga bulan abang ke sana baru kami dapat tawaran ke Abu Dhabi. Kalau tak kerana Asri, dah tentu abang tak merasa kerja di Abu Dhabi.”

“Asri tu tak ada yang istimewa?” Arie tersenyum-senyum bila aku tanya macam tu. Lepas Arie mengeluh, baru dia cakap.

“Dia suka Atee. Dia kata dia dah jatuh hati bila pertama kali dia lihat Atee masa mula-mula dia masuk tranning dalam line. Abang ada masa tu, tapi abang tak perasan Atee sebab dalam tu semua dah macam doktor nak bedah orang. Bila abang jumpa Atee, abang terus bagitahu pada dia tentang perasaan abang yang dah lama abang simpan. Masa tulah dia cuba buat pertaruhan dengan abang..”

Aku tergamam. Tak sangka ada lagi mamat kilang yang masih harapkan aku. Bila ingat kembali wajah Asri, aku tersenyum sendiri. Kalau lihat dari belakang, dia dan Arie, memang tak ada jauh beza. Tapi kalau berdepan, orang yang melihat pasti akan tergoda pada Asri. Asri memiliki raut wajah seperti orang pakistan manakala Arie lebih kepada melayu jati.

“Untung siapa yang dapat Asri.” Ulas Arie lagi sambil melepaskan keluhan. Agaknya kecewa sebab aku senyum sendiri lepas dia menjelaskan tentang perasaan Asri pada aku.

“Atee pun untung dapat abang!” Ucapku perlahan. Sesi memujuk..

“Abang pun untung dapat Atee.!”

Aku angkat kening pinta penjelasan.

“Sebab Atee, abang dah dapat kehidupan abang semula. Tiada lagi tekanan. Bila tengok semua ahli keluarga abang ceria, abang merasa bangga kerana semua ni hasil usaha Atee. Terima kasih kerana hadir dalam hidup abang walaupun hampir-hampir abang kehilangan Atee.”

“Sudahlah bang! Benda dah lepas jangan diingat-ingat lagi. Dia pun dah terima balasan. Lepas ni kita sama-sama bina hidup keluarga kita agar terus bahagia. Atee dah janji dengan atuk nak bagi Athirah baru untuk dia.” Aku buat- buat suara manja.

“Amboi! Macam tak sabar-sabar pulak! Dah ready? Abang on je..” Balas Arie sambil tersenyum nakal.

“Atee dah ready pun..!Tak ikut nanti kata derhaka pulak!” Aku jawab angkuh.

“Nakal!” Bisik Arie sambil menarik kuat hidung aku. Pelukannya semakin kuat aku rasa. Kalau boleh sepanjang malam ni aku tak mahu dia lepaskan pelukan itu.

Aku mengucapkan rasa syukur yang teramat sangat. Inilah kebahagiaan sebenar yang aku miliki sekarang selepas bahagia dengan keluarga aku di kampung serta mertua yang sporting giler. Menurut Arie, minggu depan aku dan dia akan bertolak balik ke rumah kami di Abu Dhabi. Tak sabar rasanya nak bina hidup berdua dengannya. Aku yakin hidup kami lebih bermakna dengan kehadiran Athirah Junior nanti. Aku juga yakin atuk tak kisah kalau aku tak dapat Athirah Junior kerana anak-anak abang ipar aku yang lain semua perempuan.

TAMAT……